äppelsnäckors skal...

#1 - 19 juni 2008 16:29
... det ser ut som om den nyaste biten på skalen blir lite tunnt, hur kan jag hjälpa snäckorna till starkare och bättre skal? Finns det ngt särskilt som jag kan ha i akvariet till dem??

tacksam för tips
#2 - 19 juni 2008 16:34
Finns bl a flytande kalcium, 2sköldpaddor"(sköldpaddsformad kalkbit som löser sig i vatten) och sepiaskal som man brukar ge till burfåglar
#4 - 20 juni 2008 07:14
:) tack tack
#5 - 1 juli 2008 20:38
Hej lånar denna tråd lite, hoppas det går bra! Ser att man kan stoppa ner sådanna ´sköldpaddor´ som ska hjälpa skalen. tyvärr är jag urkass på engelska men tänkte höra om hur många man ska ha i ett 112L växtakvarium med en del mäsk i ?
#6 - 2 juli 2008 04:58
om man redan har väldigt basiskt vatten finns det något man kan göra för att höja kalkhalten utan att höja ph?
#7 - 15 juli 2008 18:32
Hej Emman,

Om du redan har neutralt till basiskt vatten som dessutom är stabilt så är detta en bra utgångspunkt för dina snäckor. Äppelsnäckorna kan ta upp kalk både från vattnet direkt men även från födan. Du kan helt enkelt ge dem extra kalktillskott i kosten och slippa få problem med din vattenkvalitet. Det förutsätter visserligen att du är beredd på att göra egen mat? Det går att göra antingen frysmat eller torka mat i ugnen på låg värme.

Hälsningar

Sabina
#8 - 15 juli 2008 18:34
Hur gör man egen snigelmat?

Annons