Apistogramma + Nyckelhål + Skalarer

#1 - 26 december 2007 09:16
Håller på och startar upp nya SA-karet, 450L. Planerar med att åka till Åleds (första besöket) på fredag.

Skall lägga över mina fem fullvuxna skalarer ikväll (flyttar dem ifrån mitt 400-kar) och därutöver skall det köpas in en ny grupp Nyckelhål samt en familj dvärgciklider.

Hur många Nyckelhål håller man bäst ihop? 5st? Låter dem para ut själva med tiden?
(Skalarerna är till åren komna, över 8år, så i takt med att Nyckelhålen växer räknar jag med att skalarerna kommer att bli färre. Naturens gång.)

Hade siktat in mig på Kakaduaciklider, hoppas innerligt att Åleds har några fina hemma- de har inte uppdaterat sin lagerlista på ett tag, men nu på morgonen såg jag att de ev. hade en vacker VF Bitaeniata, blå (Tvåbandad dvärgciklid). 1 hane + 3 honor?

Har inrett med tre fin-fina grottor med växter vid ingångarna, skall köpa lite fler rötter och lägga in nya eklöv. Tror det kan bli bra.

Tips? Tankar?
Erfarenheter av Åleds?
#2 - 26 december 2007 09:38
Hej
Vill bara informera dig om Åleds öppettider.
[CENTER]Öppettider
Måndag -- Torsdag 14.00- 18.00
Lördag 10.00- 14.00
[/CENTER]
[LEFT]Har du inte bestämt något annat är det risk att du kör i onödan
http://www.aleds.se/[/LEFT]
#3 - 26 december 2007 11:50
Guy Palm skrev:
Hej

Vill bara informera dig om Åleds öppettider.

[CENTER]Öppettider

Måndag -- Torsdag 14.00- 18.00

Lördag 10.00- 14.00
[/CENTER]

[LEFT]Har du inte bestämt något annat är det risk att du kör i onödan

http://www.aleds.se/[/LEFT]

Hmmm :( Det var ju inget bra. Men tack för informationen Guy! Ok, då får det kanskevänta tills nästa vecka
#4 - 26 december 2007 11:53
Någon som vet om de har öppet som vanligt imorgon? Mellandagar som det är och allt
#5 - 26 december 2007 11:56
Vad jag vet så har de öppet som vanligt i morgon, men jag tycker att du skall ringa dem innan du åker,
#6 - 26 december 2007 11:58
Ska själv en tur till Åleds imorrn tänkte jag om dom nu har öppet som dom borde men om du har ringt än S_Sund så kanske du kan skriva här om dom hade tänkt att ha öppet ;)
#7 - 26 december 2007 12:01
drd skrev:
Ska själv en tur till Åleds imorrn tänkte jag om dom nu har öppet som dom borde men om du har ringt än S_Sund så kanske du kan skriva här om dom hade tänkt att ha öppet ;)

Fungerar inte telefonen i Löddeköping :confused:
#8 - 26 december 2007 12:35
Guy Palm skrev:

Nopes min ip-telefoni e stendöd.....[B)]
#9 - 26 december 2007 12:39
Guy Palm skrev:

Tur att den fungerar i Stenungsund då :rolleyes:

Några tips ifrån alla apistogramma experterna? Kakadua?/Bitaeniata?
#10 - 26 december 2007 12:49
Nå...hur gick d med öppettiderna då ?
#11 - 26 december 2007 12:52
drd skrev:
Nå...hur gick d med öppettiderna då ?

Fick till slut tag på Arnold efter lite samtal o SMS :)
Öppet som vanligt imorgon och på lördag, stängt som vanligt på fredag.
#12 - 26 december 2007 12:54
drd- Dags att köpa nya diskusar eller malar? *nyfiken i en strut* :)
#13 - 26 december 2007 13:37
S_sund skrev:

Några tips ifrån alla apistogramma experterna? Kakadua?/Bitaeniata?

Kakaduan är betydligt lättare att få lek på, medans Bitaeniatan behöver ganska så lågt pH för att äggen ska kunna kläckas. Hos båda arterna finns det olika färgformer, kakaduans varianter är mest framavlade och de olika bitaeniata-formerna är mest bara fångade på olika områden.
Jag skulle välja Bitaeniatan, tycker den har ett mer naturligt utseende fast det är ju bara jag, jag tycker om de lite ovanligare fiskarna också:) Kakaduan kan man i stort sett köpa i vilken akvarieaffär som helst. Du kan inte ha båda arterna annars?
Om du vill se mer bilder på de olika fiskarna så kan du på in på www.apistogramma.com och söka i forumet, där finns det väldigt mycket fina bilder på de olika färgformerna på Ap. bitaeniata("Tefe", "Mamuri" osv..). Fråga gärna i affären om dom vet fångstplats, då det kan vara svårt att se färgerna där eftersom dom oftast inte är riktigt utfärgade.
#14 - 26 december 2007 19:39
Vic skrev:
Kakaduan är betydligt lättare att få lek på, medans Bitaeniatan behöver ganska så lågt pH för att äggen ska kunna kläckas.

Alltid kul med någon som man kan få att leka men samtidigt kan ju en svårare art innebära större utmaning. :)

Vic skrev:
Jag skulle välja Bitaeniatan, tycker den har ett mer naturligt utseende fast det är ju bara jag, jag tycker om de lite ovanligare fiskarna också:) Kakaduan kan man i stort sett köpa i vilken akvarieaffär som helst. Du kan inte ha båda arterna annars?

Kan mycket väl förstå lockelsen i en lite ovanligare fisk. Det är ju trots allt en av anledningarna till att jag valt att lägga ner mitt stora Malawi-kar som alla besökare stått och beundrat här hemma. Jag vill ha något jag inte haft tidigare, något (för mig) lite ovanligare och som innebär en ny utmaning inom hobbyn.

Blir inget besök på Åleds denna veckan, hinner inte med det tyvärr. Skall försöka ta mig ner till Hercules i Gbg på fredag och köpa fler rötter så karet är färdigmöblerat så får det bli Åleds nästa vecka.
#15 - 26 december 2007 19:44
Tror ni att man skulle kunna ha ett par blå ciklider tillsammans med de tidigare nämnda fiskarna?
#16 - 26 december 2007 19:45
S_sund skrev:
drd- Dags att köpa nya diskusar eller malar? *nyfiken i en strut* :)

Jag är på jakt efter zebraottocinclus eller nåt ditåt, en snygg otto att ha ett gäng av i mitt 720 liters kar.
Kanske ett par nya diskus hos Kaj P eller nån snygga skalarer hos Åleds och nån liten apistogramma......får se.

Mina körplaner imorrn börjar med Kaj P och sedan Zoomässan sen Åleds och kanske Halmstad zoologiska innan hemfärd till löddeköpinge.
#17 - 26 december 2007 22:17
Wieder skrev:
Tror ni att man skulle kunna ha ett par blå ciklider tillsammans med de tidigare nämnda fiskarna?

Blå ciklider+Nyckelhål+skalarer+dvärgciklid? :confused:
Tja...allting går ju, det handlar bara om storlek på akvarium men om du inte ett kars om liknar Kjells nya skulle jag inte rekommendera det...
#18 - 27 december 2007 00:14
Tänkte egentligen nyckelhål, blå ciklid och scalare. 4 scalare, 2 blå och 2 nyckelhål i ett 540, funkar det? Plus någon stimfisk och några malar.
#19 - 27 december 2007 08:20
Wieder skrev:
Tänkte egentligen nyckelhål, blå ciklid och scalare. 4 scalare, 2 blå och 2 nyckelhål i ett 540, funkar det? Plus någon stimfisk och några malar.

Snacka om att stjäla min tråd ;) ... Tur man är givmild. :p

Blåciklider kan bli ca 20cm... Nyckelhål 15cm. Blir mycket fisk men annars faller det tillbaka på samma frågeställning jag hade, skall man köpa 2st nya eller köpa 4-5st och låtadem para ut själva. Det senare låter väl mer korrekt?
#20 - 27 december 2007 09:55
Wieder skrev:

blåciklider med skalarer = ingen bra kombination, skippa blåcikliderna
#21 - 27 december 2007 09:58
S_sund skrev:

Blåciklider kan bli ca 20cm... Nyckelhål 15cm. Blir mycket fisk men annars faller det tillbaka på samma frågeställning jag hade, skall man köpa 2st nya eller köpa 4-5st och låtadem para ut själva. Det senare låter väl mer korrekt?

mitt tips är och köpa ca 5 stycken ungfiskar och låta dom para ut och jag tyckar att du ska nöja dig med ett gäng nycklelhål och ett gäng ap (en sort) + skalarerna
#22 - 27 december 2007 11:01
S_sund skrev:

Ursäkta att jag stal din tråd :p

Man kan ju köpa lekpar så slipper man ha så himla mycket fisk som man ändå måste ta ur sedan.
#23 - 27 december 2007 11:02
alcar skrev:
blåciklider med skalarer = ingen bra kombination, skippa blåcikliderna

Någon har kommenterat de blå ciklidernas artbeskrivning såhär:

Blåcikliden va en av dem första cikliderna jag började med. Den blir ganska stor så jag tycker man bör ha ett akvarium på minst 200 liter till den. Det är en underbar ciklid som passar bra med Scalare i ett akvarium. Mina blev könsmogna redan vid 4-5cm längd.

Varför passar de inte med Scalare?
#24 - 27 december 2007 11:21
Wieder skrev:
Någon har kommenterat de blå ciklidernas artbeskrivning såhär:

Blåcikliden va en av dem första cikliderna jag började med. Den blir ganska stor så jag tycker man bör ha ett akvarium på minst 200 liter till den. Det är en underbar ciklid som passar bra med Scalare i ett akvarium. Mina blev könsmogna redan vid 4-5cm längd.

Varför passar de inte med Scalare?

jag har hört att de kan ge sig på skalarernas fenor nycklarna är betydligt lungranre. du får göra som du vill men jag skulle inte haft skalarer och blåciklider ihop
#25 - 27 december 2007 11:25
alcar skrev:
jag har hört att de kan ge sig på skalarernas fenor nycklarna är betydligt lungranre. du får göra som du vill men jag skulle inte haft skalarer och blåciklider ihop

Ja, du har nog rätt.
#26 - 27 december 2007 16:49
Tar kommandot över tråden igen...
Låter som om jag tänkte rätt redan från början då alltså, 4-5st Nyckelhålsciklider + mina gamla, 4st, skalarer + en sort "dvärgar" (1 hane + 2 honor...eller 3)
#27 - 27 december 2007 19:23
S_sund skrev:
Tar kommandot över tråden igen...

Låter som om jag tänkte rätt redan från början då alltså, 4-5st Nyckelhålsciklider + mina gamla, 4st, skalarer + en sort "dvärgar" (1 hane + 2 honor...eller 3)

[COLOR=black]Jag har ett lekpar med Skalare, sex Nycklar och två par med Ap. (trifasciata och nijsseni) + tetror i ett 400 liters. Det är inga problem med två Ap par i det karet. Däremot var det problem med tre Ap par.[/COLOR]

[COLOR=black]Tidigare när jag hade två lekpar av Skalarerna blev det lite bökigt ibland. Men just Ap var de som klarade sig bäst även med två par Skalarer som lekte samtidigt. [/COLOR]

[COLOR=black]Mina nijsseni lyckades hålla yngel vid liv i nästan fjorton dagar i höstas, med denna sammansättning. [/COLOR]
#28 - 27 december 2007 19:36
Hittade 6 zebraottosar på zoomässan som jag ville ha tag i idag, tur jag inte väntade tills ja kom till åleds med det köpet för dom hade bara 3 i karantänen och janne ville inte släppa dom.
#29 - 27 december 2007 19:53
drd skrev:
Hittade 6 zebraottosar på zoomässan som jag ville ha tag i idag, tur jag inte väntade tills ja kom till åleds med det köpet för dom hade bara 3 i karantänen och janne ville inte släppa dom.

Bara att gratulera :p
#30 - 27 december 2007 19:57
c90368 skrev:
[COLOR=black]Jag har ett lekpar med Skalare, sex Nycklar och två par med Ap. (trifasciata och nijsseni) + tetror i ett 400 liters. Det är inga problem med två Ap par i det karet. Däremot var det problem med tre Ap par.[/COLOR]

[COLOR=black]Tidigare när jag hade två lekpar av Skalarerna blev det lite bökigt ibland. Men just Ap var de som klarade sig bäst även med två par Skalarer som lekte samtidigt. [/COLOR]

[COLOR=black]Mina nijsseni lyckades hålla yngel vid liv i nästan fjorton dagar i höstas, med denna sammansättning. [/COLOR]

TACK! Klockrent svar på alla mina funderingar på en gång! :D Finns få saker som slår egna personliga erfarenheter.
Håller som bäst på att flytta över skalarerna. Imorgon skall jag till Göteborg (Hercules bla) och inhandla fler rötter och växter (samt bygga på stimmet med Kardinaler i det andra karet när de rovgiriga(!) skalarerna flyttat på sig).
Skall möblera klart med rötter o växter imorgon och sedan blir det en Åleds resa nästa vecka.
#31 - 27 december 2007 20:38
Antar att du har hittat denna tråd

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309
#32 - 27 december 2007 21:04
c90368 skrev:
Antar att du har hittat denna tråd

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309

Japp, mycket trevlig tråd :p

Flyttat 3 av 4 skalarer...den sista vägrar! :( Nåja, han får sova en sista natt i 400-karet *ger upp*
#33 - 27 december 2007 21:09
S_sund skrev:

Flyttat 3 av 4 skalarer...den sista vägrar! :( Nåja, han får sova en sista natt i 400-karet *ger upp*

Knip honom när han sover:D
#34 - 27 december 2007 21:16
Visste väl att den rackaren läste tråden! ;) LURAD! He, he :p
Alla fyra skalarerna flyttade.
#35 - 28 december 2007 16:55
Kunde inte hålla mig... :)
Har varit och shoppat lite och lade precis ner 6st riktigt små Nyckelhålsciklider. :D
#36 - 28 december 2007 17:19
Bilder skulle vara kul:)
#37 - 28 december 2007 17:42
Kjaer skrev:
Bilder skulle vara kul:)

Nämen, det tycker ni? :rolleyes:
Får se vad man orkar med när barnen somnat, står och strular med slangar, pumphuvuden och rötter just nu...
#38 - 2 januari 2008 21:45
Hur blev det med nyckelhålscikliderna? Går själv i köptankar så de vore jätte kul att få se någon bild :)
#39 - 17 januari 2008 18:52
Titta på mina akvarium, skall se om jag inte kanfixa en bild på enbart de små nycklarna också... :)
#40 - 22 januari 2008 17:45
ciklider som är parbildande ska du aldrig ha i ojämt antal och helst så det kan bli minst två par
#41 - 22 januari 2008 18:01
Tja, när det handlar om ciklider som är såpass svåra att se könsskillnad på, särskilt som små, så spelar nog jämnt eller ojämnt antal ingen större roll, eftersom sannolikheten att man får olika antal hanar och honor ändå är ganska stor, även om man köper jämnt antal. Om man inte sitter själv i affären och tar god tid på sig och fångar upp exakt de man har tittat ut. Men 6 är ett lagom antal, för att schansen ska vara hyfsat stor att få åtminstone ett par.
#42 - 24 januari 2008 18:50
pikachu skrev:
ciklider som är parbildande ska du aldrig ha i ojämt antal och helst så det kan bli minst två par

:confused: Misstänker att det är Nyckelhålen du tänker på? I så fall är väl 6st ett jämnt antal och inte ojämnt? Dessutom, som Micke redan svarat, kan man ju aldrig veta vad man får när man köper såpass små unga fiskar.

Förstår faktiskt inte om du bara gör ett konstaterande Pikachu eller om det är en fråga eller ett inlägg? Förklara gärna...

Vad gäller foto...alltså, har inga bra bortförklaringar mer än att vår lilla kamera är usel på att ta bilder med på fiskarna. Lovar att försöka igen till helgen. Nu ligger ju i alla fall akvariet inne med bild. :)
#43 - 24 januari 2008 18:52
S-sund- varför köpa mera fisk o sen plocka bort de som hamnar utanför...dvs inte bildat par.
Jag tar god tid på mig att leta par...och kan ta upp till styva två-tre veckor innan jag slår till.
Tänker själva...någon glor på fiskar en hel dag vid ett visst akvarium, återkommer efter två dagar, kollar och studerar, återkommer igen efter totalt 4dagar...och köper 1par fiskar som leker på en gång när de kommer i nya baljan hemma.

Kolla alltid i affärens akvarium och se om du kan utröna någon början till par eller lek.
Fördelen är denna att du kommer få fungerande par samt att du aldrig behöver knalla tillbax till samma affär o be dem ta hand om 1 eller flera stackare som fått stått i ett hörn och inte kunnat para ut.
Dels så blir personalen bekant med dig och du kommer troligtvis köpa fiskar därifrån ifortsättningen.
#44 - 24 januari 2008 23:33
En anledning till att köpa fler än två, förutom svårigheter att se könsskillnader, är att schansen ökar att få ett par som funkar bra ihop ökar. Även om man får tag i en hane och en hona, behöver det inte vara säkert att de bildar ett harmoniskt par. Vissa arter kan vara ganska kräsna vid val av partner.

Annons