har hittat en rom hög vad göra
den är aldeles hård är det normalt .............:confused:
saltbiff skrev:Jahoopp då vart man snäckmorsa idag då...hehe.. De är jättesöta med minismå tentakler/spröt...Men alla barnen ser ut att vara gula...far är gul och mor är brungulrandig... kommer barnen få ränder senare eller ska alla vara gula? Tacksam för svar :p
saltbiff skrev:Tack tack Sabina!! [:-88] Man börjar se lite skillnad på dem nu..men inga ränder än,de är bara lite mörkare än de gula... :p
CizziB skrev:Jag har en blå och en gul äppelsnäcka.... Om dom skulle para sig... hur skulle deras bebisar se ut tro? Är blå den dominata färgen eller kan vissa bli gula och vissa blåa eller blir dom gul/blåa?? :)
Sabina skrev:Det tar ett tag innan du kommer att se färgskillnaden. Om du är riktigt nyfiken kan du försiktigt fånga upp två som du tror är olika, lägga dem i en genomskinlig plastbunke och ha ett vitt papper under. Ta ett förstoringsglas och kika, då kan du lättare bedöma deras färger. Jag vill nästan påstå att de som du säger ser mörka ut, är randiga :-)
Lycka till!
Sabina skrev:Det tar ett tag innan du kommer att se färgskillnaden. Om du är riktigt nyfiken kan du försiktigt fånga upp två som du tror är olika, lägga dem i en genomskinlig plastbunke och ha ett vitt papper under. Ta ett förstoringsglas och kika, då kan du lättare bedöma deras färger. Jag vill nästan påstå att de som du säger ser mörka ut, är randiga :-)
Lycka till!
saltbiff skrev:Ja gissa vem som var så nyfiken så jag gjorde så..;) Men inte såg jag några ränder,fast jag kollade med lupp,har inget förstoringsglas..Den gula var gul och den bruna brun...men de kanske är för små än,ca 2 veckor..
CizziB...
Visst är det skojigt med färger! Vad blev det för färger på dina snäckbarn och vilken färg hade föräldrarna?
Jag har bara tråkig gul och en söt brungulrandig...hade chans att köpa fina snäckor med lite ovanligare färger,men det satte vädret stopp för :(:(
CizziB skrev:Idag köpte jag 5st nya "äpplen", 3st gula med gul fot, 1st gul med blå fot och 1st gul med svart fot..... Dom två sistas skal är även lite åt det blåa hållet, kan det var korsningar mellan en blå och en gul tro?
Sabina skrev:Hm, här blev jag lite konfundersam på din beskrivning.
En blå snäcka har mörk fot och skalproteinet saknar pigment (=vitt) vilket gör att den mörka foten lyser igenom och ger skalet ett blått utseende.
Gult skal med mörk fot (fotens mörka färg kan ha lite olika nyanser) blir jade.
Sedan finns en mycket ovanligare variant som kallas olive, den har ngt grönaktigt skal med mörk fot och är sällsynt utan ränder (striped olive är vanligast, även om även den är sällsynt).
En korsning av en blå och en gul kan bli följande (förutsatt att föräldrarna är heterozygota anlagsbärare):
Blåa
Gula
Jade
Hälsningar
Sabina
Sabina skrev:Du glömde nog länken?
Sabina skrev:Nu har jag kikat, båda två är (vad jag kan se av bilderna, inte så lätt att få skarpa bilder genom glaset) jade. Deras fötter har lite olika nyans men de räknas båda som jade ;-)
Hälsningar
Sabina
saltbiff skrev:Oj så skojsigt! Grattis :D Jag lyckades inte få fram några när jag hade rommen i burken..jo ca 10 st eller nåt sen vart det inga mer,så jag låter rommen vara kvar i akvariet istället... Hoppas det går bättre för dig! Jag räknade nyss till ca 30 snäckbarn i mitt ena akvarie o de växer stadigt :)
saltbiff skrev:men NÄR börjar de gå upp till ytan för att hämta luft? Hur stora brukar de vara då? Jag har iallafall inte sett nån av ungarna vid ytan än... :)
icejoy skrev:Så ja. Då har min hona lagt sin första kokong :D
Nu ska det bli ungar...
Hur lång tid tar det?
smokin skrev:jag har en liten fråga..det är så att jag har några snäckor i mitt räkakvarium..de har lagt ägg några ggr..men det har inte blivit nåt..men nu idag har det börjat att kläckas i en stor kokong..jag har ingen aning vilken som lagt de äggen..men jag har blå..violett randiga samt gula o en liten vit..det går väl inte säga vilken färg de kommer att få..men bifogar en bild på en av alla;)
Mumin skrev:Nu har vi upptäckt flera äggkokonger i rampen (heltäckande) och de flesta sitter jättefint, mycket kondens, de har små vattendroppar på sig. Är det bra och lagom fuktigt? Kan de sitta kvar eller ska jag ha burk?
Mumin skrev:Hur stora är de när de kläcks?
Mumin skrev:Jag har invasion an posthornssnäckor i detta kar, som jag försöker hålla efter genom plockning. Är de något hot mot nykläckta äpplen?
Mumin skrev:Äter fiskarna småäpplen?
Mona skrev:Imorse hittade jag en av klasarna liggande på botten, den måste ha lossnat och glidit ned. Jag plockade upp den och lade den på en frigolitbit i akvariet. Men hur sannolikt är det att det blir något av det? Jag har läst att ungarna drunknar under vattenytan, och de kan ju ha legat där i upp till åtta timmar.
Mona skrev:Sedan undrar jag över genetiken. Jag tror att det är de blå snäckorna som lagt äggen eftersom jag sett dem krypa omkring över vattenytan. Jag har också sett en parning mellan en ivory och en blå snäcka. Dessutom finns det lila och rosa randiga i samma akvarie. Kan det bli några kul färger av det?
fairing skrev:här e mitt akvarium med äppelsnäcks bäbisar dom e överallt.det är lila och vita o några rosa.
Inka skrev:Nångång kanske man börjar få bebisar också. Ska bli intressant att se. Ni som har en massa färger och får smått är ena riktiga lyckostar va?
Inka skrev:Här är mina nya små älsklingar!
Hoppas på att få tag i fler färger också. Har blivit helt såld på dom små liven. Gula och blå har jag än så länge...
Mona skrev:De ser ut att vara i jättefint skick. :) Hur stora är dom? Mina började lägga ägg när de kom upp i pingisbollstorlek.
Att få tag i fler färger blir nog inga problem med så många som odlar här på forumet. Min ena blåa lade ytterligare en äggklase igår, vid sidan om den som den rosa lade kvällen innan.
CizziB skrev:Jag har en blå och en gul äppelsnäcka.... Om dom skulle para sig... hur skulle deras bebisar se ut tro? Är blå den dominata färgen eller kan vissa bli gula och vissa blåa eller blir dom gul/blåa?? :)
Min förra stora snäcka la 10st ägg korvar och vara av 5st av dom kläcktes... Så jag har massor av sniglar, och alla är olika stora. Vissa e nästan som en femkrona medans vissa är mindre än en femtioöring... :)
Blohme skrev:Korsar dom sej blir dom ju gröna, blått o gult tsm blir ju grönt :p;)
maggan55 skrev:Jag hittade i dag en klase rom (heter det så?) från mina äpplen, men den hade ramat ner i vattnet, tog upp den och la på en frigolitbit. Är de förstörda då de legat i vattnet tror ni? Den fanns inte där i natt vid 12 tiden.