Äppelsnäckan dog

#1 - 17 maj 2007 12:13
En av mina äppelsnäckor klättrade upp på glaset, precis ovanför vattenlinjen. Efter att den suttit där en timme började jag undra och gick o tittade. Skalet hängde och såg väldigt tungt och ut och kroppen var så utsträckt. Min tanke var att den hade fastnat och inte orkade hålla sig uppe, kanske blivit väldigt torr. Hällde då försiktigt lite vatten över rutan tills den släppte och ramlade ner. Den krälade en bit bort, men snart dog den.

Vad hände? Hur förebygger jag att det händer igen?
#2 - 17 maj 2007 12:18
Är du SÄKER på att den är död? Dra/peta lite försiktigt på "locket" och se om den drar tillbaka...
#3 - 17 maj 2007 13:28
Förutom den fruktansvärda stanken, som ingen annan snäcka har, så var den komplett lealös. Den reagerade inte alls när man petade på dörren. Jag lät den dessutom för säkerhetens skull ligga ~5 timmar, stanken bara förvärrades och den reagerade fortfarande inte ens på relativt mycket "pet". Det gick att dra ut kroppen ur skalet en lång bit, fortfarande ingen reaktion. Och stanken var obeskrivbar.
#4 - 17 maj 2007 13:52
Ja de luktar kanske inte mumma direkt
#5 - 17 maj 2007 13:58
Men - då måste den ha varit död länge. De börjar inte lukta direkt?? Yttesrt märkligt. Hur stor var den? De blir ju inte så där vansinnigt gamla, mina brukar dö nr de haft en golfbolls storlek i ca 1 år. Eller mindre... jag har väldigt dålig tidsuppfattning ;)
#6 - 18 maj 2007 07:08
Mina blir ca 3-4 år när de vistas i en temp om ca 24 grader.

Det är svårt att säga vad som gjort att den dog utan att att veta mer kring omständigheterna. Kan den ha varit gammal? Finns det något problem med vattenvärdena? Har den haft svårt att hitta mat?

Har du själv någon misstanke eller fundering på varför det hände? Ibland försöker snäckorna lämna akvariet om miljön inte är trivsam alternativt för att leta äggläggningsplatser (vid det senare så lär ju dock inte snäckan avlida).

MVH

Sabina
#7 - 18 maj 2007 08:13
Temp 25C
pH 7,4
KH 7
Nitrit 0
Gott om varierad kost.
Relativt stor, men nyinköpt.

Den luktade efter att jag hade väntat ~5 timmar för att veta att den verkligen inte levde.

Den känsla jag fick var att när den satt ovanför vattenytan så torkade den fast och kunde inte släppa (?), vilket gjorde att den fick torkskador/muskelbristningar. Fast alla beskriver ju hur snäckorna går upp för att lägga ägg, anledningen till att jag lät den sitta där ett tag var för att se om det var just det den skulle göra, och då kan det ju inte vara dödligt?

Nu funderar jag massor på vad som kan ha gått fel, och vad jag kan göra så att inte fler dör. Alla andra verkar ju... lyckliga?
#8 - 18 maj 2007 14:34
Jag tycker ju inte att det verkar vara någon fara för de övriga om de har gott om foder och bra vattenvärden. Den kan ju faktiskt ha varit sjuk när du inhandlade den, farit illa under transport till djuraffären och kanske inte klarat av omställningen till ditt akvarium?

Jag kan inte säga varför din snäcka dog, men jag tror inte att den dog för att den var ovanför vattenlinjen. Så min tolkning är att du inte behöver vara orolig för dina andra vänner. Håll utkik så att de andra verkar må bra bara, om de verkar bli mindre rörliga och matvägra så kan de ha drabbats av sjukdom men min erfarenhet är att det bara är "stressade" och transporterade snäckor som råkar illa ut. Så länge de övriga snäckorna verkar må bra så tycker jag att du kan vara lugn för deras hälsa iallafall.

MVH

Sabina
#9 - 19 maj 2007 07:58
Tack så jättemycket Sabina för ditt svar. Nu är jag lite lugnare.

Av det du skriver så drar jag slutsatsen att jag inte heller behöver plocka ner den om någon mer snäcka kryper upp till ytan?
#10 - 19 maj 2007 15:24
Honorna lämnar vattnet och lägger ägg ovanför vattenytan så det är normalt att de tar strapatser ovanför vattenytan. Om flera snäckor försöker lämna vattnet så kan det bero på dålig vattenkvalitet men eftersom dina övriga snäckor verkar må bra så kan det inte förklaras av dålig vattenkvalitet hos dig. Jag tror att snäckan inte varit frisk från början och helt enkelt avlidit och det har den uppenbarligen då gjort ovanför vattenytan.

Så ser du någon av dina snäckor lämna vattenytan så kan du kika och se om den lägger ägg, men du behöver inte putta ner den i vattnet igen ;-).

Lycka till!

MVH

Sabina
#11 - 19 maj 2007 18:40
Ja, naiva jag hoppades glatt på att jag skulle få ägg när denna klättrade upp, så det kändes ännu sorgligare.

Tack så väldigt mycket för dina svar, verkligen av stort värde när man inte vet själv!

mvh
Lottiz
#12 - 19 maj 2007 20:33
Varsågod ;-)

Alltid lika roligt att ge den hjälp man kan när den blir uppskattad...

Lycka till!
#13 - 24 maj 2007 16:28
Buhuu mina snäckor har dött!! :(:(
Jag hade ju tre gula äppelsnäckor,en stor och två mindre...men så fick jag vita prick i karet de gick i och jag flyttade dem ifall de inte tålde medlet till vitaprick..
De fick bo i ett litet plastakvarium med en kalksten,lite växter,bra tillgång till mat och litet vattenbyte varje dag eftersom jag inte hade någon pump i..I samma veva köpte jag två nya äppelsnäckor,fast bruna och de fick också bo i den tillfälliga bostaden...
Alla kröp runt och åt och så de första 3 dagarna men sen slutade alla röra på sig...de två nya randiga flöt runt på ytan och de andra låg på botten...så upptäckte jag till min förfäran att alla var döda!!! Hjääälp,vad tusan hände,vad gjorde jag för fel?????:confused::confused::confused::confused:
Saknar mina snäckor :(
#14 - 25 maj 2007 16:08
Utan att veta något om äppelsnäckor, så misstänker jag antingen kemichock på grund av vattenbytena eller syrebrist på grund bristen på pump.
Det kan också vara så att en har dött, och sedan har allt syre i burken gått åt när bakterierna börjar bryta ner den.

Nå'n som har någon annan ide´?
#15 - 26 maj 2007 07:47
Jag tänkte också på syrebrist tills jag kom på att de faktiskt tankar syre med sin lilla snorkel.... men kemichock ... tja? Svält kanske?
#16 - 26 maj 2007 11:51
hur länge kan en snigel ligga helt orörlig? min har legat nu i flera dagar på exakt samma sätt. Han luktar däremot inte som jag hört att de kan göra.
Men jag vet inte, kanske har varit snål på mat till min lilla stackare.
Tips på mat till min nya som jag ska köpa?
Vill inte peta på honom för mycket om han bara är stressad, med allt mitt hopp för denne lille krabat är snart ute, han bara ligger där helt orörlig :(
#17 - 26 maj 2007 12:37
annah skrev:

Tips på mat till min nya som jag ska köpa?

min nyinköpta äppelsnäcka låg stilla i säkert två dygn (med "dörren" stängd)
sen stoppade jag i en lättkokt (och avsvalnad) broccoli, då kom den fram. min verkar gilla algtabletter också.
och den är bara ute och rör på sig på nätterna, kommer fram när skymningsljuset tänds. på dagarna ligger den och trycker i grottan.

så länge din inte luktar illa kanske det finns hopp.
#18 - 28 maj 2007 09:52
Mina får squash och algtabletter.
Bilagor:
#19 - 29 maj 2007 12:33
saltbiff skrev:

Jag förstår det som att du haft de fyra i ett litet plastakvarium utan pump samt god tillgång på mat. Jag är ganska säker på att det blivit ammoniakförgiftning. Det krävs många delvattenbyten i ett litet kar utan pump för att undvika nedsmutsning. Även om du tagit vatten från ditt gamla kar så kommer inte de bakterierna att räcka för att ta hand om avfallet. Snäckorna kan andas atmosfärisk luft om det är syrebrist i vattnet så det är inget som gör att de avlider. Sjukdom går inte till på ditt beskrivna sätt. Återstår förgiftat vatten tyvärr.

Tyvärr är det lätt hänt men låt det inte avskräcka dig från att skaffa nya snäckor. Men se till att vänta tills du kan låta dem bosätta sig i det riktiga karet och vänta då tills medicineringen mot vita prick är över och akvariet är i balans igen.

MVH

Sabina
#20 - 29 maj 2007 14:11
saltbiff skrev:

Jag hade ju tre gula äppelsnäckor,en stor och två mindre...

De fick bo i ett litet plastakvarium med en kalksten,lite växter,bra tillgång till mat och litet vattenbyte varje dag --- köpte jag två nya äppelsnäckor,fast bruna och de fick också bo i den tillfälliga bostaden...
Nystartat litet plastakvarium med fem äppelsnäckor med "bra tillgång till mat" och inget filter... Jag tippar dålig vattenkvalitet, dvs nitrit eller ammoniak, dödade dem.

Å andra sidan hade de inte tålt vitaprickmedicinen heller, så de kunde inte ha gått kvar i stora karet heller. Större och tätare vattenbyten hade troligen dock räddat dem.
#21 - 29 maj 2007 14:28
Tack Sabina för svaret!!
Ja jag fattade ju ingenting men jag började ju snabbt ångra att jag inte hade satt i någon pump...ändå bytte jag halva plastbyttan med vatten varje dag...Usch,men en glad nyhet är att en faktiskt klarade sig!! En av de två randiga som jag köpte..Jag tyckte den verkade lite bättre än de andra som var döda..hehe.. så jag testade att lägga den i mitt 110-liters,den låg orörlig i flera dagar men så helt plötsligt så hade den gått iväg!! :D Nu återstår bara det mödosamma arbetet med att samla på mig nya snäckor..:(
#22 - 7 juni 2007 22:38
Hurra! Igår köpte jag tre nya gula äppelsnuttar! :p
#23 - 8 juni 2007 05:08
annah:
De kan ligga orörliga upp till ett par veckor.
Några få dagar är vanligare, men som sagt, det är inte omöjligt med längre tider. Under dessa viloperioder kan de tumla runt till synes okontrollerat o hamna upp-och-ner etc. (Man behöver ej vända dem rätt - det grejjar de själva när de vill sedan)

Det jag själv märkt, men det är en högst oprofessionell och obekräftad betraktelse, är att de rör sig mindre när det är ont om mat. Kanske får de ner ämnesomsättningen då eller gör av med mindre energi. Vad vet jag.

Annons