Apropå dåliga djuraffärer...

#1 - 17 februari 2007 12:21
Det är ju som bekant så många på djuraffärerna som säger vad som helst, snackar sk-t och hävdar saker utan att egentligen ha en aning...

Jag måste få skryta lite om "min fiskkille" på "min" djuraffär: Så sent som igår var jag in och tänkte köpa några fler dvärgklogrodor och ett par dvärgciklider av någon trevlig, lättlekt sort. (försöker få sonen intresserad av sitt kar...)

Talar om för E vad jag är ute efter och får till svar: Nä köp inga grodor nu, det är jättemånga som dött och ingen vet varför. Vänta på nästa leverans, få se hur de är då!
Och: Dvärgciklider, hmm...Ska se hur de ser ut...Nej, jag kan inte garantera att det finns någon hona, de är lite bleka idag och kan lika gärna vara små hanar... Vänta med dem också, jag kan försöka få tag på lite större till nästa vecka så man kan vara mer säker på kön!

Nå, hur många på djuraffärerna är sådär ärliga? Man önskar ju att alla var så och att de förstod att ärlighet varar faktiskt längst! Sliten klyscha, men ack så sann! (En eloge även till de på samma affär som alltid talar om att: Det vet jag inte, vi hämtar E för det kan han bättre!) Jag går ju tillbaka till denna djuraffären gång på gång för jag vet att jag inte blir lurad! (Och såklart ser jag till att få hjälp av rätt person! :D )
#2 - 17 februari 2007 12:25
Kul som sagt att det kan vara så här ibland också... och viktigt att sprida att det faktiskt är så.... Så vilken butik är det nu vi pratar om...?
#3 - 17 februari 2007 15:39
Det är ju så det BORDE vara - överallt!!!
#4 - 17 februari 2007 16:15
hfh75 skrev:
Kul som sagt att det kan vara så här ibland också... och viktigt att sprida att det faktiskt är så.... Så vilken butik är det nu vi pratar om...?

Djurmagazinet i Borlänge. :)
#5 - 17 februari 2007 16:33
Nitra98 skrev:
Djurmagazinet i Borlänge. :)

Då skall jag svänga förbi där och handla nästa gång jag är i krokarna bara för sakens skull.... för att stödja en affär som uppträder på det viset...
#6 - 17 februari 2007 16:54
hfh75 har du vart på stavre zoo någon gång?Isåfall va tycker du om han`?
#7 - 17 februari 2007 19:23
samtidigt måste man även förstå de mindre "ärliga" affärerna de måst ju överleva, i en bra värld skulle affärerna vara så men ingen vill driva ett förlust företag
#8 - 17 februari 2007 20:54
Att lura sina kunder är väl aldrig ok, om medvetet
#9 - 17 februari 2007 20:56
Nej,de är de inte,Jag tycker de att dom som ljuger e riktigt dummisar:D.Men dom förstör ju för många också
#10 - 17 februari 2007 21:00
Kenny*92 skrev:
Nej,de är de inte,Jag tycker de att dom som ljuger e riktigt dummisar:D.Men dom förstör ju för många också

Ja dom förstör ju inte enbart för andra utan för sig själva också. Vem skulle rekomendera en butik där personalen är oärlig och ljuger? Då får dom dåligt rykte och folk väljer att göra sina inköp på andra ställen:)
#11 - 17 februari 2007 21:01
Japp,precis.Tänker bara på pengarna.så borde de inte vara tycker jag
#12 - 17 februari 2007 21:06
johannesnk skrev:
samtidigt måste man även förstå de mindre "ärliga" affärerna de måst ju överleva, i en bra värld skulle affärerna vara så men ingen vill driva ett förlust företag

Nej det tycker jag inte, min poäng är ju just att är de ärliga och talar om när de inte kan/vet så kommer jag faktiskt tillbaka för jag vet att de inte försöker luras, men ljuger de och hävdar något som visar sig inte stämma så går jag aldrig tillbaka dit och då har de förlorat en kund...
Efter vad jag läst i olika trådar här så tycker "alla", eller i alla fall de flesta, som jag...?
Jag föredrar ju tex tjejerna på "min" djuraffär som säger: Nej jag vet inte men jag ska försöka ta reda på det eller fråga han som kan!
#13 - 17 februari 2007 21:08
oftast är de väl när en unge komemr in med morsan och pekar på "de ska jag ha" som zooafären tjänar pengar, där kan de trycka på all skit och så dör fisken och de kommer in och köper ny, de var ju bara otur.

Affärer måste ju gå lönsamt, visst de är bra att de är ärliga, men om alla affärer berättade för precis alla kunder att den fisken är dålig och kom in nästa vecka osv, så tror jag de skulle få slå igen rätt fort.

Tycker oftast att man får mer service och mer ärliga svar om man handlar ett par gånger så de känner igen att de är samma person som återkommer.

Men tyvärr så är väl inte Zoobranschen de mest lönande att hålla på med, och skulle de ge råd åt alla och beätta att de ska undvika osv så blir de nog tyvärr svårt att få det att gå ihop.

Av de mer erfarna så tjänar de ju inga pengar, man kommer in och köper 1 hane och 2 honor och sen har man yngel så man alldrig mer behöver besöka dem, eller iaf inte på ett långt tag.
#14 - 17 februari 2007 21:12
Jag håller me dej pumba.Men jag tycker att dom borde få bra ryckte om sig om folk talar om för alla att dom har bra servic m.m dom måste ju käna mer på att vara ärliga?
#15 - 17 februari 2007 22:07
Ska vi risa & rosa vill jag ge högsta poäng till fyra tassar i Linköping. Allt är snyggt och i ordning och är det någon som är osäker på något så hänvisar dom alltid till någon som kan. Ett plus är att dom ska bygga ut fiskavdelningen om några veckor....ser fram imot det!
#16 - 17 februari 2007 22:16
Ja ger högsta poäng till stavre zoo.spelar ingen roll va man frågar så får man reda påt
#17 - 17 februari 2007 23:18
Nitra98 skrev:

Jag föredrar ju tex tjejerna på "min" djuraffär som säger: Nej jag vet inte men jag ska försöka ta reda på det eller fråga han som kan!

Jag föredrar affärer där killarna i personalen går och hämtar en tjej som kan!
#18 - 18 februari 2007 00:22
Jag föredrar affärer där killarna i personalen går och hämtar en tjej som kan!

Kan jag tänka mig... :p Fast just i min affär så finns det ingen tjej som kan, (om fiskar då, alltså) så det är inget för dig då kanske? :D
#19 - 18 februari 2007 01:32
Mazzi...Håller med dig om 4tassar i linköping,iallafall att de har snyggt och prydligt med många fisksorter,men sen att vissa,ja en ung person i personalen borde gå en charmkurs är en annan sak...:(
#20 - 18 februari 2007 12:44
Nitra98 skrev:
Nej det tycker jag inte, min poäng är ju just att är de ärliga och talar om när de inte kan/vet så kommer jag faktiskt tillbaka för jag vet att de inte försöker luras, men ljuger de och hävdar något som visar sig inte stämma så går jag aldrig tillbaka dit och då har de förlorat en kund...

Efter vad jag läst i olika trådar här så tycker "alla", eller i alla fall de flesta, som jag...?

samtidigt är det en liten skara som är tillräckligt akvarie intresserad så de vet vad de får och vad det vill ha, att det sedan är den stora skaran de flesta vänder sig till och tjänar pengar på tycker kanske du och jag från våra ögon är "dumt,fel" men att sedan de flesta köper och ser glada kan inte den lilla skaran göra så mycket åt. Finns det en efterfrågan kommer det alltid finnas en tillgång, oavsett vad vi tycker.

Jag håller med er, men samtidigt måste man förstå att de flesta vill gå med vinst när de säljer eller hanterar fisk och dylikt.

(blev jobbig svenska men hoppas det går bra och att det är förståligt)
#21 - 18 februari 2007 13:26
Japp,klart dom vill gå med vinst.Men jag tycker att är dim ärliga borde dom vinna på de själva tycker man.
#22 - 18 februari 2007 15:19
johannesnk skrev:
samtidigt är det en liten skara som är tillräckligt akvarie intresserad så de vet vad de får och vad det vill ha, att det sedan är den stora skaran de flesta vänder sig till och tjänar pengar på tycker kanske du och jag från våra ögon är "dumt,fel" men att sedan de flesta köper och ser glada kan inte den lilla skaran göra så mycket åt. Finns det en efterfrågan kommer det alltid finnas en tillgång, oavsett vad vi tycker.

Jag håller med er, men samtidigt måste man förstå att de flesta vill gå med vinst när de säljer eller hanterar fisk och dylikt.

(blev jobbig svenska men hoppas det går bra och att det är förståligt)

Jag förstår hur du tänker men håller ändå inte med, tänk på nybörjaren som kommer in och "bara köper något", kommer hem och fiskarna dör...Jag tror inte de går tillbaka och köper så många till utan de tröttnar i stället helt på en gång. Vips, en förlorad kund!
Men en nybörjare som får bra och ärliga råd från början, tex: "Köp inte den dåliga fisken utan ta en annan eller kom in nästa vecka när det finns nya, bättre fiskar!" Den nybörjaren kommer nog mer troligt tillbaka och blir förhoppningsvis fast! Och man tjänar nog mer pengar på de som kommer tillbaka än på dem som känner sig lurade och besvikna...

Se bara på alla "nybörjare" som tex fått höra att "Det går så bra att ha slöjstjärtar i en liten skål.." Och sen hittar de hit till zoopet och får höra sanningen, köper större akvarium och helt plötsligt är de fast, MEN de handlar oftast inte igen av den person som sa att skålen gick bra, de går till en bättre, ärligare affär/person den här gången!
#23 - 18 februari 2007 15:35
Håller med Nitra, att djumagazinet i Borlänge är en jättebra affär:)

Annons