Apistogramma i 54l sällskapsakvarium

#1 - 13 januari 2005 12:27
[color=black]

[color=black]Hej![/color]

[color=black]Helt ny på Zoopet forum och som akvarist. Ovan på allt är detta mitt första inlägg i forumet. [/color]

[color=black]Till att börja med måsta jag säga att läsa diskussionerna på detta forum är mycket givande. På bara några få månader har jag hunnit lära mig mycket om akvaristik - mycket tack vare alla som medverkar i forumet. [/color][color=black]Så ett stort [/color][color=black][font=Verdana]TACK[/font][/color][color=black] till er alla.[/color]

[color=black]Nu till saken:[/color]

[color=black]Jag har ett 54l akvarium (litet jag vet, men får inte plats med ett större) med måtten 60x30x30 cm, där jag har följande fiskar:[/color]

[color=black]4 Gaffelstjärt Regnbåge[/color]
[color=black]3 Korallplaty[/color]
[color=black]3 Kardinaltetror[/color]
[color=black]1 Guld algätare[/color]
[color=black]3 Salt och peppar pansarmalar[/color]
[color=black]2 Ancistrus (de är små, när de blir större får en flytta)[/color]

[color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2][color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]I karet finns en stor rot samt mycket växter som delar upp karet i fina små utrymmen samt ett lite större simutrymme. [/size][/font][/font][/color][/size][/font][/font][/color][color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]Jag skulle vilja ha ytterligare en typ av fisk och tänkte på en Apistogramma. Jag är sugen på 1 Panduro-hane + 1 hona. [/size][/font][/font][/color][color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]Dock är jag osäker på om jag inte redan har för många fiskar till min soppa och om det går att ha Apisto i mitt lilla kar. [/size][/font][/font][/color]

[color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]Har ni kanske andra förslag på trevlig annorlunda fisk som skulle passa ihop med de andra? [/size][/font][/font][/color][color=black][font=Times New Roman][color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]Vad tycker ni? [/size][/font][/font][/color][/font][/color][color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]Tacksam för all hjälp.[/size][/font][/font][/color][/color]
#2 - 13 januari 2005 12:57
Om jag ska vara helt ärlig så NEJ... du borde inte ha mera fisk i ditt akvarium...
Bara en liten fråga... har du läst artbeskrivningarna här på zoopet?? detta är inte för att vara elak.... utan jag undrar bara...iaf detta är vad som rekommenderas enlig artbeskrivningarna:

Gaffelstjärt Regnbåge 60 cm & 60 Liter är en stimfisk så 4 st är i minsta laget..
Korallplaty 50 cm & 50 Liter
Kardinaltetror 60 cm & 60 lite även denna är en stimfisk så 3 är för lite...
Guld algätare?? vet inte vad de e för en fisk.. är det en otocinclus så ska den ha 50 cm & 50 Liter gillar oxå att stimma.. är det nån annan så vet jag inte...
Salt och peppar pansarmalar 60 cm & 60 liter... även denna är en stimfisk...
Ancistrus 80 cm & 120 liter....

Som du själv säger så har du en soppa... en salig sådan....

Apistogramman 60 cm & 60 Liter

Skaffa inte mer fisk.... ska du göra nått så sålla lite och kanske få ordning på nån av stimmen istället....
#3 - 13 januari 2005 13:28
Tack för ditt ärliga svar. Det är just detta som gör detta forum så bäst. Du bekräftade något som jag redan visste men som jag inte för mitt liv ville erkänna för mig själv. Jag är rätt otålig av naturen och det gör ont att erkänna det men mitt nyanskaffade akvarium är på tok för litet *snyft*... hur skall jag kunna berätta detta för min hustru.

Vad gäller artbeskrivningar har jag läst väldigt mycket på Zoopet. Tyvärr hade jag redan hunnit köpa väldigt många av fiskarna innan jag fick nys om Zoopet. Som ny har man inte riktigt koll på vad man gör...

Jag tar detta till mig och kommer att satsa på att "sålla lite och kanske få ordning på nån av stimmen".

Tack!!!
#4 - 13 januari 2005 22:27
[QUOTE=Jeffna][color=black]

[color=black]Hej![/color]

[color=black]Helt ny på Zoopet forum och som akvarist. Ovan på allt är detta mitt första inlägg i forumet. [/color]

[color=black]Till att börja med måsta jag säga att läsa diskussionerna på detta forum är mycket givande. På bara några få månader har jag hunnit lära mig mycket om akvaristik - mycket tack vare alla som medverkar i forumet. [/color][color=black]Så ett stort [/color][color=black][font=Verdana]TACK[/font][/color][color=black] till er alla.[/color]

[color=black]Nu till saken:[/color]

[color=black]Jag har ett 54l akvarium (litet jag vet, men får inte plats med ett större) med måtten 60x30x30 cm, där jag har följande fiskar:[/color]

[color=black]4 Gaffelstjärt Regnbåge[/color]
[color=black]3 Korallplaty[/color]
[color=black]3 Kardinaltetror[/color]
[color=black]1 Guld algätare[/color]
[color=black]3 Salt och peppar pansarmalar[/color]
[color=black]2 Ancistrus (de är små, när de blir större får en flytta)[/color]

[color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2][color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]I karet finns en stor rot samt mycket växter som delar upp karet i fina små utrymmen samt ett lite större simutrymme. [/size][/font][/font][/color][/size][/font][/font][/color][color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]Jag skulle vilja ha ytterligare en typ av fisk och tänkte på en Apistogramma. Jag är sugen på 1 Panduro-hane + 1 hona. [/size][/font][/font][/color][color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]Dock är jag osäker på om jag inte redan har för många fiskar till min soppa och om det går att ha Apisto i mitt lilla kar. [/size][/font][/font][/color]

[color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]Har ni kanske andra förslag på trevlig annorlunda fisk som skulle passa ihop med de andra? [/size][/font][/font][/color][color=black][font=Times New Roman][color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]Vad tycker ni? [/size][/font][/font][/color][/font][/color][color=black][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]Tacksam för all hjälp.[/size][/font][/font][/color][/color][/QUOTE]
Äh, man skall blanda friskt i sitt nybörjar akarium!!( inom de gränser att firrarna inte tar kål på varann) Jag tycker iaf att du har en "saligt" härlig blandning där. En sådan som bara en nybörjare kan prestera ! Efter en tid blir du som "oss" veteraner och tycker att det är omoraliskt att blanda den ..med
den.. Hur som haver ser jag bara en "farsot" emot att införskaffa ett par A.Pandurini ;och det är algätaren!! Dessa är "stirriga/irriga" och kan även bli aggressiva till lynnet ! Jag föreslår att du utbyter denne mot en t.ex -liten-ancistrusmal. (Du bör nog byta minst 1/3 vatten i veckan i burken) Hälsn. Gezzer
#5 - 14 januari 2005 23:13
Tack för ytterligare ett utlåtande. Jag funderar fortfarande på ett par Apisto men samtidigt sålla bort en hel del fiskar. Jag får se hur jag gör.

Det är så otroligt frustrerande att se så många coola, fräcka och roliga fiskar och endast ha ett 54 liters akvarium!! Trångt i lägenheten som det är (44 kvm på två pers) så ett större får nog vänta.

AAAAAAAAAAHHH!!! Jag blir galen!
#6 - 14 januari 2005 23:27
Såhär skulle ett kar hos en erfaren akvarist kunna se ut:
10-20 av en stimfisk, jag föreslår kardinaltetra
5-10 bottenfisk, behåll corrysen
algätare: Dina ancistrus blir för stora med tiden och guldalgätaren blir aggro. Byt dom mot ottocinclus
2 st solitärfiskar: här passar din korallplaty in, men det skulle också kunna vara apistogramma.

OBS: så mycket fiskm i ett så litet kar kräver bra filter och täta vattenbyten och/eller hungriga växter.

Men som sagt: Är man nybörjare så kan man blanda vilt, med tiden upptäcker man att fisksoppan inte är så snyggt i längden.
MVH
Magnus
HazelCR
#7 - 15 januari 2005 06:14
[QUOTE=Tropfrog]
Men som sagt: Är man nybörjare så kan man blanda vilt, med tiden upptäcker man att fisksoppan inte är så snyggt i längden.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Det är klart att man måste få testa fisksoppa även om man haft akvarium länge! Bäst är om man har flera kar, så att man kan rätta till oegentligheter. Själv så testar jag citatfunktionen. Bra råd om förändringar har du redan fått.

Annons