Äppelsnäckorna sitter bara still!

#1 - 12 april 2011 13:48
Hej! Skaffade för drygt två veckor sen två äppelsnäckor som städhjälp i ett akvarium som vart igång i 5-6 veckor men snäckorna bara sitter still. Dem rör sig knappt. Den ena har suttit på samma ställe i 4 dagar och den andra i två dagar. dom rör sig kanske två gånger i veckan om ens det. men när dom rör sig så är det kanske 20 cm eller om jag har tur ett varv i karet och sen stannar dem igen.

Alla värden är bra tror jag...
ph 7-7,5
gh 9-14
kh ca 6
nitrit 0 mg/l
nitrat 5-15 mg/l

tempen ligger på 25-26 grader

Vad kan vara fel?
#2 - 12 april 2011 13:54
inget fel alls. de gör så. kan ligga still i en vecka o sen rör de på sig.

har du fiskar i karet?

sen är de rätt kvälls aktiva med.
#3 - 12 april 2011 14:01
Nepp inga fiskar. Det ska gå räkor där i sen men har inte skaffat några ännu men ska väl göra det snart :D
#4 - 25 april 2011 18:19
Okej nu blir jag lite sur och fundersam! Dem sitter fortfarande still men dom är inte döda! Dem stänger sitt lilla lock lite då och då men har det öppen ibland samt att jag har luktat på dem några gånger och dem lukar inget vilket döda snäckor gör har jag hört. Vad är det för fel på dem? Jag har köpt 3 snäckor till nu så dem kan ju inte känna sig ensamma längre. Dem tre som jag köpt ganska nyligen rör på sig och är pigga. :D

Nu finns det även fiskar i karet sedan lördag :D
#5 - 26 april 2011 14:02
Hallå? :D
#6 - 26 april 2011 14:11
det är inget fel på dom.
#7 - 26 april 2011 14:13
Har du testat att mata dem med något? t.e.x kokt broccoli.
#8 - 26 april 2011 14:20
Japp jag har ju gjort det flera gånger! den ligger precis brevid dem men dem rör den inte!
#9 - 26 april 2011 14:35
Ruttna grejer luktar rätt illa, men de ruttnar inte förrän de är döda. Drar de ihop sig så är de inte döda än.
Dina två första äpplen vill helt enkelt inte röra sig och då är det bara att vänta. Förr eller senare så gör de det ena eller andra-dör eller rör sig.
Snäckor har inte ett utvecklat känsloliv och kan inte känna sig 'ensamma' eller glada för en 'kompis'. De har bara behov av varandra när de vill para sig. Annars är de snarare konkurrenter om maten. Man ska inte pådyvla djur mänskliga känslor och beteenden.
#10 - 26 april 2011 14:39
Okej då får jag väl fortsätta att vänta och hoppas på att dom rör sig snart... Jag läste att om man bara har 1-2 äppelsnäckor så kan de känna sig ensam och att skaffa några till kan få fart på dem och det var därför jag skaffade några till och för att algerna behövde bli uppätna :D
#11 - 2 maj 2011 19:41
Har också löst och hört att äpplen ska vara "flockdjur" och trivas med att vara fler än 3, men precis som Mumin är jag själv rätt skeptisk till att de är utvecklade nog att ha ett socialt samliv alls. Nog för att de älskar att "kramas", men mer än det har jag inte märkt att de söker varandras sällskap.

Rör de sig öht inte kommer de förr eller senare drunkna och dö, men isf är det mest troligt nåt fel på dem. Jag skulle tro att de bara behöver vänja sig vid det nya. Se till att det finns mat så kommer de nog krypande när de blir hungriga.
#12 - 24 maj 2011 06:15
Nu har alla förutom två eventuellt en dött! Ser bara en i karet och hittar inte den andra så eventuellt lever en men d en sitter också bara still så den lär väl dö den snart med!!! Vad är det för fel på mitt vatten?
#13 - 24 maj 2011 18:52
Har de fått ordentligt med mat? Finns det fiskar i karet som de kan känna sig hotade av? När jag hade en dvärgkulfisk med mina rörde de sig aldrig innan jag flyttade den till ett annat kar. Finns det någon luftspalt i karet så de kommer upp och kan andas?
#14 - 26 maj 2011 16:39
Japp mat fick de! Broccoli och skalade gröna ärtor. Det går 10 st dvärgsboraras där i som är drygt 1 cm stora så nja hotade av dem tror jag inte... och ja dem hade en luft spallt :D
#15 - 27 maj 2011 20:12
Nej, med så små fiskar är mina ute och viftar med spröten mest hela tiden, så det ska nog inte vara nån fara med det.

Skulle väl tro att de kanske haft någon sjukdom/skada eller annat dolt fel, eller om det var nåt i vattnet de inte klarade, typ koppar. Vattenberedningsmedel brukar vara behövligt för att snäckorna inte ska ta skada av koppar i vattnet.
#16 - 28 maj 2011 12:44
Dem första snäckorna jag köpte köpte jag i zoo affärn och sen köpte jag några från en på Redbee och dem dog också så jag skulle tro att det är nått i vattnet! Jag har använt aqua safe men har nu sedan en vecka tillbaka börjat använda easy life ffm som tydligen ska vara bättre...
#17 - 30 maj 2011 21:19
När jag sålde mina snäckbarn till affären där jag handlar sa ägaren att han och flera andra köpt snäckor från uppfödare som höll extremt speciella förhållanden i sina kar, för att föda upp snäckorna fort, och att alla han och de andra köpt hade dött mycket kort efter att de kommit ner i "normalt" akvarievatten. Kan det möjligen vara nåt sånt?
#18 - 31 maj 2011 14:20
tveksam... där jag köpte mina första äppelsnäckor (i zooaffären) där hade dem inte så speciellt fräscha akvarium eller ett normalt akvarium om man kan säga så och den andra jag köpte köpte jag av en som jag haft kontakt med förut som också har "vanligt vatten". Men jag skulle kunna tro att det är koppar i vattnet! Tror nämligen vi har äldre koppar rör i huset där vi bor men är inte säker...
#19 - 31 maj 2011 21:11
Känns som den mest troliga förklaringen isf, för det ska de vara känsliga för såvitt jag förstått.
#20 - 31 maj 2011 21:34
jag ska pröva lite saker lite saker jag blivit rekommenderad på det andra forumet Redbee! Har blivit erbjuden tre "test piloter" Hoppas dem överlever! Här står det lite om vad jag ska pröva :D om du orkar läsa :) http://www.redbee.se/showthread.php/3956-Hj%C3%A4lp-men-%C3%84ppelsn%C3%A4cka/page14

Annons