Äppelsnäckan äter levande växter

#1 - 6 januari 2010 12:25
Nystartade mitt gamla akvarium efter flera års paus, läste att man kan ha en eller två äppelsnäckor i början tills det är dags för fiskar. Köpte därför in den enda de hade i min lokala butik...

Problemet är nu att trots att jag matar lymmeln så går han lös på mina växter. Främst verkar mina vattenflytande växter ligga i aptiten (var egentligen skräp sa dem i butiken och fick dem). De ser ut som små treklöver som flyter runt med en liten rot hängandes. Det gör inte så mycket, men min lobelia cardinalis står även den på menyn vilket är mindre roligt. Det är förövrigt fantastiskt roligt att se när han hänger på vattenytan för att få tag i flytväxterna, trodde själv att det inte var möjligt men fick det bekräftat när jag lyfte bort täckglaset. Han ramlar dock ned av sig själv efter en stund.

Fula bitmärken har tagit form på två växter nu och det vill jag helst inte se. Har matat med ärtor och den åt upp två stycken första dygnet, direkt första tog slut gick han lös på växterna. Även när jag har haft mat i så har han hellre uppskattat växterna, så jag har förflyttat den för hand till rätt matplats.

Vad kan jag göra? Mer mat? Hur mycket mat kräver en snäcka egentligen? Äter den konstant och kräver något att tugga på hela tiden?

Har andra fått problem med att dem går lös på levande växter? Utifrån vad jag läst så ska dem inte göra det.

..
Har föresten sett till en platt maskliknande sak som far runt i akvariet, runt 5 millimeter lång. Vad kan det vara?
#2 - 6 januari 2010 12:53
Vad jag vet så finns det olika sorters äppelsnäckor. En som äter växter och en som inte gör. Man ska kunna se på skalet vilken sort det är, har något men vinkeln på skalet att göra. Finns fina beskrivningar på en hemsida som jag inte minns vad den hette [:o]
#3 - 6 januari 2010 13:07
Nina82 skrev:
Vad jag vet så finns det olika sorters äppelsnäckor. En som äter växter och en som inte gör. Man ska kunna se på skalet vilken sort det är, har något men vinkeln på skalet att göra. Finns fina beskrivningar på en hemsida som jag inte minns vad den hette [:o]

Hade varit mycket tacksam om du kunde leta fram den hemsidan. Annars får jag försöka ta kort på den, någon kanske vet. Vitt skal, möjligtvis lite gulaktigt, mörk kropp med oranga prickar har den i alla fall.

Tvångsförflyttade den just till en glasburk jag sänkt ned i akvariet. Hade en bit räka, broccoli samt äggskal däri. Den mumsade en stund på räkan för att sedan förflytta sig för att vila. Nu är den på flytväxterna igen..
#4 - 6 januari 2010 13:17
Hittade detta inlägg i en gammal tråd där jag får info om vilken snäcka jag bör välja. Nu blev det aldrig att jag skaffade äppelsnäckor men infon var matnyttig ändå ;)
Mona skrev:

Ja, det är Pomacea bridgesii du ska ha. Du ser skillnad på dem och de andra äppelsnäckorna i och med att de har räta vinklar på skalet http://applesnail.net/content/illustrations/anatomy/id_pom_bridgesi.gif. I princip alla äppelsnäckor i handeln är just Brigadesii, men det kan ju vara värt att kolla skalet noga.

De behöver 10 liter vatten var eftersom de blir ganska stora, så om du inte har några fiskar kan du ha upp till fyra stycken. De har skilda kön (det krävs en hona och en hane för att det ska bli ungar) och de lägger äggen i klasar ovanför vattenytan. Så det är ingen risk att du får en massiv förökning om du inte vill det. Honor kan dock gå befruktade en längre period utan att lägga ägg, om de har gått med hanar så kan de vara befruktade när du köper dem.

De bökar omkring ganska bra, en del av dem kan böka upp växterna från substratet - vilket hamnar på olatsidan. De ska enligt uppgift inte äta friska akvarieväxter, de föredrar mjuka blad. Mina har aldrig ätit upp akvarieväxter. Enligt applesnail.net så är de inte jätteduktiga på att hålla ett akvarie fritt från alger. Jag har inte så mycket alger i mitt akvarie och jag håller dem tillsammans med posthorn, så jag kan inte uttala mej om det.

För att de ska hålla skalen fina kräver de ett högt pH och kalk i vattnet, annars kan de få skador som de kan dö av. Jag har mina i ett akvarie med korallsandsbotten och matar dem ibland med broccoli (vilket de älskar) som innehåller kalk. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115036

I Sverige finns det i huvudsakligen gula äppelsnäckor i handeln, vill du ha andra färger kan du bland annat handla dem här: http://www.snailshop.co.uk/. Jag har blå, rosa, ivory och lila äppelsnäckor därifrån.
#5 - 6 januari 2010 13:33
Min snäcka hade inte räta vinklar, skruven (eller vad man ska säga) är vinklad till vänster om man utgår från bilden du länkade till. Vad för typ av snäcka är det då tro?

En sne bild på snäckan..
http://img707.imageshack.us/img707/4410/sncka.jpg
#6 - 6 januari 2010 15:50
Din borde vara en Pomacea paludosa
Om man nu ska gå efter beskrivningen i länken.
http://www.applesnail.net/
#7 - 6 januari 2010 19:14
Nina82 skrev:
Din borde vara en Pomacea paludosa

Om man nu ska gå efter beskrivningen i länken.

http://www.applesnail.net/

Tack, trevligt att veta.

Äter denna typ av snäcka levande växter? (eller.. uppenbarligen gör den det) Men hur ska man då kunna motverka saken? Annan mat verkar inte fungera riktigt bra.. Ett överflöd av mat kan knappast vara rätt heller. Är jag tvingad till att se mina fina nyinköpta växter bli uppätna? :(
#8 - 6 januari 2010 19:53
Arg skrev:
Tack, trevligt att veta.

Äter denna typ av snäcka levande växter? (eller.. uppenbarligen gör den det) Men hur ska man då kunna motverka saken? Annan mat verkar inte fungera riktigt bra.. Ett överflöd av mat kan knappast vara rätt heller. Är jag tvingad till att se mina fina nyinköpta växter bli uppätna? :(

Med denna snäcka blir du nog tvungen till det, ja.
Försök hitta en som som inte är växtätare ist. [:o]
Så länge kan du ju prova med salladsblad och olika grönsaker men tänk på att det skitar ner vattnet ganska så mycket om det ligger och ruttnar.
#9 - 6 januari 2010 20:01
Nina82 skrev:
Med denna snäcka blir du nog tvungen till det, ja.

Försök hitta en som som inte är växtätare ist. [:o]

Så länge kan du ju prova med salladsblad och olika grönsaker men tänk på att det skitar ner vattnet ganska så mycket om det ligger och ruttnar.

Och avliva denna? Har fattat tycke för denna lilla krabat. Får tvångsförflytta den när jag har tid istället, hehe.

Man lär sig! Uppenbarligen ska man läsa på mer innan och framförallt kontrollera vad man köper... Va konstigt ändå ;)

Tack för hjälpen.
#10 - 6 januari 2010 20:39
Arg skrev:
Och avliva denna? Har fattat tycke för denna lilla krabat. Får tvångsförflytta den när jag har tid istället, hehe.

Man lär sig! Uppenbarligen ska man läsa på mer innan och framförallt kontrollera vad man köper... Va konstigt ändå ;)

Tack för hjälpen.

Nej, du måste inte avliva den men du kan ju höra med någon butik om de vill ha den tex.
Eller får du ha ett eget litet kar till den om du inte står ut med mumsandet ;)

Lär gör man så länge man lever och bäst genom egna erfarenheter, men oxå genom att hjälpa andra :d

Lycka till med allt :)
#11 - 7 januari 2010 09:18
Ge dem Broccoli så får du ha växterna i fred. Köp frusen Broccoli, sen är det bara att tina en bukett och lägga ner i karet.
#12 - 7 januari 2010 13:40
c90368 skrev:
Ge dem Broccoli så får du ha växterna i fred. Köp frusen Broccoli, sen är det bara att tina en bukett och lägga ner i karet.

Som sagt körde jag med broccoli, räkor och äggskal.. Tvångsförflyttade den till burken med detta och den var intresserad av räkan en liten stund, sen fortsatte den på flytväxterna.

Under natten har den dock gått på både broccolin och räkan, förhoppningsvis har den insett att det är godare och ger fan i växterna framöver :)
#13 - 7 januari 2010 15:01
Så länge dina snäckor bara äter flytväxterna skall du bara vara glad.

Flytväxterna kommer att bli ditt nästa "problem" i akvariet. ;)
Jag slevar upp en kvarts spann med flytväxter varje vecka när jag byter vatten.
De är nästan omöjliga att bli av med.
#14 - 7 januari 2010 16:28
sehkn0 skrev:
Så länge dina snäckor bara äter flytväxterna skall du bara vara glad.

Flytväxterna kommer att bli ditt nästa "problem" i akvariet. ;)

Jag slevar upp en kvarts spann med flytväxter varje vecka när jag byter vatten.

De är nästan omöjliga att bli av med.

Det är bara en (än så länge) och den är på andra växter också.

Jag har börjat inse hur negativt det är med dessa flytväxter, de fastnar på allt man sticker ned i akvariet. Ser dock så bra ut, om det går överstyr lär det vara rätt enkelt att bara håva in alla? Mitt akvarium är så litet också.

Annons