Äppelsnäcka hittad på golvet. Död?

#1 - 6 september 2008 08:17
Hej, imorse när jag vaknade hittade jag min ena äppelsnäcka på golvet:(
Lade fort tillbaka den i akvariet men vet inte om den är död?
Om den överlever kanske den inte gör samma sak igen? ( Tänkte att den kanske har lärt sig något av detta?) Om inte, kanske det är en bra ide att leta varje morgon efter snäckor?

Ser nu att den har "lättat" på locket lite, vad betyder det? Att den lever?
Hur ska jag få slut på detta "snigel" krypande om nätterna?
Har igen aning om hur dom kan komma ur karet för lysrörsrampen sitter ju ovanpå....?

Tacksam för svar:)
#2 - 6 september 2008 08:34
Håll koll på den, prova att peta lite på locket. Om den drar ihop sig så lever den fortfarande.
Det är inte alls ovanligt att de försöker rymma och den kommer att fortsätta med det. Du måste ha någon glipa där den kan komma upp ur karet som du måste stänga till på något sätt annars är risken stor att du dels inte hinner få ner den i vattnet igen och dels kan den skada skalet när den ramlar ut.
#3 - 6 september 2008 08:34
Ja, de kan överleva rätt många timmar i det fria. Jag skulle tro att den var på väg upp ur vattnet för att lägga ägg, och så trillade den helt enkelt över kanten. Den kommer att fortsätta krypa tills den har lagt sina ägg, så ett tips är att sänka vattennivån i karet några centimeter så att den kan lägga sin romkaka i säkerhet!!
#4 - 6 september 2008 08:42
Ok, tack så mycket för svaren!
Om det är fler som har rymt borde jag ha sett det? Eller kan dom krypa långt från akvariet?
Snäckan som jag hittade, har den alltså lagt rom någonstans...?
#5 - 6 september 2008 11:25
Nä den har säkert inte lagt rom efter sitt fall. Andra orsaker till rymning kan vara dåligt vatten/ont om mat/sugen på någon av motsatt kön.
#6 - 6 september 2008 13:24
Ok, vad är lämpligt att jag matar dom små liven med? algtabletter, gurka, ärtor?
Jag misstänker att det inte går att se skillnad på hane och hona?
#7 - 6 september 2008 22:11
Jo, det går, men inte med unga exemplar, man måste bämda ut plattan och se efter om den har ett penisfodral ovanför huvudet till vänster. Men unga exemplar håller helt enkelt inte för så drastiska tag.
Den har inte kagt ägg, för det hade du sett, det är en stor laxrosa kaka, ovanför vattnet.
De gillar det mesta i vegetabilieväg, så ärter, gurka med sked igenom (sjunker) är gott, zuccini etc. Ta upp maten efter max ett halvt dygn, så den inte blir dålig.
Bilagor:
#8 - 7 september 2008 08:26
Ok, tack så mycket för alla svar!

Annons