Apistogrammna

#1 - 10 juni 2009 10:09
Hej!

Jag har nu haft mina apisto viejita och cacatoideshannar med sina resp. honor några veckor. Jag har blivit stormförtjust i dessa vackra fiskar, så nu funderar jag om det skulle funka med en par till? Eller ska jag nöja mig med dom jag har. Dom går tillsammans med ett stim kardinaltetror. Akvariet är på 225-liter.

/Inger
#2 - 10 juni 2009 10:12
Nu skrev jag fel igen (har för bråttom), AMERIKANSKA ciklider och ingentin annat
#3 - 10 juni 2009 10:14
Jag skulle nog begränsa mig till två arter i ett så pass litet kar. Möjligen skulle du kunna slänga i någon öppen substratlekare (typ Fjärilsciklid eller Boliviansk fjärilsciklid) , men det känns som om det finns risk att någon art kommer till korta.

/Jocke
#4 - 10 juni 2009 11:47
Har du något tips på några andra färgglada fiskar som jag kan ha tillsammans med dom? Akvariet ser lite tomt ut, kanske jag ska sätta in ett till stim med tetror. Vad tror du om kolglödstetra?

/Inger
#5 - 10 juni 2009 15:47
Ja, absolut. Om du inte har några ambitioner att få en massa överlevande yngel i karet tycker jag du ska satsa på någon mindre tetra. Sedan tycker jag personligen att det är snyggt med ett stim corydoras (pansarmalar) av någon sort. Om du känner att du vill ha något vid ytan är bilbukar fräcka som fan. Så om du är nöjd vad det gäller ciklider kan du mycket väl tillföra tre arter till.

Om du sedan känner att det blir mycket oönskade alger i karet kanske någon Otocinlus skulle passa bra.

/Jocke
#6 - 10 juni 2009 15:48
Såg nu att du har kardinaler. Varför inte öka antalet kardinaler isället för att lägga till en tetra till? De blir bra snyggare och snyggare ju fler de är.

/Jocke
#7 - 11 juni 2009 06:48
Jag har femton kardinaler, men dom är jättedåliga på att "stimma" så det ser mest rörigt ut. Får läsa lite om fiskarna du föreslog, tack!

/Inger
#8 - 11 juni 2009 11:42
Så lite så, lycka till med karet nu!

/Jocke

Annons