Äppelsnäckor!

#1 - 4 mars 2007 20:17
Tjena!
Jag funderar starkt på att införskaffa mig ett gäng Äppelsnäckor till ett av karen. Vad bör jag tänka på innan jag bestämmer mig.
Det skulle även vara ett plus om någon kunde tipsa mig var jag kan få tag på dessa i Gävle-Sandviken området!

Tack på förhand!
// Jim!
#2 - 5 mars 2007 08:13
Jag misstänker att det är arten Pomacea bridgesi som du har tänkt på när du nämner äppelsnäcka? Mitt svar utgår iallafall från att du menar Pomacea bridgesi.
Du bör ha mellan 20-28 grader men de trivs bäst kring ca 25 grader. De är mer aktiva vid varmare temperaturer jämfört med svalare temperaturer, snäckan tåler inte temperaturer under 18 grader.
Vattnet skall vara neutralt till svagt basiskt och hårt (kalkrikt) för att snäckan skall kunna behålla sitt vackra skal, annars eroderar skalet och kan ge snäckan problem.
Du bör inte ha andra akvarieinvånare som äter eller nafsar på snäckans delar. Du bör tex inte ha botior, även tigerbarber och många ciklider är olämpliga. Snäckan anpassar sig dock till omgivningen, om de lär sig att invånare nafsar på dem så kommer de att gömma sig mer och dölja sin kropp under skalet som skydd. Jagtycker att man skall ge dem den bästa möjligheten att kunna visa sig framme och det är då jag tycker de är fantastiska att titta på.
De äter det mesta, men de äter inte akvarieväxter (de kan i brist på mat äta finbladiga växter typ cabomba eller liknande).

Vill du läsa på mer så kan jag tipsa om www.applesnail.net. Där finns även en del av sidan som är översatt till svenska om du inte vill läsa den kompletta sidan på engelska.

MVH

Sabina
#3 - 5 mars 2007 16:42
Tackar för svaret!
Det låter aldeles utmärkt för karet jag tänkt ha dem i. då återstår det väl bara att försöka hitta på någon som säljer dessa små skönheter!

// Jim!
#4 - 5 mars 2007 19:19
Lycka till!

Hade du varit bosatt lite längre söderut så hade jag kunnat tipsa dig om var de finns, men kännedomen om "läget" så långt norrut är tyvärr lite dålig....

MVH

Sabina
#5 - 6 mars 2007 15:10
Sabina eller någon annan duktig snigelägare!!:D
Jag undrar När blir äppelsnäckorna könsmogna? Hur stora är de då?
Tacksam för svar:)
#6 - 6 mars 2007 23:41
Någon som vet svar på min fråga ovan :confused: ?
Mina små är lite över 2 cm långa och de har fått sällskap av en mycket större kompis,som jag tror är en hanne...Det är därför jag undrar..:) Vore skoj med snäckbebisar :D
#7 - 7 mars 2007 07:25
Hej,

Jag förutsätter (något fräckt ;-) ) att du har Pomacea bridgesi, vilket är den vanligaste äppelsnäckan i handeln. De blir könsmogna när de är motsvarande som en femkrona i skalstorlek. Om din större snäcka är en hane så kommer han att uppvakta en eventuell hona så fort hon är könsmogen. Hanen klättrar då upp på honans skal och kommer att försöka para sig.

Om dina små är ca 2 cm långa så tar det nog ett par månader till innan de har nått lagom storlek.

MVH

Sabina
#8 - 7 mars 2007 08:10
Randiga och helgula äpplesnigla kan dessa para sig och hur blir deras avkommor?
#9 - 7 mars 2007 09:25
Jag kan se att du bor i Skånes Fagerhult, jag tar för givet att du inte inhandlat dina snäckor i närheten av Malmö (där en del av mina avkommor huserar). Därför baserar sig mitt svar på att du har en äkta "vild" äppelsnäcka (mörk kropp, brunt skal med mörka ränder som både är breda och smala) och en framodlad gul variant (gulaktig/ljus fot och gult skal utan ränder), som inte är korsade på något vis tidigare. Dessa kan i såfall producera förljande färger bland avkommorna:
Vild
Randig gul (ljus kropp, gult skal med bruna ränder)
Gul
Jade (mörk fot, gult skal, inga ränder)
Randig jade (som ovan fast med ränder)
Randig oliv (mörk fot, mörkare skal än jade men inte brunt, ränder)

De översta tre kommer att vara de vanligaste men du kommer att få flest av vildformen. Därefter kommer du kanske att kunna få någon enstaka jade. De sista två är mindre troliga men är möjliga (den sista är mycket sällsynt).

Av den korsade avkomman kan du däremot ha tur att få fler färgvarianter beroende på deras genuppsättning.

MVH

Sabina
#10 - 7 mars 2007 09:27
Glömde nämna att du kan få avkomma med blandade breda och smala ränder eller en kombination av mer breda än smala eller bara det ena eller andra.

MVH

Sabina
#11 - 7 mars 2007 09:37
Tack Sabina

då är det bara att vänta och se vad som trillar ur dem eller rättare sagt vad som trillar ur det maskformigabihanget haha

Tack.
#12 - 7 mars 2007 09:59
Just det ;-)

Vill bara varna dig för mängden som det blir av en äggkokong (om du nu inte redan erfarit det vill säga...). Det blir lätt väldigt många från en kokong...

Som flera andra på forumet nämt så är ett tips (om du inte vill drunkna i snäckbarn) att endast låta en del av kokongen kläckas (slänga resten innan den utvecklas helt enkelt, dela kokongen med rakblad eller liknande).

MVH

Sabina
#13 - 7 mars 2007 12:21
jo fick en kokong av de gula men den föll ner i karet och verkade inte bli ngt av den.. =O(

Men ett bra råd, Tack
#14 - 7 mars 2007 12:40
Om du får en kokong så brukar det komma fler och snäckorna har en tendens att ibland "knuffa" ner en tidigare lagd kokong när de är ute och strövar efter en bra plats att lägga nästa kokong på. Hamnar kokongen under vatten så drunknar snäckorna. Ett tips är att flytta kokongen till ex en créme fraîche burk med lite vatten och låta kokongen flyta på en frigolit bit eller liknande. Låt burken stå ovanpå lysrörs rampen så brukar det bli ganska lagom i "burken". Efter ca 2 veckor är det kläckningsdags, då kan du skölja ner snäckorna i ditt akvarium. Räkna med att en kokong innehåller 200-250 (vid en kokonglängd på ca 4 cm) snäckor!

MVH

Sabina
#15 - 7 mars 2007 14:55
Tack för hjälpen Sabina! :D Bara att vänta tills de växt till sig lite då... och JA,det är de vanliga gula snäckorna ;)
#16 - 7 mars 2007 15:09
oki så jag skulle kunna ha räddat dem "kanske" om jag sett detta tidigare... kan vara bra att veta.

Jag har 4 (mörk kropp, brunt skal med mörka ränder som både är breda och smala) och 2 framodlad gul variant (gulaktig/ljus fot och gult skal utan ränder)

Så det är bara att vänta då för att den ena gula ahr åkt snålskjuts på en gul och två bruna ännu sålänge =O))
#17 - 8 mars 2007 20:10
JESS då satt den där igen men denna gången verkar den sitta bättre...

[COLOR=Red][URL="http://www.haack.se/lillasnigel%20II.htm"]lilla snigel II[/COLOR][/URL]

hmm ville ine länka rätt här då kanske man kan få fram den annars prova trycka på länken i signaturen
#18 - 8 mars 2007 21:19
Glad parningsdans...

...på sista ( eller var det de två sista?) bilden så är det honans sifon (andningsröret) som sticker upp mot akvariekanten. Sedan har hon säkert spanat runt under natten för att hitta rätt ställe för äggkokongen...

MVH

Sabina
#19 - 9 mars 2007 02:20
Sabina skrev:
Glad parningsdans...

...på sista ( eller var det de två sista?) bilden så är det honans sifon (andningsröret) som sticker upp mot akvariekanten. Sedan har hon säkert spanat runt under natten för att hitta rätt ställe för äggkokongen...

MVH

Sabina

Jo det var från första gången då jag inte förstod vad som hände hon la kokongen bakom pumpen det var den som föll ner i karet.. =O( [B][I][COLOR=darkgreen]lilla snigel[/COLOR][/I][/B]

Men denna gången la hon dem mitt på täckglaset [COLOR=Red]lilla snigel II [/COLOR]kul att de ville igen men det är väl så att har de väl kommit igång så fortsätter de eller?

Ngt kul var att se min stora gula ca 6cm hängde igår kväll på en liten randig 3cm och att denna parnings dans höll på mellan dem kanske det snart blir lite mix med då...

Vad tog det 2-3veckor för kläckning eller?
#20 - 9 mars 2007 07:30
kul att de ville igen men det är väl så att har de väl kommit igång så fortsätter de eller?

När de väl börjat lägga kokonger så brukar det komma ca 1-2 kokonger i veckan under en tid, ju mer välgödd honan är desto fler kokonger lägger hon...

Det är viktigt att honan har tillgång till extra kalcium om hon lägger många kokonger! Se till att ha ett kalkrikt foder eller lägg ned ett sepiaskal med tyngd eller liknande så att de kan knapra i sig vad de behöver.

Vad tog det 2-3veckor för kläckning eller?

Det tar ca 2 v till kläckning om du har kring 23-25 grader.

MVH

Sabina
#21 - 9 mars 2007 07:47
oki tack

mina sniglar får blandat med mat, räkmix bland annat, vad för annat foder rekommenderar du?

Kan man använda sig av koral grus( krossade koraler), typ ha en liten hög med detta i karet och knapra på?
#22 - 9 mars 2007 09:26
peterhaack skrev:
Mina sniglar får blandat med mat, räkmix bland annat, vad för annat foder rekommenderar du?

Är det hemmagjord räkmix? Om räkmixen är gjord på hela oskalade räkor så finns det tillräckligt med kalcium för snäckan i räkmixen. Om du gör räkmixen själv så kan du tillsätta extra kalcium i pulverform när du blandar ihop mixen, då kan du använda denna när de behöver lite extra kalcium. Variera med tex grönkål, skalade ärtor, bönor, flingfoder, sjunktabletter etc. Tänk på att antingen ge dem grönsaker som du fryst eller doppat i uppkokt vatten, de kan inte ta sig igenom fibrerna annars.

Kan man använda sig av koral grus( krossade koraler), typ ha en liten hög med detta i karet och knapra på?

De kommer inte att kunna knapra så mycket på korallerna, men korallerna avger kalk till vattnet som snäckan kan ta upp. Annars är ett bra tips sepiaskal ("skelettet" från en typ av bläckfisk som man brukar sätta upp till burfåglar, fråga i din Zoobutik). Antingen stoppar du ner en avbruten bit i karet eller så skrapar du ner lite från skalet som får lösa upp sig i vattnet.

MVH

Sabina
#23 - 9 mars 2007 09:34
Sabina skrev:
Är det hemmagjord räkmix? Om räkmixen är gjord på hela oskalade räkor så finns det tillräckligt med kalcium för snäckan i räkmixen. Om du gör räkmixen själv så kan du tillsätta extra kalcium i pulverform när du blandar ihop mixen, då kan du använda denna när de behöver lite extra kalcium. Variera med tex grönkål, skalade ärtor, bönor, flingfoder, sjunktabletter etc. Tänk på att antingen ge dem grönsaker som du fryst eller doppat i uppkokt vatten, de kan inte ta sig igenom fibrerna annars.

Nej det är köpt men det är oskalade räkor i , annat foder som jag ger i samma kar är grönsaker av olika slag för jag har Ancistrusmalar och L204 där i med så de får sin beskörda del med =O)
Jag matar med flingor, olika frysfoder i form av artemia, mygg, dafnier, och mysisräkor samt ngra sorter till.

Sabina skrev:

De kommer inte att kunna knapra så mycket på korallerna, men korallerna avger kalk till vattnet som snäckan kan ta upp. Annars är ett bra tips sepiaskal ("skelettet" från en typ av bläckfisk som man brukar sätta upp till burfåglar, fråga i din Zoobutik). Antingen stoppar du ner en avbruten bit i karet eller så skrapar du ner lite från skalet som får lösa upp sig i vattnet.

MVH

Sabina

Oki jag skall ner till butiken och se vad de har att erbjuda...
#24 - 9 mars 2007 09:46
Ett annat alternativ är ju att använda rent kalk i pulverform (antingen tillsätta till foder eller lösa i vattnet vid vattenbyte...)

MVH

Sabina
#25 - 9 mars 2007 11:35
Tack för alla tips och råd Sabina, kul du orkat med mina frågor ibland två gånger med.... =O)
#26 - 9 mars 2007 13:37
Det var så lite så, jag bidrar gärna med den hjälp jag kan...

Lycka till!

MVH

Sabina
#27 - 9 mars 2007 17:02
Fint Sabina, då kanske du kan rekomendera mig var man kan köpa några fina exemplar?
#28 - 9 mars 2007 17:23
HAHA alltså detta är fan kul men helt sanslöst kul.... kolla min länk igen och bläddra ner en runda förbi de första tre bilderna

lilla snigel II
#29 - 9 mars 2007 19:46
peterhaack skrev:
HAHA alltså detta är fan kul men helt sanslöst kul.... kolla min länk igen och bläddra ner en runda förbi de första tre bilderna

lilla snigel II

Woohooo! Grattis! Har hon väl börjat så kommer det flera. Vet du om det är samma hona som lagt dem? Jag tycker det ser ut som att kokongen på sista bilden är nylagd men den ser nästan ut att vara obefruktad. Jag säger inte att det är säkert men det ser misstänkt ut. Fast jag tycker inte du behöver vara orolig. När mina lägger ägg så kan det komma ca 2 st i veckan under en period...du kanske kommer att få vada i snäckbarn till slut...

Lycka till!

MVH

Sabina
#30 - 9 mars 2007 19:54
icejoy skrev:
Fint Sabina, då kanske du kan rekomendera mig var man kan köpa några fina exemplar?

Ajajaj, jag tror att jag går bet här...

Jag ser att du befinner dig i Helsingborg, men jag känner inte till merän runt Malmötrakterna. De som brukar sälja fina exemplar, vad jag känner till, är bla Jäger zoo i Malmö, kedjan Zooab i Burlöv C, och så finns det Akvarietjänst vid S:t Knuts torg i Malmö. Känner tyvärr inte till det bättre än så och för närvarande är det ingen av dem som har några inne vad jag vet.

Kanske inte så mycket hjälp precis...

MVH

Sabina
#31 - 9 mars 2007 20:17
Hej! ursäkta intrånget i tråden, men vad ger man för att de ska få extra kalcium. Intresserad med anledning av min förrymda snäckas (se tidigare tråd Kan snäckor gräva?) skal är lite fult och sprucket, (men annars verkar han/hon må toppen!
#32 - 9 mars 2007 20:25
Okej, lite snabb att skriva, det fanns lite svar i tråden, men enkla tips önskas :-) Har hört att broccoli är bra och det verkar min ”survivor” gilla, är det rätt? Vilka andra grösaker är bra?
#33 - 9 mars 2007 21:15
Sabina skrev:
Ajajaj, jag tror att jag går bet här...

Jag ser att du befinner dig i Helsingborg, men jag känner inte till merän runt Malmötrakterna. De som brukar sälja fina exemplar, vad jag känner till, är bla Jäger zoo i Malmö, kedjan Zooab i Burlöv C, och så finns det Akvarietjänst vid S:t Knuts torg i Malmö. Känner tyvärr inte till det bättre än så och för närvarande är det ingen av dem som har några inne vad jag vet.

Kanske inte så mycket hjälp precis...

MVH

Sabina

Det var i dina trakter som jag var intresserad av :) Ska nämligen ta en liten tripp och kolla runt i akvarieaffärer för att se om man hittar något kul.
Så det var mycket mer hjälp än du trodde ;)
Tack!
#34 - 9 mars 2007 21:47
Sabina skrev:
Woohooo! Grattis! Har hon väl börjat så kommer det flera. Vet du om det är samma hona som lagt dem? Jag tycker det ser ut som att kokongen på sista bilden är nylagd men den ser nästan ut att vara obefruktad. Jag säger inte att det är säkert men det ser misstänkt ut. Fast jag tycker inte du behöver vara orolig. När mina lägger ägg så kan det komma ca 2 st i veckan under en period...du kanske kommer att få vada i snäckbarn till slut...

Lycka till!

MVH

Sabina

Hur ser befruktade ut för de båda kokongerna har ju samma färg alltså om man ser dem irl nu kanske det har lite med blixt och så att göra, men jag håller tummarna, hoppas att det är den andra sorten randig brun sort för den ena har ju en gold hängt på så kanske =O))

Jo den är säkert nylagd för min dotter såg den innan jag åkte hemmifrån och under dagen hade jag och min grabb sittit och kollat på karen och min fru hade flytat på yngelkaret en gång innan..
#35 - 11 mars 2007 11:44
När kokongen är nylagd så är de ganska rosaaktiga men blir sedan när de "hårdnar" lite mer bleka i färgen. En obefruktad kokong brukar ha lite oregelbundna äggdelar som både är lite större än vanligt och lite mer gulaktiga, men detta syns bäst när de är nylagda (som i ditt fall). När de sedan "hårdnar" så är det i stort sett omöjligt att se skillnad, då får man istället räkna på förväntad kläckningstid. En obefruktad kokong ändrar sig inte vid förväntad kläckning utan är lika hård som förut medan den befruktade mörknar och mjuknar så att snäckorna kan ta sig ut.

Jag tror du kan vara lugn det lär ju komma fler kokonger än vad du kanske kan rymma till slut ;-)...

MVH

Sabina
#36 - 25 april 2007 20:57
Hej,nu undrar jag en sak igen...[:o]
Min ena stora snäcka börjar bli randig!...Jättefint så det gör ingenting men hur kan det komma sig?:confused: Jag köpte den för några veckor sedan i en djuraffär,den är stor som en femkrona,gul men halva snäckan är nästan vit eller väldigt ljust gul,den andra delen är blankt gul och delen som är gul så ser det ut som den levt i kalkrikt vatten med bra mat,men andra halvan av snäckan tvärtom...Och det är på den ljusa delen som ränderna börjar synas..De syns lite svagt på det gula med..Den var absolut inte randig när jag köpte den så vad beror det på??:confused:

Annons