Jag misstänker att det är arten Pomacea bridgesi som du har tänkt på när du nämner äppelsnäcka? Mitt svar utgår iallafall från att du menar Pomacea bridgesi.
Du bör ha mellan 20-28 grader men de trivs bäst kring ca 25 grader. De är mer aktiva vid varmare temperaturer jämfört med svalare temperaturer, snäckan tåler inte temperaturer under 18 grader.
Vattnet skall vara neutralt till svagt basiskt och hårt (kalkrikt) för att snäckan skall kunna behålla sitt vackra skal, annars eroderar skalet och kan ge snäckan problem.
Du bör inte ha andra akvarieinvånare som äter eller nafsar på snäckans delar. Du bör tex inte ha botior, även tigerbarber och många ciklider är olämpliga. Snäckan anpassar sig dock till omgivningen, om de lär sig att invånare nafsar på dem så kommer de att gömma sig mer och dölja sin kropp under skalet som skydd. Jagtycker att man skall ge dem den bästa möjligheten att kunna visa sig framme och det är då jag tycker de är fantastiska att titta på.
De äter det mesta, men de äter inte akvarieväxter (de kan i brist på mat äta finbladiga växter typ cabomba eller liknande).
Vill du läsa på mer så kan jag tipsa om
www.applesnail.net. Där finns även en del av sidan som är översatt till svenska om du inte vill läsa den kompletta sidan på engelska.
MVH
Sabina