Äppelsnäckor, hur sköter man dom?

#1 - 22 juni 2010 07:45
Hej alla!

Har börjat fundera på att skaffa snäckor av typen äppelsnäcka (eller annan sort, vet inte vad som finns) och har sökt här på sajten om artbeskrivningar. Verkar svårt att få fram.
Jag har lite frågor som jag hoppas någon vänlig zoopetare vill svara på?!:p

1: Passar äppelsnäckor i ett vanligt sällskapsakvarium?

2: Förökar dom sig väldans?

3: Hur stora blir dom?

4: Trivs dom en och en eller ska man ha flera och hur många i så fall?

5: Sjukdomståliga?

6: Äter samma foder som fiskarna, tabletter och flingor?

7: Är dom intressanta att ha eller jag bara tror det [:o]?

8: Kräver dom något speciellt vad gäller gömställe, bottensubstrat mm.?

Många frågor kanske(och dumma??) men jag vet inte ett skvatt om dessa djur.

Tack på förhand till den/dom som vill hjälpa mig:):):)!
#2 - 22 juni 2010 08:44
1. Ja, de passar i nästan alla sällskapsakvarium, dock kan det bli problem om man har allt för tuffa eller stora fiskar.
2. Äppelsnäckor lägger äggkorvar ovan vattenytan och de är enkla att se och ta bort om man inte vill ha snäckbebisar.
3. Beror på från art till art. Vanlig äppelsnäcka (pomacea bridgesii) blir mellan 4-5 cm. Däremot Jätteäppelsnäcka (pomacea canaliculata) kan bli upp emot 10 cm!
4. Jag har fått för mig att de trivs i "flock" då de gärna sitter bredvid varandra och äter tillsammans. Så 2-3 tycker jag är minimum.
5. De blir sälllan sjuka.
6. Ja, men man kan även ge dem kokad sallad, spenat, broccoli, maskrosblad. Skalade ärtor och gurka brukar också uppskattas!
7. Jag tycker det är intressanta, det är därför jag odlar dem. Det är roligt att ha äppelsnäckor och försöka oda fram nya färgkombinationer.
8. Nej, möjligtvis en lite mörkare plats i karet där de kan gömma sig. Dock är de lite krävande vad det gäller vattenvärden. Eftersom deras skal är gjort ut av kalk, och kalk eroderar (löses upp) när pH värdet blir för lågt i akvariet. Därför rekommenderar jag attha ett pH-värde på minst 7,5. pH går lätt att höja med bikarbonat!

En bra sida med mycket info är http://applesnail.net/content/multi_languages/swedish.htm

Lycka till! :D
#3 - 6 juli 2010 12:29
Tusen tack för hjälpen och länken.
#4 - 6 juli 2010 19:40
Att tillägga: De är väldigt känsliga för metaller i vattnet. Har du kopparrör i huset, eller har ett vattenverk som använder klor i någon form, använd vattenberedningsmedel som tar båda (t ex AquaSafe).
#5 - 6 juli 2010 21:48
Jens A. skrev:
Att tillägga: De är väldigt känsliga för metaller i vattnet. Har du kopparrör i huset, eller har ett vattenverk som använder klor i någon form, använd vattenberedningsmedel som tar båda (t ex AquaSafe).

Mina har aldrig lagt ägg och tror jag kommit på orsaken, dumma jag tänkte inte på att EasyCarbo påverkar de väldigt negativt! Ett varningens finger för allt med glutaldehyd.
#6 - 7 juli 2010 11:40
Japp, fick svar när ja fråga om EasyCarbo o äppelsnäckor att det inte var nåt bra ihop, du missa nog den tråden här på zoopet, tur att du kom på orsaken själv. Slutade direkt med EC i det kar ja har äppelsnäckorna så nu väntar ja spännt på äggkokongar.
#7 - 7 juli 2010 11:41
Haha, du det var just den tråden som påminde mig! :p
#8 - 7 juli 2010 14:58
En varning , Man ska kolla innan att man inte har snäck ätande/dödande fiskar , tex praktboior.
Även vissa barber ska tydligen vara rätt dumma mot snäckor, om dom är tillräkligt små.
#9 - 7 juli 2010 15:00
Kampfiskar och guramis kan vara hårdhäånta när de "provsmakar" till en början men guramisarna verkar tröttna efter någon dag och kampfiskarna efter 1-2 veckor.
#10 - 10 juli 2010 15:22
här finns mer info: http://www.appelsnackor.webs.com/
#11 - 10 juli 2010 16:48
Jens A. skrev:

Även fast jag använde vattenberedningsmedel så kunde inte mina äpplen må bra hos mig :( .
#12 - 12 juli 2010 10:25
Samma här. Räkor och fiskyngel är inga problem, men mina snäckor dog ut trots vattenberedningsmedel.
#13 - 12 juli 2010 12:15
Ni som inte lyckats, hade ni koll på PH värdet?
Bilagor:
#14 - 12 juli 2010 21:53
Det jag har lärt mig med åren är att aldrig byta ut vattnet, låt det stå och bli gammalt...
byt ut väldigt lite när du väl gör dig. Jag har kört så och de har lagt väldigt många klasar, som kläcks och alla snäckorna har mått fint. Gjorde dock ett för stort byte 1 gång, och då gick det inget bra med dom som var i akvariumet. Men har nu en ny kull på G...

Annons