Jag gjorde som ni sa här på zoopet och flyttade mitt Ap. hongsloi par till eget akvarium eftersom de inte trivdes med mina andra apistogrammor.
Till en början jagade hanen sin hona, men efter en vecka blev honan knallgul och belägrade en grotta. Jag kan inte se in i grottan men hoppas såklart att de lekt och där finns ägg. Så flytten verkade ha gynnat fiskarna.
Dock så har min hane bleknat sedan honan blev gul. Han ser inte ut att trivas längre. Honan är på honom lite då och då men det är inte så att han ständigt jagas runt i akvariet men då och då blir han bortjagad.
Jag har läst att hanarna ibland kan bli "ihjäljagade" av honorna vid lek och att man då måste flytta hanen. Men jag tycker inte att han blir speciellt jagad. Det är som sagt lite till och från med det. Han håller sig ovanför grottan när honan befinner sig i den men han har som sagt tappat en hel del färg om jag jämför med hur han såg ut innan leken satte igång på allvar. Han är heller inte speciellt intresserad av att äta, medan honan gladeligen kommer ur hur grottan för att äta.
Så min fråga, är det normalt med färgtapp hos hanen vid lek? Trodde det skulle vara tvärtom...bör jag vara orolig?