Apistrogramma!

#1 - 16 december 2002 07:57
jag har ett 350 l akvarium som jag just nu har ett par flaggciklider och ett par blå ciklider (yngel)
ska göra mig av med mitt stora par...
men jag vill fylla ut det här akvariumet med apistrogramma arter....
har ni tips på vad man kan ha för apistrogramma arter ihop?
vill gärna ha
Fjärilsciklid
röd dvärgciklid
kurvciklid
regnbågsciklid
kakaduaciklid,,
vilka av dessa kan passa ihop?

mvh

Andreas Olsson
#2 - 16 december 2002 08:04
Hej Andreas
Om jag var du skulle jag utesluta röd cikliden. Dels för att den kommer från afrika, dels kommer den nog ta över akvariet. De andra arterna kommer nog att passa i hop. Du kan även komplettera med någon tetra i stim. Cikliderna blir mer ynlia om de ser andra fiskar simma omkring.

Guy

#3 - 16 december 2002 08:21
Fast det var väl röd <b>dvärg</b>ciklid som avsågs? Alltså Ap. hongsloi.

Jag skulle nog begränsat antalet arter en del. Max två apistogramma och antingen fjärilsciklider eller kurvciklider. Ett annat trevligt alternativ är Dorsigerciklid (Laetacara dorsigera).

mvh
/Hasse

==================================
http://och.nu/ciklid
#4 - 16 december 2002 08:24
Hej Hasse
Som vanligt har du rätt. Jag kom att tänka på det samtidigt som jag åt frukost. Därför är det bättre att förtydliga med de latinska namnen eftersom handelsnamnen kan förvilla.

Guy

#5 - 16 december 2002 10:27
okej,,,,
men ifall,,
man ha
2 st röd dvärgciklid,
2 st Regnbågsciklid
2 st Fjärilsciklid

mvh

Andreas Olsson
#6 - 16 december 2002 10:35
Ha gärna 2-3 honor på varje hane av Apistogrammorna. Med gott om gömslen i akvariet kan det fungera.
mvh
/Hasse

==================================
http://och.nu/ciklid
#7 - 16 december 2002 13:06
okej...
jag har rejält med växter och tänkte sätta i nån lerkruka ,,
har några rötter oxå...
även ett par flata lekstenar...
är dessa enkla att odla?
jag vet att fjärilscikliden är relativt enkel om vattnet är bra o så men för regnbågscikliden och den röda dvärgcikliden?

mvh

Andreas Olsson
#8 - 16 december 2002 13:16
funderade även på ifall man kanske kan klämma in pandaciklid där oxå?
men vill ju inte att det ska vara för aggresivt o så ,, vill väldigt gärna att dom leker....

Andreas Olsson
#9 - 16 december 2002 13:28
Hej!

Ett bra allmänt tipps är att inte försöka klämma in fiskar i akvariet.

Mvh

olof

#10 - 16 december 2002 14:35
Hej Andreas

Låter som lite väl mycket fisk som går längs med botten och som för övrigt tar en del plats i form av revir. Nackdelen med att hålla olika arter av apistogrammor är att honorna är ganska snarlika och kan korsas, därför skulle jag rekomendera en apisto art med fjärilar eller att ha någon panda (t.ex. panduro som är mindre agressiv än nijsseni) ihop med en annan apistogramma eftersom panda honorna avviker i utseende från övriga apisto. Jag skulle nog även följa Balzanis råd om att ha ett stim tetror som går i mittenskiktet. De arter som du nämner är väl inte speciellt svåra att få till lek ifall man har de rätta vattenförhållandena samt att de trivs, däremot äter fjärilarna ofta upp sina rom medan apistogrammorna brukar kunna producera en och annan kull (egna erfarenheter, det är ju skillnad mellan olika individer men jag har själv odlat och har yngel på de arter som du räknat upp).

Mvh Jesper Flygare

#11 - 17 december 2002 16:26
Okej,,
men då kör jag med de tre apistrogramma arterna jag nämnde...
och kombinera med kardinaltetra eller möjligen citrontetra?

mvh

Andreas Olsson

Annons