applesnail

#1 - 4 juni 2007 18:35
Såg något konstigt nu för en stund sedan [B)]...Har 2 st äppelsniglar i mitt lilla kar.. Den ena har Brunt skal och stor som en Golfboll den andre har gult skal och är 1/3 så stor som den brune..
Det märkliga var att den bruna liksom fullkomligt slukade den gule med hela sin strumpa och det såg ut som den tuggade på den andres strumpa?!! Vad i hela ..... pysslar dom med??:confused:
#2 - 4 juni 2007 21:24
Hm, det låter märkligt. Kan antingen är den lille gule blir välundersökt av den större bruna snäckan av ren nyfikenhet. Om det finns anledning att tro att de inte får tillräckligt med mat så kan det vara ett uttryck för ovanlig kannibalism. Om den gule inte rör sig så kanske det är så att den är död och att den andre helt enkelt nu ser den gula snäckan som mat? Du borde se om den gule är död och de luktar mycket illa ifall så är fallet.

MVH

Sabina
#3 - 4 juni 2007 22:15
Annars kanske dom försökte para sig.
#4 - 5 juni 2007 12:44
Dom lever båda två =)
Mat har dom också så dom klara sig, så det är det iaf inte =)

Men hur parar sig dom igentligen??
#5 - 7 juni 2007 08:33
Hanen klättrar upp på honan och håller sig fast vid hennes högra sida där han sticker in sitt befruktningsorgan. Normalt sker detta över ett antal minuter innan hanen släpper och snäckorna går vidare. Om jag förstod dig rätt så har du en större och en mindre snäcka? Det skulle ju kunna vara så att den större av dem är en hane och att han undersökte den mindre ifall det skulle kunna vara en könsmogen hona? Det låter iallafall inte som något beteende som du behöver oroa dig över.

Du får kanske hålla lite koll och se vad som händer?

MVH

Sabina
#6 - 7 juni 2007 12:19
Jo du har förstått mig rätt.. Kanske det e så att han kollar in den andra då.. Får hålla koll på det ;)
Tack för hjälpen!

Annons