Nu är det fjärde korven dom lagt men fortfarande inga snäckbarn.
Dom är två och båda har lagt ägg. Men dom är väl hermafroditer? eller hur det nu stavas...
Varför blir det inga småsnäckor??
icejoy skrev:Det underliga är att när dom precis är lagda så finns där något i äggen men några dagar senare så finns där inget.
axeisi skrev:Har också äppelsnäckor :)
Men mina är bara 1-2cm hur lång tid och hur stora är dem när de är könsmogna?
och hur ser man könsskillnad på dem?
Axel
jubbe063 skrev:Du skrev här ovanför att spermierna kan lagras i flera år, det har jag inte sett nåt av. Uppskattningsvis så funkar en parning i ungefär 6-10 månader för mina snäckor. Men det kanske är annorlunda vid konstanta temperaturer att spermierna kan lagras längre i honan.
Vad för temperatur kör du på?
jubbe063 skrev:Det där fenomenet att det ser ut att röra sig i nylagda kokonger kan jag nog ge ett förslag till förklaring. Men jag skulle inte kalla det larver utan luft och fuktfickor, har sett att när äggen är nylagda så är de ju lite klibbiga och väldigt mjuka, kan komma in lite fukt och luft mellan äggen och när sen kokongen börjar torka så att äggen fastnar permanent i varandra så ändras äggens volym lite på grund av den fukt de själva avger. Detta gör att luftfickorna rör på sig och det kan se ut som det rör på sig. Sen ändras ju färgen på äggklumpen till lite rosa för briggarna (rött, grönt, vitt för andra arter) för att till sist bli lite daskiga och vitgrå i kläckningsstadiet.
Sabina skrev:
När du tog sönder kokongen du tog bort, kunde du känna små gruskorn (=snäck-embryon) i gelén? Om du kunde det så var kokongen sannolikt befruktad. Annars är det nog som så att du har obefruktade kokonger om de inte kläcks efter ca 2 veckor (har du kyligare temperatur så kan utvecklingen ta lite längre tid). Den honan du har som har gått med hanar, hon är kanske inte säkert befruktad? Hon kanske har nått könsmognad först nu? Det sista alternativet är att hon är befruktad men att hennes första kokonger inte innehåller några befruktade ägg, då gäller det bara att ha lite tålamod. Ett förråd med spermier hos en befruktad hona räcker i flera år så jag tror knappast att det är något problem...
Hälsningar
Sabina
icejoy skrev:Jag vet inte riktigt om jag kände något grusaktigt, skalen var ju hårda och det kände jag ju. Så jag vet inte om det var embryo eller skal jag kände.
Jag ger dom kokongerna som jag har kvar lite extra tid och ser om det händer nått. Annars får jag ju ta och köpa mig en hane. Hur jag nu ska hitta det :)