Aqua clear 70 väsnas

#1 - 27 januari 2014 10:41
Hej!
Jag är nybörjare och har ett 220 liters kar och har nyss skänkt bort mina zebraciklider och skaffat malawiciklider istället. I samband med det så kompletterade jag mitt 900l/h ytterfilter med en cirkulationspump för att få lite rörelse på vattnet. Jag ville undvika något kinaskräp och trodde jag köpte en kvalitetspump - Aqua clear 70.
Tyvärr så brummar den på en nivå som inte funkar i längden.
Är det någon som har erfarenhet av olika cirkulationspumpar och kan tipsa om en som är relativt tyst?
#2 - 27 januari 2014 11:41
ligger den mot glaset? har själv den pumpen men den är tyst o snäll.

annanr är ju en streamer bättre egentligen. de är mer som en båtproppeller så de skapar mer som en kon av vatten istället för en stark stråle.
#3 - 27 januari 2014 12:03
Testa vrida utblåset fram och tillbaka lite.. Den låser impellern med samma spår som man vrider pipen med.. Om det inte funkar kan axeln vara knäckt, taskig impeller osv.. Ac70 är en av de mest pålitliga pumpar jag känner till iaf så lämna tillbaka den och se vad de säger..
#4 - 27 januari 2014 12:21
hannesc skrev:
ligger den mot glaset? har själv den pumpen men den är tyst o snäll.

Ja, den sitter ju fast på glaset med sugproppar.

annanr är ju en streamer bättre egentligen. de är mer som en båtproppeller så de skapar mer som en kon av vatten istället för en stark stråle.

Det är väl det jag egentligen vill ha. Det är svårt att få rätt när man är ny.
Har du något tips på en bra sådan?
#5 - 27 januari 2014 12:22
Tack, skall kolla när jag kommer hem men jag har vridit utblåset åt olika håll...
#6 - 27 januari 2014 12:55
Hydro coralia är bra

Skickat från min C6903 via Tapatalk
#7 - 27 januari 2014 13:59
Det namnet ger inte en enda träff så prova hydor koralia istället:d
#8 - 27 januari 2014 16:10
Haha faakk!

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Annons