Apitogramma hoignei

#1 - 30 juli 2007 13:28
...finns det några som odlar dem?:confused:
De förekommer periodvis i affärerna, och jag har odlat för husbehov, men nu när jag behöver en hanne så är det stört omöjligt att få tag i en. Som jag upplevde det så var de i alla fall inte svårodlade. Tycker det är tråkigt att vissa arter försvinner så här, A. cacatuides t.ex. finns ju alltid att få tag i, flera olika färgvarianter dessutom.[:o]:D
Någon mer som har erfarenheter att dela med sig av?:confused:
#2 - 1 augusti 2007 21:59
INGEN som har något att tillägga?
#3 - 2 augusti 2007 00:07
tjenna.
jag har bara testat på kakadua ciklider, för några månader sen. I göteborgs trakten så hittar man en del Apistogrammor på Herkules zoo, och när jag var på Zoo kompaniet fanns det ett par olika apistogrammor också. Jag vet ingen som odlar sådana du nämner, men det finns en sida som kanske kan ge dig lite tips osv:
http://www.apistogramma.com
#4 - 12 augusti 2007 17:32
fredd skrev:
tjenna.

jag har bara testat på kakadua ciklider, för några månader sen. I göteborgs trakten så hittar man en del Apistogrammor på Herkules zoo, och när jag var på Zoo kompaniet fanns det ett par olika apistogrammor också. Jag vet ingen som odlar sådana du nämner, men det finns en sida som kanske kan ge dig lite tips osv:

http://www.apistogramma.com

Tack för tipset, men själva odlandet och hållandet av dem har jag inga problem med, lättaste Apistogramma-arten att odla och hålla av dem jag haft hittills. Problemet är att de kan vara svåra att komplettera om någon i paret dör, tråkigt att bara vissa arter säljs på många ställen....irriterande![:(!]
#5 - 12 augusti 2007 17:52
har du testat att ringa till dom ställena som kanske har lite fler dvärgciklider än andra butiker, tänker på zoo mässan, åleds och eventuellt nol?
#6 - 12 augusti 2007 17:56
Jag hade faktiskt aldrig ens hört talas om arten, trodde först du stavat fel till hongsloi, så jag kan gott tänka mig att det är knepigt att få tag i en hane - det är garanterat inte en vanlig art.
#7 - 12 augusti 2007 19:23
Azur skrev:
Jag hade faktiskt aldrig ens hört talas om arten, trodde först du stavat fel till hongsloi, så jag kan gott tänka mig att det är knepigt att få tag i en hane - det är garanterat inte en vanlig art.

Apistogramma hoignei har funnits både hos Åled´s och Halmstads zoologiska, den senare affären hoppas på att snart få in den....:p:D GISSA vem som kommer hänga på låset????:eek:;):D

Det är väl inte den flashigaste arten, men inte heller någon grå mus om man säger så....

http://www.aquahobby.com/zeco/especie.php?esp_id=843
http://www.aqua-terra-net.de/Hydro/Sonder/cichliden/apistogramma2.htm
http://www.amtra.de/cmi/cms/front_content.php?idart=337
#8 - 16 augusti 2007 07:00
Den är så lättodlad att den borde kunna BLI lika vanlig som t.ex. Fjärilsciklider eller A.cacatouides.....
#9 - 19 augusti 2007 20:55
fredd skrev:
har du testat att ringa till dom ställena som kanske har lite fler dvärgciklider än andra butiker, tänker på zoo mässan, åleds och eventuellt nol?

Köpte mina första på Åleds, de följande på Halmstads zoologiska, men nu har jag inte sett dem på ett tag.
#10 - 19 augusti 2007 21:00
tummen skrev:
Apistogramma hoignei har funnits både hos Åled´s och Halmstads zoologiska, den senare affären hoppas på att snart få in den....:p:D GISSA vem som kommer hänga på låset????:eek:;):D

Gissa om jag blir irriterad-just DEN arten var restad av alla de arter de hade beställt...[:(!]
Nåja, jag får väl ringa runt lite grann, kanske att man skulle gå på och ringa till importörerna också?????:p:D Kom just på att jag ringde till Zoomässan, för de HAR haft den, men de hade den inte heller just nu....:(
#11 - 25 augusti 2007 22:00
Tyvärr har jag inte hunnit ringa runt senaste veckan, man måste ju jobba också har jag hört...kan ni som har vägarna förbi affärerna i Göteborgstrakten kolla efter den åt mig...?
#12 - 2 september 2007 08:51
Tummen Du kan hämta de yngel jag har :)
#13 - 2 september 2007 20:40
Det var ju attans. Var ju uppe hos dig kaj med ansjo hade jag sett dina apistogramma hade jag köpt ett par. Nästa gång kanske. Mvh Starman_
#14 - 3 september 2007 12:07
kaj.p skrev:
Tummen Du kan hämta de yngel jag har :)

Tänker du ge upp med den arten eller? Jag tar dem GÄRNA.;):p:D De är visserligen små, men de växer ju snart till sig.:D Jag ringer dig.:)
#15 - 3 september 2007 12:08
starman_ skrev:
Det var ju attans. Var ju uppe hos dig kaj med ansjo hade jag sett dina apistogramma hade jag köpt ett par. Nästa gång kanske. Mvh Starman_

Du hade nog inte sett så mycket, jag var hos honom i juli och då var de bara några/någon cm.:p
#16 - 3 september 2007 20:56
Hade sånt flyt idag. Hittade ett par av hoignei och köpte dem direkt. Fanns ett par kvar om du ska ha dem. Nu simmar de i karet här hemma. Hanen e så fin med sina färger.
#17 - 9 september 2007 19:24
starman_ skrev:
Hade sånt flyt idag. Hittade ett par av hoignei och köpte dem direkt. Fanns ett par kvar om du ska ha dem. Nu simmar de i karet här hemma. Hanen e så fin med sina färger.

Nu verkar det ju som om jag får från Kaj (får tillbaka från de han fick från mig förut....:p;)), men grattis till dig, då odlar vi och tar med till auktionerna, säljer till affärer mm. så den arten blir vanligare....;):D och visst är de fina.....:p
#18 - 10 september 2007 19:31
Det är kanske ingen dum ide. Får bara hoppas på att honan duger till min hane.
#19 - 21 september 2007 20:56
Nu har jag några SMÅ hemma (tack Kaj!) skall bara se till att de växer till sig så kan det snart bli lek även denna gången på dem.
#20 - 21 september 2007 22:13
Hmm hittar inte bilderna på dem. bara en dålig måste börja märka korten så de är sökbara haha
#21 - 28 oktober 2007 21:05
kaj.p skrev:
Hmm hittar inte bilderna på dem. bara en dålig måste börja märka korten så de är sökbara haha

Nu är jag inne på ANDRA leken efter det att jag fick hem dem, och nu har en hona till blivit könsmogen! Bara runt 2 cm lång ännu, men oj! så[SIZE=5][COLOR=Orange]gul [/COLOR][/SIZE]hon var idag....:D Hanen har blivit någonstans runt 5 cm lång nu, han var väl ungefär 2.5 när jag hämtade dem. OJSAN vad kul detta är.....:)
#22 - 28 oktober 2007 23:08
grattis:D
#23 - 29 oktober 2007 09:45
fredd skrev:
grattis:D

Ja men tyvärr så lät det ju lite bättre än det var:p, den första kullen klarade sig inte,[:o] men nu är som sagt nästa kull ägg lagd så jag hoppas på bättre tur nästa gång,:) jag flyttade dessutom de guppy som gick där när jag märkte att den gamla honan lagt ny rom. Hoppas nu också att den lilla nya honan också lagt en kull så fler yngel har en chans att överleva. Kanske måste jag också flytta de två små halvvuxna ynglen jag "har över" så lekgruppen får lugn och ro.:D;)
#24 - 5 november 2007 13:10
tummen skrev:
Ja men tyvärr så lät det ju lite bättre än det var:p, den första kullen klarade sig inte,[:o] men nu är som sagt nästa kull ägg lagd så jag hoppas på bättre tur nästa gång,:) jag flyttade dessutom de guppy som gick där när jag märkte att den gamla honan lagt ny rom. Hoppas nu också att den lilla nya honan också lagt en kull så fler yngel har en chans att överleva. Kanske måste jag också flytta de två små halvvuxna ynglen jag "har över" så lekgruppen får lugn och ro.:D;)

Nu har den lilla honan vaktat sina frisimmande yngel i några dagar, och frågan är om hon inte också kidnappade den andra honans också när hon ändå var på gång.:p;):D Ynglen får micromask nu i början, och sedan så frår de vuxna bosmider, vuxen artemia, mygglarver, dafnier. Får se när även ynglen börjar ta något av detta. Har också matat med lite grindalmask och ynglen tar de minsta bebisgrindalmaskarna....;)
#25 - 9 november 2007 22:22
uppdatering, nu när det gått en vecka till ungefär så har lilla honan fortfarnade ett litet (5???) gäng som hon försvarar ihärdigt. Den stora honan verkar ha lekt igen så nu väntar jag på nästa kull där. Jag tror det kommer gå bättre för båda att dra upp ynglen om de samtidigt vallar varsin kull.
#26 - 12 november 2007 12:40
AAAARRRRGGHHHHHHHHH!:mad:[:(!][:o]:(:p
Nu har de sista ynglen försvunnit, men jag tror att det är nya kullar på gång. hoppas det funkar framöver.....;):D:p
#27 - 14 november 2007 22:18
starman_ skrev:

Visst ÄR de fina!!!!:D
Hur går det för dig med dina hoignei:er? Har de lekt ännu?:confused::confused::confused:
#28 - 15 november 2007 13:43
hehe verkar vara lite veligt med ynlgen;), men bra och kul att dom får nya iaf.
Vad har du mer för fiskar i karet Tummen?
#29 - 15 november 2007 17:30
Mina lekte helt uppenbart för någon vecka sedan. Honan var knallgul och jagade bort hannen, tyvärr kunde jag inte se rommen eftersom de var lagda i en lerkruka (Ap kruka). Såg aldrig några yngel. Funderar på om mitt PH värde är lite för högt, ligger på ca 7,5.
#30 - 15 november 2007 17:48
det e väl så ibladn att det blir lägre kläckningsprocent om det är högre ph? med nån fisk e det så iaf
#31 - 15 november 2007 17:59
Mina Skalarer har lekt regelbundet under ett års tid. Men det har inte blivit något, alla rom har möglat. Nu sedan jag köpt en PH controller och har ett PH på 6.9 så klarar sig rommen. Har en andra lek med ett stim (50 – 70?) som simmar fritt för första dagen idag. De förra ynglen åkte in i pumpen första dagen, nu har jag en stor ful blå filtermatta på insuget, vad gör man inte för de små liven:)

Dessutom lyckades första leken för Ap nijsseni i det karet. Honan har vaktat yngel i över en vecka. Men nu tror jag tyvärr att de är borta. Eller så har de börjat röra sig för mycket så hon inte kan vakta ett avgränsat område. Finns massor av gömställen där ett yngel kan gömma sig, både för mig och firrarna.
#32 - 16 november 2007 11:38
fredd skrev:
hehe verkar vara lite veligt med ynlgen;), men bra och kul att dom får nya iaf.

Vad har du mer för fiskar i karet Tummen?

Bara de 5 (2 som är "över, sannolikt unga hanar samt de två honorna och en fin stor hane) och en ottocinklus, samt okänt antal WP-räkor, får kanske ta och avlägsna räkorna, det kan vara de som förser sig av ynglen nattetid, jag tänkte mig att de skulle ha utgjort "levandefoderfabriker" när de fick räklingar, men nu kan det ha blivit tvärt om.[:o]:p:D Kanske att jag sedan också samtidigt flyttar det två "extra" hoigneierna med....
#33 - 16 november 2007 11:40
fredd skrev:
det e väl så ibladn att det blir lägre kläckningsprocent om det är högre ph? med nån fisk e det så iaf

KLÄCKNINGEN var det inga problem med, det var när ynglen vart frisimmande som det blev problem, de växte bra i början men blev färre och färre för var dag som gick...:(
#34 - 16 november 2007 11:43
Hursomhelst så verkar det vara en ny kull på gång igen, det är den stora honan som nog snart har frisimmande yngel.
#35 - 16 november 2007 15:26
c90368 skrev:
Mina lekte helt uppenbart för någon vecka sedan. Honan var knallgul och jagade bort hannen, tyvärr kunde jag inte se rommen eftersom de var lagda i en lerkruka (Ap kruka). Såg aldrig några yngel. Funderar på om mitt PH värde är lite för högt, ligger på ca 7,5.

Grattis, då ser vi fram emot fler rapporter från dig så småningom, inom en vecka borde du ha frisimmande yngel i akvariet.
#36 - 16 november 2007 15:28
tummen skrev:
Hursomhelst så verkar det vara en ny kull på gång igen, det är den stora honan som nog snart har frisimmande yngel.

...och nu när jag kom hem för en timme sedan så var de där, c:a 20-25 yngel som svärmade under/kring honan.....;):D matade GENAST med micromask. De vuxna fick blandade frysfoder: dafnier(vuxna), bosmider, röda mygg och fryst vuxen artemia...:)
#37 - 16 november 2007 18:01
tummen skrev:
Grattis, då ser vi fram emot fler rapporter från dig så småningom, inom en vecka borde du ha frisimmande yngel i akvariet.

Tyvärr har den veckan redan gått. Jag tror att rommen möglade pga av för högt PH.

Eller så behövde de träna en gång först:)
#38 - 21 november 2007 13:16
c90368 skrev:
Tyvärr har den veckan redan gått. Jag tror att rommen möglade pga av för högt PH.

Eller så behövde de träna en gång först:)

Synd men snart har de säkert ny rom, vad har du för PH egentligen?????:confused::p
#39 - 21 november 2007 13:19
Den senaste yngelgruppen har nu krympt till c:a 5 individer, Skall se hur många de är exakt när jag kommer hem. MÅSTE rensa akvariet från räkor, de är det enda hotet mot ynglen jag kan tänka mig...
#40 - 21 november 2007 16:59
tummen skrev:
Synd men snart har de säkert ny rom, vad har du för PH egentligen?????:confused::p

CO2 tog slut till 400 litarn igår kväll. När jag bytte tub i kväll var PH 7,7. Kalibrerade PH controllern, fortfarande 7,7. Detta i kar med tre stora mangrove rötter en mega stor och en mer normal Reed Moore rot. Inget kalk i karet.

Verkar som något har hänt med vattnet i Linköping?
#41 - 21 november 2007 17:43
c90368 skrev:
CO2 tog slut till 400 litarn igår kväll. När jag bytte tub i kväll var PH 7,7. Kalibrerade PH controllern, fortfarande 7,7. Detta i kar med tre stora mangrove rötter en mega stor och en mer normal Reed Moore rot. Inget kalk i karet.

Verkar som något har hänt med vattnet i Linköping?

Kolla med vattenverket, de har säkert svar på vilket problem det kan vara. Ph borde nog ligga mer neråt 6.5-7 om de skall trivas riktigt, men jag tror nog ändå att det är en av de tåligare arterna i alla fall, så de BORDE kunna rda fram yngel även om PH är lite fel, men 7,7 kanske är ett VÄL stort steg från deras toleransnivå....:p:confused:
#42 - 21 november 2007 17:43
Kontrollräknade mina yngel och tror att det är 4 kvar nu.....
#43 - 26 november 2007 19:29
....och de är fortfarande 4 stycken men större....
#44 - 30 november 2007 12:25
igår när jag kollade var de fyra ynglen borta/gömde sig, men den lilla honan hade en ny kull...
#45 - 30 november 2007 12:27
...nytt namnförslag: Turbo-apistogramma....????
#46 - 30 november 2007 15:09
hej ditt han yngel simmar nu omkring i mitt kar,,,hoppas han kommer få det ihopa med min hona......tack för firren
#47 - 4 december 2007 15:30
starman_ skrev:
hej ditt han yngel simmar nu omkring i mitt kar,,,hoppas han kommer få det ihopa med min hona......tack för firren

Ja, vad gör man inte för sina medmänniskor, jag hoppas också på ett fruktbart utbyte av gener så småningom.;):p:confused::D

Min gamla hona fick pisk av hanen/den lilla honan och dog häromdagen. Trist, men hon var nog snart "slut" ändå...[:o] hoppas nu att den lilla honan lyckas dra upp lite yngel, det lovar gott som det verkar i alla fall. Skall försöka få tag i fler vuxna individer och hålla ett gäng i mitt "stora" kar också, kanske att man skulle försöka dra upp ynglen separat i fortsättningen...?:confused:
#48 - 9 december 2007 13:29
Måste hitta på något för att öka överlevnaden på ynglen. Nu har den lilla honan bara ett yngel kvar.....
#49 - 15 december 2007 09:36
starman_ skrev:

...och vi får hoppas att det verkligen var en hane...:p Här hemma hos mig har den andra "minihanen" en kull med yngel....:p;):D så det var inte SÅ lätt att se skillnad på könen i den storleken som jag trodde.[:o]:p OM det är så att även d fått en hona så får vi väl se till att du får tag i en ny hane någon annan stans, Halmstads zoologiska brukar få in dem då och då och mina första individer köpte jag på Åled´s.... (se början av tråden).....;):)
#50 - 31 december 2007 20:30
Ny rapport:
Har varit i stockholm över julen och när jag kom hem så märkte jag att min A.hoignei-hane drabbats av någon sorts sjukdom: vita små "taggar" uppe på huvudet och svullen panna, någon sorts svampinfektion? Har tyvärr inte så stort hopp om honom, flyttade över honom till mitt största akvarium, utan honor, och nu står han bara i ett hörn och hänger.....har sett liknande symptom hos Fjärilsciklider förr och då har döden inte dröjt länge....[:o]

Nu till det positiva: när hanen försvann kunde jag, trots en veckas bortavaro, räkna in ett 15-tal välmående yngel i olika storlekar, alltså från minst tre olika lektillfällen.:D Jag har nu stort hopp om att kunna dra upp dessa yngel till vuxen storlek, alltså borde jag rimligen få fram minst en ny hane....YES!:) Man skall ha lite flyt någon gång.....:p;)[;)][:D]

Gott nytt år![:-92]
#51 - 1 januari 2008 18:40
Hos mig är det inget nytt,din hane lever och mår bra, lite har han även växt till sig.
#52 - 21 januari 2008 12:49
starman_ skrev:
Hos mig är det inget nytt,din hane lever och mår bra, lite har han även växt till sig.

KUL att det VAR en hane, den kvarvarande "hanen" var ju ytterligare en hona....:p
Jag har ett 10-tal yngel och en hona kvar, ynglen är på tillväxt och i ungefär samma storlek som de jag fick av Kaj, och växer bra, så snart är odlingen igång igen!:D
#53 - 5 februari 2008 11:06
...och de växer fortare nu.....
#54 - 5 februari 2008 12:12
Mina är helt klart leksugna nu. Blir nog vilken dag som helst.

Förhoppningsvis ska det gå bättre med rommen denna gång eftersom jag har sänkt Ph med Alkottar och Ek extrakt.
#55 - 1 maj 2008 15:26
en uppdatering av tråden nu när det gått ett tag.

Jag har i nuläget 3 individer;

en vuxen hona,
en trolig hona
och en MÖJLIG hane, men den kan också vara en hona. [:o]

De går nu i mitt stora akvarium, och jag hoppas mycket på att den sista är en hane, annars är jag tillbaka på ruta ett och letar efter en hane igen....med precis samma svårigheter att få tag i en som jag hade när jag startade tråden.;):p:(
#56 - 9 maj 2008 21:58
Jippi!

Blir mer och mer övertygad om att minst ett av ynglen är en hane, den är liten ännu men ändå......:D
#57 - 12 maj 2008 09:06
Det ÄR en hane....
#58 - 19 maj 2008 18:50
Hur går det för er andra?
Mina börjar (efter matning med levandefoder) växa till sig lite grann, så snart kanske jag har en ny kull på gång.
#59 - 23 maj 2008 14:41
tummen skrev:
Hur går det för er andra?

Mina börjar (efter matning med levandefoder) växa till sig lite grann, så snart kanske jag har en ny kull på gång.

...och idag är den kullen frisimmande!:D
Alltså har jag nu minte ett par, kanske en trippel, två honor och en hane....:) Men den siste "möjliga" honan har jag inte sett till på ett tag, kanske hon också har en kull på gång?:p
Å andra sidan blir det nog inga överlevande yngel i det akvariet, massor av pansarmalar som med förtjusning mumsar ciklidyngel....[:o]
#60 - 24 maj 2008 22:08
c90368 skrev:
Mina är helt klart leksugna nu. Blir nog vilken dag som helst.

Förhoppningsvis ska det gå bättre med rommen denna gång eftersom jag har sänkt Ph med Alkottar och Ek extrakt.

Hur går det för dig?
#61 - 24 maj 2008 22:10
starman_ skrev:

Har du fått till någon odling på dem ännu?:confused: Det borde ha hänt saker vid det här laget....:D
#62 - 25 maj 2008 17:38
tummen skrev:
Hur går det för dig?

Mina har lämnat vattenlivet och simmat vidare till fiskarnas nästa hållplats, vad det nu kan vara?
#63 - 3 juni 2008 15:08
c90368 skrev:
Mina har lämnat vattenlivet och simmat vidare till fiskarnas nästa hållplats, vad det nu kan vara?

Så trist, nu har jag två kvar, en av varje kön, de hade en kull yngel på gång men den gick åt i mitt akvarium där de går nu (corydoras och tetror, samt platy...), skall sätta dem till lek igen separat så fort jag kan.:D
#64 - 3 juni 2008 18:58
Nej ingen lek här då honan dog för ett tag sen. :(
#65 - 7 juni 2008 12:30
starman_ skrev:
Nej ingen lek här då honan dog för ett tag sen. :(

Nu har nog mina lekt igen, men det gick nog vilt till för hanen har ett sår bakpå stjärtfenbasen, hoppas han inte dör, de kan vara ganska känsliga för sår....[:o]
#66 - 11 juni 2008 16:43
tummen skrev:
Nu har nog mina lekt igen, men det gick nog vilt till för hanen har ett sår bakpå stjärtfenbasen, hoppas han inte dör, de kan vara ganska känsliga för sår....[:o]

Nu har honan tagit ut ynglen (c:a 40 stycken) på "promenad".....får se hur många som möjligen kan överleva, kanske att jag flyttar dem och honan om jag kan.....skall verkligen försöka få hanen att repa sig, han har fortfarande såret kvar, men verkar ändå pigg, han kanske läker utan åtgärder?:)
#67 - 23 juni 2008 08:49
Nu får vi se hur länge de lever, min "apistogramma hoignei"-period kanske håller på att ta slut, nu har även honan slagits lite och fått ett sår på sidan av kroppen, hanen har ett infekterat sår på undre delen av stjärtfenbasen, halva fenen saknas, MEN han verkar må bra i övrigt faktiskt. De yngel jag skrev om sist gick åt som corydorasmat....
#68 - 10 juli 2008 20:07
Nu är sagan slut för min del, åtminstone för denna gång.
Båda mina dog för typ en vecka sedan, TYPISKT att de skall vara så himla ovanliga, jag vill gärna ha dessa små juveler igen....
#69 - 15 augusti 2008 08:01
För en vecka sedan köpte jag 1.2 A. cacatuoides "super orange" istället, inte lika ovanliga, men hoigneierna kommer kanske finnas till salu nå´n gång framöver och DÅ köper jag nya!
#70 - 4 september 2008 19:51
...och i morgon hämtar jag en trippel....attans att jag hann köpa cacatioidesarna....de har förresten yngel redan.....
#71 - 5 september 2008 19:31
Nu är de inköpta och installerade.
#72 - 8 oktober 2008 19:56
uppdatering:
i brist på plats så satte jag dem i mitt "stora" kar, tillsammans med cacatuoidesarna. efter ett tag dog hanen, det var väl för några dagar sedan, men nu har en hona en ny kull frisimmande yngel, vilka jag lyckats fånga större delen av, så dessa yngel skall födas upp separat, då har jag säkert snart nya hanar och kanske några unga par till salu på någon auktion, vem vet?

Kanske också att den andra hoignei-honan snart kommer fram med fler yngel hon med, i så fall försöker jag nog föda upp dessa också....
#73 - 11 oktober 2008 19:28
Nu idag har jag köpt artemianauplier på ÅLED´s, så tillsammans med micromasken borde ynglen växa bra framöver.....
#74 - 22 oktober 2008 19:40
...och nu har de redan börjat "dra iväg" i storlek, inte sååå mycket ännu, men de största har blivit märkbart kraftigare. Alla ynglen är också aktivare nu än för typ en vecka sedan, så framöver så tror jag att det kommer hända mycket!
Ynglen verkar vara i "två storlekar", den honan som höll reda på dem KAN ha kidnappat den andra honans yngel, inte helt ovanligt med apistogrammor.....
#75 - 23 oktober 2008 19:46
Hoignei fanns på Imazos lista den här veckan,....(Eller om det var Metops?)
#76 - 23 oktober 2008 21:08

Imazo har haft den på listan ja (vet inte om den fortfarande är kvar). Vad är Metops?
#77 - 25 oktober 2008 17:20
tummen skrev:
...och nu har de redan börjat "dra iväg" i storlek, inte sååå mycket ännu, men de största har blivit märkbart kraftigare. Alla ynglen är också aktivare nu än för typ en vecka sedan, så framöver så tror jag att det kommer hända mycket!

Ynglen verkar vara i "två storlekar", den honan som höll reda på dem KAN ha kidnappat den andra honans yngel, inte helt ovanligt med apistogrammor.....

Jag hade ett par Apistogramma Steindachneri som kidnappade Nyckelhålsciklid yngel. Det såg rätt kul ut när de simmade omkring med "yngel mixen" i akvariet.

Nyckelhålciklid paret såg tydligen skillnad på Steindachneri yngel och sina egna, så de käkade upp eventuella stendachneri yngel de kunde knipa.
#78 - 3 november 2008 12:42

Jag tror min senaste trippel kom från Imazo....:)

Nu är de största ynglen kring centimetern,kanske något mer, och väldigt aktiva, de får fortfarande frusna artemianauplier och micromask, de får mat 2-4 gånger om dagen, men jag har också börjat ge små frysta dafnier så de största av ynglen skall få lite mer variation.:) De allra flesta verkar dock uppskatta micromask mest.:D
#79 - 24 april 2009 21:06
Ja nu är jag i samma läge igen, en stor fin hane och inga givna honor. Någon som har sett den i affärerna på siståne?
#80 - 24 april 2009 22:21
tummen skrev:
Ja nu är jag i samma läge igen, en stor fin hane och inga givna honor. Någon som har sett den i affärerna på siståne?

Du menar vildformen av hongsloii?

Jag hade turen att hitta ett par för någon månad sedan, men de flesta som finns i affärena idag är hongsloii II.

Vilket är synd, då orginalet är minst lika fin som den avlade varianten.
#81 - 25 april 2009 09:58
c90368 skrev:
Du menar vildformen av hongsloii?

Jag hade turen att hitta ett par för någon månad sedan, men de flesta som finns i affärena idag är hongsloii II.

Vilket är synd, då orginalet är minst lika fin som den avlade varianten.

Nej, jag menar Apistogramma HOIGNEI, en fisk inte många har sett ,men som förekommer sporadiskt i affärerna...HONGSLOI är en annan art.:d:)
#82 - 25 april 2009 14:33
tummen skrev:
Nej, jag menar Apistogramma HOIGNEI, en fisk inte många har sett ,men som förekommer sporadiskt i affärerna...HONGSLOI är en annan art.:d:)

Hupp, slarvigt läst på nattkvisten[:o]
#83 - 29 april 2009 14:30
c90368 skrev:
Hupp, slarvigt läst på nattkvisten[:o]

Lätt hänt, drabbar mig ibland också.....:d
#84 - 3 juli 2009 20:33
IDAG fick jag tag i nya honor, plus en extra hane, så nu har jag äntligen (ännu en gång) en 2.3-grupp av den här superfina favoriten!
#85 - 14 augusti 2009 20:37
uppdatering. Efter kompletteringar och sent missöde så sitter jag här med 5 honor, extrahanen dog under semestern och den sista hanen dog av okänd anledning för en vecka sedan, så nu är jag istället på jakt efter en snygg hane....attans att det är en så ovanlig art!

Nåja, bättre med överskott på honor än inga alls när jag väl får tag i en hane igen!
#86 - 15 augusti 2009 04:21
Jag är imponerad av din envishet!

Som tur är brukar envishet belönas till slut, så kämpa på[:-106]
#87 - 31 augusti 2009 16:52
Nja jag vet inte det, igår dog den nya hanen, som jag köpte för ungefär en vecka-10 dar sedan och inte ens hunnit skriva om här....jag hoppas på att jag får tag i ett par nya hanar snart.

En av honorna verkar inte heller riktigt kry, de är ju inte så långlivade de små liven, och de har kanske nästan passerat "bäst före" redan när man får tag i dem.

Men jag håller er uppdaterade, var så säker!

(Såg ett litet yngel också idag förresten. Överlevnadschansen på det är väl tyvärr ungefär noll.....)
#88 - 1 september 2009 13:48
Apropå envishet så känner jag själv att det snart börjar gränsa till någon sorts "tjockskallighet/dumhet" istället[:o]

....men beundrare är ju inte heller fel förståss:p...jag tar alltså tacksamt emot alla tillbedjare...
....mitt bankkonto är: XXXXXXXXXX!:D Ha det så bra!
#89 - 1 september 2009 15:32
tummen skrev:
jag tar alltså tacksamt emot alla tillbedjare...

....mitt bankkonto är: XXXXXXXXXX!:D Ha det så bra!

Vilken tur att jag har samma kontonummer;)
#90 - 4 september 2009 20:54
:d :p
#91 - 26 september 2009 12:55
HIttade ett yngel i java mossan idag inte så litet heller nåstan fullvuxet :d Och en hanne så klart kommer du förbi kan du ta den.
#92 - 27 september 2009 18:41
Biotop bilder från Hoignei fångst i Venezuela. Tyvärr trodde killen som fångade dem att det var Guttata. Men det är ju helt fel som synes. Klockrena Hoignei!
Verkar vara en långsamflytande bäck med näckrosor, och en del andra växter. Kraftigt solbelyst sandbotten ser det ut att vara också.

http://forum.apistogramma.com/showthread.php?t=9199
Bilagor:
#93 - 28 september 2009 11:47
kaj.p skrev:
HIttade ett yngel i java mossan idag inte så litet heller nåstan fullvuxet :d Och en hanne så klart kommer du förbi kan du ta den.

UNDERBART!!!! Kommer förbi när jag hinner, såg inte ditt svar förrän idag....:)

HUR har det "överlevt" hemma hos dig? Det var ju länge sedan jag hämtade de "sista".....
#94 - 28 september 2009 11:49
pelle skrev:
Biotop bilder från Hoignei fångst i Venezuela. Tyvärr trodde killen som fångade dem att det var Guttata. Men det är ju helt fel som synes. Klockrena Hoignei!

Verkar vara en långsamflytande bäck med näckrosor, och en del andra växter. Kraftigt solbelyst sandbotten ser det ut att vara också.

http://forum.apistogramma.com/showthread.php?t=9199

Ja den näst nedersta bilden är ju klockren!:D
#95 - 5 oktober 2009 15:03
Vad jag vet idag så har jag två överlevande honor. Hela akvariet behöver en rengöring, jag återkommer när jag fixat med detta.
Bilagor:
#96 - 5 oktober 2009 15:32
tummen de yngel du sålde i malmö delade jag med en polare,,,han har lyckatsa få nu yngel på dem hehe. för min del är det inget ännu.
#97 - 6 oktober 2009 20:47
starman_ skrev:
tummen de yngel du sålde i malmö delade jag med en polare,,,han har lyckats få nu yngel på dem hehe. för min del är det inget ännu.

Kul att det gick bra med dem, de yngel jag sparade hamma hos mig själv dog allihop, för jag har tyvärr inte tiden att sköta mina akvarier optimalt alla gånger...Hoppas du snart får yngel på dina också!!!!:) Har städat och bytt lite vatten i det akvariet jag har dem i, nu verkar det bara vara två honor kvar, jag får åka förbi Kaj och hämta upp en ny hane så fort jag hinner!:d
#98 - 22 oktober 2009 18:26
ARRRGH!!!!!!, VARFÖR har man inte tid att åka "norrut" (d.v.s hem till Kaj) nu när akvariet är ok igen?;):D
#99 - 4 november 2009 12:56
BUMP!;) jag har fortfarande inte kunnat hämta hanen hemma hos Kaj.....:(
#100 - 9 december 2009 12:23
...och igår fick jag reda på att det var försent![:o]
Hanen hade dött.[:(!]

Får hoppas att de har fått/snart får in sådana igen på Halmstads zoologiska, eller kanske på Åleds?:)

Annons