Äppelsnäckornas ägg

#1 - 4 december 2007 20:40
Nu är det fjärde korven dom lagt men fortfarande inga snäckbarn.
Dom är två och båda har lagt ägg. Men dom är väl hermafroditer? eller hur det nu stavas...

Varför blir det inga småsnäckor??
#2 - 4 december 2007 22:20
Nej, de är inte hermafroditer, det behövs både en hane och en hona för att det ska bli barn hos äppelsnäckorna.

Snäckorna har även så kallad förrådsbefruktning, att de kan spara hanens spermier till flera kullar i flera månader, så ofta när man köper en snäcka så kan den redan vara gravid så att säga.

Men har inte honan blivit parad kan hon lägga ägg i alla fall, men då blir det inget av dem.
#3 - 4 december 2007 22:21
Läs mer på www.applesnail.net
#4 - 5 december 2007 05:27
Det underliga är att när dom precis är lagda så finns där något i äggen men några dagar senare så finns där inget.
#5 - 5 december 2007 21:32
Det låter ju konstigt...är du säker på att honorna är befruktade då? Eller har du hanar med så du har sett parningar? Jag såg ingenting i romklasarna som lades hos mej...rommen är ju mjuk först och hårdnar och ändrar färg sen och efter ca 2 veckor kan man se små prickar i äggen... Annars har du väl honor som lägger tomma kokonger... :confused:
#6 - 6 december 2007 07:26
icejoy skrev:
Det underliga är att när dom precis är lagda så finns där något i äggen men några dagar senare så finns där inget.

Denna kommentar gjorde mig lite funderad. Vad menar du med tom? Om kokongen torkar ut så kan det verka som om äggen är luftfyllda, isåfall skall du flytta dem så de håller sig mer fuktiga. Kokongen kläcks först efter ca 2 veckor och det är någonstans efter första veckan som man kan se små snäckor i äggen om man tar sönder och undersöker en kokong. När det är dags för kokongen att kläckas så mörknar den och löses upp så att snäckorna kan ta sig ut.

Om du förklarar lite mer så kanske vi kan ge dig ett mer direkt svar.

Hälsningar

Sabina
#7 - 6 december 2007 10:31
Ok, när en hona lagt kokongen på rutan eller täckglaset så ser jag ju baksidan på kokongen. I dom små äggen ligger det små typ larver ser det ut som, dom finns inte i alla äggen och dom är inte lika stora (larverna alltså, som ligger i äggen). Efter ett dygn eller så syns inte dom här små larverna längre. Efter två veckor har det fortfarande inte hänt något med äggen. Dom är fuktiga för det bildas kondens på kokongen, kanske inte så bra? Som små svettpärlor.

När jag plockade bort en kokong så passade jag på att dela den och titta i, det var bara gele aktig vätska i dom.

Jag har inga hanar själv, men den ena av snäckorna vet jag har gått med hanar då hon varit i könsmogen ålder. Slut på förrådet kanske?
#8 - 6 december 2007 15:40
Larver?

Jag tror att larverna du ser är någon typ av kontanimation, de skall inte vara där. När honan lagt kokongen med äggen så är äggen fyllda med den geléaktiga vätskan samt ett snäck-embryo om honan är befruktad. Embryot utvecklas successivt och vid en temp kring 25 grader så är de färdiga för kläckning efter 2 veckor.

Så med andra ord, larverna hör inte hemma där. När du tog sönder kokongen du tog bort, kunde du känna små gruskorn (=snäck-embryon) i gelén? Om du kunde det så var kokongen sannolikt befruktad. Annars är det nog som så att du har obefruktade kokonger om de inte kläcks efter ca 2 veckor (har du kyligare temperatur så kan utvecklingen ta lite längre tid). Den honan du har som har gått med hanar, hon är kanske inte säkert befruktad? Hon kanske har nått könsmognad först nu? Det sista alternativet är att hon är befruktad men att hennes första kokonger inte innehåller några befruktade ägg, då gäller det bara att ha lite tålamod. Ett förråd med spermier hos en befruktad hona räcker i flera år så jag tror knappast att det är något problem...

Kondensen på kokongen är bra, de skall vara så pass fuktiga så att det blir lite kondens på dem. Blir de för torra (tex direkt under ljusrampen) så kan embryona torka ut istället.

Lycka till!

Hälsningar

Sabina
#9 - 6 december 2007 15:49
Det där fenomenet att det ser ut att röra sig i nylagda kokonger kan jag nog ge ett förslag till förklaring. Men jag skulle inte kalla det larver utan luft och fuktfickor, har sett att när äggen är nylagda så är de ju lite klibbiga och väldigt mjuka, kan komma in lite fukt och luft mellan äggen och när sen kokongen börjar torka så att äggen fastnar permanent i varandra så ändras äggens volym lite på grund av den fukt de själva avger. Detta gör att luftfickorna rör på sig och det kan se ut som det rör på sig. Sen ändras ju färgen på äggklumpen till lite rosa för briggarna (rött, grönt, vitt för andra arter) för att till sist bli lite daskiga och vitgrå i kläckningsstadiet.

Men Sabina har rätt, finns ingen chans i världen att du kan se några snäckbebisar när äggen är nylagda.
#10 - 6 december 2007 15:57
Sabina!

Hej Sabina och ni andra.

Du skrev här ovanför att spermierna kan lagras i flera år, det har jag inte sett nåt av. Uppskattningsvis så funkar en parning i ungefär 6-10 månader för mina snäckor. Men det kanske är annorlunda vid konstanta temperaturer att spermierna kan lagras längre i honan.

Vad för temperatur kör du på? Jag kör årstidsväxlingar i mina snäckburkar och dessutom temperaturskillnad natt och dag. Tidig vår har jag dagtid ca 22-23 grader och sen upp till 26-27 grader fram till hösten då temperaturen sänks igen, vintern har jag 18-20 grader dagtid. Nätterna är det alltid beroende på årstid ca 2-6 grader svalare än dagtid. Kan det vara så att eftersom jag kör årstidsbaserat att spermierna inte klarar sig så länge då?

Skulle tro att det blir än större skillnad på de snäckor jag ska dvala, om nu försöket faller väl ut vill säga.

// Jörgen:D
#11 - 6 december 2007 16:00
Har också äppelsnäckor :)

Men mina är bara 1-2cm hur lång tid och hur stora är dem när de är könsmogna?
och hur ser man könsskillnad på dem?

Axel
#12 - 6 december 2007 16:14
axeisi skrev:
Har också äppelsnäckor :)

Men mina är bara 1-2cm hur lång tid och hur stora är dem när de är könsmogna?

och hur ser man könsskillnad på dem?

Axel

Storleken ska du inte gå på, ca tre månader och sen kan de para sig. Av en kull med ungar som kläcks samtidigt, bor i samma kar och får samma skötsel växer olika snabbt så av två syskon så kan den ena vara knappt en halv cm medan den andra är 2-3 cm stor.

Under länken http://www.tronchaser.com/~cindi/ss.html kan du se skillnaden på hane och hona
#13 - 6 december 2007 16:24
okej tackar :) men tror du de är 3 månader om de är 1-2 cm?
har själv haft dem i ca 1 månad men jag vet inte med afären?
#14 - 6 december 2007 18:04
Det är inte alls omöjligt. Det där bara att vänta och se. Ibland kan det ta lite tid innan de parar sig trots att de är könsmogna, honan kan vänta ut till hon själv tycker att förutsättningarna är de rätta för att lägga ägg. Du ser en parning när en hane klättrar upp på honans skal så att säga och sticker in sin "penis" (fortplantningsrör) i honan, kan vara rätt kul att se.
Så det är väl bara att mata och sköta om snäckorna på bästa sätt så kommer ägg och ungar så småningom förutsatt att du har både hanar och honor vill säga.
#15 - 6 december 2007 18:33
okej :) men vad är bra förhållande (ex. hur stort kar osv.) och vad kan man mata dem med för extra saker för at öka viljan ;)
#16 - 6 december 2007 18:47
Surfa runt här på Zoopet och du hittar det mesta du behöver veta. Men snäckorna är inte så krävande, storleken på karet är inte så viktigt, men räkna med ca 10 liter vatten per vuxen snäcka ungefär. Bra mat för snäckor är att dammsuga botten efter rester från fiskarnas måltider, några extra algtabletter, salladsblad, dill, morötter, russin, etc. i stort sett all frukt och grönsaker som är mjuka och sladdriga eller som du kokat lite så de blivit mjuka. Briggar har inte så bra tänder så de behöver mjuk mat. Du kan blanda till en räkmix, snäck-kakor eller så om du känner dig pysslig.

Så för Äppelsnäckor skulle jag rekomendera:

Temperatur
18.0 - 28.0 °C

Vattenvärden
7.0 - 8.0 pH

Vattenvärden
10.0 - 30.0 dGH
4.0 - 10.0 dKH
#17 - 6 december 2007 18:50
Förrutom att hålla GH-värdet på lätt hårt till hårt vatten så kan det även vara bra att minst två gånger i veckan ge snäckorna någon form av mat som man berikat med kalcium, antingen människortabletter eller reptilkalk som man ger sina ormar alternativt sepiaskal. De växer ju så snabbt i värmen att det kan gå åt rätt mycket kalk för att tillverka skalet och underhålla det, visserligen får de i sig kalk från det hårda vattnet men genom maten boostar man upp kalkintaget ytterligare för dem.
Jag blandar till lite räkmix (finns många recept på forumet, sök bara på räkmix) och sätter i en till två teskedar med kalk i det och lägger det sedan på botten så de små liven får knapra i sig.

Och är man extra pysslig så kan man förrutom räkmixen baka kakor ( de älskar dem hur mycket som helst) på lite hund eller kattmat, räkor , fruk, sallad, persilja, vitlök, dill, vitamintillskott, kalk, hela råa ägg med skal och allt, allt mixas till en rätt fast smet, blir den för tjock spä ut med apelsinjouse, vatten eller nåt, forma små platta tunna kakor, ju tunnare ju bättre och torka dem antingen i torkapparat eller i ugnen, sen är det bar att ha i frysen eller i torr burk och utfodra med lite då och då.
#18 - 6 december 2007 18:59
ojjojj.. mycket att göra nu :)

vart kan man få tag i kalk eller liknande? :)
#19 - 6 december 2007 20:22
Menar du att blanda i maten? I så fall kalciumtabletter från hälsokostaffär eller apotek, reptilkalk från djuraffären, äggskal från vanliga ägg när du tagit bort hinnan i skalen och sen krossar dem till pulver, sepia (skellett av bläckfisk) finns på djuraffärer och krossas till pulver. Finns säkert mycket mer man kan använda men det här är bara några exempel som sagt. Allt som innehåller kalcium går bra.

Och en av de mest kalciumrikaste växterna vi har är ju helt vanlig DILL, så krydda på med dill kan du oxå göra.
#20 - 7 december 2007 07:55
jubbe063 skrev:
Du skrev här ovanför att spermierna kan lagras i flera år, det har jag inte sett nåt av. Uppskattningsvis så funkar en parning i ungefär 6-10 månader för mina snäckor. Men det kanske är annorlunda vid konstanta temperaturer att spermierna kan lagras längre i honan.

Vad för temperatur kör du på?

De kan lagra spermierna under mycket lång tid. Jag har tyvärr inga länkar till artiklar kvar, men det finns beskrivit i litteraturen (bland annat med tanke på snäckinvasionen av P canaliculata i Asien där detta faktum ger ett förökningsproblem).

För mig har det bland annat varit så att jag har tagit bort en del honor ur avel och låtit dem gå i andra akvarium där konkurrensen om mat varit betydligt större. Då har de endast lagt begränsat med kokonger i början och när jag sedan har flyttat dem till bättre förutsättningar, i detta fallet i samband med en flytt efter ca två år, så lade samtliga dessa honor befruktade kokonger. Med andra ord, de har inte lagt kokonger kontinuerligt utan endast i början och sedan vid flytt till bättre förutsättningar så lade de rikligt igen. Så att de kan lagra den lång tid stämmer, sedan kan de ju inte tillverka egna spermier så förr eller senare tar ju förrådet slut...

Sedan ett par år tillbaka finns mina snäckor i konstant temperatur kring 22-24 grader. Vattenbyte sker dock med kyligare vatten.

Hälsningar

Sabina
#21 - 7 december 2007 13:16
jubbe063 skrev:
Det där fenomenet att det ser ut att röra sig i nylagda kokonger kan jag nog ge ett förslag till förklaring. Men jag skulle inte kalla det larver utan luft och fuktfickor, har sett att när äggen är nylagda så är de ju lite klibbiga och väldigt mjuka, kan komma in lite fukt och luft mellan äggen och när sen kokongen börjar torka så att äggen fastnar permanent i varandra så ändras äggens volym lite på grund av den fukt de själva avger. Detta gör att luftfickorna rör på sig och det kan se ut som det rör på sig. Sen ändras ju färgen på äggklumpen till lite rosa för briggarna (rött, grönt, vitt för andra arter) för att till sist bli lite daskiga och vitgrå i kläckningsstadiet.

Dom rör sig inte och dom ligger innuti äggen.
#22 - 7 december 2007 13:25
Sabina skrev:

När du tog sönder kokongen du tog bort, kunde du känna små gruskorn (=snäck-embryon) i gelén? Om du kunde det så var kokongen sannolikt befruktad. Annars är det nog som så att du har obefruktade kokonger om de inte kläcks efter ca 2 veckor (har du kyligare temperatur så kan utvecklingen ta lite längre tid). Den honan du har som har gått med hanar, hon är kanske inte säkert befruktad? Hon kanske har nått könsmognad först nu? Det sista alternativet är att hon är befruktad men att hennes första kokonger inte innehåller några befruktade ägg, då gäller det bara att ha lite tålamod. Ett förråd med spermier hos en befruktad hona räcker i flera år så jag tror knappast att det är något problem...

Hälsningar

Sabina

Jag vet inte riktigt om jag kände något grusaktigt, skalen var ju hårda och det kände jag ju. Så jag vet inte om det var embryo eller skal jag kände.

Jag ger dom kokongerna som jag har kvar lite extra tid och ser om det händer nått. Annars får jag ju ta och köpa mig en hane. Hur jag nu ska hitta det :)
#23 - 7 december 2007 15:11
icejoy skrev:
Jag vet inte riktigt om jag kände något grusaktigt, skalen var ju hårda och det kände jag ju. Så jag vet inte om det var embryo eller skal jag kände.

Jag ger dom kokongerna som jag har kvar lite extra tid och ser om det händer nått. Annars får jag ju ta och köpa mig en hane. Hur jag nu ska hitta det :)

Låt de sitta kvar ett tag, det tycker jag låter som en god idé. Sedan kan det ju vara att det kommer befruktade kokonger efter ett tag om honan är befruktad.

Jag ser ju att du bor i Helsingborg så jag kan säkert hjälpa till med letande efter hane ;-), har pm:at dig.

Hälsningar

Sabina
#24 - 11 december 2007 12:29
Jag har inte fått nått pm...
#25 - 11 december 2007 13:11
Oups, nu har du ;-)

Hälsningar

Sabina
#26 - 11 december 2007 16:03
Äntligen händer det något i äggen.... Långt ifrån alla ägg som är befruktade, men några är där iaf :)
#27 - 16 december 2007 14:43
Såja, då har man småttingar i karet :) Små gula, ser dom knappt.

Hur stora måste dom vara innan jag kan flytta på dom?

Annons