Apistogramma-lek - hanen bleknar, varför?

#1 - 15 november 2012 11:48
Jag gjorde som ni sa här på zoopet och flyttade mitt Ap. hongsloi par till eget akvarium eftersom de inte trivdes med mina andra apistogrammor.

Till en början jagade hanen sin hona, men efter en vecka blev honan knallgul och belägrade en grotta. Jag kan inte se in i grottan men hoppas såklart att de lekt och där finns ägg. Så flytten verkade ha gynnat fiskarna.

Dock så har min hane bleknat sedan honan blev gul. Han ser inte ut att trivas längre. Honan är på honom lite då och då men det är inte så att han ständigt jagas runt i akvariet men då och då blir han bortjagad.

Jag har läst att hanarna ibland kan bli "ihjäljagade" av honorna vid lek och att man då måste flytta hanen. Men jag tycker inte att han blir speciellt jagad. Det är som sagt lite till och från med det. Han håller sig ovanför grottan när honan befinner sig i den men han har som sagt tappat en hel del färg om jag jämför med hur han såg ut innan leken satte igång på allvar. Han är heller inte speciellt intresserad av att äta, medan honan gladeligen kommer ur hur grottan för att äta.

Så min fråga, är det normalt med färgtapp hos hanen vid lek? Trodde det skulle vara tvärtom...bör jag vara orolig?
#2 - 15 november 2012 11:59
Helt normalt. Hongsloi honor brukar inte vara extremt brutala mot hanen vid lek, men det beror ju lite på hur stort akvarie du har dom i och om det finns nån "strykfisk" så han får en uppgift
#3 - 15 november 2012 12:20
BengtO skrev:
Helt normalt. Hongsloi honor brukar inte vara extremt brutala mot hanen vid lek, men det beror ju lite på hur stort akvarie du har dom i och om det finns nån "strykfisk" så han får en uppgift

Det är ett ganska litet akvarium. Men det är dem enda fiskarna som finns i akvariet + 5 amanoräkor som håller någorlunda rent. Skönt att höra att det är normalt. Men borde jag ha i någon "strykfisk" så att han får någon att hålla ordning på? Tänkte att det skulle bli lugnast för dem om de var ensamma.
#4 - 16 november 2012 09:19
Hanen dog. Eller ja, han är döende. Han ligger på sidan, så jag ska snart ta upp honom och avliva honom. Skittrist. Trodde inte att honan skulle gå så hårt mot honom att han skulle dö. Jag tycker verkligen inte att hon har varit på honom så mycket. Han har varit fin och ätit bra fram tills för två dagar sedan. Då tappade han färgen och slutade att äta. Han höll sig ganska stilla ovanför grottan där honan håller till. Och så idag är han inne på sista versen...

Vad kunde jag gjort annorlunda? Jag planerar att skaffa en ny hane om ett tag men vill då inte göra om samma misstag. Visst,han kan ju ha blivit sjuk. Men att gå från normal till dödssjuk på bara två dagar verkar konstigt tycker jag. Honan och mina räkor mår finfint så det verkar inte vara dålig vattenkvalitet.
#5 - 16 november 2012 09:33
Apistogramma-lek - hanen bleknar, varför?

Hanen dog. Eller ja, han är döende. Han ligger på sidan, så jag ska snart ta upp honom och avliva honom. Skittrist. Trodde inte att honan skulle gå så hårt mot honom att han skulle dö. Jag tycker verkligen inte att hon har varit på honom så mycket. Han har varit fin och ätit bra fram tills för två dagar sedan. Då tappade han färgen och slutade att äta. Han höll sig ganska stilla ovanför grottan där honan håller till. Och så idag är han inne på sista versen...

Vad kunde jag gjort annorlunda? Jag planerar att skaffa en ny hane om ett tag men vill då inte göra om samma misstag. Visst,han kan ju ha blivit sjuk. Men att gå från normal till dödssjuk på bara två dagar verkar konstigt tycker jag. Honan och mina räkor mår finfint så det verkar inte vara dålig vattenkvalitet.

Jag har haft arten rätt länge. De funkar bra i ett någorlunda stort kar, 80 liter är väl det minsta jag haft som funkar skapligt.

Är karet mindre så funkar det Inge vidare, inte här i alla fall.

Om karet är
Mindre så är det nog vettigt att söka efter en ny art.
#6 - 16 november 2012 09:41
Jag har haft arten rätt länge. De funkar bra i ett någorlunda stort kar, 80 liter är väl det minsta jag haft som funkar skapligt.

Är karet mindre så funkar det Inge vidare, inte här i alla fall.

Om karet är

Mindre så är det nog vettigt att söka efter en ny art.

Ja mitt är bara på 54 liter så det är kanske där problemet ligger. Ska försöka skaffa mig ett större och göra ett nytt försök. Du har inte varit med om att honan har tagit död på hanen?

Annons