ja,tack för ditt svar! :) Jag har äppelsnäckorna på prov hos botiorna och märker jag att det inte går ska jag såklart flytta dom...:) Jadu,det verkar vara ett mysterium det här med äppelsnäcksbarnen och det är ju inte bara mej det drabbat...Kompisen köpte ju som sagt 8 stycken och alla dog efter några veckor..:confused: Jättekonstigt och himla synd för de är ju så söta! ;)
Jag misslyckades också först med gula äppelsnäckor. De dog efter en kort tid...
Nästa gång jag prövade, för några månader sedan, så gick det bättre och ingen av de 4 jag köpte dog utan verkar frodas och må bra.
Jag vet inte om de fick för lite mat förra gången jag prövade äppelsnäckor men det är något som jag misstänker för jag hade skaffat anistrusmalar som jag utfodrade med spirulinatabletter när jag köpte de nya äppelsnäckorna och det var mycket tydligt att äppelsnäckorna gillade att äta de där tabletterna.
De förra äppelsnäckorna hade de svårt att hinna med att äta fiskmat då jag enbart utfodrade med flingfoder och fiskrana och väderålen vi hade då konkurrerade ut äppelsnäckorna.
Det fanns lite alger i akvariet men det räckte kanske inte och så innehåller algtabletterna till malarna lite annat förutom spirulinaalger, som fiskmjöl och annat...
Nu trivs mina nya äppelsnäckor så bra att de har börjat att föröka sig!
Hade 2 st i vårt 54 L och 2 st mindre i vårt 20 L yngelakvarium men det är bara de 2 i 54 L som har lagt ägg vilket kan bero på att de 2 i det andra akvariet kanske är av samma kön.
Äppelsnäckor (Pomacea Bridgesii) är inte hemafroditer så man måste ha en hane och en hona för att de ska kunna föröka sig.
Först upptäckte jag 2 paket med ägg under locket på akvariet varav ett överlevde och kläcktes efter några veckor och det andra verkar ha dött.
De små snigelungarna är nu ca en vecka gamla och har klarat sig fint.
Jag flyttade föräldrarna till ett annat nytt akvarium för att de skulle städa lite där och där fortsatte de med att para sig (fast det är tydligen inte nödvändigt då de har förrådsbefruktning) och har lagt ett nytt paket med ägg under locket för bara ca 2 dagar sedan så nu går jag och hoppas på en ny kull! :)
Då jag läste på om dessa sniglar (snäckor) lärde jag mig om problemet med erosion av skalet vid surt vatten och såg att mina äppelsniglar har börjat att få det problemet så jag tog ph-test och upptäckte att det var alarmerande surt i akvariet.
Tillsats av kalk hjälpte inte, inget alls hände förrän jag tillsatte lite (ren) bikarbonat i vattnet och då åkte ph:t ända upp till ca 8.0 (mkt högt alltså) så det är en metod att rekommendera om tillsats av kalk/kalkhaltiga grejer i vattnet inte hjälper men var försiktiga med doseringen bara!
Jag prövade med att tillsätta nästan 1 msk bikarbonat (i 2 omgångar med några timmar mellan) i vattnet och då åkte ph:t upp från runt 5.5 - 6.0 till ca 8.0!! Så LITE mindre vore nog att rekommendera och säkert att dela upp doseringen på några omgångar under lite längre tid än vad jag gjorde eftersom fiskar osv inte mår bra av stora svängningar i ph:t och jag vet inte om det stämmer på äppelsniglarna men med tanke på vad som har skrivits här i tråden så gäller nog samma sak för dem...