Äppelsnigel äggläggning i bild =O)

#1 - 21 januari 2007 21:55
#2 - 21 januari 2007 22:15
Najs, mina sniglar la också ägg för någon dag sen, det ska bli spännande när dom kläcks.
#3 - 21 januari 2007 22:18
Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
#4 - 21 januari 2007 22:27
2-4 veckor vad jag har läst iaf.
#5 - 21 januari 2007 22:31
Hehe jo jag läste den andra tråden nu med där D hade fått ägg rena invasionen haha.. Kul när man lyckas fånga ngt sådant iaf.

Den andra sniglen har nästan helt/förutomskalet då och den biten som sitter "klistrad") krupit in i den andras skal helt sanslöst alltså..men koolt
#6 - 22 januari 2007 18:53
Grattis! Du har verkligen lyckats fånga den närgångna scenen... Jag tycker det ser ut som att honan tar in luft med sin siphon på den sista bilden. Hon blev kanske skygg av kameran och passade på att gömma äggen på annat ställe under natten ;-).

Du lär ju oavsett vad få se fram emot flera små sniglar!

MVH

Sabina
#7 - 22 januari 2007 20:13
det sitter ett ägg där hon satte upp "periskopet"(kanske inte blir ngt av det) men bakom pumpen uppe vid ram/glas kante sitter ett bubblig sak..
#8 - 23 januari 2007 07:21
Finurliga små rackare...Snäckorna är en del av mina favoriter bland mina akvarium. Jag har inga egna bilder på äggläggning men skickar med två från www.applesnail.net. Honan leder ner äggen genom en speciell "kanal" på foten som med hjälp av små vågaktiga rörelser för äggen till platsen för kokongen. Tycker det är imponerande varje gång jag lyckas se det...

Lycka till med småttingarna!

MVH

Sabina
#9 - 23 januari 2007 08:26
Aha nice att se hehe ja jag vet inte så mycket om det men som du säger jag skrämde dem kanske med kameran hehe tack för informationen Sabina.
#10 - 24 januari 2007 13:45
Om man vill flytta på äggen hur gör man då?
#11 - 24 januari 2007 14:12
Om man vill flytta på äggen hur gör man då?

Om äggkokongen är torr så sprayar/duschar du den först lite lätt i några omgångar så den fuktas lite, sedan kan du försiktigt med dina fingrar se om den släpper när du "drar" bort kokongen. Börja med att dra längs med täckglaset. Det är så jag brukar göra, annars kan du använda en mycket smal spackelspade eller rakblad och "skära" loss kokongen (glöm inte duscha den lite innan om den är torr även här).

Lycka till!

MVH

Sabina
#12 - 24 januari 2007 14:26
Sabina skrev:
Om äggkokongen är torr så sprayar/duschar du den först lite lätt i några omgångar så den fuktas lite, sedan kan du försiktigt med dina fingrar se om den släpper när du "drar" bort kokongen. Börja med att dra längs med täckglaset. Det är så jag brukar göra, annars kan du använda en mycket smal spackelspade eller rakblad och "skära" loss kokongen (glöm inte duscha den lite innan om den är torr även här).

Lycka till!

MVH

Sabina

Låter vanskligt men det kanske är värt ett försök, för jag vill nämligen höja vattenivån i akvariumet.

Hitta 2 "äggkablar" till:P
#13 - 24 januari 2007 15:00
Nej,nej,nej! Det låter kanske svårt, men prova så lär du märka att det är hur lätt som helst! Jag kan ju dock varna dig för mängden snigelbarn du kommer att få om du låter alla kokongerna kläckas....

Lycka till och som sagt , det ÄR enkelt!

MVH

Sabina
#14 - 24 januari 2007 15:01
Ganska jobbigt, går åt helvete med mitt asientema, massa endlers också som jag aldrig kommer få upp + alla sniglar
EDIT
Flyttade iaf på en kokong, den var rätt hård asså, ska den vara de eller?

Edit igen: Hitta ännu en kokong, nu får de vara fan vara nog asså, jag har 4 sniglar hur kan dom lägga så mycket ägg?

Annons