Äppelsnäckor som klämmer sig fast på varandra

#1 - 8 januari 2013 18:25
Som rubriken lyder är det på detta sättet de gör när de parar sig eller vad?

Såg väldigt lustigt ut när de klängde sig fast på varandra.
Nicke
#2 - 8 januari 2013 18:29
Snigelporr... :p
#3 - 9 januari 2013 16:29
ja så gör de när de paras. ta vara på de små snäcklingarna eftersom du inte kan få tag på nya.
#4 - 9 januari 2013 16:46
Hej Joakim,
i sista minuten (innan EU förbudet) fick jag tag på 3 st. En stor + 1 liten klänger ofta och den store 'transporterar' runt den lille. Du får gärna skratta åt mig - men hur f-n ser jag om det blir "snäcklingar" Enligt litteraturen kommer de att lägga en äggpåse ovanför vattenlinjen....?
Har du några tips att ge en nybörjare?
Pomaceorna har snabbt blivit en favorit. Hade ingen aning om att de var så intressanta - jag bara glor & glor och tycker de är helt fantastiska. Initialt hade jag problem med att de gick åt mina växter (t.o.m. nya skott på min Anubias barterii "Nana") men nu har snäckorna och jag kommit överens om en matningsplats där det serveras gurka (skalad), broccoli och isbergssallad + lite vegetabilislt malwafers.
Men som sagt; när äggpåsen kommer hur skall Farfar (dvs jag) agera? Några tips?
Hälsningar Åke (Lund)
#5 - 9 januari 2013 17:46
Intrifast skrev:
Hej Joakim,

i sista minuten (innan EU förbudet) fick jag tag på 3 st. En stor + 1 liten klänger ofta och den store 'transporterar' runt den lille. Du får gärna skratta åt mig - men hur f-n ser jag om det blir "snäcklingar" Enligt litteraturen kommer de att lägga en äggpåse ovanför vattenlinjen....?

Har du några tips att ge en nybörjare?

Pomaceorna har snabbt blivit en favorit. Hade ingen aning om att de var så intressanta - jag bara glor & glor och tycker de är helt fantastiska. Initialt hade jag problem med att de gick åt mina växter (t.o.m. nya skott på min Anubias barterii "Nana") men nu har snäckorna och jag kommit överens om en matningsplats där det serveras gurka (skalad), broccoli och isbergssallad + lite vegetabilislt malwafers.

Men som sagt; när äggpåsen kommer hur skall Farfar (dvs jag) agera? Några tips?

Hälsningar Åke (Lund)

Hej åke.
Jag har alltid haft ramp i de kar som jag haft äppelsnäckor i, vilket innebär att de har fått möjlighet att lägga sina ägg 5-10cm över vattenytan. När äggen är utvecklade lär du uptäcka det genom alla småsnäckor som kryper på glasrutan. Det blir högre överlevnad i lägre kar eftersom småsnäckor får mindre sträcka att klättra upp till ytan för att ta luft. Jag kan även tipsa om att ge dem zucchini som innehåller mer näring än gurka.

Annons