äppelsnäcka rom ??

#1 - 19 april 2007 18:03
har hittat en rom hög vad göra
den är aldeles hård är det normalt .............:confused:
#2 - 19 april 2007 20:32
Hej!
Ja, det är helt normalt att äggkokongen är hård. Antingen kan du låta kokongen sitta kvar på glaset i akvariet så att de kläcks där eller så kan du göra följande.
Fukta kokongen lite och vänta en stund. Du kan då försiktigt utsätta den för lite tryck tills den glider loss och släpper från glaset. Lägg den sedan på en frigolitbit i en burk med vatten. Burken ska ha hål i locket så att luft kommer in. ÄGGEN FÅR INTE HAMNA I VATTNET - DÅ DÖR DE! Sätter du denna burken på lysrörsrampen/locket till ditt akvarium så värms vattnet upp och det bildas kondes i burken som hindrar äggen från att torka ut. Låt sedan frigolitbiten flyta runt där tills äggen kläcks. Håller själva på att testa detta just nu. Mina kokonger har flutit runt i 9 dagar nu. Det ska ta ca 2 veckor vid 25 grader.

[Om du tittar i tråden som heter "parande ampullaria" kan du se bilder på 2 av mina kokonger hur de flyter runt i burken.]

Lycka till med vad du än väljer att göra!
MVH
Gälarna
#3 - 20 april 2007 07:14
En sak till som kan vara värt att tänka på om du önskar låta kokongen sitta kvar är att kokongen inte skall sitta direkt under lysröret. Om kokongen torkar så dör snäckorna, samma sak om de hamnar helt under vatten. Med andra ord, om kokongen verkar ha hamnat på en plats där de riskerar att torka är det säkrast att flytta på dem.

MVH

Sabina
#4 - 20 april 2007 07:30
tack för svaren....:)
#5 - 2 maj 2007 20:55
nu har dom börjat kommit dom små liven ...:)
#6 - 3 maj 2007 14:34
Grattis!
#7 - 27 augusti 2007 14:59
Ni som har honor som vill lägga sin rom...hur lång tid tar det innan de hittar en bra plats att lägga de på? Min snäckhona Toppensnäckan är parad flera gånger har jag sett..nu har hon i 3 nätter krypit över ytan och upp i taket på mitt juwel trigon 190...Hon kryper runt ett tag,sedan ramlar hon alltid ner...går runt ett varv på bottnen och sedan samma visa igen..uppför väggen,krypa uppochner i taket och sen ramla ner...Är detta normalt? Har hört att de vill ha mycket kalk när det är äggläggning på G så jag handmatar henne i en mugg med broccoli...Hoppas ju på små snäckisar snart [:-152]
#8 - 28 augusti 2007 17:24
Jag kan svara på mina egna frågor...Jaa hon letade plats för äggen för inatt lade hon sin rom!! Tjoho va skojigt!! :D:D:D
#9 - 11 september 2007 20:01
Jahoopp då vart man snäckmorsa idag då...hehe.. De är jättesöta med minismå tentakler/spröt...Men alla barnen ser ut att vara gula...far är gul och mor är brungulrandig... kommer barnen få ränder senare eller ska alla vara gula? Tacksam för svar :p
#10 - 16 september 2007 20:55
Någon som vet svar på det ovan??? [:-152]
#11 - 20 september 2007 17:30
saltbiff skrev:
Jahoopp då vart man snäckmorsa idag då...hehe.. De är jättesöta med minismå tentakler/spröt...Men alla barnen ser ut att vara gula...far är gul och mor är brungulrandig... kommer barnen få ränder senare eller ska alla vara gula? Tacksam för svar :p

Det troligaste är att du har två snäckor som är heterozygota bärare av sina anlag, det kommer att innebära ca hälften gula och hälften randiga. Dock ser man inte ränderna när de är så små så avvakta lite tills de vuxit så får du se.

Bästa hälsningar

Sabina
#12 - 23 september 2007 23:08
Tack tack Sabina!! [:-88] Man börjar se lite skillnad på dem nu..men inga ränder än,de är bara lite mörkare än de gula... :p
#13 - 24 september 2007 12:26
Jag har en blå och en gul äppelsnäcka.... Om dom skulle para sig... hur skulle deras bebisar se ut tro? Är blå den dominata färgen eller kan vissa bli gula och vissa blåa eller blir dom gul/blåa?? :)

Min förra stora snäcka la 10st ägg korvar och vara av 5st av dom kläcktes... Så jag har massor av sniglar, och alla är olika stora. Vissa e nästan som en femkrona medans vissa är mindre än en femtioöring... :)
#14 - 25 september 2007 13:19
saltbiff skrev:
Tack tack Sabina!! [:-88] Man börjar se lite skillnad på dem nu..men inga ränder än,de är bara lite mörkare än de gula... :p

Det tar ett tag innan du kommer att se färgskillnaden. Om du är riktigt nyfiken kan du försiktigt fånga upp två som du tror är olika, lägga dem i en genomskinlig plastbunke och ha ett vitt papper under. Ta ett förstoringsglas och kika, då kan du lättare bedöma deras färger. Jag vill nästan påstå att de som du säger ser mörka ut, är randiga :-)

Lycka till!
#15 - 25 september 2007 14:14
CizziB skrev:
Jag har en blå och en gul äppelsnäcka.... Om dom skulle para sig... hur skulle deras bebisar se ut tro? Är blå den dominata färgen eller kan vissa bli gula och vissa blåa eller blir dom gul/blåa?? :)

Din blåa äpplesnäcka saknar anlag för färg på skalets proteinlager och saknar anlag för ränder, den kan ha antingen ett eller två anlag för mörk fot. Din gula snäcka kan ha två eller ett anlag för gul färg på skalets protein och detsamma gäller ljus fot med gul färgskiftning. Detta kan ge följande:

Utfall ETT
Blå (två anlag m mörk fot) + gul (två anlag gul fot och två anlag gult skal)
Jade (mörk fot och gult skal)

Utfall TVÅ
Blå(ett anlag mörk fot) + gul (ett anlag gult skal och ett anlag ljus fot)
Jade (mörk fot och gult skal)
Gul
Blå
Vit (saknar pigment på skalprotein och saknar pigment på fot)

Jag ger bara exempel på dessa två utfall, men du kan ju teoretiskt ha blå enligt utfall ett och gul enl utfall två.

Hälsningar

Sabina
#16 - 25 september 2007 23:03
Sabina skrev:
Det tar ett tag innan du kommer att se färgskillnaden. Om du är riktigt nyfiken kan du försiktigt fånga upp två som du tror är olika, lägga dem i en genomskinlig plastbunke och ha ett vitt papper under. Ta ett förstoringsglas och kika, då kan du lättare bedöma deras färger. Jag vill nästan påstå att de som du säger ser mörka ut, är randiga :-)

Lycka till!

Ja gissa vem som var så himla nyfiken så jag gjorde så ;) Jag kollade med en lupp på en gul och en brun,men inte såg jag några ränder :( De kanske är för små än,ca 2 veckor...men söta är dom :p

CizziB...Visst är det skojigt med färger! Vad blev det för färger på dina snäckbarn och vilken färg hade föräldrarna?
Jag har bara tråkig gul och en söt brungulrandig...hade chans att köpa fina snäckor med lite ovanligare färger,men det satte vädret stopp för :(:(
#17 - 25 september 2007 23:06
Sabina skrev:

Lycka till!

Ja gissa vem som var så nyfiken så jag gjorde så..;) Men inte såg jag några ränder,fast jag kollade med lupp,har inget förstoringsglas..Den gula var gul och den bruna brun...men de kanske är för små än,ca 2 veckor..

CizziB...
Visst är det skojigt med färger! Vad blev det för färger på dina snäckbarn och vilken färg hade föräldrarna?
Jag har bara tråkig gul och en söt brungulrandig...hade chans att köpa fina snäckor med lite ovanligare färger,men det satte vädret stopp för :(:(
#18 - 27 september 2007 17:25
Tusan vad det ska vara svårt att få tag i bruna äppelsnäckor då!! Nu har jag hört med affärer runt omikring här och letat efter annonser på zoopet...Affärerna tar bara hem de gula för det vill folk ha (inte jag) men typ alla andra...jag fick ett napp på Arken här men det går trögt och det kunde ta lång tid innan han fick hem några.. Jag som vill ha dom nuu! Buhuuu [:-118]
#19 - 27 september 2007 20:24
saltbiff skrev:
Ja gissa vem som var så nyfiken så jag gjorde så..;) Men inte såg jag några ränder,fast jag kollade med lupp,har inget förstoringsglas..Den gula var gul och den bruna brun...men de kanske är för små än,ca 2 veckor..

CizziB...

Visst är det skojigt med färger! Vad blev det för färger på dina snäckbarn och vilken färg hade föräldrarna?

Bebisarna vart som mamma, brunrandiga med gul fot... Vem pappa är vet jag inte. Köpte två st på en auktion och när jag kom hem stoppade jag dom i olika kar och fick aldrig mer träffa varandra.... Så om den andra va pappan vet jag inte! Men oj va många bebisar det blev!!! Jag har gett bort många till släkt/bekanta och bytt bort till djuraffärer och har ändå en hel del kvar... :)
#20 - 30 september 2007 21:29
Idag köpte jag 5st nya "äpplen", 3st gula med gul fot, 1st gul med blå fot och 1st gul med svart fot..... Dom två sistas skal är även lite åt det blåa hållet, kan det var korsningar mellan en blå och en gul tro?
#21 - 1 oktober 2007 18:39
CizziB skrev:
Idag köpte jag 5st nya "äpplen", 3st gula med gul fot, 1st gul med blå fot och 1st gul med svart fot..... Dom två sistas skal är även lite åt det blåa hållet, kan det var korsningar mellan en blå och en gul tro?

Hm, här blev jag lite konfundersam på din beskrivning.

En blå snäcka har mörk fot och skalproteinet saknar pigment (=vitt) vilket gör att den mörka foten lyser igenom och ger skalet ett blått utseende.

Gult skal med mörk fot (fotens mörka färg kan ha lite olika nyanser) blir jade.

Sedan finns en mycket ovanligare variant som kallas olive, den har ngt grönaktigt skal med mörk fot och är sällsynt utan ränder (striped olive är vanligast, även om även den är sällsynt).

En korsning av en blå och en gul kan bli följande (förutsatt att föräldrarna är heterozygota anlagsbärare):
Blåa
Gula
Jade

Hälsningar

Sabina
#22 - 1 oktober 2007 18:45
Sabina skrev:
Hm, här blev jag lite konfundersam på din beskrivning.

En blå snäcka har mörk fot och skalproteinet saknar pigment (=vitt) vilket gör att den mörka foten lyser igenom och ger skalet ett blått utseende.

Gult skal med mörk fot (fotens mörka färg kan ha lite olika nyanser) blir jade.

Sedan finns en mycket ovanligare variant som kallas olive, den har ngt grönaktigt skal med mörk fot och är sällsynt utan ränder (striped olive är vanligast, även om även den är sällsynt).

En korsning av en blå och en gul kan bli följande (förutsatt att föräldrarna är heterozygota anlagsbärare):

Blåa

Gula

Jade

Hälsningar

Sabina

Det kanske e Jade som jag har.... Men skalet är klart gult och foten är blå/mörkblå... Har lagt ut några bilder på denna länk, zoonen, har samma alias som här på zoopet.... Kolla där så kanske du förstår hur jag menar..
#23 - 1 oktober 2007 18:52
Du glömde nog länken?
#24 - 1 oktober 2007 18:58
#25 - 1 oktober 2007 19:09
Nu har jag kikat, båda två är (vad jag kan se av bilderna, inte så lätt att få skarpa bilder genom glaset) jade. Deras fötter har lite olika nyans men de räknas båda som jade ;-)

Hälsningar

Sabina
#26 - 1 oktober 2007 19:15
Sabina skrev:
Nu har jag kikat, båda två är (vad jag kan se av bilderna, inte så lätt att få skarpa bilder genom glaset) jade. Deras fötter har lite olika nyans men de räknas båda som jade ;-)

Hälsningar

Sabina

Okej, då vet jag. Spelar ingen roll egentligen va dom "heter" men dom är underbara ändå! :)

Den ena har en antydning till blått på skalet... Är det för att den har dåligt pigment där eller?
#27 - 2 oktober 2007 20:43
Måste bara fråga här... Hur stora ska äppelsnäckorna vara för att lägga ägg?
Tycker mina är stora nog, men inga ägg är lagda.
#28 - 2 oktober 2007 22:55
Ja vad säger dom...som en femkrona ungefär va...är du säker på att du har en hona som är befruktad så är mitt tips att mata på rätt bra...gärna förvälld broccoli och annat mumsigt.. Om allt stämmer,temperatur osv så borde det ju komma rom snart..Bara hon är mätt och nöjd ;)
Lycka till! [:-152]
#29 - 3 oktober 2007 12:41
Honan som jag hade (som la 10st äggkorvar innan hon dog) fick jag igång genom att hon fick gå själv som städare i ett kar där vi hade en arowana på uppgödning. Så alla mygglarver som den inte åt/föll ner till botten fick hon äta, hon växte massor i storlek när hon gick där! Sen flyttade jag henne till mitt 490liter kar, där hon gick några veckor innan hon la rommen. Första korven med ägg la hon i börja på april och sista korven i mitten på juni... :)
#30 - 14 oktober 2007 21:07
Nu har en av mina nya stora gula äppelsniglar lagt en rom-korv.... Tror det är en av dom gula iallafall för jag såg inte när det skedde, men jag har sett den vandra runt ovan ytan på undersidan av täckglaset tidigare.... Tyvärr så har den lagt äggen precis under lysrampen, så jag får väl ta bort ägg korven och ha den i en burk istället...
#31 - 14 oktober 2007 21:28
Oj så skojsigt! Grattis :D Jag lyckades inte få fram några när jag hade rommen i burken..jo ca 10 st eller nåt sen vart det inga mer,så jag låter rommen vara kvar i akvariet istället... Hoppas det går bättre för dig! Jag räknade nyss till ca 30 snäckbarn i mitt ena akvarie o de växer stadigt :)
#32 - 15 oktober 2007 09:05
saltbiff skrev:
Oj så skojsigt! Grattis :D Jag lyckades inte få fram några när jag hade rommen i burken..jo ca 10 st eller nåt sen vart det inga mer,så jag låter rommen vara kvar i akvariet istället... Hoppas det går bättre för dig! Jag räknade nyss till ca 30 snäckbarn i mitt ena akvarie o de växer stadigt :)

Tack!

DU kanske hade för dålig luftfuktighet i din burk.... Jag har märkt att har man kondens på glasets undersida så är det bra. Men det gäller oxså att det inte blir för fuktigt.... eller för torrt för den delen. :)

Förra gången jag fick ägg kläcktes 5 av 10 korvar....Så jag har väl fått över 200ungar!
#33 - 21 oktober 2007 14:24
Nu börjar mina ungar att synas mer på bottnen :)
Kul att se när de växer och blir större...men NÄR börjar de gå upp till ytan för att hämta luft? Hur stora brukar de vara då? Jag har iallafall inte sett nån av ungarna vid ytan än... :)
#34 - 22 oktober 2007 14:21
saltbiff skrev:
men NÄR börjar de gå upp till ytan för att hämta luft? Hur stora brukar de vara då? Jag har iallafall inte sett nån av ungarna vid ytan än... :)

De hämtar bara luft om de behöver på grund av dåligt vatten eller ändra sin flytförmåga. Annars använder de syret i vattnet precis som fiskarna...

Hälsningar
#35 - 22 oktober 2007 20:27
Usch...snäckbarnens mamma Toppensnäckan låg död i mitt akvarie nu... Buhuu,jag som tyckte om henne så! [:-118][:-118][:-118]
#36 - 23 oktober 2007 13:09
Jättetråkigt att höra!

Hoppas dina övriga mår bra!

Kram
#37 - 23 oktober 2007 15:51
Tack Sabina! :) Snyft..Tänk att man kan bli lite ledsen när en snäcka dör [:(] men hon var så speciell, överlevde när de andra dog,hon var tam upplevde jag när hon åt från pincetten och hon gav mej en kull med fina ungar.. Så jag får väl vara glad för det..:) Troligtvis vart hon ihjälstressad av de jäkla hannarna! De skulle ju bara upp på henne hela tiden och hon fick ju knappt äta ifred.. Så gissa vem jag lägger hela skulden på...Klantarslet MEJ! :mad::mad:
Jag kommer sakna henne [:-28] [:-152]
#38 - 23 oktober 2007 18:41
Mamman till mina snigelbebisar dog en kort tid efter hon hade lagt all rom. Jag tror hon dog av påfrestningarna efter att ha lagt all rom... men det är bara gissningar.
#39 - 24 oktober 2007 06:41
Jag tycker inte du skall klandra dig själv. Pomacea bridgesi blir oftast inte mycket mer än 2-3 år gamla och det finns mycket som påverkar deras livslängd. De lever kortare i varmare temperaturer och den mängd stress (transporter etc) de utsätts för påverkar också, ffa temperatursvängningar som är utanför deras naturliga habitat.

Mina honor brukar leva i 4-5 år och är mycket produktiva. Min vattentemperatur är ca 22-23 grader. Romklasarna innehåller 200-500 snäckor så jag brukar inte spara alla kokongerna, jag skulle drunkna i snäckbarn!

Kram
#40 - 26 oktober 2007 14:18
Så ja. Då har min hona lagt sin första kokong :D
Nu ska det bli ungar...
Hur lång tid tar det?
#41 - 26 oktober 2007 16:51
Tack för stödet Sabina! :)
Men det är faktiskt svårt att inte klandra sig själv...Min temp ligger på 22-24 grader men det är ju självklart att det var de två asjobbiga hanarna som slet ut henne...:mad: Jag såg ju för tusan att hon inte fick äta ifred..Grejen är ju det att jag hade tänkt flytta de två hanarna till mitt andra akvarie,men det först när snäckorna från england kommit...då skulle Toppensnäckan få gå ifred med snälla barn.. men så dog hon bara några dagar innan de kom så jag HANN ju inte!! (faan):(
Jaja,nu är det som det är och jag har lärt av mitt misstag...(köpte tex 2 praktbarbshonor idag till min ensamma hona så hon slipper bli jagad av 4 parningssugna hanar)

Kram :)
#42 - 28 oktober 2007 15:00
icejoy skrev:
Så ja. Då har min hona lagt sin första kokong :D

Nu ska det bli ungar...

Hur lång tid tar det?

Grattis!

Du kan räkna med att det tar ca 2 veckor innan den kläcks. Om det är allra första kokongen så bli inte besviken om den är obefruktad, det är ganska vanligt att de första kokongerna är obefruktade. Se till så att kokongen hålls något fuktig och inte torkar ut (det kan den göra om den tex sitter på täckglaset under lysrampen eller liknande).

Lycka till!!

MVH

Sabina
#43 - 31 oktober 2007 20:45
Hon har satt konongen så himla bra så den hålls fuktad hela tiden och är inte i risk av att torka ut.
Det är första kokongen här hos mig, jag vet dock inte om hon fått någon där hon var från början.
Ska bli spännande det här :D
#44 - 31 oktober 2007 23:54
Ja visst är det spännande! :DDet tycker jag med...min stora hona dog ju men jag fick ju som tur var barn från en kokong... Hon lade 5 eller sex kokonger innan hon dog.. Bli inte besviken om din kokong inte är befruktad..det var inte min första och heller inte den sista.. Hoppas du får lite söta snäckbarn snart :p
#45 - 6 november 2007 19:23
jag har en liten fråga..det är så att jag har några snäckor i mitt räkakvarium..de har lagt ägg några ggr..men det har inte blivit nåt..men nu idag har det börjat att kläckas i en stor kokong..jag har ingen aning vilken som lagt de äggen..men jag har blå..violett randiga samt gula o en liten vit..det går väl inte säga vilken färg de kommer att få..men bifogar en bild på en av alla;)
#46 - 9 november 2007 22:43
Nu har andra snäckan lagt en mycket större kokong. Precis under ljusrampen på täckglaset :/ Har flyttat ljusrampen. Det har inte hänt något med den första, så dom var nog inte befruktade. 14 dagar sen hon lagt.
Får se om det blir några från den andra.
#47 - 13 november 2007 13:26
smokin skrev:
jag har en liten fråga..det är så att jag har några snäckor i mitt räkakvarium..de har lagt ägg några ggr..men det har inte blivit nåt..men nu idag har det börjat att kläckas i en stor kokong..jag har ingen aning vilken som lagt de äggen..men jag har blå..violett randiga samt gula o en liten vit..det går väl inte säga vilken färg de kommer att få..men bifogar en bild på en av alla;)

Kan tyvärr inte ge dig en exakt sanning på vilken färg den kommer att bli men de mörkpigmenterade fläckarna på kropp och tentakler säger att den kommer att bli mörk fot. Skalet ser ljust ut så det skulle kunna bli en blå. Men det kan också visa sig att skalet får mer pigment och början till ränder och då är det snarare en dark striped purple (om det nu är den varianten du menar när du säger violett randiga). När du säger liten vit så har jag antagit att den inte är könsmogen.

Blå + gul ger följande avkomma: jade, gul, ev blue och ivory.
Dark striped purple + blå: Blå, dark striped purple, samt även ev light striped purple, ivory och mycket sällsynt plain purple, striped purple.
Dark striped purple + gul: wild, blå, striped purple, red-brown, jade, gul, striped yellow, ev light striped purple, ivory och sällsynt plain purple, striped purple, red-white.

Hälsningar

Sabina
#48 - 16 februari 2008 14:24
Måste få haka på och återuppliva den tråd. Jag har fem blå äppelsnäckor i mitt 96 liters kar tillsammans med Ancistrus och guppy. Nu har vi upptäckt flera äggkokonger i rampen (heltäckande) och de flesta sitter jättefint, mycket kondens, de har små vattendroppar på sig.
Är det bra och lagom fuktigt? Kan de sitta kvar eller ska jag ha burk?
Tror att det blir svårt att hålla värmen nattetid i en sån.

Alla utom en sitter på en lucka som man kan ta bort, jättekul att kunna titta lite närmare på dem. Vi hittar ungefär en ny klase per dag. En liten satt på glaset, alldeles ovanför vattenytan, men den är borta nu. Jag har inte sett några små äppelbebisar så kanske den var obefruktad.

Hur stora är de när de kläcks?

Jag har invasion an posthornssnäckor i detta kar, som jag försöker hålla efter genom plockning.

Är de något hot mot nykläckta äpplen?

Äter fiskarna småäpplen?

Har insett att jag vill ha fler färger, måste ut och jaga det, men vill veta mer om skötseln först.
#49 - 8 maj 2008 21:18
Jag hakar också på, så kanske vi båda får svar. :)

Mina äppelsnäckor har börjat lägga ägg för glatta livet nu. Första äggen kom för snart två veckor sedan och nu har jag totalt 6 st klasar. Imorse hittade jag en av klasarna liggande på botten, den måste ha lossnat och glidit ned. Jag plockade upp den och lade den på en frigolitbit i akvariet. Men hur sannolikt är det att det blir något av det? Jag har läst att ungarna drunknar under vattenytan, och de kan ju ha legat där i upp till åtta timmar.

Sedan undrar jag över genetiken. Jag tror att det är de blå snäckorna som lagt äggen eftersom jag sett dem krypa omkring över vattenytan. Jag har också sett en parning mellan en ivory och en blå snäcka. Dessutom finns det lila och rosa randiga i samma akvarie. Kan det bli några kul färger av det?
#50 - 12 maj 2008 08:05
här e mitt akvarium med äppelsnäcks bäbisar dom e överallt.det är lila och vita o några rosa.
#51 - 13 maj 2008 21:36
Nu har snäckorna gett mej det ena svaret. Jag har sett både blå och rosarandiga snäckor lägga ägg, den rosa har jag filmat ikväll :). Massor av ägg har kläckts från den första äggklasen och ungarna i den omgången verkar vara rosa. En annan klase har börjat mörkna betydligt, så jag hoppas att det är blåa eller lila i den.
#52 - 14 maj 2008 16:50
Här är mina nya små älsklingar!
Hoppas på att få tag i fler färger också. Har blivit helt såld på dom små liven. Gula och blå har jag än så länge...
#53 - 14 maj 2008 16:52
Nångång kanske man börjar få bebisar också. Ska bli intressant att se. Ni som har en massa färger och får smått är ena riktiga lyckostar va?
#54 - 14 maj 2008 17:48
Mumin skrev:
Nu har vi upptäckt flera äggkokonger i rampen (heltäckande) och de flesta sitter jättefint, mycket kondens, de har små vattendroppar på sig. Är det bra och lagom fuktigt? Kan de sitta kvar eller ska jag ha burk?

Jag tror att du kan ha kvar dem där de är, fast vid detta laget har du nog fått reda på det själv. [:o]

Mumin skrev:
Hur stora är de när de kläcks?

Mina är kanske 2-3 mm som nykläckta.

Mumin skrev:
Jag har invasion an posthornssnäckor i detta kar, som jag försöker hålla efter genom plockning. Är de något hot mot nykläckta äpplen?

Jag tror inte det, det skulle kanske vara konkurrensen om maten som blir ett problem.

Mumin skrev:
Äter fiskarna småäpplen?

Jag tror inte att ancistrus skulle äta dem, kanske guppyna gör det när äpplena är riktigt små.

Mona skrev:
Imorse hittade jag en av klasarna liggande på botten, den måste ha lossnat och glidit ned. Jag plockade upp den och lade den på en frigolitbit i akvariet. Men hur sannolikt är det att det blir något av det? Jag har läst att ungarna drunknar under vattenytan, och de kan ju ha legat där i upp till åtta timmar.

Jag svarar själv :D
Det bidde inget av den klasen.

Mona skrev:
Sedan undrar jag över genetiken. Jag tror att det är de blå snäckorna som lagt äggen eftersom jag sett dem krypa omkring över vattenytan. Jag har också sett en parning mellan en ivory och en blå snäcka. Dessutom finns det lila och rosa randiga i samma akvarie. Kan det bli några kul färger av det?

Om jag nu inte missuppfattat det så är det ett ganska begränsat antal faktorer som styr färgen. Kroppen är antingen vit eller blåsvart, detta lyser igenom skalen och ger olika färger.

Skalet kan vara;
[LIST]
[*]färglöst (med blåsvart kropp blir snäckan blå och med vit kropp blir den ivory),
[*]randigt (vit kropp = rosarandig, mörk kropp = lilarandig).
[*]gult (vit kropp = gul snäcka, svart kropp = jade snäcka)
[*]....fast visst har jag missat någon kombination?[/LIST]
fairing skrev:
här e mitt akvarium med äppelsnäcks bäbisar dom e överallt.det är lila och vita o några rosa.

Grattis [:-76]

Inka skrev:
Nångång kanske man börjar få bebisar också. Ska bli intressant att se. Ni som har en massa färger och får smått är ena riktiga lyckostar va?

Japp det är vi! ;)
Dina kommer säkert att börja lägga ägg också om de bara har utrymme till det. Det tog mina ett tag att växa till sig och komma igång.
#55 - 14 maj 2008 19:05
Här ligger förresten filmen jag tog när den rosa snäckan la ägg igår:
" target="_blank">
#56 - 15 maj 2008 04:48
Inka skrev:
Här är mina nya små älsklingar!

Hoppas på att få tag i fler färger också. Har blivit helt såld på dom små liven. Gula och blå har jag än så länge...

De ser ut att vara i jättefint skick. :) Hur stora är dom? Mina började lägga ägg när de kom upp i pingisbollstorlek.

Att få tag i fler färger blir nog inga problem med så många som odlar här på forumet. Min ena blåa lade ytterligare en äggklase igår, vid sidan om den som den rosa lade kvällen innan.
#57 - 15 maj 2008 10:34
Mona skrev:
De ser ut att vara i jättefint skick. :) Hur stora är dom? Mina började lägga ägg när de kom upp i pingisbollstorlek.

Att få tag i fler färger blir nog inga problem med så många som odlar här på forumet. Min ena blåa lade ytterligare en äggklase igår, vid sidan om den som den rosa lade kvällen innan.

De är kanske 1 1/2 cm... De gula är rätt rejäla, om inte fullvuxna så nästan iallafall.
Jopp, jag håller utkik efter annonser om olika färger, jag. Det låter ju som om det är några här som har på gång :D
#58 - 15 maj 2008 21:31
Idag kläcktes en stor klase blå snäckor. :D
Imorgon ska de få flytta till en större bostad för att växa till sig.
#59 - 20 maj 2008 10:51
hur gör man så att bäbisarna växer fortare.har typ 1500 små bäbisar men vill få upp dom i storlek så jag kan sälja dom.
#60 - 21 maj 2008 14:45
CizziB skrev:

Min förra stora snäcka la 10st ägg korvar och vara av 5st av dom kläcktes... Så jag har massor av sniglar, och alla är olika stora. Vissa e nästan som en femkrona medans vissa är mindre än en femtioöring... :)

Korsar dom sej blir dom ju gröna, blått o gult tsm blir ju grönt :p;)
#61 - 21 maj 2008 14:46
fairing skrev:
hur gör man så att bäbisarna växer fortare.har typ 1500 små bäbisar men vill få upp dom i storlek så jag kan sälja dom.

har du prövat med anabola? :p
#62 - 21 maj 2008 21:00
fairing skrev:

Bara vräk i käk, de äter ju hela tiden...var noga med att byta vatten å se upp så de inte växer för fort, som mina gjorde ;)
#63 - 21 maj 2008 21:02
Blohme skrev:
Korsar dom sej blir dom ju gröna, blått o gult tsm blir ju grönt :p;)

Nja, det funkar inte så tyvärr, för grönt är ju så snyggt! men korsar sig blå med mörk fot och gul med ljus fot så tror jag att det blir hälften av varje ungefär.. Alltså ett gäng blåa å ett gäng gula :p
#64 - 1 juni 2008 22:17
Mina rosa äpplen som är två veckor är nu ca 4 mm i diameter över skalet. Hittills verkar jag bara ha fått blå och rosa trots att jag har rosa(hona), blå(honor), ivory(hanar) och lila(okänt kön). De fick broccoli ikväll, som de lät väl smaka. Även mina blå och aprikosa posthorn fick mumsa broccoli.
#65 - 3 juni 2008 20:50
Ikväll kläcktes en kull med blå och ivory små äpplen. :D
#66 - 7 juni 2008 20:36
Idag kläcktes mina första! Det är bara de gula som är tillräckligt stora för att få smått än så länge! Himmel vad kul det var! Nu har jag snäcklingsöversvämning.
#67 - 12 juni 2008 09:44
Hur stora brukar ni låta snäckorna bli innan de får börja flytta hemifrån?

Jag vet att man brukar säja att ju mindre de är desto bättre klarar de transporten, men jag har också läst att frånfallet på småsnäckor är ganska stort i början på deras liv och det är ju inte så kul för dem som fått/köpt snäckorna. Snäckorna som jag skickade efter från Snailshop var kanske 1,5 - 2 cm när jag fick dem.
#68 - 12 juni 2008 09:50
De jag har fått skickade till mig har varit mellan 4mm-2cm och majoriteten har klarat sig, 18 av 20.
Kom från 2 olika ställen och det var förövrigt 2 av de större som gått hädan.
#69 - 12 juni 2008 09:58
Tack :)

Hur har de snäckor du fått hem varit inpackade? Har de legat i vatten eller i fuktig vadd? De jag fick från snailshop låg i en styrolit behållare inlindade i fuktig vadd. Men jag har också fått posthorn i en liten vattenflaska.
#70 - 12 juni 2008 10:05
Den ena mötte jag personligen och då fick jag snäckorna (6 större) i en liten plastburk med papper fuktat i akvarievatten.
De andra (14st 4mm- drygt 1cm, majoriteten mindre) fick jag skickade i en kartong fylld med tidningspapper och i mitten låg en plastpåse med lite vatten.
#71 - 12 juni 2008 10:37
Ok, tack för tipsen!
#72 - 9 januari 2009 09:56
Jag hittade i dag en klase rom (heter det så?) från mina äpplen, men den hade ramat ner i vattnet, tog upp den och la på en frigolitbit. Är de förstörda då de legat i vattnet tror ni? Den fanns inte där i natt vid 12 tiden.
#73 - 9 januari 2009 11:41
Har inte lyckats få någon rom på mina ännu, har 7st 5cm-7cm stora äppelsnäckor som går ensamma i ett 112L kar, med sänkt vattennivå och en temp på mellan 25-26 grader, men ingen rom... En gång lyckades en lägga rom, men det var i vattnet av någon anledning, en morgon när jag vaknade så var halva botten täckt med vita romkorn:p

Vad har ni för tips för att få lite små-snäckor?
#74 - 9 januari 2009 13:41
maggan55 skrev:
Jag hittade i dag en klase rom (heter det så?) från mina äpplen, men den hade ramat ner i vattnet, tog upp den och la på en frigolitbit. Är de förstörda då de legat i vattnet tror ni? Den fanns inte där i natt vid 12 tiden.

Jag var med om samma sak. Min romklase klarade sig ändå. Nu har jag ett stort gäng med nya snäckor igen.
Det skadar ju inte att testa och se om det blir något trots vattenfärden.

Det enda jag gjort för att få mina att föröka sig är att mata ordentligt. Sen har jag haft en period när snäckorna inte fått lika mycket mat och då lägger dom heller ingen rom.
#75 - 9 januari 2009 14:04
Hur pass mycket matar du och vad matar du med? Du ser till att det alltid finns mat liggandes på botten?
#76 - 31 januari 2009 13:06
Min kokong har suttit i 3 veckor. När törs jag kasta den och vara säker att det inte blir något? Hur lång tid brukar det ta?
#77 - 6 februari 2012 10:01
Vad var det på färg på de små bebisarna då=));)
#78 - 29 februari 2012 14:55
De kan gå me romen i 70 dagar tills de hittar en toppen plats att lägga det på=)))
#79 - 29 februari 2012 14:56
Det kan ta 2-4 veckor innan de kläcks beroende på temperatur =))) 25 grader ä varmt ,men de kläcks på 2 veckor=))
#80 - 29 februari 2012 21:36
Tråden är tre år gammal vid det här laget och de små bebisarna har nog gått hädan för ett bra tag sen....

Annons