Äppelsnäckafråga!

#1 - 7 november 2007 17:26
Vi håller som bäst på att starta ett rent platyakvarium. Efter att ha tittat på äppelsnäckor och läst här inne, så har jag blivit jättesugen på att ha en (två?) snäckor i det!
Men fungerar de som "rengörare" eller bör jag ändå ha en mal eller två? Finns det någon nackdel med att ha dessa i ett akvarium med platys?

Har försökt söka men hittar inte riktigt svaret, så jag blir jätteglad för både svar och tips! :)
#2 - 7 november 2007 17:52
Jag har en äppelsnäcka som håller rent och snyggt i mitt lilla räkkar, där även ett pay småfirrar bor
#3 - 7 november 2007 17:53
Låter hur bra som helst! Precis det svar jag ville ha... :p
Tack!
#4 - 7 november 2007 19:49
Äppelsnäckor håller rent

Tjena! Jag har ett rejält gäng ampullarior (äppelsnäckor) och dom städar precis lika bra som malar. Mina håller även undan alla tofs- och trådalger utan problem. Om en fisk dör så tar snäckorna snabbt hand om den men inte förrän den verkligen är död. Om man matar alltför sparsamt i ett alltför rent akvarium så kan äppelsnäckan ge sig på växterna som "nödproviant" annars finns det enligt mig inga nackdelar med att ha äppelsnäckor.
ha de bra
#5 - 7 november 2007 19:59
Låter kanonbra! :)
Jag har läst på lite om utfodring och just det där med växter, så det känns tryggt.

Snäckor får det helt enkelt bli! *Glad*
#6 - 7 november 2007 20:14
Du kommer inte ångra dig! De är underbara på alla sätt!! :p Men vill du veta mer så sök här på äppelsnäcka eller ampullaria å se vad allt kunnigt folk har skrivit :)
#7 - 7 november 2007 20:17
Har sökt som en tok och hittat mycket läsning! :)
Det var bara de sista lilla frågorna som skulle till för ett beslut. Nu är jag övertygad; det är äppelsnäckor jag ska ha i platytanken! Nu återstår bara att hitta sådana... *S*
(Vill ju gärna ha färg på dom och inte viltfärgade. Hittade till den där siten i England, men tycker 6 stycken är lite mycket med tanke på att det ska vara fiskar i karet med. Så jag får leta vidare.)

Tack! :)
#8 - 7 november 2007 20:29
Jamen alltså...du får ju köpa vilka snäckor du vill från snailshop,inte nödvändigtvis ett sexpack..kolla igen så ser du att du kan köpa en eller två :p Men hör först med din affär om de kan ta hem någon skojig färg...eller gå efter priset eller nåt ;)
Jag äger numera 5 tjusiga färgglada och randiga snäckor och de kommer från england..
Hoppas du får tag i några snygga!!:)
#9 - 7 november 2007 20:42
Nej, fast det är ju svårt att motivera frakten (runt 130 spänn) för att köpa EN snäcka... *S*
Tror jag läste om dina i en snäcktråd btw! :)

Nå, såg EN gul i djuraffären. Ska dit och spana igen. Om den finns kvar och är i "bra skick" så blir det nog den till att börja med. Sen får det i "värsta" fall bli en engelsk med tiden.. ;)
#10 - 7 november 2007 20:48
Nä det har du tusan rätt i..jag glömde bort att frakten kostar så mycket..[:o] Fast vissa har ju råd med sånt :) jag hade heller inte köpt 1eller2 så..
Köper du snäckan i affären så tänk bara på det här med hårdheten i vattnet så inte skalet förstörs.. jag håller själv på å kämpar med det.. Sen kan du mata den med nästan allt! ;) har du tur kanske du hittar någon här som kan sälja någon söt snäcka till dig :p
#11 - 8 november 2007 07:56
Ja, det är ju just det där med hårdheten.. Det är nästa stora projekt! *S*
Just när man lärt sig och fått kontroll på en sak, så är det dax att lära sig nåt nytt! :p

Annons