Apistogramma till 54-liters..

#1 - 15 juni 2007 23:10
Har alltid varit intresserad av sydamerika men såklart måste man prova på något nytt ibland så jag köpte mig ett 54-liters där jag tänkt ha räkor i.
Det har varit igång ett bra tag, fast har inte haft i några räkor än. Nu, i efterhand, så har jag börjat ångra mitt val och vill istället köpa nån Apistogramma till akvariumet. Visst, det är litet, men annars så finns allt som en Apistogramma vill ha. Många rötter, mycket flytväxter dvs svagt ljus, mörk botten.. Senare ska jag ha i löv också så bättre kan det inte bli, bara det att karet är i minsta laget för en Apistogramma. Därför söker jag en mindre, fin en, som skulle kunna trivas bra i akvariumet, med ett par tjejer. Någon ni kan hitta på? Den får inte vara för svår att få tag i bara. Har funderat på Fjärilsciklid, inget måste då att det ska vara Apisto. fast den blir kanske för stor..
Ska fixa bild på karet när jag hittat kameran¨,
#2 - 15 juni 2007 23:36
Apistogramma cacatuoides
Apistogramma borellii
Apistogramma bitaeniata
Apistogramma panduro
Apistogramma pertensis
Apistogramma viejita
Apistogramma sp. "new Chingarno Madeira aff. pulchra"
Mikrogeophagus ramirezi

Är väl dom lite mindre cikliderna som skulle funka i ett 54L. Min rekomendation blir helt klart fjärilscikliderna eller viejitan
#3 - 15 juni 2007 23:50
fina rekomendationer!
Om jag ska vara mer exakt så vill jag ha en fisk på max 7 cm, lite mer ansträngning för att få lek på och så ska den såklart vara fin.
A. borelliin är jag sugen på, fast hade tänkt ha den i ett annat akvarium.
Lutar nog mest åt Fjärilen, där är ju honan ganska fin också. Sällskap blir nån mindre Corydoras, så fisken får gärna inte vara allt för aggro.
Mer tips mottages gärna!
#4 - 21 juni 2007 10:00
Kom att tänka på en sak.. Läste lite om Corydoras här på zoopet och det stod att den gärna åt upp dvärgcikliders rom om den fick tag i den, är det någon risk här? Kommer fjärilen klara att skydda sin rom?
#5 - 21 juni 2007 10:04
Vic skrev:
Kom att tänka på en sak.. Läste lite om Corydoras här på zoopet och det stod att den gärna åt upp dvärgcikliders rom om den fick tag i den, är det någon risk här? Kommer fjärilen klara att skydda sin rom?

Annars kan du ha dværgcorydoras... Jag har læst att dom inte æter rom, fast jag vet inte om det stæmmer.
#6 - 21 juni 2007 10:12
Vic!
Om du får ett bra par Fjärilsciklider kan dom försvara både ägg och yngel riktigt duktigt. De par som jag haft yngel på har hållt stöddiga Ancistrusar stången, visst har det gått några ägg då och då, men Corydoras kan de garanterat hålla på håll.
Jag såg ett gäng snygga gula Fjärilar i zoobutiken här Torslanda, lite mindre än vanliga tycks det - ungdjur förvisso - men riktigt fina. Blev faktiskt lite sugen på dom själv. Kan vara värt att kolla upp!
#7 - 22 juni 2007 12:00
Jag har kollat in fjärilscikliden på några andra sidor, och det känns nog som att akvariumet är för litet. minsta rekomenderade litern för sidorna jag kollat in är 100 liter, 75 liter, 60 liter och 40-80 liter. Vill inte ha en olycklig fisk.. jag satsar på nån annan dvärgciklid, börjar om från början:) Funderar på A. bitaeniata, enda nackdelen är att(enligt Apistogramma.com) två fiskar måste bilda par, så man har tur om man skaffar 2 st som trivs med varrandra.
Något tips?
#8 - 22 juni 2007 12:06
Jag har ju alltid velat ha kakaduaciklider! det slog mig nu:)
Vill bara inte ha en massa yngel med en gång, gärna lite utmaning. Kakaduorna är ju värsta maskingevären..
#9 - 27 juni 2007 22:30
2 fjärilsciklider inköpta! Ulf och Bettan:)
Är det någon här som lyckats få lek på odlade Fjärilar och hur?
#10 - 30 juni 2007 23:56
grattis till nya köpet. Fjärilciklider är tyvär ganska slarvig med romen + kortlivade, men lycka till.
#11 - 2 juli 2007 12:18
Kortlivade??
Känner till en som har 5-åriga fjärilsciklider som fortfarande lever och leker! Dom kan säkert bli äldre än 5 år med. Du kanske syftar på att dom är känsliga?

Annons