Apistogramma.sp "pebas purple"??

#1 - 2 juli 2012 19:36
[ATTACH=CONFIG]54368[/ATTACH]Finns det någon som har erfarenhet av denna apistogramma sort?
Har fått ett par för en vecka sedan men kan inte hitta så mycket info på sidan om just Apistogramma pebas.
Är det en ny art man funnit eller är det bara en framodlad färgvariation på en tidigare art?
Han jag fick dessa av hade inte så mycket kunskap om sorten själv
Tacksam för all info och alla tips man kan få?
Är själv nybörjre inom akvaristik och har fått intresse för fram för allt apistogramma.
PeO
#2 - 3 juli 2012 07:04
Föräldrarna till dessa är köpta i Tyskland och är Vildfångade. Jag köpte dem på en Hannover med zoopet förra året och då var de för första gången i tyskland så de har med all säkerhet ej tidigare heller varit i Sverige. Jag har sedan gett Kjelle i Halmstad några F1:or vilka nu troligen finns hos dig:) . Men ett mindre akvarium med massor med gömställen krävs. Bra vatten (går fint med kranvatten) med i princip noll flöde, jag kör enbart svampfilter till mina apistokar.
Den har A nummer 87 och på tredje bilden här http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=2287 visar den kull från vilka dina kommer. :)
#3 - 3 juli 2012 07:29
Dessa var fina :) skapar ett litet "vill ha-begär"..
#4 - 3 juli 2012 07:43
Lätt ordnat Pia jag har nog iallfall 3 par hemma. :)
#5 - 3 juli 2012 07:48
kaj.p skrev:
Lätt ordnat Pia jag har nog iallfall 3 par hemma. :)

Åh, tack. Men nu åker jag på semester till Varberg men vi kan väl kolla när jag skall bege mig hemåt igen om du har några kvar eller nåt annat kul :) jag hör av mig.
#6 - 4 juli 2012 12:54
Tackar för hjälpen. Är alltid svårt att veta då det är lite ovanliga fiskar. Har dock dessa i ett 375 liters fast med mycket växter och stenar där dom gärna håller sig. Något skygga dock. Trtor du att det funkar i ett så stort akvarium ihop med andra fiskar?
Otroligt vackra då ljuset träffar dom rätt Tackar ännu en gång. mvh PeO
#7 - 8 juli 2012 17:53
[ATTACH=CONFIG]54482[/ATTACH]Ser redan ur som om honan hittat sitt favoritställe i mitt 375 liters. Som kaj.p säger, det krävdes mycket växter, stenar, rötter med mera för att dom skulle trivas verkar det som. Hannen är dock lite frånvarande, håller sig på 30-40 cm´s avstånd från henne och honan lämnar inte krukan längre bort än 20-25 cm. Kan man hoppas på yngel kanske??
Har även efter en del letande fått fram att om det är A nummer 87 heter denna variant "blue" och inte purple, purple hade nummer A89
#8 - 2 augusti 2012 19:47
Skulle gärna få tag på 1-2 honor till. Finns det någon som har tips på vart dessa kan köpas?;)

Annons