Apistogramma Hongsloi, hona konstigt beteende

#1 - 9 mars 2014 14:04
Har nyligen startat igång ett 110 liters akvarium och i detta satte jag i mitt fjärilsciklid par och ett ny inköpt Röd dvärgciklid par. Som visserligen första dygnet fick gå med fjärilarna i akvariet de var i först på ca 40 liter.
Direkt när jag släppte ned Hongsloi paret i det nya 110 liters karet var honan otroligt nyfiken och åkte rung orädd med hannen efter sig. Efter en kika på alla grottor så började hannen spänna upp sig då och då och skakade på sig. Detta efter kanske 30 min efter att dem kom ned i karet. Efter någon timme släckte jag ljuset då det var natt. I morse såg jag inte röken av Hongsloi honan! efter ett letande med lampa hittade jag henne i en av grottorna. Och jag tänkte genast att ajdå, hon verkar inte trivas :S
Sedan simmade fjärilsciklid honan förbi öppningen och Hongsloi honan jagade bort henne aggressivt och hon såg väldigt fin i färgen och pigg. Så hon verkade må väldigt bra. Åkte bort under dagen och nu när jag kom hem satt hon fortfarande i grottan. Gav dem lite mat för att se om hon skulle komma fram. Efter ett tag kikade hon ut och var på väg uppåt men efter 5-6 cm från grottan vände hon om och gick in igen. hon upprepade detta beteende under den tiden och kom någon fjärilciklid för nära jagade hon bort dem för att återgå till grottan. Hongsloi hannen visade inget större intresse för henne heller nu. Och sen efter maten har jag inte sett skymten av henne igen.

Så vad är det hon håller på med? För hon kan ju för sjutton inte redan ha ägg där inne! Hon har ju inte ens varit i karet 24 timmar! Någon som har någon erfarenhet av detta beteende? För hon verkar inte rädd alls när hon väl är ut. Hon går helt enkelt bara inte längre ifrån sin grotta än 5-6 cm. Och hannen jagar henne inte alls.
#2 - 9 mars 2014 14:17
Eftersom honan har detta beteende, så har hon förmodligen ägg i grottan :).

//Inger
#3 - 9 mars 2014 15:36
tack för ditt svar Inger H och vad kul att höra!
Känner mig dock fortfarande skeptisk till att det verkligen är ägg hon har där... Hongsloi har ju odlingsvalör Guld.
Och aldrig tidigare har jag varit med om att det gått så fort i ett nytt akvarium, guld eller ej. Hur som helst ska detta bli hemskt spännande att följa och se vad som händer :) Läste att äggen kläcks efter 4 dygn... kommer uppdatera här så får vi veta om det var ägg i grottan eller ej ;)

Kan fortfarande inte begripa det riktigt.. jag möblerade karet och satte i växter samma kväll. Vattnet tog jag en del från mitt redan inkörda 340 liters och tog även ur filtrer och klämde ur det lite i 110 liters akvariet så tror inte jag behöver vara rädd för att det ska bli obalans och att det sen skulle förstöra något om det nu blir yngel :)
#4 - 9 mars 2014 15:38
Föresten.. är det något jag behöver tänka på om det är ägg i grottan och det senare sen kanske blir yngel?
#5 - 9 mars 2014 16:09
Samawi skrev:
Föresten.. är det något jag behöver tänka på om det är ägg i grottan och det senare sen kanske blir yngel?

Låt du honan och hanen sköta sitt :). Sedan kan det hände att paret liksom inte vet vad det är "frågan om" - kanhända har dom inte lekt förut utan käkar upp sina avkommor. Det kan ta ett några lekar innan polletten har trillat på plats riktigt, helst när det gäller unga fiskar som inte har varit med "förr" - inget ovanligt alls om detta händer :).
Lycka till,

//Inger
#6 - 9 mars 2014 16:27
Okej, tack för ditt snabba svar :)

Jo jag hade givetvis tänkt låta dem fixa det själva... eller snarare så är det bara honan som vaktar. Hannen är helt ointresserad.
Undrade mest exempelvis ang matning... ska jag mata som vanligt? Tänkte mest om det kan störa på någotvis?

:)
#7 - 9 mars 2014 16:33
Mata på som vanligt, men är det ägg i grottan så kommer honan vara snabb ut för att få åt sig någon mat - och ändå snabbar in igen :).

//Inger
#8 - 9 mars 2014 17:36
Kanon, tack! :)
#9 - 9 mars 2014 22:02
#10 - 10 mars 2014 12:26
En video på den lilla Apistogramma Hongsloihonan när hon kikar ut en snabbis från sin grotta.
http://vt.tumblr.com/tumblr_n27yqcZrOH1tpu40z.mp4#_=_

En video på henne när hon jagar undan en Fjärilsciklid som hon tycker kom för nära!
http://vt.tumblr.com/tumblr_n27z8fU20f1tpu40z.mp4#_=_

För den som är intresserad givetvis :)
#11 - 10 mars 2014 12:39
Kan inte se filmerna, tyvärr..
#12 - 10 mars 2014 12:55
Jag kan se filmerna.
Inte lätt att vara fjäril oh komma för nära haha
#13 - 10 mars 2014 13:33
Kul med filmerna, skall bli kul att se om det tittar fram småttingar om några dagar :)

//Inger
#14 - 10 mars 2014 15:51
Kul att det finns intresse :)

Ja vi får se om hon grejar det. Hon har dock börjat komma ut allt oftare ifrån grottan och nu kan hon ibland simma i väg 20-30 cm ifrån äggen. Hon åter vänder alltid, men tycker nog inte detta börjar se ut som något bra tecken.
#15 - 10 mars 2014 16:50
Fortsätter lägga upp någon video till så får den som vill kika :)
Nu börjar det se ut så här.
http://vt.tumblr.com/tumblr_n28berrNts1tpu40z.mp4#_=_

Och Hongsloi honan börjar bli mer och mer intresserad av hannen igen. Så jag antar att denna omgång med egg kommer misslyckas men det dröjer nog inte länge innan det blir nya ;)
http://vt.tumblr.com/tumblr_n28brp22EN1tpu40z.mp4#_=_

Och i skrivandets stund besöker hon sällan sin grotta nu.
#16 - 19 mars 2014 15:54
Skulle precis plantera en växt och lyfte då på en kokosnöt som jag har i detta 110 liters akvarium. Kikade även i den för säkerhets skull och det var ägg på insidan! Apistogramma Hongsloi honan har åter igen ägg! Har aldrig sätt hanen uppvakta henne dock... började läsa lite och äggen, om dem är befruktade, ska tydligen vara något röda. Stämmer detta? Dessa ägg jag hittade och varsamt la tillbaka var dock vita. Kan det vara så att Hongsloi honan håller på och lägger ägg som inte blir befruktade?
#17 - 26 mars 2014 17:43
Ingen som kan svara på detta om hur äggen ser ut om dem är befruktade? :)
Lät det gå några dagar men ännu har ingen svarat. Ger det en ny chans nu och hoppas att rätt person ser detta ;)
#18 - 30 mars 2014 21:47
Alldeles för stor grotta den skall var så liten som möjligt för bra befruktning.
#19 - 6 april 2014 17:24
Tack för ditt svar Kaj.p. Har visserligen betydligt mycket mindre grottor i akvariet. Har fixat så att det finns ett stort urval. Men tydligen var det kokosnöten hon gillade bäst. Kanske man ska ta och plocka ur den och se till så det bara finns små grottor?
#20 - 6 april 2014 17:35
Samawi skrev:
Tack för ditt svar Kaj.p. Har visserligen betydligt mycket mindre grottor i akvariet. Har fixat så att det finns ett stort urval. Men tydligen var det kokosnöten hon gillade bäst. Kanske man ska ta och plocka ur den och se till så det bara finns små grottor?

Jag tycker att du skall låta kokosnöten vara kvar, tror inte att vi kan bestämma över var hon vill ha sin lilla "håla" :)
Fast jag vet hur det är, vi vill så gärna se yngel och försöker som bara den, att fixa en yngelgrotta som "vi tycker" ser bra ut. I regel brukar fiskarna ha en helt annan åsikt än vad vi har ;).

//Inger
#21 - 6 april 2014 19:04
Haha, tack Inger! Du har så rätt. Huvudsaken är ju att hon trivs och det verkar hon ju göra alldeles utmärkt bra.
:)
Jaja, får helt enkelt låta det vara så får vi se vad som händer i framtiden.

Har dock inte fått något svar ännu om det är någon som vet hur äggen ser ut när dem är befruktade. Är det någon som vet? Är bara nyfiken :)

Annons