Äppelsnäckor - Alternativ till täckglas?

#1 - 28 december 2008 19:55
Funderar på om det finns något alternativ till täckglas när det kommer till äppelsnäckor?

Har ett kar dit jag vill flytta mina snäckor, men problemet är det att jag inte har något täckglas på det och hellst inte vill skaffa det heller, finns det något material som snäckorna inte vill gå på och som de sålunda inte klättrar över? Tyg?

Tacksam för förslag erfarenheter och kommentarer:)
#2 - 28 december 2008 19:58
Varför vill du inte ha täckglas? Kan du inte göra en ram med nät i och lägga över då? Som typ myggnätsfönster, fast över akvariumet.
#3 - 28 december 2008 20:02
maria_ skrev:
Varför vill du inte ha täckglas? Kan du inte göra en ram med nät i och lägga över då? Som typ myggnätsfönster, fast över akvariumet.

Härligt med snabba svar!

Jag gillar att ha kar öppna om det finns möjlighet:) Dessutom tycker jag inte om kalkavlagringar som bildas titt som tätt på glasen, ser tråkigt ut, går ju alltid att tvätta av men känns som onödigt arbete om jag kan hitta ett alternativ.

Bra ide där med nätet, men funderar på om jag kan göra en träram runt karet och klä in den i något material som de helt enkelt inte vill gå upp på?
#4 - 28 december 2008 20:07
Jag förstod hur du tänkte, men jag kunde inte komma på något. Får ju inte vara skadligt för dem heller. Tyg tror jag dock inte på.

När jag var liten samlade jag ihop landlevande snäckor och byggde ett sandslott till dem att bo i. Eftersom jag inte ville ett de skulle rymma grävde jag en vallgrav runt slottet, men jag ville heller inte att de skulle veta att den var där för då kanske de stannade för att de inte ville dö i stället för att de var lojala mot mig. Så jag la gräs över vallgraven, så att den inte syntes. Dock så var snäckorna så lätta så de kunde smita över gräset utan att ramla ner i graven... :)
#5 - 28 december 2008 20:07
men de lägger ju äggen ovan ytan! mina har lagt uppe på rampen men du har kanske låg vattennivå? eller lägger de inte ägg då om de inte kan på täckglas eller rampen? kan ju vara bra att veta
#6 - 28 december 2008 20:09
H'n har nog inte provat på att inte ha täckglas än.

När jag hade äppelsnäckor la de sina ägg både på täckglaset och på akvarieväggarna.
Har varit med om snäckrymning när jag tillfälligt plockade av glaset, de smiter så fort de får chansen!
#7 - 28 december 2008 20:12
el slinga?...
#8 - 28 december 2008 20:14
ska kanske tillägga att jag har heltäckande ramp sk guppyhotell där är snäckorna tokiga i att lägga äggkolvar uppe i den
#9 - 28 december 2008 20:20
maria_ skrev:
Jag förstod hur du tänkte, men jag kunde inte komma på något. Får ju inte vara skadligt för dem heller. Tyg tror jag dock inte på.

När jag var liten samlade jag ihop landlevande snäckor och byggde ett sandslott till dem att bo i. Eftersom jag inte ville ett de skulle rymma grävde jag en vallgrav runt slottet, men jag ville heller inte att de skulle veta att den var där för då kanske de stannade för att de inte ville dö i stället för att de var lojala mot mig. Så jag la gräs över vallgraven, så att den inte syntes. Dock så var snäckorna så lätta så de kunde smita över gräset utan att ramla ner i graven... :)

Tyg var bara en tanke, kan ju alltid slänga på takpapp :p
Haha!:)

doppingen skrev:
men de lägger ju äggen ovan ytan! mina har lagt uppe på rampen men du har kanske låg vattennivå? eller lägger de inte ägg då om de inte kan på täckglas eller rampen? kan ju vara bra att veta

Har lågt vattenstånd när jag vill ha ägg.
maria_ skrev:
H'n har nog inte provat på att inte ha täckglas än.

När jag hade äppelsnäckor la de sina ägg både på täckglaset och på akvarieväggarna.

Har varit med om snäckrymning när jag tillfälligt plockade av glaset, de smiter så fort de får chansen!

Han är det.:)

Utan täckglas rymmer de fortast kvickast av någon anledning...
el slinga?...

Tror vi skippar det va, osäkert när det blir strömavbrott;)
#10 - 28 december 2008 20:24
Dubbelhäftande tejp :D
#11 - 28 december 2008 20:53
Nja, jag vet inte jag :D
#12 - 28 december 2008 20:57
Då får du ju veta vilka som är illojala mot dig. :)
#13 - 28 december 2008 21:00
Funderade på kardborreband. Tror inte de skulle vilja krypa på det. Dessutom så är den självhäftande på baksidan så den är lätt att få fast.
#14 - 28 december 2008 22:05
Gillar du inte kalkavlagringar på nya täckglas så kanske en transparent plastfilm på undersidan täckglaset kan rädda dagen?
#15 - 28 december 2008 22:08
Sätt Silvertejp funkar till allt...=)
#16 - 28 december 2008 22:10
Sätt Silvertejp funkar till allt...=)

Stene har räddat dagen! :d
#17 - 28 december 2008 22:19
maria_ skrev:
Stene har räddat dagen! :d
Så är det funkar till allt;):Ddet bästa dem fasnar också dem små rackarna om dem skulle gå för långt
#18 - 28 december 2008 22:23
Men då är ju dubbelhäftande tejp bättre, där fastnar de direkt.
#19 - 28 december 2008 22:24
maria_ skrev:
Men då är ju dubbelhäftande tejp bättre, där fastnar de direkt.
Jo det är klart men då är det inte Silvertejp:D
#20 - 28 december 2008 22:36
Sant. Jag erkänner mig besegrad!
#21 - 29 december 2008 09:42
Vad är det för mått på "taket".
Jag har funderat på plastnät med, till min akvarievas.
Den är ju rund, och då finns det såna broderiramar i plast som är runda, så kan man ta en nätpåse som ex. kommer med lök och vitlök hem, och spänna över. Snabbt och enkelt lock.
Men jag antar att ditt kar inte är runt ovantill?

Blir det samma avlagringar på plexiglas då?
#22 - 29 december 2008 17:07
Haha, nej, mitt kar är inte runt ovantill;)

Avlagrignarna är väl bara en sak, tycker det är så illa härligt att ha karet öppet så jag vill helt enkelt skippa täckglas=)

Finurliga lösningar brukar ni ju vara bra på så kom igen!:D
Vill varken klistra fast sniglarna eller döda dem. Kardborreband tror jag inte de har något emot att klättra på tyvärr.
Älskar silvertape men i det här fallet är det nog inte ett alternativ, antingen fastnar de, eller så klättrar de över det utan problem skulle jag tro:).
#23 - 29 december 2008 19:08
Man skulle ju egentligen ha något halt som fick dem att halka ner igen. Men det skulle ju antagligen bara rinna ner.. Läste någonstans om någon som använde vaselin för att hindra sina kackerlackor att klättra ut ur sitt boende..
#24 - 31 december 2008 10:23
har inget täckglas och har absolut inga problem med att äppelsnäckorna klättrar ur!!
#25 - 31 december 2008 10:39
maria_ skrev:
Man skulle ju egentligen ha något halt som fick dem att halka ner igen. Men det skulle ju antagligen bara rinna ner.. Läste någonstans om någon som använde vaselin för att hindra sina kackerlackor att klättra ut ur sitt boende..

Jo, det hade ju varit en ide, men något mindre kletigt och mer bestående än vaselin då, vad det nu kan vara

classekoi skrev:
har inget täckglas och har absolut inga problem med att äpellsnäckorna klättrar ur!!

Okey, men du har en ständigt låg vattennivå istället? För är det vatten upp till kanten klättrar de ut, inget snack om saken.

Annons