Äppelsnäcka

#1 - 20 augusti 2003 16:50
Dessa ampulariasnäckor, hur ska de skötas bäst i ett sällskapsakvarie?
Jag har upptäckt något som ser ut som skador på skalet. Kan det vara så att zoohandeln inte brydde sig om att tillsätta kalcium till vattnet? - Jag har placerat en mindre bit kalksten i akvariet för tillfället, hoppas det hjälper den stackars kraken...

Någon som har erfarenhet av dessa djur?
#2 - 23 februari 2007 13:24
Lånar tråden lite...Jag har haft tre små gula äppelsnäckor. Men alla dog?? Är de så känsliga när de är små,de var 1-2 cm...En kompis hade ett gäng i den storleken men de dog också...:( De hade tillgång till mycket mat och alger så vad hände? :confused:
#3 - 23 februari 2007 13:49
hur varmt hade de + förhoppningsvis så hade du inga snäckätande firrar i karet ?
#4 - 23 februari 2007 14:11
nenene ingen snäckätande fisk,jag lovar ;) Jag har ingen doppvärmare i mina,så det ligger på 23-25 i båda men kompisens akvarium ligger på ca 27 grader..Min stora äppelsnäcka frodas och mår bra men de små dog,varför:confused: :(
#5 - 23 februari 2007 14:57
Då vet jag inte :confused:
jag har haft över 200st snäckor och ingen har dött när de har varit i mina kar
#6 - 23 februari 2007 15:02
Du hade itne fö rlite kalk i vattnet så att de fick skalskador och därför dog?

Krossade äggskal är en bra snabbåtgärd för att få mer kalk. Kom bara ihåg att ta bort hinnan från skalet.
#7 - 23 februari 2007 15:07
jO jag hade säkert för lite kalk,använder såna där sepiaskal och kalksten men småsnäckorna dog efter bara några veckor,2 var syskon och en inhandlades mycket senare i en helt annan affär,men den dog ju den med!!:(
#8 - 23 februari 2007 15:26
Les på denne siden: appelsnails.net, der skal det stå alt du behøver å vite :)

Håper du lykkes, for eplesneilene er både artige og fine å se på, der de vaier majestetisk rundt i tanken :)
#9 - 23 februari 2007 16:20
Svårt att säga vad som gått fel.

Jag har en erfarenhet av att snäckorna kan vara känsliga vid byte av vattenmiljö. Jag har haft problem då jag sålt äppelsnäckor till en viss zooaffär där snäckorna tyvärr gick bort en efter en inom loppet av några veckor. Efter genomgång så kom vi fram till att det troligen var en för snabb övergång till ett vatten med andra värden än de kom ifrån. Jag kommer inte ihåg skillnaden i siffror nu, men de hade betydligt mjukare vatten med lägre pH. Själv har jag aldrig haft problem med mina äppelsnäckor.

Kanske värt att testa ditt eget vatten och fråga vad zoobutiken har så får du kanske en uppfattning av om det kan vara där det har varit problem?

MVH

Sabina
#10 - 23 februari 2007 16:46
jaa,jag borde nog testa vattnet som sagt å se om det är något fel,det är ju konstigt för den stora snäckan kryper ju runt å ser glad ut...:confused: Har även tre zebrasnäckor i samma...
Kan ju tillägga en sak jag inte vågade förut...ehum,jo köpte tre äppelsnäckor till mitt juwel med men där går 4 små polkadotbotior och där i har ju såklart en snäcka dött :( men de andra två i samma storlek lever fortfarande..Botiorna visar ju såklart intresse för dem,men de verkar inte kunna skada dem pga sniglens lock..Har även malaysiska sandsnäckor och de har klarat sig fint från botiorna..
Alltså har 4 små äppelsnäckor dött fast de inte gick i samma vatten..hmmm:confused:
#11 - 24 februari 2007 20:46
Även om polkadotbotiorna är små (som du nämner) så kan de "stressa" ihjäl snäckan geonom att äppelsnäckan inte får vara ifred och då finns det risk att de med tiden tynar bort och dör. Många botior äter snäckor och även om äppelsnäckorna har operculum (locket) så kan tex praktbotior ändå döda och äta upp äppelsnäckor. Så det kan nog vara en idé att flytta dem till något annat kar kanske?

Svårt att säga annars vad som kan vara fel, som jag nämnde innan är det en god idé att testa vattnet och även ta reda på hur vattenkvaliteten är där snäckan kommer ifrån. Jag har som sagt varit med om att de kan vara känsliga, men annars tycker jag att det är en mycket tålig snäcka.

MVH

Sabina
#12 - 24 februari 2007 23:48
ja,tack för ditt svar! :) Jag har äppelsnäckorna på prov hos botiorna och märker jag att det inte går ska jag såklart flytta dom...:) Jadu,det verkar vara ett mysterium det här med äppelsnäcksbarnen och det är ju inte bara mej det drabbat...Kompisen köpte ju som sagt 8 stycken och alla dog efter några veckor..:confused: Jättekonstigt och himla synd för de är ju så söta! ;)
#13 - 25 februari 2007 00:16
Mina gula äppelsnäckor får ofta skador i skalet, medan de bruna (= snyggare) klarar sig bra i det mjuka vattnet.
Nån med liknande erfarenheter?
#14 - 25 februari 2007 10:11
Mina gula äppelsnäckor får ofta skador i skalet, medan de bruna (= snyggare) klarar sig bra i det mjuka vattnet.

Nån med liknande erfarenheter?

Ja faktiskt, nu när du säger det, mina gula snäckor blir lättare fula och matta i skalet medan de bruna ser hur fina ut som helst. :confused:
#15 - 15 maj 2010 10:53
saltbiff skrev:
ja,tack för ditt svar! :) Jag har äppelsnäckorna på prov hos botiorna och märker jag att det inte går ska jag såklart flytta dom...:) Jadu,det verkar vara ett mysterium det här med äppelsnäcksbarnen och det är ju inte bara mej det drabbat...Kompisen köpte ju som sagt 8 stycken och alla dog efter några veckor..:confused: Jättekonstigt och himla synd för de är ju så söta! ;)

Jag misslyckades också först med gula äppelsnäckor. De dog efter en kort tid...
Nästa gång jag prövade, för några månader sedan, så gick det bättre och ingen av de 4 jag köpte dog utan verkar frodas och må bra.
Jag vet inte om de fick för lite mat förra gången jag prövade äppelsnäckor men det är något som jag misstänker för jag hade skaffat anistrusmalar som jag utfodrade med spirulinatabletter när jag köpte de nya äppelsnäckorna och det var mycket tydligt att äppelsnäckorna gillade att äta de där tabletterna.
De förra äppelsnäckorna hade de svårt att hinna med att äta fiskmat då jag enbart utfodrade med flingfoder och fiskrana och väderålen vi hade då konkurrerade ut äppelsnäckorna.
Det fanns lite alger i akvariet men det räckte kanske inte och så innehåller algtabletterna till malarna lite annat förutom spirulinaalger, som fiskmjöl och annat...
Nu trivs mina nya äppelsnäckor så bra att de har börjat att föröka sig!
Hade 2 st i vårt 54 L och 2 st mindre i vårt 20 L yngelakvarium men det är bara de 2 i 54 L som har lagt ägg vilket kan bero på att de 2 i det andra akvariet kanske är av samma kön.
Äppelsnäckor (Pomacea Bridgesii) är inte hemafroditer så man måste ha en hane och en hona för att de ska kunna föröka sig.
Först upptäckte jag 2 paket med ägg under locket på akvariet varav ett överlevde och kläcktes efter några veckor och det andra verkar ha dött.
De små snigelungarna är nu ca en vecka gamla och har klarat sig fint.
Jag flyttade föräldrarna till ett annat nytt akvarium för att de skulle städa lite där och där fortsatte de med att para sig (fast det är tydligen inte nödvändigt då de har förrådsbefruktning) och har lagt ett nytt paket med ägg under locket för bara ca 2 dagar sedan så nu går jag och hoppas på en ny kull! :)
Då jag läste på om dessa sniglar (snäckor) lärde jag mig om problemet med erosion av skalet vid surt vatten och såg att mina äppelsniglar har börjat att få det problemet så jag tog ph-test och upptäckte att det var alarmerande surt i akvariet.
Tillsats av kalk hjälpte inte, inget alls hände förrän jag tillsatte lite (ren) bikarbonat i vattnet och då åkte ph:t ända upp till ca 8.0 (mkt högt alltså) så det är en metod att rekommendera om tillsats av kalk/kalkhaltiga grejer i vattnet inte hjälper men var försiktiga med doseringen bara!
Jag prövade med att tillsätta nästan 1 msk bikarbonat (i 2 omgångar med några timmar mellan) i vattnet och då åkte ph:t upp från runt 5.5 - 6.0 till ca 8.0!! Så LITE mindre vore nog att rekommendera och säkert att dela upp doseringen på några omgångar under lite längre tid än vad jag gjorde eftersom fiskar osv inte mår bra av stora svängningar i ph:t och jag vet inte om det stämmer på äppelsniglarna men med tanke på vad som har skrivits här i tråden så gäller nog samma sak för dem...
#16 - 15 maj 2010 10:56
Man måste tydligen också tänka på temperaturen för äppelsnäckorna är mer aktiva vid högre temperatur (upp till 28 C) men vid låg temp så rör de sig långsamt och blir inte så aktiva...
Då är det lättare att få dem att föröka sig också och växa bättre men nackdelen med hög temp är då bara att de lever kortare, ca ett år om man alltid har hög temp medan de kan leva i flera år vid låg temp.
#17 - 15 maj 2010 15:34
Ett annat sätt att förlänga livet på dem är att "dvala" dem. Jag har alltid ett aktivt gäng i akvariet och två andra gäng vilande utanför. Sen växlar jag mellan de olika gängen, den äldsta tror jag är mellan 3-4 år gammal just nu i alla fall.
#18 - 15 maj 2010 17:00
www.applesnail.net sen är det bra att mata dom med broccoli som är rikt på kalk så prova med det:)broccoli gillas även av ancistrusarna. Såg nu det var en urgammal tråd du svarat i AromaJohanna(25/2 2007)

Annons