Apistogramma och andra dvärg ciklider

#1 - 3 januari 2016 22:04
Hej alla akvarie entusiaster där ute.

Rätt så ny här och är i gång med att starta upp ett akvarium på 222L.
Känns dock som i minsta laget ju mer jag läser från era inlägg och ju mer kunskap jag tar in hihihi.
Hade jag vetat det jag vet nu för några månader sen så hade jag nog köpt ett 450l kar i stället hahaha :d
Men nu börjar jag med mitt lilla kar hihi så kan jag utöka längre fram.

Tänkte börja med att berätta lite smått om mig och hur mina tankar går kring karet.
Är för tillfället arbetslös så varje krona räknas, så detta får därför ta sin tid då jag vill få det så bra som möjligt, även om jag i grunden är allt annat än tålmodig hahaha.
Har en Spansk gathund och x antal katter i varierande ålder då jag aktivt hjälper hemlösa katter och även sysslar med TNR katter.
Tål kritik och hoppas därför ni ska våga ventilera era egna tankar och kunskap, sen får vi se om jag följer er eller väljer en egen väg hihi.
Men feed back på allt är bara nyttigt och bra, hur ska man annars kunna lära sig något.
Har haft olika akvarium tidigare allt från 100l upp till 500l, det sista på 500l fick jag aldrig starta upp, nu är det ca 5-8 år sen sista akvariet och har märkt att mycket har förändrats på den tiden.
Kom över ett billigt och fint akvarium för några månader sen som jag köpte och nu börjar det kännas rätt att det ska startas upp.
Jag är inte förtjust i förstora fiskar eller för tråkiga burkar.
Så därför kommer jag ha både gott om växter och annan inredning så som rötter och sånt hihi.
Jag vill försöka få harmoni i mitt kar och har för kärlek till malar och vissa fiskar.

Dom fiskarna jag kommer börja med, tror jag hihi, är dessa
Garra flavatra

sen om dessa passar med garrorna så blir det även
C. pygmeus eller C.adolfio
Tanichthys albonubes
Nannostomus marginatus, vet inte om det är exakt denna men ska vara liten smyckestetra
Amon räkor
Pangio kuhlii
Otocinklus vittatus
Apistogramma cacatuoides

Kom gärna med era kunskaper här om vad som passar eller inte.
Som rubriken antyder så kommer jag defenitift skaffa mig ett större akvarium men det blir längre fram.

Just nu står det uppfyllt med vatten, för att jag ska vara säker på att det håller.
Det är ett vanligt kar med aluram och alu ben ställning 110x45x45.
Har hunnit köpa en del saker så som en pump- Hagen fluval U4 för 130- 240l, en doppvärmare- Hagen fluval E200 upp till 250l, några rötter och Julas blästersand 0,2-0,7mm.
Det jag tittar på nu först att in handla är en bakgrund, funderar på BtN slimline, men är osäker på om jag ska välja vit eller den rödaktiga, kanske en basalt/gneiss?

Tar gärna emot inputt om vad som skulle passa bäst som bakgrund till Jula sanden.

På detta karet finns det ju en metallskena längst upp för täckglasen, hur får man dit en hel BtN bakgrund?
Alltså inte slimline utan dom som ser mer verkliga ut.

Kommer längre fram att investera i Co2 men känner att jag vill lära mig mer om det och få koll på vart jag köper dom bästa, billigaste grejorna någon stans.
Kommer även snart att beställa PMDD, så jag har det hemma när jag kommer så långt hihi [8D]
Läser allt jag kommer över, har även skickat frågor och fått jätte bra svar och respons från flera här på zoopet
Men kände nu att det va nog dags med en projekt tråd, kanske dumt när jag inte änns har startat upp mitt kar men vill göra så lite fel som möjligt så jag slipper tömma karet och börja om.

Annica
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 januari 2016 09:24
Jag tycker att du blandar lite för mycket i ditt fiskförslag - varför inte satsa på enbart Sydamerika (kanske kompletterat med en räkart) eller Asien.

Hur Jula-sanden ser ut vet jag inte så därför avstår jag från att tipsa om färg på bakgrunden.
Sen förstår jag inte riktigt vilken bakgrund du menar eftersom du först skriver att du väljer mellan 3 olika Slimline men sedan skriver att du inte skall ha Slimline utan de andra BTN-bakgrunderna
#3 - 4 januari 2016 10:46
Hej!

Jag skulle rekommendera att du väljer slimline i ett så pass litet kar. Då får du mer utrymme kvar för inredning och fiskar ;) Jag har slimline i ett av mina kar och det är 40 cm djupt.Ditt är väl 45 cm djupt antar jag? Sen är det ju skillnad i pris också :) (jag satte svart solfilm på det andra karet och det är ju verkligen billigt)
#4 - 5 januari 2016 00:02
Tack för era svar och tankar.
Uppskattar verkligen att ni tar er tid.

Ja det kommer bli slimline 50x45 i detta karet.

Kjel- den andra bakgrunden va jag mest nyfiken på OM man kan få ner den i ett sådant akvarium jag har eller ett ännu större, typ 500l kar hihihi.
Det va jag som va lite otydlig.

Kjel- jag har inte direkt super koll på vart fiskarna kommer från men trodde dom flesta kom från syd amerika.
Åååå, googlade nu på vart garra kommer ifrån, så nu förstår jag hihi.

Hmmm, blir att tänka om lite.
Ska jag ha syd amerikanskt eller Asien.
Vill verkligen ha Garra men egentligen i ett större akvarium så jag kan ha ett större stim av dom.
Så då blir nog detta syd amerikanskt som jag tänkt från början.

Hur mycket bör jag veta om bakgrunder, alltså hur vet jag vilka som passar i ett syd amerikanskt tex?

Sen har vi lysrören, Vad ska jag välja där?
Ska inte vara ett rent växtakvarium, men kommer ändå ha mycket växter, köra PMDD och så småningom Co2.
Har en ramp med två rör i, tror det är dom som kallas T5 men har ingen aning hihi, och en ramp med ett rör i.
Rampen med ett rör fick jag till karet och den andra fick jag tag på begagnad då dom tydligen inte görs mer.
Vilket jag personligen tycker är korkat då jag har katter och därför vill ha ramper som ligger direkt på akvariet så inga katter går på glaset och trillar i hahaha.
Tillbaka till rören
Är det bra om jag använder alla tre rören eller ska jag bara använda två?
Vad ska jag ha för några?
Sylvania aquastar och Power glo har jag läst ska vara bra men vet inte om dom passar till mitt akvarium och hur många av vilken sort och spelar det någon roll hur dom sitter?

Oj mycket frågor och mycket tankar som far, men så är det ju när man vill fixa sitt akvarium.
Jag hoppas att mina röriga tankar inte blir för jobbiga för er :p ibland har jag själv svårt att hålla ihop dom hahaha
#5 - 9 januari 2016 16:29
Så då har jag blivit ytterligare lite klokare hahaha

Detta akvariumet kommer att vara syd amerikanskt men hihihi, det betyder att jag måste fixa minst två till akvarium efter detta hihi
Jag vill ju ha mina garra flavatra och sen hade det väl varit trevlig att äntligen lyckas med humlafisk hihi.
Så ett kar på ca 500-750l till mina garra och hmmm vet ej i nu läget hur stort akvarium jag behöver till mina humlafisk, det får jag läsa på och återkomma till.

Så jag har mitt kar 222l, jag har pump, doppvärmare, lite rötter och sand, varför köper jag i fel ordning hahaha.
Nu ska jag skaffa min bakgrund, blir slimline från btn basalt/ gneiss från Flodströms akvarie o djurtillbehör, får dock vänta till måndag innan jag kan beställa det.
Jag börjar bli säker på vilka fiskar jag ska ha.
Smycketetra- Denna ska jag ha
Kakadua ciklid- tror jag ska ha denna
C. pygme mal- ska jag ha
C.adolfoi- ska jag ha
Häxmal röd- vill jag ha
Amon räkor- Ska jag ha
Asloene spixi- vill ha
Paludmus sp- vill ha
Tiger nerite snigel- vill ha

År det något med denna kombon som ni ser är fel eller inte passar in i mitt akvarium så bara säg till.
Har inte koll på ph och liknande för räkorna och sniglarna, ska försöka hitta den infon.

Sen får jag se hur många fler fiskar jag kan ha efter att alla dessa är köpta och klara i karet.
Vet ju att jag inte kan stoppa ner alla på en gång så detta kommer ta sin lilla tid hihi
Få se vilka jag börjar med, ska ju bara vara några stycken.

Hur länge ska jag vänta innan jag lägger ner dom första fiskarna och hur många kan jag lägga ner då?
Stod 3-4 st har jag läst någon stans men vet inte om det beror på hur stort/ litet burken är.

Ska skicka in för att bli guldmedlem nästa vecka så sen bör det komma upp lite bilder på min burk, även om den just nu är tom hihihi

Sitter nu och tittar på fiskarna jag skrivit upp här ovanför och inser att det är rätt få fiskar även om mina smycketetror ska vara ett stim på minst 20st hade jag tänkt.
Hur många kakadua ciklider kan jag ha?
1 hane och 2 honor, blir det bra för alla eller kommer dom två honorna att slåss?
Och om jag kan få i fler fiskar vilka skulle ni då rekommendera till denna skaran?

Nä, nu ska jag posta detta inlägget så att jag kan gå vidare och läsa "tvättstugan" hihihi, ååå jag har lyckats komma till sidan 18 hahaha trots att jag både är ordblind och läser sakta hihi
Ha en skön kväll alla
#6 - 10 januari 2016 17:23
VÄXTERNA TILL MIN SA BURK

Så där...... då har jag sökt och läst om flera olika växter för att hitta vilka som skulle passa i mitt SA kar hihihi
Fanns en del på tropica, men dom saknade en del information om växterna som jag måste leta upp.
Efter mycket tittande och läsande så funderar jag på dessa växter.

BAK
Egeria densa- kan byta ut denna mot någon annan som växer mer långsamt då jag har flera som växer snabbt.
Heteranthera zosterifolia- växer snabbt
Myriophyllum mattogrossense- växer snabbt

MELLAN
Bacopa Australia- växer snabbt
Echinodorus quadricostatus- växer snabbt

FRAM
Lilaeopsis brasiliensis- växer sakta
Micrathemum "monte carlo"- Växer mellan

PÅ RÖTTERNA
Vesicularia dubyana- växer medium
Microsorum pteropus- växer sakta

Jag vet att javaormbunken inte hör till SA men vill ha någon växt på rötterna mer än mossan.
Denna kommer bytas ut om jag hittar någon annan växt som passar bättre till SA burk.
Har ni några bättre förslag så får ni gärna dela med er av dom hihi.

Hur ser annars denna växt kombo ut?
Är det bra med så många snabb växande plantor eller ska jag byta ut någon/ några och i så fall vilken/ vilka?

Sen ska jag bara lyckas hitta dessa också hihihi

Blir det lagom om jag köper 2 krukor av var sort eller ska jag köpa mer/ mindre av någon?
#7 - 12 januari 2016 16:50
Skrubba och spola av räcker, ifall du inte plockat dom i ett vattendrag då kanske kokning kan vara bra.
#8 - 12 januari 2016 17:33
Nä inget vattendrag utan legat i stengärdet runt markerna här.
Tack då vet jag hur jag ska göra.
#9 - 12 januari 2016 18:07
Så där, då är bakgrund och silikon beställt, hoppas det kommer nästa vecka hihihi
Blev BTNs slimline basalt/ gnaiss och så ville jag prova med svart silikon.

Längtar hihihi
Under tiden jag väntar på bakgrunden ska jag köra runt lite och se vilket ut bud det finns på dom växterna jag vill ha.
Jag vill verkligen försöka att få så mycket som möjligt i SA stil, vet dock inte hur det är med bakgrunden men det struntar jag i hahaha :d
#10 - 20 januari 2016 10:30
Jippi bakgrunden har kommit, så nu ska jag iväg och hämta den.

En fundering, hur långt från bakväggen ska jag sätta bakgrunden om jag vill förbereda för att kunna ha ett filter där bak?
Vill göra rätt från början.
Tänkte att eventuellt lite längre fram skaffa en pumpskalle men vilken sort ska jag välja?
Eheim compct 1000 eller eheim compact 2000?
Eheim 1000 är 54mm bred så där tänkte jag att 7,5-8 cm mellan bakgrund och vägg räcka.
Men jag vet inte hur bred eheim 2000 är, det står inte med.

Tacksam för all hjälp ni kan ge mig

Eheim 1000

Eheim 2000
#11 - 27 januari 2016 03:48
Stiligt! Är lite av en nybörjare själv så jag hämtar inspiration från detta. Följer!
#12 - 27 januari 2016 10:57
Fredrik, välkommen hit till zoopet och tack så mycket.
Vill du ha bra inspiration rekommenderar jag Piajo projekt tråd "Tvättstugan", hon har jätte fina akvarium och inredningar och hon tar gryma foton, en fröjd för ögonen att följa hennes projekt.
#13 - 30 januari 2016 23:26
Det ser väl lagom mycket ut?
#14 - 31 januari 2016 00:06
Tack hulof08, då får det vara så tills jag ändrar mig [:P]
#15 - 2 februari 2016 12:28
Halloj!
Det här ser härligt ut. Bra tänk med de hängande Redmoore-rötterna, vilket skapar yta och rymd.
Jag tycker inte det är för mycket rötter, men det beror givetvis på vilka fiskar du skall ha och vilken miljö man tänker sig inreda fram.
Det här skall bli mycket spännande att följa. Jättefin start!

Själv håller jag på att göra iordning ett kar med ganska mycket rötter, pinnar och grenar - och ett litet tips är att blanda upp grovlekar på de trädetaljer du sätter i inredningen, så att man får en fin balans mellan grövre och sirligare detaljer, allt - åter igen - beroende på vilken typ av miljö man är ute efter.
:)
#16 - 2 februari 2016 12:48
Hej Mats så otroligt roligt att du besöker mitt projekt [:D]
Uppskattar enormt din input, ja det här med hängande rötter har jag lärt mig av dig bland annat, du förklara enormt bra i Ingers tråd
Jag har nämligen läst hela Pias projekt tråd och läst lite i Ingers och tänkte gå på ditt monster till projekt tråd :rolleyes:, den ska bli enormt rolig att läsa.
Dock tar det lite tid då jag är ordblind så jag läser väldigt sakta.

Jag ska ha apistogramma i detta karet och min inspiration kommer just från Pia, Inger, dig, Anders, Bluewing mfl, har lite torkade kvistar som ligger där ute som ska in och lite eklöv ska så klart också i.
Jag har ingen bild hur det ska se ut tyvärr, utan jag går på det jag sätt hos er andra, vad jag gillar och magkänslan.

Jag tycker inte att det heller är för mycket rötter men jag har ju haft fel tidigare så därför ville jag veta vad andra tycker om det, sen gör ju jag som jag vill ändå i slutet men det är roligt att höra andras åsikter.
Kanske ni ser sådant mina nybörjar ögon inte ser.

Kommer skriva i din projekt tråd men vill läsa hela först så jag förstår och lär mig så mycket som möjligt.
#17 - 2 februari 2016 13:27
[QUOTE=Zombivarg;n2350151]Hej Mats så otroligt roligt att du besöker mitt projekt [:D]
Uppskattar enormt din input, ja det här med hängande rötter har jag lärt mig av dig bland annat, du förklara enormt bra i Ingers tråd
Jag har nämligen läst hela Pias projekt tråd och läst lite i Ingers och tänkte gå på ditt monster till projekt tråd :rolleyes:, den ska bli enormt rolig att läsa.
Dock tar det lite tid då jag är ordblind så jag läser väldigt sakta.
Jag ska ha apistogramma i detta karet och min inspiration kommer just från Pia, Inger, dig, Anders, Bluewing mfl, har lite torkade kvistar som ligger där ute som ska in och lite eklöv ska så klart också i.
Jag har ingen bild hur det ska se ut tyvärr, utan jag går på det jag sätt hos er andra, vad jag gillar och magkänslan.
Jag tycker inte att det heller är för mycket rötter men jag har ju haft fel tidigare så därför ville jag veta vad andra tycker om det, sen gör ju jag som jag vill ändå i slutet men det är roligt att höra andras åsikter.
Kanske ni ser sådant mina nybörjar ögon inte ser.
Kommer skriva i din projekt tråd men vill läsa hela först så jag förstår och lär mig så mycket som möjligt.[/QUOTE]

Ojdå, jag visste inte att du kollat runt och tittat på ”våra” grejer innan.
Stugtråden är lång, och bitvis är det en hel del off topic, men sådant tycker jag bara är kul.
Ta den tid du behöver!

Att inreda för de vanligaste Apistogrammorna innebär ibland att man får tänka lite utanför boxen. De gillar att ha en hel del organiskt material på botten, vilket ynglen uppskattar mycket då de hittar massor av små organismer bland blad, pinnar och mulm.
Just därför låter jag mina SA-kar vara ifred så mycket det bara går och åtgärdar karets skötsel, i stort sett endast med vattenbyten. Jag ”sopar” alltså inte bottenytan och rengör denna, utan låter det hela vara i så stor utsträckning som möjligt. Detta gagnar fiskarna och de skyddas mot diverse sjukdomar och angrepp.

För en aning inspiration drar jag in sex filmer (de är bara några minuter per styck) på ett vildfångat Apistogramma ”Rio Mamore”-par, där jag koncentrerat mig på att filma honans yngelvård.
Honan hittade en perfekt lekplats under en Mopani-rot.
Mopani-rötterna har väldigt fina håligheter undertill och om man lägger en eller flera sådana rötter direkt på sanden bildas enormt fina små ”grottor” som honan gräver ut.

Nedan blir det lite film-tajm. Den större miljön går att se i del 3, men kolla gärna på alla filmerna.
Karet är på 540-liter.

Det skall bli kul och spännande att följa ditt projekt!

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">
#18 - 2 februari 2016 14:26
Woow, woow, jag har Mats film i min projekt tråd och 6st :D[:I], så coolt.
Filmerna va helt fantastiska att se, någon har jag sätt tidigare i Pias "tvättstugan" men dom kan man ju titta på många gånger.

Nä hur skulle du kunna veta att jag tittat runder i era trådar och projekt, har ju inte tidigare känt mig redo för att kommentera eller skriva i era projekt.
Blev lättare efter att jag läst klart Pias "tvättstuga".
Älskar ert ot prat, man lär känna er mer liksom, tycker att det hör till.
Ja inspiration är där gott om, nu ska jag bara få till det på Annicas vis [:o], även om det blir lite herm ;).

Så roligt att du vill följa mitt projekt, ska göra mitt bästa för att underhålla både dig och alla dom andra som tittar in.

Längtar tills jag kan kopai mina förta apor i detta karet
Nu ska jag fortsätta att fylla på med vatten i karet men tittar in här lite då och då.
#19 - 2 februari 2016 14:46
[QUOTE=Zombivarg;n2350162]Woow, woow, jag har Mats film i min projekt tråd och 6st :D[:I], så coolt.
Filmerna va helt fantastiska att se, någon har jag sätt tidigare i Pias "tvättstugan" men dom kan man ju titta på många gånger.

Nä hur skulle du kunna veta att jag tittat runder i era trådar och projekt, har ju inte tidigare känt mig redo för att kommentera eller skriva i era projekt.
Blev lättare efter att jag läst klart Pias "tvättstuga".
Älskar ert ot prat, man lär känna er mer liksom, tycker att det hör till.
Ja inspiration är där gott om, nu ska jag bara få till det på Annicas vis [:o], även om det blir lite herm ;).

Så roligt att du vill följa mitt projekt, ska göra mitt bästa för att underhålla både dig och alla dom andra som tittar in.

Längtar tills jag kan kopai mina förta apor i detta karet
Nu ska jag fortsätta att fylla på med vatten i karet men tittar in här lite då och då.[/QUOTE]

Jag kan sätta in några hundra filmer till! Nädå, jag bara skojade! :);)
Det har blivit en hel del film genom åren och de flesta sitter i mina tre huvudtrådar om ett Tanganyika 960-liter, ett SA 960-liter och så stugtråden.
Det här är långa projekt-trådar och den tråd som liksom lever vidare är just stugtråden.

Det är inte alltid man är beredd att kasta sig in i trådar, speciellt om man är ny på forumet. Det tog nog drygt ett år innan jag gick igång ordentligt när jag var nykomling här på Zoopet. Men du är välkommen att titta in i mina trådar och kommentera så mycket du vill.
De flesta tittar bara en ytterst kort stund i stugtråden och hoppar snabbt vidare till någon intressantare tråd - vilket jag har full förståelse för.
Men, jag tycker det är roligt när folk skriver, så klart!

Det låter mycket bra att du vill få till det på ditt eget sätt, Annica!
Se det som alla fantastiska akvarister här på forumet gör som ren inspiration, sno idéer här och där och skapa ditt eget uttryck. Sedan kan man alltid diskutera olika detaljer om fiskars beteende, miljö och hur man kan fundera kring inredning. Det är bara roligt!

Vilka apor är det du har tänkt dig i karet?
#20 - 2 februari 2016 21:34
[QUOTE=Zombivarg;n2350171]

Hahaha [:D], ja det hade blivit riktigt coolt [8D].
Älskar att titta på dina och Pias filmer, dom är inte bara fina utan väldigt lärorika och enormt givande.
Jag har svårt att kommentera en tråd när jag inte läst hela, försökte några gånger med Pias tvättstuga att hoppa men då blev jag bara irriterad för jag missa så mycket bra information.
Så jag läser det som en bok, tar in så mycket jag får plats med i den här hjärnan, skaratar, ler, följer era bra dagar och era dåliga, känner verkligen med er när det går tungt och hoppas innerligt att ni inte ska tröttna och skrota era trådar/ projekt.

Ja, ibland är det roligare eller tråkigare läsning men det är ju charmen med det, sen att man kan följa en till flera personer under några år på en vecka eller tre :p, tycker jag är helt fantastiskt.
Att få följa med till Tyskland, eller till nols eller något annat, hela tiden undrar jag vad som väntar runt nästa hörn :), sen alla fina bilder och filmer är ju bara mer bonus.
Självklart är det roligt när folk skriver i enns tråd, och jag hjälper er gärna att håla igång era trådar, lära känna er och kanske om jag har möjlighet någon gång att följa med till Tyskland eller mötas upp vid en auktion eller något annat.
Självklart står både Nols, Kaj och Åled på listan över akvarie affärer jag bara måste besöka inom snar framtid.
Penumererar på fredags Nols [:D]

Ja det är så jag tänker också, ta det från andra som jag gillar och som passar mig

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad just den apistogramma jag såg i butiken i Malmö hette, något med dubbel fire red men det finns säkert många, ska dit på fredag så hoppas det paret finns kvar.
Har en bild på dom som jag lägger upp här, gilla att hannen har purpur färg vid ryggen, typ under rygg fenan, super snygga i mina ögon och jag vill verkligen att det ska bli mitt första apisto par.
Men dom kommer vara sålda innan jag hinner få mitt kar inkört :( vilket är lite trist, även om jag vet att man kan beställa så blir det inte just detta paret, det är kanske redan sålda.

Oj det blev mycket skrivet igen och ändå har jag inte frågat alla tusen frågor som snurrar i mitt huvud [:o] hoppas ni orkar läsa annars får ni hoppa över.

// Annica[/QUOTE]

Det är bara härligt med långa inlägg, då blir det lite att läsa!
Vi har alla olika sätt att "läsa in" trådar, och jag tycker det är bra att du tar dig tid att läsa igenom den/de trådar du tycker är intressanta, och på så sätt bildar dig en uppfattning om det tråden handlar om - och allt runt omkring. Jättebra!

Fiskarna är hane och hona av Apistogramma agassizii, och är en (är jag nästan helt säker på) framodlad variant.
Jag har själv sett denna "double fire" (finns "double red" och "gold" också), bara för någon vecka sedan i en affär här i Göteborg. Så det är nog inte så konstigt att man ser denna variant lite varstans i zooaffärena nu. Den är jättesnygg. Är dom sålda, så be affären ta hem ett par, eller ännu hellre en hane och ett par honor (dom är haremsruvare - hanen leker med flera honor) till dig, så vet du att du får hem dessa.

Låt dina frågor flöda på bara, här på Zoopet finns ju så många otroligt duktiga akvarister, så svar lär du få!
Jag hjälper dig gärna med tips och råd, om jag kan!
#21 - 2 februari 2016 21:46
[QUOTE=Zombivarg;n2350174]Måste bara få ur mig lite frågor också [:o]

På bild två har jag försökt fota pumpen och des utflöde.
Det finns en liten gummi kork på ovansidan av utsuget och när man skruvar loss den lite så får man dom här bubblorna i utflödet.
Så nu undrar jag är dessa bubblor bra eller dåliga?
Jag begriper att bubblorna är syre och det är ju bra, men tar pumpen syre från vattnet och skickar ut det ur karet då dom kommer väldigt nära ytan eller är det bra bubblor som ger extra syre till karet, växterna och fiskarna?
Jag hoppas ni förstår annars får ni säga till.
Jag skulle som sagt vilja köpa det där paret med apistogramma på fredag om dom finns kvar, är det jätte, jätte dumt?
Jag har ju precis startat karet med pump och doppvärmare så det hinner ju inte bli inkört, som jag läst att apor helst ska ha.
Vill dock till lägga att jag även helt sera aquatan- den blå vätskan och kommer även ha i sera bio nitrivek när fiskarna ska i.
Det va dom viktigast frågorna dom andra får vänt :p[/QUOTE]

På de innerfilter jag haft, och som har en sådan bubbelfunktion, brukar jag skippa det där bubbelflödet. Om det är bra eller dåligt vill jag dock överlåta till andra, som kan detta bättre än jag - tror att det finns lite olika åsikter om det.

Trots att suget är stort, tror jag du gör bäst i att inte köpa dina apor för snabbt. Tala med affären och be dom hålla några stycken åt dig. Du kan ju betala i förskott, och det brukar inte vara några problem.
Karet bör du göra iordning nu, i lugn och ro - testa lite olika inredningsvarianter och känn dig fram vad som blir bäst. Plantera lite växter, dra i lite småfisk som kan gå och grisa in vattnet ett tag. När karet "satt sig" kan det vara läge på att ta hem aporna.
Visserligen går det att sätta aporna i karet nu - om du känner att allt är klart tills på fredag, men det brukar ta lite längre tid än så - och visst vore det roligare om dina nya fiskar direkt får hamna i en lugn, trygg miljö som det inte kommer att bökas och donas i.
Fattar att du vill ta hem de där snygg-aporna på direkten, men försök att suga på den karamellen ett tag till, det blir bättre!
#22 - 3 februari 2016 07:34
Åh så kul det ska bli att följa ditt apisprojekt, sen har du världens bästa läromästare i Mats :):).

//Inger
#23 - 3 februari 2016 09:58
Tack både Mats och Inger, ni är två av dom där jag värdesätter och grunnar extra mycket på era svar då ni är "gamla rävar" som man säger och väldigt kunnande.
Va roligt Inger att du hittat hit.

Ja, jag kommer att vänta med mina apor, tack för bromsen jag behöver ibland bromsas upp då mitt tålamod aldrig varit det bästa.
Men denna gången vill jag göra mer rätt än jag någonsin gjort innan då jag har haft akvarium och aporna är jag rädd om och vill verkligen ge dom den bästa möjliga start.
Ååå tack för namnet och infon om agassizii ska verkligen se till att han får mer än en fru hihi :p
Hur många kan jag ha i mitt 220l kar? Blir 1+2 bra?
Vill inte ha det för trångt, något annat jag lärt mig av er [;)]

Får nog snart byta namn på tråden då mitt 220 inte längre är det minsta karet jag har, konstigt att kar kan föröka sig på det här viset [:D][8D]

Ja idag får det bli en tripp till biltema i Lund för att in handla solfilm till 110an och en runda till skogen för att fixa lite sten och alkottar.
Sen ska jag koka några mopani-rötter som jag fick med på 110 men som jag såg där va små kryp, då dom legat ute i ett garage.
Tror det är mopani- rötter, dom är ljust sandfärgade på ovansidan och mörk bruna på under sidan.

Ja på fredag blir det bara växter och kanske några nya redmoor rötter till 110an

Det blir rätt häftigt i karet nu när jag låtit den spruta bubblor hela natten, ser nu små, små, mini små bubblor som glider runt i hela karet så coolt, kan tänka mig att det ser ut nått liknande med co2.

Jag tänkte ha smycketetra ihop med mina apor, är det en fisk som kan hjälpa till att gå in karet, eller bör jag välja en platy sort eller guppy?
Det är säker som smaken, delad, kanske mer också en fråga om kostnad på fiskar som kanske kommer dö i början av uppstartett.
#24 - 3 februari 2016 10:58
Intressant uppstart Zombie! Mitt kar är på väg åt samma håll med lite mindre ciklider och lite annat för att alla i familjen ska bli nöjda. Just kombinationen med lummigt akvarium med intressanta fiskar är tilltalande.
#25 - 3 februari 2016 12:54
[QUOTE=Zombivarg;n2350174]Måste bara få ur mig lite frågor också [:o]

På bild två har jag försökt fota pumpen och des utflöde.
Det finns en liten gummi kork på ovansidan av utsuget och när man skruvar loss den lite så får man dom här bubblorna i utflödet.
Så nu undrar jag är dessa bubblor bra eller dåliga?
Jag begriper att bubblorna är syre och det är ju bra, men tar pumpen syre från vattnet och skickar ut det ur karet då dom kommer väldigt nära ytan eller är det bra bubblor som ger extra syre till karet, växterna och fiskarna?
Jag hoppas ni förstår annars får ni säga till.

Jag skulle som sagt vilja köpa det där paret med apistogramma på fredag om dom finns kvar, är det jätte, jätte dumt?
Jag har ju precis startat karet med pump och doppvärmare så det hinner ju inte bli inkört, som jag läst att apor helst ska ha.
Vill dock till lägga att jag även helt sera aquatan- den blå vätskan och kommer även ha i sera bio nitrivek när fiskarna ska i.

Det va dom viktigast frågorna dom andra får vänt :p[/QUOTE]

Hej! Min ringa erfarenhet av Apistogramma är att dem är rättså känsliga. Jag har endast haft akvarium i drygt 1,5 år så min erfarenhet är negligerbar i jämförelse med de flesta andra här, men de enda arter jag haft problem med och som dött för mig vid ett par tillfällen är just apistogrammor. Har haft Kakadua och Viejita. Om jag skulle starta ett nytt kar skulle jag använda någon annan fisk som inkörsfisk innan jag introducerade apistogrammor.
#26 - 3 februari 2016 12:55
[QUOTE=Zombivarg;n2350224]Tack både Mats och Inger, ni är två av dom där jag värdesätter och grunnar extra mycket på era svar då ni är "gamla rävar" som man säger och väldigt kunnande.
Va roligt Inger att du hittat hit.

Ja, jag kommer att vänta med mina apor, tack för bromsen jag behöver ibland bromsas upp då mitt tålamod aldrig varit det bästa.
Men denna gången vill jag göra mer rätt än jag någonsin gjort innan då jag har haft akvarium och aporna är jag rädd om och vill verkligen ge dom den bästa möjliga start.
Ååå tack för namnet och infon om agassizii ska verkligen se till att han får mer än en fru hihi :p
Hur många kan jag ha i mitt 220l kar? Blir 1+2 bra?
Vill inte ha det för trångt, något annat jag lärt mig av er [;)]

Får nog snart byta namn på tråden då mitt 220 inte längre är det minsta karet jag har, konstigt att kar kan föröka sig på det här viset [:D][8D]

Ja idag får det bli en tripp till biltema i Lund för att in handla solfilm till 110an och en runda till skogen för att fixa lite sten och alkottar.
Sen ska jag koka några mopani-rötter som jag fick med på 110 men som jag såg där va små kryp, då dom legat ute i ett garage.
Tror det är mopani- rötter, dom är ljust sandfärgade på ovansidan och mörk bruna på under sidan.

Ja på fredag blir det bara växter och kanske några nya redmoor rötter till 110an

Det blir rätt häftigt i karet nu när jag låtit den spruta bubblor hela natten, ser nu små, små, mini små bubblor som glider runt i hela karet så coolt, kan tänka mig att det ser ut nått liknande med co2.

Jag tänkte ha smycketetra ihop med mina apor, är det en fisk som kan hjälpa till att gå in karet, eller bör jag välja en platy sort eller guppy?
Det är säker som smaken, delad, kanske mer också en fråga om kostnad på fiskar som kanske kommer dö i början av uppstartett.[/QUOTE]

Haha, det är första gången som jag blir kallad "gammal räv" - känns faktiskt smickrande :d. Nää, jag är långt ifrån en sån där gammal räv som kan massor, lite har jag förstås lärt mig under åren tack vare Zoopet och alla kunniga här. Ibland kommer bakslagen titt som tätt, men det är "bara" att bita ihop och "backa" och försöka att klura ut problemem med någon/några.
Smycketetror går utmärkt ihop med apistogramma (har haft den kombon själv), så visst kan du ha dessa som inkörningsfiskar :).

//Inger
#27 - 3 februari 2016 13:38
Halloj Annica!
Jag citerar inte in ditt inlägg här i mitt inlägg denna gång – det blir så långa textsjok då.

Här på Zoopets forum finns det verkligen kunskap så det räcker till och blir över.
Att räknas in som ”gammal räv” tar jag som en stor komplimang och det känns hedrande.
Jag lär mig massor här på forumet, i stort sett dagligen. Det är så många som delar med sig av tekniskt kunnande, vattenkemi, hur man bäst får växter att trivas och frodas, samt hållande av olika arter man inte har erfarenhet av – ny kunskap är alltid roligt att ta till sig.
Själv är jag oerhört intresserad av fiskars beteende, miljö och hur man kan fundera kring inredning så att det blir tilltalande för både ögat och fiskarnas väl och ve.
Det är just det sistnämnda som jag numera oftast skriver om här i forumet – för den som är intresserad och har ork att plöja lite text.

Du, Annica, är nu i ett skede där en uppstart på ett kar runt 200-liter precis har börjat. Suget efter någon Apistogramma är stort, och du har spetsat in dig på A. Agassizii – vilket är en mycket vacker och intressant ciklid.
Beskrivningen av A. Agassizii är oftast att den är förhållandevis fredlig, men blir aggressiv vid parbildning och lek.
Om man utgår från ett kar på cirka 200-liter skulle jag vilja rekommendera att endast ha en hane och två honor. Mer om detta lite senare.

Det mest naturliga inom denna del av ciklidhobbyn är att man gärna vill blanda fler än en art i sitt kar, och i de flesta fall fungerar detta riktigt bra i mindre kar. Artkännedom och visst öga för adekvat inredning hjälper dock väldigt bra i sådana sammanhang.
Vad man bör känna till är hur den här typen av ciklider beter sig, vilka levnadscykler de har – inte bara vid parbildande och lek, utan även under de perioder när de går i vilopaus och inte uppträder så territoriellt.

Våra kar är generellt för små och trånga för dessa ciklider. Deras naturliga revir och närliggande miljö är mycket större än vad våra kar kan erbjuda. Följden av detta blir alltså att om man blandar flera arter i sitt akvarium, så uppstår först en ”gyllene” period när allt tycks fungera fint några månader – för att sakta men säkert bytas mot en period då någon eller några av de ciklider (låt oss ta Apistogramma som exempel just nu) man har i karet blir dominanta, eller underdåniga.
Det blir ett jagande och undanskuffande, både med hanar eller honor i dominant ställning, främst mellan artfränder men också mellan skilda arter.
När fiskar som blir jagade inte kommer undan blir de stressade och deras immunförsvar och motståndskraft sänks. De blir mottagliga för sjukdomar och angrepp som de annars klarar av utan några symptom.
A. agassizii kan vara rejält aggressiva, ettriga och lätt dominera ett kar på runt 200-liter. Det är av denna anledning jag rekommenderar endast en hane och två, möjligtvis tre, honor. Jag är dock tveksam till tre honor och jag skall förklara varför.
A. agassizii är haremslekare och det innebär att en hane kan ha flera honor inom sitt revir. Ett naturligt revir är ganska stort och utbrett – men blir av naturliga skäl pyttelitet i ett akvarium.
Hanen är fredligt inställd till sina honor, men honorna sinsemellan är långt ifrån fredligt inställda till varandra – de vet inte att de ingår i ett ”harem”, och är bittra fiender.
Honorna bildar därför egna revir inom det större område hanen patrullerar. Flera små revir inom ett större revir, med andra ord.
Flytta över denna sinnebild till ett mindre akvarium, så förstår man lättare varför det ofta blir sådan obalans när man håller denna typ av ciklid.

Hur ser denna ciklids naturliga miljö ut, och hur kan man fundera kring inredning?
Den naturliga miljön låter sig egentligen inte beskrivas i korta ordalag, men för att förenkla det hela kan man säga att miljön består av ett gytter av pinnar, grenar, rötter, stenar, blad, växter o.s.v. Bara inom några kvadratmeters yta finns hundratals, om inte ännu fler, ställen som är perfekta för dessa ciklider att bilda revir och föröka sig på.
Det gäller alltså att försöka förflytta denna miljö till sitt akvarium – på något sätt…

Med akvarium som intresse vill man att det kar man ställer iordning skall vara vackert att titta på, med snygga inredningsdetaljer – ett blickfång som drar till sig uppmärksamhet, och som man kan sitta framför och njuta av.
Då man börjar intressera sig för exempelvis Apistogramma, hamnar man väldigt fort i ett läge där akvariets, eller rättare sagt, inredningens utseende inte längre har så stor betydelse. Vad man vill åt är att se dessa vackra och intressanta ciklider ”göra sin grej”. Att se parbildning, lek och yngelvård. Det finns inget mer vackert än att se ciklider som trivs och blommar ut i sin fullständiga potential. Ett akvarium som är inrett för fiskens bästa blir därmed vackert och tilltalande i sig.

När du inreder för dessa ciklider, tänk på att försöka bilda så många ställen som det bara går, så att de själva skall kunna hitta ställen som de kan utföra sina revir- och lekbehov på.
Då handlar det oftast om lummiga växtdepåer, pinnar, rötter, småstenar med mera, som täcker karets ytor till stora delar. Det här är inredning som kanske inte alltid upplevs som speciellt vacker, men ger fiskarna stora möjligheter att trivas.
Inreder man på detta vis kanske tre honor skulle kunna skapa varsina mindre revir och inte fajtas så intensivt – men jag tror att två honor blir bättre.

När lekfaserna (vilka inte alltid sammanfaller honor och hanar emellan) övergår i vilofas, kan det bli obalans, och jagande kan uppstå. Då gäller det att den eller de individer som inte är i lekfas kan dra sig undan och slippa att bli stressade. Här får man också se till att övrig inredning i karet bjuder på många gömställen, vilket inte alltid är det lättaste i mindre kar.

Nu låter kanske det här jag skrivit ovan trist, men det går givetvis att kombinera ett snyggt inrett kar med exempelvis Apistogramma – det handlar bara om att vara medveten om hur de här cikliderna beter sig och utgå ifrån det.

Andra fiskar du kan ha till dina A. Agassizii är tetror av olika slag – någon variant av smycketetra, som du själv nämnde. Fiskar som håller sig i de övre och mellersta regionerna i karet. Om bottenytan tillåter kan säkert några robusta corydoras vara fint – de brukar tåla lite bortkörningar ganska bra.

Ja, det här är bara några tips och råd angående de ciklider du gärna vill ha. Låt inte det jag skrivit nu avskräcka dig utan testa och se hur du gillar att hålla Apistogramma agassizii.
Det krävs lite ”tungan rätt i munnen” av akvaristen, men det är det värt!
#28 - 3 februari 2016 18:20
[QUOTE=Robot;n2350227]Intressant uppstart Zombie! Mitt kar är på väg åt samma håll med lite mindre ciklider och lite annat för att alla i familjen ska bli nöjda. Just kombinationen med lummigt akvarium med intressanta fiskar är tilltalande.[/QUOTE]

Hej, kul att du tittar in Robot
Så roligt då får jag leta upp din projekt tråd och läsa där också
#29 - 3 februari 2016 18:28
Yadina- Du missa nog mitt inlägg ovanför, jag kommer inte att starta med apor utan kommer vänta till karet är helt igång.
Några andra fiskar ska få bajsa in det i stället.
Roligt att du titta in och även om din erfarenhet inte är så stor uppskattar jag ändå informationen du del ger, tack
#30 - 3 februari 2016 19:17
Inger du är en av dom som jag ser upptill och värde sätter det du skriver.
Ja det får bli ett stim smycketeror, få se om dom har några på fredag.
#31 - 3 februari 2016 19:52
[QUOTE=Zombivarg;n2350246]Inger du är en av dom som jag ser upptill och värde sätter det du skriver.
Ja det får bli ett stim smycketeror, få se om dom har några på fredag.
[/QUOTE]

Nu rodnar jag nästan av det du skriver, men tack så mycket Annica :).

//Inger

#32 - 3 februari 2016 20:19
Va så lite så Inger, menar varje ord jag skriver :)
#33 - 3 februari 2016 21:00
Annica!
Det är exakt så som du skriver!
Självklart skall du testa dig fram, prova olika sätt och kolla vad som passar just dig och det sätt som du vill hålla akvarium.
Det finns ingenting bättre än att lära sig av de framgångar, erfarenheter och eventuella misstag man själv gör.
Vad som kan vara bra är dock att man får lite framförhållning, att man är beredd på hur saker och ting ändra och vrida sig i karet.
Se det jag skrev i mitt långa inlägg innan som ren information, inte som käpphästar; "så här är det, så här skall man göra" o.s.v.

Ös på nu, med inredning och fiskar - det kommer att bli hur bra som helst!
#34 - 3 februari 2016 21:10
Mats det är precis så jag tog ditt inlägg, som information av dina kunskaper och det du lärt dig och råkat ut för.
Det är alltid intressant att läsa hur andra har det och hur dom upplever samma sort fiskar och allt vad det innebär.
Jag uppskattar enormt allt du skriver och tar det verkligen till mig sen, precis som du säger, försöker jag göra det till mitt, hoppas du förstår min röriga förklaring.
#35 - 3 februari 2016 21:11
Mats va tror du om att inte ha större sten i apistogramma kar?
#36 - 3 februari 2016 22:14
[QUOTE=Zombivarg;n2350262]Mats det är precis så jag tog ditt inlägg, som information av dina kunskaper och det du lärt dig och råkat ut för.
Det är alltid intressant att läsa hur andra har det och hur dom upplever samma sort fiskar och allt vad det innebär.
Jag uppskattar enormt allt du skriver och tar det verkligen till mig sen, precis som du säger, försöker jag göra det till mitt, hoppas du förstår min röriga förklaring.
[/QUOTE]

[QUOTE=Zombivarg;n2350263]Mats va tror du om att inte ha större sten i apistogramma kar?[/QUOTE]

Jag förstår precis hur du menar!

De flesta apistogrammor är ju inte direkt beroende av sten, eller "grottor", men stenar kan såklart vara en inredningsdetalj och tjäna som gömställen och liknande.
Jag hade hållt mig till mindre stenar i inredningen, några få här och där, och istället byggt med rötter, pinnar, grenar, blad och växter - lummigt planterat.
Större sten tar egentligen bara en massa plats och utrymme som bättre kan användas till att skapa fler, mindre skrymslen för dom.
#37 - 4 februari 2016 07:58
[QUOTE=Mats Bryzell;n2350269]
De flesta apistogrammor är ju inte direkt beroende av sten, eller "grottor", men stenar kan såklart vara en inredningsdetalj och tjäna som gömställen och liknande.
Jag hade hållt mig till mindre stenar i inredningen, några få här och där, och istället byggt med rötter, pinnar, grenar, blad och växter - lummigt planterat.
Större sten tar egentligen bara en massa plats och utrymme som bättre kan användas till att skapa fler, mindre skrymslen för dom.
:)[/QUOTE]

Lite så jag tänkte också, jag provar och blir det inte bra så kan jag alltid ändra.
Aporna kommer ändå inte förrän jag är helt nöjd med allt, växterna som jag ska ha kommer att ta extra tid pga beställning och då hinner mer pengar rinna in [8D]
#38 - 4 februari 2016 09:28
[QUOTE=Zombivarg;n2350271]

Lite så jag tänkte också, jag provar och blir det inte bra så kan jag alltid ändra.
Aporna kommer ändå inte förrän jag är helt nöjd med allt, växterna som jag ska ha kommer att ta extra tid pga beställning och då hinner mer pengar rinna in [8D]
[/QUOTE]

Låter bra!
Nu kör ju du med en "Wet-Set", våtstart, alltså inreder karet med vatten och en del fiskar i.
När man gör så blir det en aning knepigare att riktigt få till inredningen, men det är inget fel i detta, bara lite krångligare.
Med en så kallad torrinredning sätter man karet utan vatten, även sand faktiskt, och då kan man labba med inredningen på ett helt annat vis.
Men, som sagt, det låter bra att du drar i aporna senare när allt är klart och karet andas harmoni, lugn och ro.
#39 - 4 februari 2016 11:44
[QUOTE=Mats Bryzell;n2350277]

Låter bra!
Nu kör ju du med en "Wet-Set", våtstart, alltså inreder karet med vatten och en del fiskar i.
När man gör så blir det en aning knepigare att riktigt få till inredningen, men det är inget fel i detta, bara lite krångligare.
Med en så kallad torrinredning sätter man karet utan vatten, även sand faktiskt, och då kan man labba med inredningen på ett helt annat vis.
Men, som sagt, det låter bra att du drar i aporna senare när allt är klart och karet andas harmoni, lugn och ro.
[/QUOTE]

Finns en liten sak man ska tänka på vid torrinredning.....tycker jag iaf....

Kolla så att rötterna inte flyter innan.

Kan bli lite halvtråkigt om man har rötter som drar iväg med annan inredning när vattnet kommer på.....

#40 - 4 februari 2016 14:06
[QUOTE=Ken Olofsson;n2350286]

Finns en liten sak man ska tänka på vid torrinredning.....tycker jag iaf....

Kolla så att rötterna inte flyter innan.

Kan bli lite halvtråkigt om man har rötter som drar iväg med annan inredning när vattnet kommer på.....

[/QUOTE]

Det har du alldeles rätt i Ken!
Jag har en liten modest tråd som heter: Akvariestugan.
I denna tråd har jag nu ett pågående projekt med ett 540-kar med en inredning som i mångt och mycket består av rötter... som flyter (eller flöt) som korkar.
Att torrinreda innebär givetvis att man har klart för sig att de rötter man inreder med kommer att flyta upp (vissa flyter, andra inte), och måste vattenmättas innan karet dras igång.

När man torrinreder sätter man en, mer eller mindre, färdig layout. Man kan alltså ändra sin inredning hur mycket, och ofta man vill. Det går dessutom mycket bättre om man väntar med sand, grus o.s.v. Detta kan man lägga i vid ett senare skede.
När man är hyfsat klar med hur inredningen skall vara satt kan man mentalt, eller på annat vis, notera hur delarna är placerade - ta några foton exempelvis.
Sedan kan man fylla på med vatten och låta de trädelar som flyter, göra så (man vet hur de skall ligga senare ändå) tills de är mättade. När trädetaljerna är mättade (vilket kan ta lång tid) tittar man på sina noteringar (eller kommer ihåg) och sätter den inredningslayout man har valt. Ofta ändrar man lite till, fixar till smådetaljer tills man är nöjd.

Att låta träsaker mättas kan ta sin tid. Jag brukar låta rötter o.dyl. ligga kvar i karet - där skall det ju ändå inte ske något förrän inredningen är klar. I andra fall kan man lägga sina trädelar i ett annat kärl, en stor balja eller något annat som står till buds, och låta vattenmättningen ske där.

Det finns givetvis andra sätt att, så att säga, tvinga trädetaljerna på plats. Skall man inte ha så många rötter, kanske bara någon enstaka kan man tynga ner träsaken med någon sten. Efter ett tag kan man försiktigt lyfta tyngden och kolla om roten fortfarande flyter. Vissa limmar eller skruvar fast rotdelar på exempelvis någon skiva, kanske av plexiglas, och tynger ner själva skivan med sten.
Hänger man rötter ser man till att de är bra fastsatta och helt enkel låter dessa flyta upp, de faller ner till sin rätta plats när de vattenmättats.

Det finns många varianter på hur man kan göra!

Vitsen med torrinredning är att få sin inredning, i stort sett, klar innan karet vattenfylls. Då slipper man dona och böka runt i karet när det är dags att lägga sand och plantera växter. Fiskarna kommer sist och har således en sportslig att snabbt acklimatisera sig i karet.
Att man senare gör korrigeringar, även när fiskarna finns i karet, är naturligt - det är de små detaljerna som gör´et.

Torrinredning kan vara en längre eller kortare process, givetvis beroende på vad som skall placeras i karet och vilken miljö man önskar.
#41 - 4 februari 2016 20:06
Hade inte en aning om att mitt sätt att inreda hade ett namn :rolleyes::D wet-set hmm[:-38][:I]
Ja, ja ska ju lära mig nya saker.
Det där med att torr inreda tror jag inte skulle funka helt ut för mig.
Jag lägger i en delsaker, ovanpå sanden jag har sköljt och lagt i, innan jag häller på en massa vatten.
Oftast so vatten fyller jag ett par cm över sanden och sen i med rötter, sten och annan inredning som jag funderar på att ha i.
Sen fyller jag karet och som du säger fortsätter att inreda efter att karet är vatten fyllt.
Jag gör så här för jag kan inte det där med att ha en layout redan planerad i huvet, så funkar inte min hjärna [:o]:D
Jag behöver se allt i sin hel het, hur saker blir om man lägger till sten, växter eller något annat.

Det va roligt att läsa om hur ni gör.

Min dag har varit lång och händelse rik, fick tag på billig katt foder och besökte en vän, fick besök av katt köpare katten dom ville ha gillar dock inte burar så det blev några extra bit och riv så, jag kommer nog aldrig att helt läka :p
I morgon ska två honor kastreras, en ska till ny ägare och sen bär det av till Malmö och akvarie affären äntligen.

Ha en skön torsdag kväll/ natt.
#42 - 4 februari 2016 23:33
Wet set - jodå, hmmm…
Jag kan säga att man kan bli jädrans wet även när man torrinreder (ti).
Det behöver alltså inte vara krut-torrt i karet när man gör en ti. Man kan ha lite vatten, hela eller halva karet vattenfyllt om man vill.
Ti handlar mer om ett förhållningssätt, alltså att man inreder i en viss ordning - en mer planerad ordning som gör hela uppstarten mycket lättare.

Ett väldigt vanligt sätt att starta upp ett kar kan man få en hel del exempel på här på forumet, och det är att lägga en snabb inredning med sand, några stenar, kanske några rotdelar (som ofta flyter upp direkt) och några växter. Sedan fylls vatten på och fiskar släpps i.

Så långt allt väl - men sedan händer något; snabbt, kanske redan samma dag som fiskarna kommer i karet, så börjar funderingar på att addera fler rötter, nä växterna står inte bra placerade - jag flyttar om dom, usch jag är inte nöjd med hur de där stenarna ligger och skall flytta om dom helt o.s.v.
Allt detta med fiskar i karet.
Några veckor går, och så börjar det bli problem med en del fiskar; De där cikliderna som jag köpte verkar inte trivas, hanen är alldeles apatisk och ligger bara i ett hörn, halva tetrastimmet dog redan efter en vecka, jaha nu har Svärdbärarna fått vita prick och som grädde på moset har det ursnygga Fjärilsciklidparet fått popeye… o.s.v.

Självklart kan man göra en hel del i karet då fiskarna befinner sig där. Att lyfta i, ur eller flytta en sten, rot eller placera om några växter är ingen större fara, fiskarna märker det knappt.
Värre blir det när man upprepar detta flera gånger, kanske till och med ofta.

Ti råder bot på detta.
Ti handler endast om att vara klar, eller så klar man nu kan vara innan fiskarna kommer i baljan.
Man är i stort sett nöjd med hur inredningen sitter - och börjar planera för fiskinköp.

Skall man placera sten och rötter i ett kar är det många gånger bättre att göra så utan sand i karet.
Har man lite större sten kan man lägga dessa på någon tunn bit frigolit eller liknande material - och flytta runt dessa i karet tills man är hyfsat nöjd. Likadant med större rotdelar.
Sandkorn mellan sten och bottenglas kan få förödande konsekvenser.
När man är nöjd med bottenytan kan man ösa i den grus/sand man önskar - sköljd, tvättad och våt om man vill. Sedan är det bara att fortsätta - med eller utan vatten.
De tyngre inredningsdetaljerna kan ligga kvar på sina små underlag, sanden täcker detta senare och inga sandkorn hamnar mellan stenen och bottenglaset.
Man behöver inte ha en fix och färdig layout, eller ens komma ihåg den. Det är detta som är så fint med ti. Man kan ändra och dona så mycket man önskar.

Ti innebär att man i förväg visualiserar hur karet skall se ut, på ett ungefär. Rotdelar skall vattenmättas och många detaljer i layouten kommer att ändras och fixas till. Inredningen kan få ett helt annat utseende än vad man startade med - men pudelns kärna är att man gör detta innan fisken hamnar i karet.

Som sagt, ordet torr i torrinredning behöver inte betyda att själva karet måste vara torrt på vatten, utan att karet ärr torrt på liv. När växterna skall planteras måste det ju vara mer eller mindre vatten i burken, och även dessa kan man ju också flytta runt och testa bästa placering på innan uppstart.

Ja, nu har jag svävat ut i en hel del text här ytterligare en gång. Men jag har en känsla av att du inte misstycker. Det är just diskussioner som denna som är kul tycker jag, när man bollar lite olika idéer mellan sig, utbyter åsikter, tankar, tips och råd.

Jag tycker du gör helt riktigt i den metod du använder! Jag ville liksom bara förtydliga tänket med torrinredning en smula.
#43 - 6 februari 2016 08:13
Ja Mats jag gillar också denna typ av diskssioner, det är så här jag lär mig nya/ gamla saker, man får någons annans ögon och tankar på samma grej liksom.
Så sväva du ut hur mycket du vill här i denna tråden, jag ger dig fria händer ;)
Tycker det är roligt att läsa dina utsvävningar då man lär sig så mycket av dom.

Växterna jag verkligen vill ha är lite dyrare så därför kommer det ta lite extra tid nu innan allt kommer på plats, men det gör inget bara jag får det som jag vill ha det.
Passa på att titta lite extra på A. agassizii i butiken och det är verkligen den fisken jag skulle vilja ha som min första apsort, ska bli roligt när jag kan beställa mina 1+2.

Är det fel årstid att hitta alkottar?
Hittar al träd, då jag hitta en liten kvist med 3 små kottar på, så vet det är rätt träd, men inga kottar.
Tänkte om man hittar dom mest på sen sommaren och hösten kanske?

#44 - 10 februari 2016 16:44
Här är några bilder på Apistogramma borelli, opal-varianten.
Precis som Inger skriver, en hyfsat lugn och lätthållen apa.
[ATTACH=CONFIG]n2350626[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2350627[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2350628[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2350629[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2350630[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2350631[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2350632[/ATTACH]

#45 - 10 februari 2016 16:49
Mycket fina :) Hyfsat lätthållen säger du? Som mina panduro ungefär kanske då, som verkar både lätthållna och lättlekta.
#46 - 10 februari 2016 16:53
[QUOTE=Shepard;n2350634]Mycket fina :) Hyfsat lätthållen säger du? Som mina panduro ungefär kanske då, som verkar både lätthållna och lättlekta.[/QUOTE]

Ja, panduro tillhör också de där lite "mildare" aporna, som inte är så jädrans stingsliga och envetna.
#47 - 10 februari 2016 16:55
Åhh vilka fina bilder på opalerna Mats :) Tror besämt att det blir dessa i mitt 125 sedan. Längtan är så stor efter apisar igen :).

//Inger
#48 - 10 februari 2016 16:58
[QUOTE=Mats Bryzell;n2350635]

Ja, panduro tillhör också de där lite "mildare" aporna, som inte är så jädrans stingsliga och envetna.

Dessutom verkar de betydligt mer parlevande/lekande än många andra Apisto :) Panduro alltså. De har två kullar yngel nu, och verkar vara inne på sin tredje snart. Gillar verkligen borelliihanens segelfena.
#49 - 10 februari 2016 17:00
[QUOTE=Inger H;n2350636]Åhh vilka fina bilder på opalerna Mats :) Tror besämt att det blir dessa i mitt 125 sedan. Längtan är så stor efter apisar igen :).
//Inger[/QUOTE]
Det låter som en toppenidé, Inger!
Tänk dig ett lummigt kar med massor av fina växter, pinnar och grenar... Mumma!
#50 - 10 februari 2016 17:02
[QUOTE=Shepard;n2350637]

Dessutom verkar de betydligt mer parlevande/lekande än många andra Apisto :) Panduro alltså. De har två kullar yngel nu, och verkar vara inne på sin tredje snart. Gillar verkligen borelliihanens segelfena.[/QUOTE]
Ja, det är rejäla segel de har.
#51 - 10 februari 2016 17:06
Ja :) Skulle vara kul att ha den igen.
#52 - 10 februari 2016 17:09
[QUOTE=Mats Bryzell;n2350638]
Det låter som en toppenidé, Inger!
Tänk dig ett lummigt kar med massor av fina växter, pinnar och grenar... Mumma!

Jaa, och massor av eklöv och ekpinnar på nya stället :d.

//Inger
#53 - 10 februari 2016 18:20
Wooww, kan bara håla med övriga att opalen är riktigt snygg.
Inger är det den som kallas yellowhead? Den är också super snygg.
Shepard, panduron va riktigt fin den också, får se vilken av dessa jag väljer i 110an
#54 - 10 februari 2016 18:40
Ja mina eklöv håller på att sjunka ner men vill ha fler tror jag.

Någon som har förslag på växt i skuggan av redmoor rötterna?

Ska bli roligt när du får igång ditt Inger, har inte hunnit läsa hela din tråd än så vet inte riktigt varför du inte har några akvarium igång [:o]
#55 - 10 februari 2016 19:20
[QUOTE=Zombivarg;n2350646]Ja mina eklöv håller på att sjunka ner men vill ha fler tror jag.

Ska bli roligt när du får igång ditt Inger, har inte hunnit läsa hela din tråd än så vet inte riktigt varför du inte har några akvarium igång [:o][/QUOTE]

I skuggan av Redmoore-rötterna kan du sätta exempelvis någon Cryptocoryne, och du kan med fördel ha Javaormbunke där också. Javan kan du binda fast på någon snygg rot och placera ut.
#56 - 10 februari 2016 19:29
Japp,det är bilden på den gul å blå som kallas yellowhead :).

//Inger
#57 - 10 februari 2016 19:31
[QUOTE=Zombivarg;n2350646]Ja mina eklöv håller på att sjunka ner men vill ha fler tror jag.

Ska bli roligt när du får igång ditt Inger, har inte hunnit läsa hela din tråd än så vet inte riktigt varför du inte har några akvarium igång [:o][/QUOTE]

Vi ska flytta i maj, därför bara två kar igång just nu :).

//Inger
#58 - 10 februari 2016 19:34
Okej tack Mats
Så fin den är Inger

Ja lite fler växter ska i karet, är inte helt nöjd än men på god väg [:D][8D]

Tänkte byta namn på denna projekt tråden till "Apistogramma karen", ska fråga Kjell om han vill byta namnet, hoppas det är okej.
#59 - 10 februari 2016 19:36
Aahhh, då förstår jag, har inte kommit så långt i din tråd :rolleyes::cool:
Vart flyttar du då, längre ner eller fortfarande där uppe?
Förstår att du längtar
#60 - 10 februari 2016 19:38
De är som sagt mycket fina, och hade jag inte redan panduro, så skulle borellii vara en av kanditaterna att fylla den i så fall tomma dvärgciklidplatsen. Har ju uppdaterat min pandurotråd lite, vet inte om du sett det Mats :)
#61 - 10 februari 2016 19:45
[QUOTE=Zombivarg;n2350651]Aahhh, då förstår jag, har inte kommit så långt i din tråd :rolleyes::cool:
Vart flyttar du då, längre ner eller fortfarande där uppe?
Förstår att du längtar[/QUOTE]

Absolut inte längre ner ;) - tvärtom, längre upp, från medelpading till ångermanlänning :).

//Inger

#62 - 10 februari 2016 19:50
Hihihi :D, gör du rätt i Inger, va faktiskt meningen att jag skulle flytta upp till Västernorrland runt Sundsvall men blev fast här nere i Skåne då jag började hjälpa hemlösa katter.
#63 - 11 februari 2016 00:54
Mats, skulle jag kunna ha Echinodorus quadricostatus under redmoor rötterna?
Gillar den sorten nämligen, men vet inte om det blir för lite ljus till dom.
Det är också lite för jag behöver fler växter som växer fort.
Kommer köpa till fler vatten pest, staurogyne repens, taxiphyllum barbieri (mossa) och java ormbunke.
#64 - 11 februari 2016 11:31
[QUOTE=Zombivarg;n2350662]Mats, skulle jag kunna ha Echinodorus quadricostatus under redmoor rötterna?
Gillar den sorten nämligen, men vet inte om det blir för lite ljus till dom.
Det är också lite för jag behöver fler växter som växer fort.
Kommer köpa till fler vatten pest, staurogyne repens, taxiphyllum barbieri (mossa) och java ormbunke.[/QUOTE]

Jag är inte vidare bra på växter, men jag gjorde en liten google-sökning på växten du nämnde - och det verkar som att den inte är speciellt ljuskrävande.
Så, varför inte testa? Jag tror säkert att du skulle kunna ha denna växt och att den fungerar i ditt kar.
#65 - 11 februari 2016 11:41
Ett tips är att ha cryptocoryne, finns många sorter och de kräver lite ljus. :)
#66 - 11 februari 2016 11:41
Då provar jag, så får vi se hur det går.
Se hur vädret är på måndag om jag vågar skicka efter växterna eller jag väntar lite till, skickar efter från petworld.
#67 - 11 februari 2016 11:42
Åååå tack Pia, ska kolla in cryposarna lite mer, blir nog lite sådana i mitt 110l kar
#68 - 11 februari 2016 12:00
Precis som Pia (och jag själv) nämnde tidigare så är Cryptocoryne-varianterna ett gott val. De "går och kommer" i karet med jämna mellanrum, men låter man dom bara vara ifred så växer de upp och sprider sig.
Här är några bilder på Cryptocoryne (vet inte vilken variant) som står i sanden i ett 112-literskar.
[ATTACH=CONFIG]n2350678[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2350679[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2350680[/ATTACH]

#69 - 11 februari 2016 12:44
Så jäkla snyggt Mats! :)
#70 - 11 februari 2016 14:05
Många tummar upp Mats för karet/karen och för dom vackra dorsigerorna. Tror bestämt att dom är i lektagen på bilden :)

//Inger
#71 - 11 februari 2016 15:11
[QUOTE=PiaJo;n2350692]Så jäkla snyggt Mats! :)[/QUOTE]

[QUOTE=Inger H;n2350696]Många tummar upp Mats för karet/karen och för dom vackra dorsigerorna. Tror bestämt att dom är i lektagen på bilden :)

//Inger[/QUOTE]

Tack skall ni ha, Ladies! :)

Inger, jodu, de var i lektagen där på bilden. Samma par som i de där filmerna i stugtråden för ett tag sedan.
Men, du skall se det dorsigera-paret jag plockade hem från shopen idag, för några timmar sedan. Ett riktigt malligt par, har inte sett bättre på år och dag.
Var tvungen att köpa dom!
#72 - 11 februari 2016 21:42
Så fina kar Mats, gillar den där lummiga locken med lite trollhassel, riktigt fint.
Då förväntar jag mig snart bilder på det där malliga paret [;)][:o)]

Jag gillar cryptisar med dom jag tittat på står att dom växer långsamt till medel och jag försöker hitta lite med fart i nu i början till mina kar.
#73 - 12 februari 2016 10:38
[QUOTE=Zombivarg;n2350737]Så fina kar Mats, gillar den där lummiga locken med lite trollhassel, riktigt fint.
Då förväntar jag mig snart bilder på det där malliga paret [;)][:o)]

Jag gillar cryptisar med dom jag tittat på står att dom växer långsamt till medel och jag försöker hitta lite med fart i nu i början till mina kar.
[/QUOTE]

Halloj Annica! :)
Det är Ormhassel. Trollhassel är något helt annat!
Den snyggt vridna och slingrande Ormhasseln har jag inrett många kar med - blir ofta ett väldigt fint resultat.

Varför skall växterna växa fort?

Jag har inte hunnit med att fotografera Laetacara dorsigera-paret mer än några snabba (kassa) bilder en stund efter isläpp igår. Dessa bilder finns i stugtråden, men jag drar in dom här också, så får du se;
[ATTACH=CONFIG]n2350754[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2350755[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2350756[/ATTACH]

Här är en liten film på karet med Cryptocoryne - och ett par Laetacara dorsigera som jag hade tidigare, med en yngelsvärm.
" target="_blank">
#74 - 12 februari 2016 18:05
Ja det är har jag ju läst i din tråd att du använder ormhassel, menade den men fick kortslutning i hjärnan ;):D

Har läst här på olika ställen att man ska ha snabbväxande växter när man startar upp ett kar, därför[:I].

Laetacara dorsigera är ju bara så himla fina, skulle vilja ha sådana men får först hitta ett större akvarium.
Tack så mycket för dom fina bilderna och filmen, gillar verkligen fiskarna och karen
#75 - 12 februari 2016 18:54
Ja, det är lätt att ta fel på Troll- och Ormhassel-namnen - det har jag själv gjort många gånger!

Aha... Det där med att man skall ha snabbväxande växter vid uppstart har jag inte hört talas om... Jag brukar sätta de växter som jag vill ha i karet, direkt.
Men, det finns säkert någon bra idé om detta, det är jag som är trög.

Japp, dorsigerorna är fina, en jättetrevlig ciklid!
#76 - 13 februari 2016 15:37
Tror verkligen inte att du är trög :p:D

Kör lite blandat, men bara växter jag vill ha, med prio på snabbväxande.

Ja dom som begriper sig på det säger att då minskar mänden alger vid uppstart för att snabb växande växter tar den näringen som algerna annars hade fått, typ.
Själv vet jag inte men nu när jag tänker efter så har Pia mycket cryptisar i sina kar så det blir nog att jag blandar och köper dom jag känner för oavsätt växt hastighet.

Ha en skön lördag alla
#77 - 13 februari 2016 16:21
Mmm, älskar dorsiger [:-50] [:-159]
#78 - 13 februari 2016 17:01
Å jag älskar cryptocoryner av alla slag (dorsigera också förstås) :-)Tycker att dessa växter är "ett måste" om man håller apistograma :-)

//Inger
#79 - 13 februari 2016 17:03
Då ska jag defenitift införskaffa lite cryptisar Inger :D
Tycker också dom är fina
#80 - 13 februari 2016 23:00
Nu har jag lite funderingar och frågor jag skulle villa bolla med er.
Alla svar, tankar och reflektioner är välkomna.

Jag vill så klart skaffa fler kar :p, har fått det där sjukdomen ni andra också lider av :rolleyes::cool:.
Nu funderar jag så här;
Om jag ska köpa fler kar vilken stl borde jag satsa på då?
Jag skulle vilja ha ett på ca 450- 550l, då jag vill ha ett stim garra flavatra, så det stora kommer bli ett Asien kar.
Annars vill jag mest ha apistogramma fiskar och Laetacara fiskar i mina kar, dessa har jag blivit sjukt förälskad i.
Så då fortsätter tankarna på stl på karen jag funderar på att köpa.
Allt under 250l känns litet till dessa fiskar, så jag funderar typ 300- 450l skulle vara mer passande.
Borde ge mig större möjlighet även på Laetacara fiskarna, hoppas jag.
Är 250l i minsta laget, bör jag satsa på 300-450l, eller kan jag ha några kar mellan 250 och 350l?
Självklart är större bättre Men vad är minsta möjliga?
För mig känns det som att mitt 220 kar är lite i minsta laget, trots att jag även har ett 110l kar [:P][:o)]
Röriga tankar och svårt att få ner allt i skrivande ord, hoppas ni förstår och får någon rätsida på hur mina funderingar går.
Är tacksam för alla era synpunkter och va inte rädda för att skriva, även om ni som jag är nya i denna sjukdomen.
#81 - 13 februari 2016 23:01
Sju inlägg till så är vi uppe i 100 inlägg på denna tråden :cool:
#82 - 14 februari 2016 08:35
[QUOTE=Zombivarg;n2350839]Nu har jag lite funderingar och frågor jag skulle villa bolla med er.
Alla svar, tankar och reflektioner är välkomna.

Jag vill så klart skaffa fler kar :p, har fått det där sjukdomen ni andra också lider av :rolleyes::cool:.
Nu funderar jag så här;
Om jag ska köpa fler kar vilken stl borde jag satsa på då?
Jag skulle vilja ha ett på ca 450- 550l, då jag vill ha ett stim garra flavatra, så det stora kommer bli ett Asien kar.
Annars vill jag mest ha apistogramma fiskar och Laetacara fiskar i mina kar, dessa har jag blivit sjukt förälskad i.
Så då fortsätter tankarna på stl på karen jag funderar på att köpa.
Allt under 250l känns litet till dessa fiskar, så jag funderar typ 300- 450l skulle vara mer passande.
Borde ge mig större möjlighet även på Laetacara fiskarna, hoppas jag.
Är 250l i minsta laget, bör jag satsa på 300-450l, eller kan jag ha några kar mellan 250 och 350l?
Självklart är större bättre Men vad är minsta möjliga?
För mig känns det som att mitt 220 kar är lite i minsta laget, trots att jag även har ett 110l kar [:P][:o)]
Röriga tankar och svårt att få ner allt i skrivande ord, hoppas ni förstår och får någon rätsida på hur mina funderingar går.
Är tacksam för alla era synpunkter och va inte rädda för att skriva, även om ni som jag är nya i denna sjukdomen.[/QUOTE]
Du behöver egentligen komma över 350-400 liter för att kunna testa de fiskar du vill ha. Ett stort kar innebär ju inte att man automatiskt måste skaffa stor fisk. Du kan även ha mindre fisk i stort kar. Du kan t.ex. se i Mats Bryzells stugtråd hur det börjar bli även med riktigt lite fisk i ett stort kar.
Garra Flavatra kommer kanske att stressa just Apistogramma i början. Men Laetacara funkar verkligen. Skaffar du Apistogramma och de har gott om små ytor att vara i så kanske det går. Men upplever Laetacara som robustare. Det blir ju liksom en 7-helsikes fart ibland på botten med just Garra Flavatra. Är man då en Apistogramma som vill stå och plocka lite i mulmin så kan det kännas fel när ett par galna motorcyklister (Garrorna) sladdar runt i samma mulm.
Det är ofta bra om de fiskar man vill mixa har en liknande "energinivå".
#83 - 14 februari 2016 17:16
Hihihi ja inte lätt för er att reda ut mina vimsiga tankar

Jag kommer skaffa ett stort kar på ca 500 l eller mer och i detta karet kommer jag inte ha några ciklider.
Det karet kommer att inredas just för garrorna och fisk som passar till dom.

Sen vill jag ha flera kar med olika apor, laetacara och min personliga favorit favis Ivanacara adoketa.
Dessa sorter ska inte gå i samma kar utan varje par, 1+3, ska få ett eget kar.
Så jag behöver minst 3 st kar till + ett stort på 500l eller mer.

Så storleken jag funderar på är just dessa 3 andra kar, dom som jag ska ha cikliderna i, men inte blanda olika ciklider i ett kar.
Så om jag vill ha tre kar, ett till Laetacara, ett till ivanacara och ett till apor, vilken storlek bör dom var?

Hoppas ni blev klokare nu på ännu mer av mina röriga tankar
#84 - 15 februari 2016 07:02
Den första cikliden i din bildserie ser ut att vara en ur Hemichromis-släktet. Troligen en Hemichromis Lifalili. Tror du ska akta dig för den om du vill fjärilar eller Apistosgramma som sällskap. Fisken är vacker som bara den, men också rätt aggressiv. Speciellt vid lek. Sök i artbeskrivningen här på Zoopet och bilda dig en uppfattning.
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=155&SOK=1
#85 - 15 februari 2016 17:30
Tack så mycket för den infon.
Nej just nu ska jag inte skaffa den, tyckte bara den va fin och tänkte ta reda på mer info om det, skulle det sen visa sig att den passar i något av mina kar eller inte så tar jag ställning till det då

Annons