Apistogramma & pmdd?

#1 - 9 november 2005 10:28
Hej,
Jag har sedan ca 5 veckor tillbaka ett 375l akvarium med mycket växter och 2+5 A.Hongsloi, 2+4 A.Agassizi samt. 4st pitbullpleco och 9st otocinclus.

Problemet är att trots alla växter så är det mest algerna (gröna trådalger) som växer.
Jag byter 30l vatten dagligen + ett 100l vattenbyte 1gång/vecka och tillsätter dagligen TMG i en liten dos.
pH-värdet ligger omkring 6.3, KH är mycket lågt pga torvfiltrering.

Jag har funderat på att börja göda med pmdd men är osäker på hur Apistgramma-arter klarar dessa ämnen, dessa är ju extremt nitratkänsliga, en Hongsloi blev sjuk och dog i samband med att jag doserade KNO3.

Kan fiskarna ta skada av pmdd?
Om jag skulle göra som instruktionen säger och byta 50% varje vecka så skulle jag få stora pH-svängningar, finns det bättre alternativ för detta?

Jag har en pH-controller (CO2) liggande hemma men vågar inte använda den tillsammans med torv, borde jag det?

Hur tycker ni att jag skall göra?

MVH/ Per
#2 - 10 november 2005 10:59
Hej igen,

Jag kanske borde formulera om fragan lite:
Har nagon varit med om att fiskar har tagit skada utav PMDD-godning?

MVH/ Per
#3 - 10 november 2005 11:01
[QUOTE=psandstr]Hej igen,

Jag kanske borde formulera om fragan lite:
Har nagon varit med om att fiskar har tagit skada utav PMDD-godning?

MVH/ Per[/QUOTE]

Hej!!

jag göder vårt 110l yngel/växt akvarie med pmdd och diy/co2. Inga problem här, vet dock inte hur känsliga dina fiskar är

mvh: Adam
www.akvariesidan.info.se
#4 - 10 november 2005 11:08
Jag har som sagt Apistogramma Hongsloi och A. agassizi och nastan alla Apistogramma e mycket kansliga for nitrat, det ar mest kaliumnitrat som jag ar osaker pa om fiskar tal battre an nitrat i nagon annan form.

Ar det nagon skillnad mellan nitrat och kaliumnitrat?

MVH/ Per
#5 - 10 november 2005 11:26


Ar det nagon skillnad mellan nitrat och kaliumnitrat?


Nej. Doserar du du KNO3 så får du ickeorganiskt nitrat.

Det är viss skillnad mellan organiskt nitrat som kommer via kvävecykeln (stora organiska molekyler där nitrat-molekylen ingår) och ickeorganiskt nitrat såsom KNO3.

Vilken av dessa två som är skadligast för fiskarna har jag ingen aning om, däremot har växterna svårare att använda organiskt nitrat, varför växtakvarister föredrar KNO3 framför "fisknitrat" och ju gladare växter desto gladare fiskar.

Man doserar även bara upp 5-10 ppm nitrat med KNO3 vilket är väldigt lågt ur fisksynpunkt och fördelen med PMDD är ju att man håller dessa nivåer tack vare stora vattenbyten.

Hur låga nitrathalter vill Apistos ha?

Jag har hört att känsligare räkor brukar börja dö runt 100 ppm nitrat: http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200506/msg00115.html
#6 - 10 november 2005 11:53
Jag vet inte nagon exakt niva, bara att dom vill ha sa lagt som mojligt, dom ar enligt vissa kansligare an diskus.

Det som gor mig osaker ar att en Hongsloi-hane blev sjuk och dog strax efter att jag hade doserat KNO3 for att fa fart pa vallisnerian. Jag vet dock inte om detta var beroende av KNO3, "organiskt nitrat", en kombination eller nagonting helt annat.

Ar det en dum ide att forsoka borja med en lag dos ex. halva dosen PMDD?
Jag goder idag med TMG men jag har svart att fa vaxterna att ta sig, algerne trivs dock mycket bra!

Jag har aven en annan trad angaende co2 i mjukt vatten, allt for att fa fart pa vaxterna utan att ta kol pa fiskarna. Jag inbillar mig att om jag far igang vaxterna sa skulle balansen i akvariet bli battre och detta skulle i sin tur ge fiskarna en battre miljo.

Komentarer, ideer???

MVH/ Per
#7 - 10 november 2005 11:59


Det som gor mig osaker ar att en Hongsloi-hane blev sjuk och dog strax efter att jag hade doserat KNO3 for att fa fart pa vallisnerian.


Om du kör enligt receptet på pmdd.se så hade du max doserat 5 ppm nitrat om du doserade för hela akvarievolymen och det kan jag lova dig inte påverkade någon organism i akvariet.

Men du kanske bara hävde ner lite pulver på känn?



Ar det en dum ide att forsoka borja med en lag dos ex. halva dosen PMDD?


Ja eftersom en fulldos PMDD enligt receptet på pmdd.se redan är för svagt för ett fullfjädrat växtakvarium.

Jag vill se med egna ögon den firre som reagerar annorlunda på 2,5 ppm nitrat istället för 5 ppm.

Det är liksom småpotatis jämfört med de nivåer man brukar börja se reaktion på fiskarna, typ över 150 ppm nitrat. Det är liksom inte riktigt på samma planet ens.



Jag goder idag med TMG men jag har svart att fa vaxterna att ta sig, algerne trivs dock mycket bra!


TMG brukar ge trådalger om man ligger för lågt med makroämnen såsom nitrat/calcium/magnesium om man t ex filtrerar med torv eller manipulerar ner GH:t med RO-vatten.

Skippa RO-vattnet och lägg dig över 4 i GH och dosera upp 10 ppm nitrat och 1 ppm fosfat via KNO3 och KH2PO4 samt lägg dig över 20 ppm CO2 så kommer växterna börja dundra iväg så snabbt att du kommer ha svårt att hålla uppe nitratnivåerna istället - betydligt behagligare problem än det du har nu med RO-strul och algodling pga för mycket mikrogödning i förhållande till makrogödning.



Jag inbillar mig att om jag far igang vaxterna sa skulle balansen i akvariet bli battre och detta skulle i sin tur ge fiskarna en battre miljo.


Helt klart. =)
#8 - 10 november 2005 12:44
Tack for era svar, ni har nu lyckats att overtyga mig:D .

Jag hallde inte pa KNO3 pa mafa utan foljde receptet.

Ett problem kvarstar dock, Vattenbytena!

Ett 50% vattenbyte kommer att innebara en enorm pH-svangning, hur kan man undvika den?

Mina dagliga vattenbyten, skall man dosera PMDD aven da?

Finns det lampliga alternativ till det stora vattenbytet?

MVH/ Per
#9 - 10 november 2005 12:54


Jag hallde inte pa KNO3 pa mafa utan foljde receptet.


Om det var den enda förändringen och en Apisto kollapsade så verkar det ju oerhört farligt med KNO3. Det kan inte ha varit så att den redan var ansträngd? Man ska väl iofs inte gå på enbart en enda företeelse men det verkar isåfallt fruktansvärt farligt med KNO3 och Apistos om dom reagerar med döden på 5 ppm KNO3.

Det var ena fragila varelser. Stackars dom när det regnar och skyfallen sveper med sig salter från regnskogen - slås hela bestånd ut då?



Ett 50% vattenbyte kommer att innebara en enorm pH-svangning, hur kan man undvika den?


pH-svängningar brukar trigga lek, precis som i naturen efter skyfall. Jag har bara sett mer pilska firrar efter vattenbyten och stora pH-svängningar. Men dom där Apistorna verkar ju lite mesiga på så sätt. Jag har alldeles för lite erfarenhet av firrar, men jag har fått lek och yngelvård på Fjärilsciklider med CO2 och PMDD. Men dom är väl som pansarvagnar jämfört med dina specialare =)



Mina dagliga vattenbyten, skall man dosera PMDD aven da?


Ja men bara för den bytta volymen (byter du 10% av dagen tar du bara en tiondels PMDD-dos), då kan du faktiskt potentiellt få extremt stabila närings och vattenvärden vilket borde bli succé både hos firrar och växterna.
Bästa alternativet till dom stora vattenbytena tycker jag själv.
#10 - 10 november 2005 14:12
[QUOTE=psandstr]Jag har sedan ca 5 veckor tillbaka ett 375l akvarium med mycket växter och 2+5 A.Hongsloi, 2+4 A.Agassizi samt. 4st pitbullpleco och 9st otocinclus.[/QUOTE]
<snip>
[QUOTE=defdac]Skippa RO-vattnet och lägg dig över 4 i GH och dosera upp 10 ppm nitrat och 1 ppm fosfat via KNO3 och KH2PO4 samt lägg dig över 20 ppm CO2 så kommer växterna börja dundra iväg så snabbt att du kommer ha svårt att hålla uppe nitratnivåerna istället - betydligt behagligare problem än det du har nu med RO-strul och algodling pga för mycket mikrogödning i förhållande till makrogödning.[/QUOTE]Det framgår kanske inte men fanns det ideér/förhoppningar att odla dessa arter kanske? Då kan kombinationen växtakvarium/odlingsburk vara ganska kass. Vissa äggläggande arter kan vara knepiga att få till lyckad befruktning på om förutsättningarna skiljer allt för mycket från ursprunget. Har för mig att vissa kräver GH/kH nära noll och ganska lågt pH för lyckat resultat.
#11 - 10 november 2005 14:22


Har för mig att vissa kräver GH/kH nära noll och ganska lågt pH för lyckat resultat.


Hua. Det kan jag tänka mig blir svårt med växter.

Discus anses ju tillhöra denna typen av firrar, men det är väl många som lyckas få upp kullar med yngelvård i PMDD-gödda akvarier ändå? Kanske inte optimalt stor kull/kläckning men det går ju.
#12 - 10 november 2005 14:26
Ja, apisto ar bland de nitrat-(aven nitrit & amonium) kansligaste fiskarna, men jag skrev aven att det kan ha varit nagot annat fel, bara en fisk blev sjuk!

Citat:

Jag har alldeles för lite erfarenhet av firrar, men jag har fått lek och yngelvård på Fjärilsciklider med CO2 och PMDD. Men dom är väl som pansarvagnar jämfört med dina specialare =)

Vildfangade fjarilsciklider ar lika kansliga som apistogramma men om man har odlade fiskar sa kan de ofta vara taligare, beroende pa "inavel" i flera generationer pa exemplar som har varit extra taliga dvs. har overlevt.

Mina ciklider misstanker jag ar odlade och uppfodda av nagon som har stenkoll pa nitratvarden, pH hardhet mm. och darmed blir fiskarna kansligare, kanske tom. kansligare an vildfangade. (Jag bara spekulerar)

Hur tycker du nu att jag skall ga tillvaga efter att ha fyllt CO2-tuben, inhandlat PMDD-ingredienser och plocka ut den gamla filtertorven?

MVH/ Per
#13 - 10 november 2005 14:36
Japp mina var säkert odlade.



Hur tycker du nu att jag skall ga tillvaga efter att ha fyllt CO2-tuben, inhandlat PMDD-ingredienser och plocka ut den gamla filtertorven?


Jag tycker det GH du får av torven erkar ganska lämpligt och det kommer växterna klara sig utmärkt på.

Kom även ihåg att det inte är pH-svängningen som firrarna dör av när det gäller CO2 utan gasen i sig.

Mitt förslag är att skippa pH-controllern eftersom det torvmanipulerade vattnet kommer sätta den ur spel och istället bara köra med timer. Börja med en bubbla varannan sekund medans lyset är på och gå sakta upp en tiondels bubbla per sekund varje dag till du träffar the "sweet spot" där både växter och firrar ser ut att stormtrivas. Samtidigt gör du 10% vb varje dag och doserar en tiondels PMDD.

Du kanske inte får perfekta näringsnivåer direkt på detta sätt men du slipper du bry dig om några osäkra uppmätta värden.
#14 - 10 november 2005 14:57
Jag ber att fa tacka for all hjalp ni gett mig och ber att fa aterkomma nar jag har fatt igang alla grejor, CO2 utrustningen har ju legat och samlat damm i tre ar liksom hela akvariehobbyn pga. flytt(ar).:)


MVH/ Per
#15 - 14 november 2005 10:58
Hej igen,

Sa var det da dags att borja dosera pmdd.
Jag har dock en fraga, Hur mycket skall jag dosera?

Citat:
Samtidigt gör du 10% vb varje dag och doserar en tiondels PMDD.

10%-vattenbyte i mitt fall blir 30l, knappt 1/10 av akvarievolymen, pmdd-kalkylatorn forutsatter ett 50%-vattenbyte 1/vecka, ar det 1/10 av denna volym jag skall tillsatta?

(För ett akvarium med 300 liter vatten ska du en gång i veckan:
1) göra ett 50% vattenbyte, dvs byt 150 liter vatten
2) dosera 30 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)

MVH/ Per
#16 - 14 november 2005 11:28


(För ett akvarium med 300 liter vatten ska du en gång i veckan:

1) göra ett 50% vattenbyte, dvs byt 150 liter vatten

2) dosera 30 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)


Det kanske blir klarare om man förstår varför man gör såhär. Man förutsätter att alla näringsnivåer under en vecka dalat mot i princip noll-nivåer medans DOC-nivåerna från firrarna ökat och skapar oreda bland tillgängligheten för eventuell kvarvarande näring och den näring som kommer doseras.

Därför gör man ett stort vattenbyte (i det här fallet 50%, men hade kunnat vara 90% eller vad du vill) så man sveper bort DOC:en och sedan tillsätter näring för hela akvarievolymen (10 ml per 100 liter blir 30 ml av varje flaska i 300-litrare).

Vi skräddarsydde istället ditt recept för 10% vb varje dag. Eftersom doseringen är en 10 ml per 100 liter blir det således att dosera 3 ml av varje flaska vid varje vattenbyte.

Du kommer således använda en helt annan väg för att uppnå en känd halt näring utan att behöva använda tester.

Du kommer sakta dag för dag asymptotiskt gå mot näringsnivåer motsvarande en fulldospuls - istället för att som normalt sett svepa bort allt med ett stort vattenbyte och dosera en fulldospuls (10 ml per 100 liter) som kalkylatorn på pmdd.se förespråkar.
#17 - 14 november 2005 11:32
OK,

Tack for hjalpen, nu ar allt solklart.

MVH/ Per
#18 - 14 november 2005 12:33
vill bara tillägga att jag tidigare körde, Ap. agazissi och Ap. Cacatuides. Låg då som nu på Ca 40-60 ppm No3, ca 3 ppm Po4 och 0,2 ppm Fe.
Det funka fint!
Så det är npg bara å köra på!
#19 - 24 november 2005 13:18
Hej igen,

Nu har man kört på en vecka med vissa modifikationer:
De dagliga vattenbytena har jag ökat från 30- 40l/dygn,
pmdd doseringen har jag ökat från 3ml-4ml/dygn.
CO2 har jag ökat till ca 40 bubblor/min.

Resultatet har blivit att jag har "bytt" alger från gröna trådar till mer brunaktiga trådar samt en ökning av svarta/mörkbruna, korta alger på bladkanterna.
Vallisnerian har börjat att röra på sig så sakteliga,
svärdsplantorna har tagit sig,
vattenpesten gillar inte miljön varken förr eller nu,
sagittarian, hornsärven och sessifloran har alltid växt bra och har kanske ökat en aning i tillväxt.

Jag har även inhandlat ett nytt KH-test och kommit fram till att jag nu har KH 4 i kranen och något lägre i akvariet, detta leder mig till följande fråga:
Vid KH 4 så skall CO2 nivån ligga på 24 och detta innebär ett pH-värde på 6,7.
Jag vill dock ligga på ett lägre pH, vilket är det bästa sättet att hamna på omkr. pH-6.0?
Sänka KH? i så fall med vad?
Öka CO2? Den torde bli skadligt hög eller?
Andra möjligheter?

MVH/ Per
#20 - 24 november 2005 13:37


Vid KH 4 så skall CO2 nivån ligga på 24 och detta innebär ett pH-värde på 6,7.


Varför just 24? 30 ppm är det man brukar rekommendera dvs pH 6.5.

Krausetestet med KH 4 skulle isåfall ge dig ett pH på 6.3. Stämmer det? Det ger dig isåfall ett bra riktmärke på vilket pH som du max bör trycka ner med CO2-anläggningen utan att firrarna blir alltför flåsiga - och sen kan man ju undra om dom blir pilskare av 6.0 jämfört 6.3. Jag tvivlar starkt på det?
#21 - 24 november 2005 13:54
Jag har gått efter en tabell/ länk som jag fick av"petnym" :http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html

Denna kanske inte är korrekt?

Jag glömde att tillägga att Hongsloi hanen har lekt av två av sina honor och en av dem har nu frisimmande yngel:D så pilskheten är nog inte problemet, snarare då att få ynglen att överleva.

MVH/ Per
#22 - 24 november 2005 14:08
Det har säkert petnym ett jättebra sarkastiskt svar på 8)
#23 - 24 november 2005 14:16
Har defdac några tankar om utvecklingen av alger & växter månne?
#24 - 24 november 2005 14:51
Svarta mörkbruna alger på bladkanterna kommer försvinna om du får bra tillväxt på växterna, liksom dom andra.

Att vattenpesten inte tar sig + toffsalger på sidorna av bladen känns lite konstigt om du kör med kontinuerlig stabil CO2-tillförsel.

Påvilket sätt ser vattenpesten dålig ut och hur ser förloppet ut? Är det dom gamla eller nya delarna som blir risiga först, klarar den sig bättre ju närmare ljuset den kommer osv..
#25 - 24 november 2005 14:56
De svarta algerna kommer mest på svärdsplantorna och sagittarian som ändå växer ganska bra!?

Vattenpesten växer litegrann men både nya delar och längre ner så bildas det bruna/slemmiga trådalger, jag har aldrig sett denna typ av alger förut!

MVH/ Per
#26 - 24 november 2005 15:03


De svarta algerna kommer mest på svärdsplantorna och sagittarian som ändå växer ganska bra!?


Ojoj, då har du inte upplevt ett EI-akvarium ännu 8) Där växer det ganska bra =)



Vattenpesten växer litegrann men både nya delar och längre ner så bildas det bruna/slemmiga trådalger, jag har aldrig sett denna typ av alger förut!


Okej, jag behöver mer detaljer om hur bladen ser ut och vilket förlopp det har för att kunna ställa en mer exakt diagnos men spontant gissar jag på för dåliga/hoppiga CO2- och nitrathalter (eftersom det oftast är där det tryter först och jag vet att du är alldeles för försiktig med nitratet).

När ett ogräs som vattenpest inte funkar kan man vara hyffsat säker på att man kör akvariet för rent.
#27 - 24 november 2005 15:12
OK,

Jag skall testa att öka doseringen lite till och samtidigt koppla in pH-controllern och se om det hjälper.

Tycker du att jag skall öka endast KNO3 eller även NutriSI och KH2PO4?
Hur mycket?

Jag har ju en tidig indikator på om det blir "för mycket" i och med Hongsloi-ynglen!

MVH/ Per
#28 - 24 november 2005 15:19
Kör mer av allt isåfall typ från 4 till 8 ml av varje flaska men med fortsatt 40 liters vattenbyte. Då hamnar du asymptotisk mer på en nivå jag själv försöker upprätthålla.

Iom att du bara doserar för det isatta vattnet så kommer förändringarna ske ganska sakta och därmed borde du ha gott om tid att reagera på hälsan hos dina små indikatorer.
#29 - 24 november 2005 15:21
Ok, tack för hjälpen

MVH/ Per
#30 - 9 december 2005 12:03
Hej igen,
Jag var för 2 veckor sedan tvungen att tömma akvariet på vatten pga. fisk bakom bakgrunden och i samband med detta så bytte jag strategi från dagliga vattenbyten till 50%-60% vattenbyte varje vecka, jag bytte även ut alla växter.

Nu har jag problem med alger och dålig tillväxt på de flesta av växterna (har aldrig haft bra tillväxt).
Algerna är någon form av bruna, tunna trådar som lägger sig som "ludd" på framför allt papegojbladen och javamossan men även en del på cabomban och limnophilan. Jag har även sett några små fläckar av cyano samt lite grönalger på glaset.
De växter som trots allt växer visar lite olika teckken på brist av något slag, saggitaria: lite bleka, en växt som jag tror är Rotala macrandra växer mycket på höjden men bladen blir väldigt tunna och skrynkliga, crinumlökarna verkar att ta sig ganska bra.

Jag har lite misstankar pga cyano att det skulle vara en för hög fosfathalt, kan det stämma?
Det skulle kanske också kunna var lite för klent ljus, 2*36W i vitmålad ramp??

Vad tror ni? Förslag?
Kanske skulle satsa på andra växter? Förslag?

MVH/ Per
#31 - 9 december 2005 12:22
Har du bra CO2-halt?

Det bruna kan vara diatomalger som påminner om Cyano fast dom är bruna. Dom är väldigt duktiga på att lagra fosfat och klarar att producera runt 100 generationer från det att dom blivit begränsade.

Så är det dom som är dom enda överleverna i näringskriget så skulle jag tippa på att du göder för lite över lag, speciellt om du lyckas hålla bra CO2-halt.
#32 - 9 december 2005 12:42
Jag har haft en problem med proben, jag har legat för högt, men en ny är beställd, jag tror dock att jag nu har någorlunda bra koll då jag kalibrerar den varje dag och jag behöver då bara justera några hundradelar.

Cyanobakterierna känner jag igen men det är endast små fläckar lite här och var på gruset och trärötterna. Jag är mer bekymrad över de bruna.

Jag bytte vatten på tisdag eftermiddag och docerade då 40ml av KNO3, fosfat och nutrisi, är detta ändå för lite?

Har jag dåligt tålamod?

MVH/ Per











Annons