Apistogramma Svartvattens Akvarium?

#1 - 15 december 2005 07:30
Hejhej!
jag tänkte starta upp ett svartvatten (Azurs ide ;) ).
undrade bara om det finns någon lite svårare dvärgciklid som går i 50 liters då jag inte vill ha lek varannan månad som vissa rapporterat :D.

jag hadde väll tänkt mig Apistogramma Baenschi, Apistogramma Atahualpa, Apistogramma Macmasteri, Apistogramma nijsseni, Apistogramma Hongsloi eller Apistogramma Velifera.

ska bara hålla en då det inte är så bra att hålla 2 ciklid arter har jag hört. akvariet är tänkt att vara 50 liter.

Vet att det fanns en tråd om växter som går i svartvatten men hittar den inte.

Går ju inte så bra att ha räkor här va? då pH kommer gå dugligt lågt ner.
Jag hadde tänkt otocinclus som algätare eller ska jag ha någon annan fisk?
Flyter torvblocken upp? vad kan man göra för att dom inte ska göra det?

Hadde tänkt mig någon lättlekt tetra till.. typ neontetra eller något sådant. citron tetra. dvärgkardinaler eller någon rasbora kanske?

hur många hanar-honor ska man hålla med varje ciklid art?

//MvH Jari.
#2 - 15 december 2005 15:04
Hej Jari.
Kan väl säga som så här.50L. är i minsta laget för dom fiskar som du vill ha,kan bli ganska aggresiva av sig om det är för trångt.
MVH Mats
#3 - 15 december 2005 17:47
Jag har faktiskt gjort just det du vill fast med Dicrossus Filamentosus, de har gått 2+1 i ett 54 liters med ph 4,5 i ca 3 veckor nu, jag har inte fått ngn lek än men jag hoppas.
#4 - 15 december 2005 19:09
Ok ovj, hoppas du lyckas! :) mitt syfte är också att få lek då ctenopoma siameser och praktbotior inte är så lätta att leka ;).

Mats jag vet ännu inte hur mycket karet blir på men det blir antagligen över 50 liter.
#5 - 15 december 2005 19:59
Jag skulle inte rekomendera fler än en hanne av apistogrammorna eftersom de är väldigt revirhävdande. Även honorna är det mot varandra vilket innebär att 2 honor nog är max i ett 50-60l akvarie. Mina två cacatoides honor var på varandra en del i mitt 112l. Så inred med avdelningar, gömställen och växter för att avärja bråk så gott det går. Löv är inte heller dumt eftersom de även drar ner ph + att de erbjuder bra gömställen.

Lycka till!
#6 - 15 december 2005 20:51
Tack simon, Att dom drar ner pH är ingen fara, Bottnen kommer bestå av torv :D.

Inreda i Avdelningar.. :). hadde tänkt det att vara lite halvt växtkar men för lågt pH för många växter.. får köra rot inredning och flytväxter istället.

Det är så att man kan Använda rötter osv som legat i vatten länge sålänge man "fixar till dom"(kokar dom? funkar det med bara "duscha" med varmvatten? har inte tillgänglighet o koka rötter..)? små grenar funkade också i akvarier va? kanske kan "bygga" en rot genom att silikona fast små grenar på mangrove?
#7 - 16 december 2005 07:40
Det är väl lite olika på olika Apistogramma hur många honor man bör ha, och det finns många sorter som går bra i par. Macmasterin som du nämner går bra i par, kan dock inte rekommendera den ifall du inte vill ha lek varannan månad. ;)
#8 - 16 december 2005 12:59
[QUOTE=ovj78]Jag har faktiskt gjort just det du vill fast med Dicrossus Filamentosus, de har gått 2+1 i ett 54 liters med ph 4,5 i ca 3 veckor nu, jag har inte fått ngn lek än men jag hoppas.[/QUOTE]

Hur får man ner ph till 4,5..
Faluvattnet är relativt mjukt men mitt ph är på 7,8 mha alkottar..
Skall prova Ap biateniata, men måste få ner ph först, eller ?
#9 - 16 december 2005 13:27
Finns flera metoder, men det som diskuteras här och som nog är det billigaste alternativet är torv...
#10 - 16 december 2005 13:57
Vad hade du för ph från början då, och använde du själv torv ?
#11 - 16 december 2005 18:17
De rötter man käper i affären brukar inte vara någon fara med om du nu tänkte på dessa. Jag brukar bara låta dem ligga i blöt en stund. De färgar dock vattnet i början.

Sen när det gäller andra grenar och liknande är de från torvmossar och andra vattendrag bäst eftersom de inte ruttnar då.

Att bygga rot går säkert också bra. Har dock aldrig provat.
#12 - 17 december 2005 14:14
[QUOTE=matt.is]Vad hade du för ph från början då, och använde du själv torv ?[/QUOTE]

Jag använde mig alltså av Azurs metod, dvs köpte ett torvblock som jag skar av en bit av och tryckte ner längs botten i akvariet.
#13 - 19 december 2005 12:03
men man måste väll ha fler bitar i ett litet större kar?
#14 - 19 december 2005 12:45
njee , det blir väl lite jobbigare att få dom att ligga kvar då eftersom dom flyter rätt bra, åtminstone i början..

om du har ett stort block kan du sätta några stenar på det så det inte flyter upp.
Om du har många mindre blir det nog lite svårare..
#15 - 19 december 2005 12:47
[QUOTE=Bulaan]om du har ett stort block kan du sätta några stenar på det så det inte flyter upp.
Om du har många mindre blir det nog lite svårare..[/QUOTE]

myggnät och småstenar.
kanske e.sjögrus i större modell typ 5-8mm

Annons