Apistogramma Viejita , yngel ?

#1 - 9 augusti 2002 20:17
Hej !
Det är så att min Viejeta hona har lagt ägg i en grotta och jag är nybörjare så jag vet inte hur jag ska ta hand om dom , ska jag skaffa ett yngelkar eller ska jag hoppas på att dom överlever i mitt rätta akvarie? är inte säker på att dom är befruktade för jag har inte sett hannen göranågot med honan .
Dom andra fiskar jag har i akvariet är 1 par fjärilsciklider och 12st kardinaltetror och 1 st ancistrus ca 4cm , tror ni dom gör nått med ynglen om det skulle bli några ( hoppas) ? jag har bara haft akvariet i ca 3 veckor så det kom som en överaskning att dom skulle lägga ägg så snabbt.

MVH Peder

#2 - 9 augusti 2002 21:26
Hej,
Hanen befruktar bara äggen sen sköter honan om dom. Hanens uppgift är att hålla inkräktare borta från hans revir.

Jag tycker att du ska låta ynglena gå kvar i samma akvarium. Honan kommer vakta dem och valla runt dom i akvariet. Den enda faran skulle vara tetrorna men jag tror inte det är något stort problem. Några yngel går kanske åt. Ancistrusen kan äta upp rommen under natten.

Det är det här som är roligt med Apistos, att se honan valla runt sina småttingar.

Det kan hända att hon inte klarar av kullen första gången utan ibland kan det ta några lekar innan de lyckas.

Lycka till!

Mvh
Martin Persson
#3 - 9 augusti 2002 21:31
Finns det några bilder på denna art någonstans. Jag vet inte hur de ser ut.

mvh.
// Peyman

#4 - 10 augusti 2002 06:12
Hej Peyman
Anledningen till att du inte hittar några bilder på denna fisken är nog en liten felstavning.
Kolla på Google, bilder: Apistogramma viejita så får du upp en hel drös med bilder.

Hälsningar

Guy

#5 - 10 augusti 2002 07:06
nu var det bättre. Tack för det.

// Peyman

#6 - 10 augusti 2002 07:17
Hej Peyman
Jag glömde att kolla här på Zoopet, men den finns med. Kolla på: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=148 så få du upp information om den

Mvh
Guy

#7 - 10 augusti 2002 07:42
tack för svaret Martin , då får dom gå kvar i karet då och hoppas det blir nån kvar :-)
ursäkta felstavningen förut ; )

MVH Peder

#8 - 10 augusti 2002 08:18
Hej Peder
Jag håller med Martin P. Jag tycker definitivt att du skall försöka att låta naturen ha sin gång och få uppleva det roliga med att se en Apistohona valla sina små. Eftersom du bara har "snälla" fiskar tillsammans med dem så kommer hon nog att klara av ett flertal av dem. När du börjar att se ynglen simma så behöver de mat. Nykläckta artemia, frusna bosmider och fodertabletter har funkat bra för mig. Just nu har jag yngel av A nijsseni, och de har lite tuffare fiskar att kämpa emot. Bl.a 5 vuxna Hoplosternum malar, men honan har klarat av dem också, så nu efter en vecka har hon c:a 20 yngel kvar.

Lycka till med dina yngel.

Mvh

Guy

#9 - 10 augusti 2002 18:18
Hej igen!
Jag tror inte det går vägen , det är bara 3 st äg kvar i taket på grottan : ( och hanen har inte varit inärheten av grottan vad jag sett. men det kommer väl fler båtar (tåg)hoppas jag .
Men dom ska få sköta sig själva som ni säger och hoppas dom klarar sig , får väl hoppas på fjärilarna åxå att dom förökar sig lite ; )

MVH Peder

Annons