Nystartade mitt gamla akvarium efter flera års paus, läste att man kan ha en eller två äppelsnäckor i början tills det är dags för fiskar. Köpte därför in den enda de hade i min lokala butik...
Problemet är nu att trots att jag matar lymmeln så går han lös på mina växter. Främst verkar mina vattenflytande växter ligga i aptiten (var egentligen skräp sa dem i butiken och fick dem). De ser ut som små treklöver som flyter runt med en liten rot hängandes. Det gör inte så mycket, men min lobelia cardinalis står även den på menyn vilket är mindre roligt. Det är förövrigt fantastiskt roligt att se när han hänger på vattenytan för att få tag i flytväxterna, trodde själv att det inte var möjligt men fick det bekräftat när jag lyfte bort täckglaset. Han ramlar dock ned av sig själv efter en stund.
Fula bitmärken har tagit form på två växter nu och det vill jag helst inte se. Har matat med ärtor och den åt upp två stycken första dygnet, direkt första tog slut gick han lös på växterna. Även när jag har haft mat i så har han hellre uppskattat växterna, så jag har förflyttat den för hand till rätt matplats.
Vad kan jag göra? Mer mat? Hur mycket mat kräver en snäcka egentligen? Äter den konstant och kräver något att tugga på hela tiden?
Har andra fått problem med att dem går lös på levande växter? Utifrån vad jag läst så ska dem inte göra det.
..
Har föresten sett till en platt maskliknande sak som far runt i akvariet, runt 5 millimeter lång. Vad kan det vara?