Apistogrammma projekt

#1 - 16 december 2008 11:19
Om man skulle ta och sätta igång sist första projekt här på zoopet nu när det är jul snart och allt. Tanken är att i början på nästa vecka så skall jag köpa in ett 60 liters kar där en apistogramma-art skall gå för sig själva och då försöka dra upp yngel.

Den art som ligger närmast att få komma hem hit är 1+2 Apistogramma Hongsloi.

Sen tidgare har ju ju fler Apistogramma arter i sällskapskaret, där går det

1+1 Apistogramma Panduro
1+2 Apistogramma Borelli "Colo"
1+1 Apistogramma Kakaduciklider "Orange"
1+1 Apistogramma Agasiizii

Och sen då skall denna Hongsloi familj gå för sig själva i ett 60 liters kar. Eller tycker ni att jag skall släppa i någon annan art där i?

MVH/Freddan
#2 - 16 december 2008 11:29
Spännande, själv har jag också ett liknande julprojekt på gång. Skall skaffa 5 kar i mellandagarna för bland annat apistouppfödning.´

Detta skall bli kul att följa.
#3 - 16 december 2008 12:32
Lycka till!

Jagar själv Ap både till 400 litaren och ett tomt 180 liters.
#4 - 16 december 2008 12:47
c90368 skrev:
Lycka till!

Jagar själv Ap både till 400 litaren och ett tomt 180 liters.

Du får råna tanten din och haka på Zoopetväst till Tyskland i februari, där kan du kanske hitta en och annan Apisto, om inte annat blir det trevligt sällskap;)!
#5 - 16 december 2008 15:12
Ska bli intressant att följa! Har själv 1+1 Nijsseni och 1+1 Viejita.
#6 - 16 december 2008 15:34
Ja, detta skall bli intressant faktiskt. Har haft Viejita för ett tag sen och fick även lek på dessa och dom var fruktansvärt ilskna då. Men denna gången satsar jag på Hongsloi främst för att jag inte haft arten tidigare samt att jag gilla Hongsloi bättre än Viejita som också är snygg.

MVH/Freddan
#7 - 16 december 2008 15:37
Kul att du drar igång ett projekt, Freddan!
Det skall bli spännande att följa!:)
#8 - 16 december 2008 17:21
127bubbel skrev:
Ja, detta skall bli intressant faktiskt. Har haft Viejita för ett tag sen och fick även lek på dessa och dom var fruktansvärt ilskna då. Men denna gången satsar jag på Hongsloi främst för att jag inte haft arten tidigare samt att jag gilla Hongsloi bättre än Viejita som också är snygg.

MVH/Freddan

Hade lite lektendenser på Viejita igår kväll samtidigt som dom piskade på mina Nijsseni ordentligt så jag kände mig tvingad att dela av karet i två delar med en skiva filtermatta.

Kom precis hem från jobbet och honan vaktar inne i kokosnöten och har nästan grävt igen öppningen helt så dom kanske fick till det sent igår/inatt?!?

Edit: Sorry om jag "kapar" din tråd. Jag ska starta en egen tråd ifall det inte är falsklarm.
#9 - 17 december 2008 13:08
127bubbel skrev:

1+1 Apistogramma Panduro

MVH/Freddan

Hur stort kar har du för dessa?
#10 - 17 december 2008 15:58
Hur stort kar har du för dessa?

För tillfället går dom i ett 150 liters kar. Det funkar alldeles utmärkt i karet och det är en harmoni som är härlig att titta på.

Skall köpa ett större kar inom en snar framtid och då skall dom flytta över dit, skall även då skaffa ett gäng diskusar igen och även en grupp Altum skalarer. :D

MVH/Freddan
#11 - 17 december 2008 17:59
Å katten, det var inte så stort. Jag är nybörjare med ciklider och vet inte riktigt hur mycket plats de vill ha och blev lite nyfiken.
#12 - 17 december 2008 19:07
127bubbel skrev:
För tillfället går dom i ett 150 liters kar. Det funkar alldeles utmärkt i karet och det är en harmoni som är härlig att titta på.

Skall köpa ett större kar inom en snar framtid och då skall dom flytta över dit, skall även då skaffa ett gäng diskusar igen och även en grupp Altum skalarer. :D

MVH/Freddan

Är det tydliga revir/revir strider eller?
#13 - 17 december 2008 19:16
Som jag skrev så är det en fin harmoni i karet trots att flera av paren ibland leker samtidigt. Alla vet var dom har varandra och alla vet mycket väl var dom har revirgränserna i karet därav blir det inte så mycket bråk.

MVH/Freddan
#14 - 18 december 2008 14:18
Håller sig de flesta apistogramma i mitten/nedre delen av akvariumet eller? Tänker, på bilder ser man dom alltid precis ovanför bottnen.
#15 - 18 december 2008 14:38
JojjeN skrev:
Håller sig de flesta apistogramma i mitten/nedre delen av akvariumet eller? Tänker, på bilder ser man dom alltid precis ovanför bottnen.

De är helt bottenorienterade. Det är bara jagade "mobbade" fiskar som kan söka sig upp till ytan, helst vid någon växt eller rot, för att få vara ifred.
Bilagor:
#16 - 18 december 2008 14:50
Som maths säger så håller dom sig alltid nära botten och nära sina revir. Honorna kan vara lite längre upp ibland då dom vill komma ifrån uppvaktande hannar.

MVH/Freddan
#17 - 18 december 2008 15:13
Okej, tack för svaren :)
#18 - 30 december 2008 21:33
Ja, då var det dags då. Karet är i ordning och imorgon kommer det hamna Apistogramma i mitt 60 liters kar, och tanken är att jag skall ha 1+2 utav någon sort. Det blir en tur till Herkules zoo imorgon och har dom kvar Apistogramma Hongsloi så blir det utan tvekan att det blir denna sort som jag skaffar till detta kar. Apistogramma Nijesseni ligger bra till också om inte Hongsloi skulle finnas. Några andra förslag om inte någon av ovanstående arter skulle finnas imorgon?

MVH/Freddan
#19 - 30 december 2008 21:45
127bubbel skrev:
Ja, då var det dags då. Karet är i ordning och imorgon kommer det hamna Apistogramma i mitt 60 liters kar, och tanken är att jag skall ha 1+2 utav någon sort. Det blir en tur till Herkules zoo imorgon och har dom kvar Apistogramma Hongsloi så blir det utan tvekan att det blir denna sort som jag skaffar till detta kar. Apistogramma Nijesseni ligger bra till också om inte Hongsloi skulle finnas. Några andra förslag om inte någon av ovanstående arter skulle finnas imorgon?

MVH/Freddan

Hongsloi är ett bra val, däremot är Nijesseni en av de få Ap som inte lever i familjegrupper, den och Panduro, håller sig till en hona. Vilket innebär att den hona hanen inte leker med kommer att få ett litet h*lv*te! Särskilt i ett kar på 60 liter:(
#20 - 30 december 2008 21:48
Ja, blir det Nijesseni så får det bli 1+1. Men jag hoppas och tror dom har Hongsloi inne. Annars finns det ju liknade val i Viejieta och MacMasteri. Något kul blir det alltid.

MVH/Freddan
#21 - 30 december 2008 22:54
Ska bli intressant att följa! tråden :d ;)
#22 - 30 december 2008 22:59
Då kommer pesimisten De funkar inte ihop läs på
#23 - 31 december 2008 00:15
127bubbel skrev:

MVH/Freddan

Ojdå![:-9] Jag som inte får det att funka med ett par kakaduor och dito regnbågar i ett 720!:confused: Och det är inte ont om gömställen och växter kan jag försäkra!

För närvarande går det en agazzisihane och tre dito honor i mitt 720 och fler apistos vågar jag inte stoppa däri. Honorna ryker ihop emellanåt som värsta pitbulls och hänger i käftarna på varann i sina revirstrider.:confused:
#24 - 31 december 2008 00:27
kaj.p skrev:

Vad är det som inte funkar:confused:

MVH/Freddan
#25 - 31 december 2008 00:28
kaj.p skrev:

Om jag inte läst och fattat fel så ska han ha antingen eller.

Eller är det jag som läst fel?
#26 - 31 december 2008 00:31
TinaM skrev:
Ojdå![:-9] Jag som inte får det att funka med ett par kakaduor och dito regnbågar i ett 720!:confused: Och det är inte ont om gömställen och växter kan jag försäkra!

För närvarande går det en agazzisihane och tre dito honor i mitt 720 och fler apistos vågar jag inte stoppa däri. Honorna ryker ihop emellanåt som värsta pitbulls och hänger i käftarna på varann i sina revirstrider.:confused:

Precis som vi människor så har alla sin egna personlighet. Vissa är ilskna och aggressiva mot allt och alla, medans vissa är hur lugna och snälla som helst. Kanske har jag turen på mina sida och har fått tag i lagom tuffa fiskar som funkar tillsammans vilket dom gör utmärkt i detta kar och dom leker för jämna mellanrum. Apistogramma Panduro skall ju vara fruktansvärt elaka mot andra Apistogramma egentligen men mina är så snälla så dom är dumma får man nästan säga, och dom startar inga bråk heller.

MVH/Freddan
#27 - 31 december 2008 00:32
c90368 skrev:
Om jag inte läst och fattat fel så ska han ha antingen eller.

Eller är det jag som läst fel?

Självklart skall jag ha antingen Hongsloi eller Nijesseni:). Det får räcka med en sort i detta kar.

MVH/Freddan
#28 - 31 december 2008 00:37
127bubbel skrev:
Om man skulle ta och sätta igång sist första projekt här på zoopet nu när det är jul snart och allt. Tanken är att i början på nästa vecka så skall jag köpa in ett 60 liters kar där en apistogramma-art skall gå för sig själva och då försöka dra upp yngel.

Den art som ligger närmast att få komma hem hit är 1+2 Apistogramma Hongsloi.

1+1 Apistogramma Panduro

Och sen då skall denna Hongsloi familj gå för sig själva i ett 60 liters kar. Eller tycker ni att jag skall släppa i någon annan art där i?

MVH/Freddan

Efter ditt inlägg Tina så kunde jag inte hålla mig längre[:o]

Ovanstående Ap i ett 180 liters kar = samma företelse som finns i akvarieaffären. Det är så många fiskar och utmanare att det liksom inte blir något av det.

Lite av det system man använder för sjöciklider, framförallt Malawi om jag har förstått rätt. Se till att det finns så många fiskar så ingen kan få ett riktigt revir och utveckla sin aggression.

Att du sedan har haft lek i karet, motsäger inte min teori. Det händer även i affären med 38 hannar närvarande.

Jag anser att det inte är ett bra sätt att hålla Ap på, det naturliga i fiskens uppträdande kommer inte fram.

Å så har jag gjort det igen[:o] Uppkäftig och dum som en gammal ragata:p
#29 - 31 december 2008 00:43
Men om vi skall prata lite om yngel så överlever i dessa kar med mycket fisk i, så är dom enligt mitt tyckte bra mycket starkare och överlevare än vad några andra yngel är som är uppfödda i ett tomt kar med enbart sina föräldrar. Dels för att i ett kar med mycket fisk i så överlever endast dom smaraste och stakaste fiskarna och det blir sedan några utmärkta föräldrar som verkligen kan ta hand om sina egna små yngel sen när dom är vuxna.

MVH/Freddan
#30 - 31 december 2008 00:47
127bubbel skrev:
Men om vi skall prata lite om yngel så överlever i dessa kar med mycket fisk i, så är dom enligt mitt tyckte bra mycket starkare och överlevare än vad några andra yngel är som är uppfödda i ett tomt kar med enbart sina föräldrar. Dels för att i ett kar med mycket fisk i så överlever endast dom smaraste och stakaste fiskarna och det blir sedan några utmärkta föräldrar som verkligen kan ta hand om sina egna små yngel sen när dom är vuxna.

MVH/Freddan

Du menar alltså att du får överlevande yngel i ditt 180 liters med de Ap som skriver om i första inlägget?

Har du inga andra fiskar i karet?

Det kanske är du som är på rätt väg och jag är insnöad i gamla fördomar:confused:

Har du en bild på karet?
#31 - 31 december 2008 00:54
Jag har inte fått den gången ÄN, men jag har lyckats med det förut och då har även tetror och sånt funnit i karet plus flera Apistogramma-arter. Jag har ingen bild på karet som det är just nu, då kameran är utlånad, men skall fixa bilder när jag fått hem den.

MVH/Freddan
#32 - 31 december 2008 01:03
Jag vet inte, nybörjare som jag är, men jag skulle gärna vilja veta vilken ap sort jag skulle kunna ha som skulle kunna få yngel som överlever i mitt

1. 720, där det går tetror och regnbågar
2. 180, där det går en kakaduamorsa med sina nu ca 1-2 cm stora yngel, ca 70 st i dagsläget.
#33 - 31 december 2008 01:09
Där har du återigen svaret, om du känner någon som har apistogramma ungar som är uppfödda i ett sällskapskar med andra fiskar så skall dom nog själva ha en väldigt god chans att klara att dra upp sina ungar i ditt kar.

MVH/Freddan
#34 - 31 december 2008 01:35
127bubbel skrev:
Där har du återigen svaret, om du känner någon som har apistogramma ungar som är uppfödda i ett sällskapskar med andra fiskar så skall dom nog själva ha en väldigt god chans att klara att dra upp sina ungar i ditt kar.

MVH/Freddan

Nu måste jag erkänna att jag tror inte ett dugg på att någon apistogramma klarar av att få upp yngel i ett kar med ett stim rödmunstetror. Mina har lekt i karet ett antal gånger, agazzisi och cacatuoides, men vid rätt tillfälle och i ett nafs så rensar rödmunnarna det dukade bordet, så att säga.:(
#35 - 31 december 2008 11:58
c90368 skrev:
Efter ditt inlägg Tina så kunde jag inte hålla mig längre[:o]

Ovanstående Ap i ett 180 liters kar = samma företelse som finns i akvarieaffären. Det är så många fiskar och utmanare att det liksom inte blir något av det.

Lite av det system man använder för sjöciklider, framförallt Malawi om jag har förstått rätt. Se till att det finns så många fiskar så ingen kan få ett riktigt revir och utveckla sin aggression.

Att du sedan har haft lek i karet, motsäger inte min teori. Det händer även i affären med 38 hannar närvarande.

Jag anser att det inte är ett bra sätt att hålla Ap på, det naturliga i fiskens uppträdande kommer inte fram.

Å så har jag gjort det igen[:o] Uppkäftig och dum som en gammal ragata:p

Håller med fullständigt. Har tänkt skriva samma sak ett tag men lyckats bita mig i tungan innan jag tryckt på skicka-knappen. Nu när du kastat första stenen så kan jag inte hålla käft längre..
#36 - 31 december 2008 15:06
Hur som helst så vet jag vad som funkar och hur man håller fisk så att dom trivs och mår bra. Har ju dragit upp ca 60 Moorii och Dubiosi i ett 180 liters kar med andra fiskar i och dom får klara sig på egen hand från först början.

Hur som helst om vi skall tillbaka till ämnet i denna tråd så simmar det nu 1+2 Apistogramma Hongsloi i 60 liters karet och jag fick 2 riktigt stora honor och hannen är helt okej också. För att dom skall få bättre försvarslust sen om det blir någon lek så släppte jag i lite ungdjur av platy.

MVH/Freddan
Bilagor:
#37 - 31 december 2008 16:25
127bubbel skrev:
Hur som helst så vet jag vad som funkar och hur man håller fisk så att dom trivs och mår bra. Har ju dragit upp ca 60 Moorii och Dubiosi i ett 180 liters kar med andra fiskar i och dom får klara sig på egen hand från först början.

Hur som helst om vi skall tillbaka till ämnet i denna tråd så simmar det nu 1+2 Apistogramma Hongsloi i 60 liters karet och jag fick 2 riktigt stora honor och hannen är helt okej också. För att dom skall få bättre försvarslust sen om det blir någon lek så släppte jag i lite ungdjur av platy.

MVH/Freddan

Det här tror jag kan bli jätte bra!

Hade själv ett hongsloi i ett 45 liters under ett år ca. Inga problem med att hanen var för tuff med honan.

Tyvärr blev det bara rom, inga yngel, tror att pH-värdet var för högt?
#38 - 31 december 2008 16:28
Dom har varit i några timmar nu och den ena honan har redan börjat tittat på en håla som hon gillar i form av en kruka som är nedtryckt i sanden. Fick precis mat också och alla äter och är pigga.

MVH/Freddan
#39 - 31 december 2008 16:30
c90368 skrev:
Det här tror jag kan bli jätte bra!

Hade själv ett hongsloi i ett 45 liters under ett år ca. Inga problem med att hanen var för tuff med honan.

Tyvärr blev det bara rom, inga yngel, tror att pH-värdet var för högt?

Tur att jag köpte 2 honor då så han kan fördela sin ilska om han inte är nöjd med något.

MVH/Freddan
#40 - 2 januari 2009 17:23
Ja, då har det gått ett par dagar och det rullar på. Hannen ganska elak mot honorna emellanåt, så det var absolut tur att jag köpte 2 honor. Det är nästan så det behövs en hona till så det blir fler att jaga, men karet kanske är lite för lite för detta? Eller skulle det funka?

MVH/Freddan
#41 - 2 januari 2009 17:41
Himla spännade läsning!
Skall fylla på mitt kar med ett par till sen (1+2?), kanske hongsloi som ser väldigt fina ut.

Det borde ju funka i ett 180kar utan att det blir överbefolkat..
#42 - 2 januari 2009 19:31
Om ni missat det så ställde jag en liten fråga till er som kan detta med apistogramma i slutet på sidan 2.

MVH/Freddan
#43 - 2 januari 2009 20:06
127bubbel skrev:
Ja, då har det gått ett par dagar och det rullar på. Hannen ganska elak mot honorna emellanåt, så det var absolut tur att jag köpte 2 honor. Det är nästan så det behövs en hona till så det blir fler att jaga, men karet kanske är lite för lite för detta? Eller skulle det funka?

MVH/Freddan

Försök möblera/plantera så att det skapas siktbarriärer. Prioritera fiskarnas väl framför ett snyggt kar så kan du nog få det att funka. Brukar själv få möblera om flera ggr innan jag får till något som funkar bra.

Hoppas det går bra med dina Hongsloi!
#44 - 2 januari 2009 20:43
127bubbel skrev:

MVH/Freddan

Jag tror att tre honor kan skapa mer problem än nytta. Även honorna kan vara elaka mot varandra om det är trångt.

Se till att det finns en naturlig plats för den "andra" honan att kunna fly undan till där hon får vara ifred.

För det stora problemet kommer när hanen har valt en hona och de lagt rom. Innan dess så jagar hanen, men han brukar inte skada honor.
#45 - 2 januari 2009 22:20
Jo, jag vet att hona slåss en del med varandra också. Men när dessa båda damer börjar mäta sig mot varandra så kommer hannen och blandar sig i direkt. Dom skall ju vara haremslekare men hannen har fattat lite mer tycke för den ena honan, kan dock bero på att hon är lite rund om magen och kanske inom 1-2 veckor kan vara redo för lek.

MVH/Freddan
#46 - 3 januari 2009 13:22
Kommer med en liten ny uppdatering här. På båda honorna kan man faktiskt se att äggläggsningsröret redan är på väg fram. Har jag tur så har dom båda nog rom inom någon vecka.

MVH/Freddan
#47 - 4 januari 2009 19:42
Tyvärr så är hannen fruktansvärt elak mot honorna, så jag börjar tro på det värsta att han jagar ihjäl dom. Dom vågade sig inte fram för att äta förut. Har nu lagt i lite mer sten för att se om det hjälper. Maths du hade väl en likadan Trifasciata hanne som jagade sina honor mycket?

MVH/Freddan
#48 - 4 januari 2009 20:39
127bubbel skrev:
Tyvärr så är hannen fruktansvärt elak mot honorna, så jag börjar tro på det värsta att han jagar ihjäl dom. Dom vågade sig inte fram för att äta förut. Har nu lagt i lite mer sten för att se om det hjälper. Maths du hade väl en likadan Trifasciata hanne som jagade sina honor mycket?

MVH/Freddan

Ja, en riktig tyrann!

Men så är det, även fiskar är individer som inte följer "boken" alla gånger.
#49 - 5 januari 2009 12:42
Det är ingen som har något tips på vad jag kan göra då? Ena honan står i högra hörnet upp karet så långt upp hon kan komma medans den andra står bakom pumpen. Skall man chansa på att skaffa en hona till? Känns knappast som att det kan bli värre? Konstigt nog så funkar det klart bättre med doma andra apistogramma-arterna jag har tillsammans där är det en härlig harmoni. Hongsloi hannen kollar om honorna är lekmogna innan han börjar jaga dom genom skakningar m.m, men när han inte får något svar tillbaka så får han spel på sina honor.

MVH/Freddan
#50 - 5 januari 2009 12:45
Stoppa i några tetror e.d. Har du tur så ägnar han dom lite uppmärksamhet så kanske honorna får det lite lugnare.
#51 - 5 januari 2009 14:05
Jag har redan ungdjur utav platy där i, så det blir nog svårt att stoppa i några tetror där i.

MVH/Freddan
#52 - 6 januari 2009 20:49
Hur går det med dina Hongsloi?
#53 - 7 januari 2009 00:47
Tyvärr inget vidare. Till pga av stressen på honorna utav hannen så har dom nu drabbats av magproblem vilket är väldigt vanligt vid stress. Båda är flämtiga och har tunn genomskinlig bajs som hänger i dom länge. Har börjat att medecinera så får vi se hur det går.

MVH/Freddan
#54 - 7 januari 2009 01:25
Ursäkta att jag tränger mig på tråden...

Jag hade nog testat att skaffa 1-2 honor till. De gånger jag försökt föda upp någon Apistogramma art så har jag i regel 3-4 honor per hane. Och då ska det vara en duktig hane också som gör det hanar är bäst på, märker jag sen att det är någon hona som sabbar för de andra så får den honan byta akvarium tillsvidare. Jag hade börjat med att skaffa en hona till och se hur det artar sig.

Om dem "gömmer" sig på samma ställe hela tiden så kan du testa att möbelera om lite i akvariumet, inte ofta eller nått utan få det bara så praktiskt som möjligt med många grottor och gömställen för fiskarna att spendera sina timmar på det har funkat för mig tidigare.

Hongsloi är nog den art av Apistogramma som det gått segast med för min del, men skam den som ger sig efter cirkus 3-5 veckor så började det hända grejer.

När jag lyckades så bytte jag vatten lite oftare än vanligt och då jag bytte tog jag och hällde i 1-2°C kallare vatten än vad akvariumets temperatur var. Stället den ena honan valde att lägga sin rom var i en kokosnöt som jag limmat fast en sträv sten i taket på, och mycket riktigt var det på stenen i taket som hon fäste sina älskade ägg.

Temperaturen låg på 27°C och vattnet var rent och klart. Gruset jag valde att ha i va svart/grått lite finkornigt. Vattnet var relativt mjukt och PH värdet låg på 5 om jag inte missminner mig.

Använde två mindre pansarmalar som "targetfish" så hanen inte skulle ge sig på någon av honorna om han behövde få ut sin agression lite, var till min förvåning mest en speciell hona (som för övrigt var lite större än de andra) som buffade och slog på de stackars pansarmalarna, som tur var så höll sig alla Hongsloi sams mestandels av tiden och hanen såg verkligen ut som en lycklig playboy...

Efter att första honan lagt sin kull så dröjde det inte länge innan nästa hona gjorde likadant, den tredje honan jag hade i fick jag aldrig någon kull med men hon fanns i akvariumet hela tiden. Första kullen åt honan upp mer än hälften av ynglena innan jag hann ta upp dem till ett seperat kar, den andra kullen gick så smärtfritt som man kan hoppas på så fick runt 50 friska och glada små yngel som växte som dem skulle (mestandels honor)

Och som sagt tidigare i tråden : Om du nu väljer att möbelera om i akvariumet så är det viktigare att få det praktiskt så fiskarna trivs än att få det snyggt.

Lycka till! ;)
#55 - 7 januari 2009 01:50
Jo, jag har möblerat om i karet och lagt i mer sten i karet en antal gånger men det hjälper inte specilt mycket. Honorna står bakom pumpen och den ena vid ett hörn i karet. Nu står dom och trycker lite extra också eftersom dom mår lite dåligt som jag nämde tidigare. Jag har funderat på att skaffa en hona till men det får vänta tills dom andra piggnat till från sjukdomen. Hongsloi hanne och ca 11 ungdjur utav platy på 2 cm han kan jaga men dom bryr han sig i inte så mycket om.

MVH/Freddan
#56 - 8 januari 2009 13:36
Då är medecineringen färdig imorgon men honorna är inte fullt friska ännu och det kan bli så att jag får köra ännu en omgång med medecin. Honorna står dock hela nästan heöa tiden med spända fenor och dom orkar bråka lite lätt med varandra samt att den ena honan har börjat att visa intresse för mat igen. Det har inte varit någon lyckad start på detta projekt men jag skall nog få ordning på detta också får vi hoppas.

MVH/Freddan
#57 - 10 januari 2009 19:14
Japp, det har det hänt som jag trodde skulle hända. Ena honan är nu död och den andre ser rätt risig ut också får se om den klarar sig. Denna hannen verkar vara en riktigt jäkel på att stressa ihjäl honor. Får se om den andra honan klarar sig annars plockar jag upp Hongsloi hannen och tillbaka till affären med honom och istället testa på en annan snällare Apistogramma-art i detta kar. Självklart hoppas jag att den andra honan klarar sig men det ser inte ut så i dagsläget.

MVH/Freddan
#58 - 12 januari 2009 13:36
Jag fortsätter att prata med mig själv lite här då. Ena Hongsloi honan har som sagt dött, men ett lite hopp har tänts för den andra honan som börjar se lite, lite , lite piggare ut. Så till frågan. Om hon klarar sig så kör jag vidare på Hongsloi men då vill jag skaffa fler honor. Hur många honor skall jag skaffa så att det inte händer samma sak igen?

MVH/Freddan
#59 - 12 januari 2009 14:23
127bubbel skrev:
Jag fortsätter att prata med mig själv lite här då. Ena Hongsloi honan har som sagt dött, men ett lite hopp har tänts för den andra honan som börjar se lite, lite , lite piggare ut. Så till frågan. Om hon klarar sig så kör jag vidare på Hongsloi men då vill jag skaffa fler honor. Hur många honor skall jag skaffa så att det inte händer samma sak igen?

MVH/Freddan

Humm, mina cacatuoide har varit snälla mot varann av vad jag sett. dom kan du ju prova.
#60 - 12 januari 2009 15:37
Jag har redan ett kakadupar i sällskapskaret, så det får räcka med ett par utav den sorten. Skall vara någon variant jag inte haft, så jag får se var det bli av det. Jag har kommit in lite på Paletter igen och jag har ju dragit fram massor av yngel utav den vanliga varianten, så funderar att testa på någon annan Palettvariant nu, men vi får se.

MVH/Freddan
#61 - 13 januari 2009 16:32
Jadå, har man inhandlat lite nya Apistogramma idag då. Var tvungen att rensa i räkkaret på räklingar så jag tog man mig 25 st körsbärs räkor och fick 2 Par Apistogramma i utbyte. Par 1 är Apistogramma Nijesseni och par 2 blev Apistogramma Viejieta. Får se hur detta går.

MVH/Freddan
#62 - 13 januari 2009 17:13
Sjysst byte ju ;)
Viejita e trevlig som tusan, hade ett par för några år sen som lekte hela tiden och drog upp några kullar yngel på dom.
Dock så ble de alltid nästan bara hanar :(
#63 - 13 januari 2009 17:33
Ja, Viejieta är riktigt snygg och denna hannen är ca 5-6 cm så det är en redig bit. Nijesseni paret är riktigt stora bägge två där samt att honan är väldigt rund och fin om magen.

MVH/Freddan
#64 - 13 januari 2009 17:39
Går som du säkert vet drd mixtra lite med majoriteten av honor och hanar genom att ändra lite på PH värdet. Högt = Hanar - Lågt = Honor
#65 - 15 januari 2009 01:13
Jadå, båda paren trivs utmärkt verkar det som honorna går blan håligheter och Nijesseni honan har hittat en håla som håller till i. Nijesseni honan var väldigt rund och fin när jag köpte dom så det verkar vara som att hon är romstinn då hon idag har ett äggläggningsrör framme.

Håller tummarna för lek.

MVH/Freddan
#66 - 16 januari 2009 21:18
Har lagt i 2 kokosnöt halvor i karet nu för en stund sen och det satte verkligen fart på Nijesseni lekförbredelser. Båda honan och hannen håller på som tusan.

MVH/Freddan
#67 - 19 januari 2009 11:59
Liten uppdatering här då. Ingenting specilt har hänt ännu i karet förutom att jag idag skall inhandla 1 Vijieta hona till hannen så att han har 2 honor iallafall.

Bilder kommer i slutet på veckan då den utlånade kameran kommer hem igen.

MVH/Freddan
#68 - 19 januari 2009 16:22
Blev ingen Vijieta hona idag då inte verkar finnas några att få tag i. Verkar vara brist på Apistogramma-honor i stan för tillfället. Skall kolla med Zooaffären på kaggeledstorget imorgon.

MVH/Freddan
#69 - 23 januari 2009 20:20
Kommer med en ny liten uppdatering här. Njiesseni-paret har nu lekt i en kokosnöt, skall bli kul att se om dom klarar det första gången. Skall försöka få till lite bilder imorgon.

MVH/Freddan
#70 - 23 januari 2009 20:22
127bubbel skrev:
Kommer med en ny liten uppdatering här. Njiesseni-paret har nu lekt i en kokosnöt, skall bli kul att se om dom klarar det första gången. Skall försöka få till lite bilder imorgon.

MVH/Freddan

Kul!
#71 - 23 januari 2009 22:46
Ja alltid kul med lek. Imorgon skall jag hämta hem lite fler Viltfångade Apistogramma så det lär ösa in bilder imorgon om dom vill vara med på kort vill säga.

MVH/Freddan
#72 - 24 januari 2009 19:24
Slänger in en bild på Nijesseni hannen plus Vijieta hannen.

MVH/Freddan
#73 - 24 januari 2009 20:25
127bubbel skrev:
Slänger in en bild på Nijesseni hannen plus Vijieta hannen.

http://i413.photobucket.com/albums/pp216/127bubbel/P1242041.jpg" alt="" class="img-fluid">

http://i413.photobucket.com/albums/pp216/127bubbel/P1242040-1.jpg" alt="" class="img-fluid">

MVH/Freddan

Fisken på andra fotografiet var grymt snygg!
#74 - 24 januari 2009 22:30
Tackar! Ja, det är en riktigt fin Vijieta hanne. En utav dom finaste apistogramma-hannarna jag har.

MVH/Freddan
#75 - 24 januari 2009 22:36
Jag lägger väl upp lite bilder på mina VF Apistogramma Irinridae här också då. Har 5 st och de skall vara 2+3.

.

Bild 2 är hannen i mitten med 2 honor vid varsin sida.

MVH/Freddan
#76 - 24 januari 2009 22:50
Du har ingen bild så man ser dem mer från sidan:)? Annars ser de rikigt bra ut...
#77 - 24 januari 2009 22:53
Det kommer att komma fler bilder, men idag vill dom bara vara med på bild med huvudet framåt. Skall försöka få till lite bilder på den största hannen när han börjat färga lite.

MVH/Freddan
#78 - 24 januari 2009 23:27
Låter som en bra idé att plåta den från sidan ;)
Nu såg man inte dom så bra.

Annons