Apistogramma mendezi

#1 - 4 november 2002 20:02
Jag har just köpt ett par A. mendezi på Akvarieleasing, och jag undrar om det är ngn som vet var man kan finna fakta om denna fisk, eller om någon med personliga erfarenheter kan berätta något om den... speciella saker som skiljer den från andra Apistogrammor, storlek som fullvuxen, ev. svenskt populärnamn osv.
Hanen är mkt vacker, blå med rött på huvudet och gula fenor, liknar den blå formen av A. borelli. Honan är gul.

Alla tips om skötsel, mat och odling mottages tacksamt! / Elin

#2 - 5 november 2002 13:28
Hej!
Gör en sökning på www.google.com
Jag fick ca 260 träffar, någon sida är säkert bra...
Lycka till!
/Lukas

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 7 november 2002 16:35
Hej,
Den kommer från nordvästra Brasilien, blir ca. 7 cm (hanen), honor 4 cm, grottruvare som levar i mycket mjukt och surt vatten (pH på 6 och neråt).
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#4 - 7 november 2002 19:42
Ok, tack så mycket för svaren! Jag har sökt på olika sidor, men det är svårt att hitta fakta om arten eftersom den ännu är så "ny" (beskriven av RÖMER 1994) . Kul att ha en lite ovanligare fisk, jag ska försöka få dem i lek såsmåningom. Blir nog till att göra iordning ett specalakvarium med rötter, fin Råda sand och löv på botten. Ska försöka fixa pH värdet med hjälp av torv...Kul att göra lite planer...Men fler tips mottages tacksamt! / Elin

Annons