Apistogramma lek, hona/hane

#1 - 31 oktober 2002 12:37
Tjenare alla fiskdårar!

Skulle vilja höra mig för ifall det är någon som har erfarenhat av odling på Ap. Hongsloi och Ap. Agassizii. Dilemmat består nämligen av vilka värden man bör ha för att få en så jämn fördelning mellan könen som möjligt eller fler honor än hanar. Oftast är det ju så att temperaturen och Ph:t spelar roll när det gäller apistos. Jag har odlat Hongsloi i värdena ph. 6.5 och temp. 26, då blev det övervägande hanar i kullarna, hur skall jag gå tillväga för att få fler honor. Regnbågscikliden har jag inte börjat odla på än, men vill gärna ha info. på hur man skall bära sig åt för att försöka få en jämn fördelnig på könen i kullarna, är det någon som vet vilka värden som man bör ha. Har tidigare dragit upp ett antal kullar av Ap. Cacatuoides, har man hög temp. ca. 29 grade och ett hyfsat lågt ph. ca. 6-6,5 så får man många hanar, tvärtom många honor. Jag fick en gång en kull på ca. 150 yngel med värdena 26 grader och ph. 7.5 och det blev inte en enda hane av alla dessa yngel.

Hoppas på hjälp

Mvh Jesper Flygare

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 1 november 2002 13:00
Hej,
Jag känner inte till att könsfördelningen skulle variera efter vattenvärdena på Apistogrammor (även om jag har för mig att jag hört det nämnas för någon art).
För vissa västafrikaner gäller dock att ett surt vatten (under 6.5) ger fler hanar och ett basiskt vatten (högre än 7) ger fler honor. Däremellan ungefär lika.
Detta verkar ju stämma överens med din erfarenhet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 2 november 2002 10:29
Hej

Temperatur i relation till ph-värde är av största betydelse när det gäller könsfördelningen hos apisto-arter. I boken "Cichid atlas vol. 1, Dwarf cichlids of South America" (Förlag MERGUS) ägnar författaren Uwe Römer mycket utrymme till att beskriva detta fenomen. På sid 147 finns bl.a en tabbel med 37 arter där man har undersökt temperaturens och ph-värdets inverkan på förekomsten av hanar i kullarna.
Följande kan utläsas vad det gäller Agassizi och Hongsloi:

Agassizi:
23 C.
ph 4,5= 42.2% hanar
ph 5,5= 77,3% hanar
ph 6,5= -

26 C.
ph 4,5= 60.2% hanar
ph 5,5= -
ph 6,5= -

29 C.
ph 4,5= 90,1% hanar
ph 5,5= 73,0% hanar
ph 6,5= -

Hongsloi:

23 C.
ph 4,5= 36,4% hanar
ph 5,5= 29,3% hanar
ph 6,5= 23,6% hanar

26 C.
ph 4,5= 61,6% hanar
ph 5,5= 27,5% hanar
ph 6,5= 14,4% hanar

29 C.
ph 4,5= 92,8% hanar
ph 5,5= 79,6% hanar
ph 6,5= 81,5% hanar

Hoppas att du kan använda värdena. Man kan kanske rita upp en kurva med temp som funktion av ph-värdet och bara läsa av vid aktuellt värde.

När det gäller odling av Borelli så kan jag intyga att ovanstående verkar ganska rätt. Jag har dragit upp säkert ett 20 tal kullar av denna art. Jag odlar vid ca 23-24 grader och får som konsekvens av detta, stora yngel vid frisimmandet och stor andel honor.
Jag har också odlat Steindachneri, men där tycker jag inte att värdena i Römers tabell stämmer riktigt. Jag får alltid ett överskott på hanar även vid låg temperatur.
Mitt ph-värde ligger mellan 5-6Ph.

Mvh/ Per

Per
#4 - 2 november 2002 10:38
Det finns ju en del kurvor på ph/temp också i Römers bok (som jag inte såg direkt) Hongsloi finns med men inte agassizi.

Mvh/ Per
#5 - 10 november 2002 07:41
Jag rekommenderar att du köper boken
"Cichid atlas vol. 1, Dwarf cichlids of South America" (Förlag MERGUS)
...om du är intresserad av dvärgciklider. Den är helt fantastisk. Massor av arter. många bilder och intressanta beskrivningar av arterna. Den finns bl. annat att beställa från AKVARISTEN. Jag beställde min därifrån. Ganska dyr, men värd varenda krona!

Mvh/Per

Annons