Har nyligen startat igång ett 110 liters akvarium och i detta satte jag i mitt fjärilsciklid par och ett ny inköpt Röd dvärgciklid par. Som visserligen första dygnet fick gå med fjärilarna i akvariet de var i först på ca 40 liter.
Direkt när jag släppte ned Hongsloi paret i det nya 110 liters karet var honan otroligt nyfiken och åkte rung orädd med hannen efter sig. Efter en kika på alla grottor så började hannen spänna upp sig då och då och skakade på sig. Detta efter kanske 30 min efter att dem kom ned i karet. Efter någon timme släckte jag ljuset då det var natt. I morse såg jag inte röken av Hongsloi honan! efter ett letande med lampa hittade jag henne i en av grottorna. Och jag tänkte genast att ajdå, hon verkar inte trivas :S
Sedan simmade fjärilsciklid honan förbi öppningen och Hongsloi honan jagade bort henne aggressivt och hon såg väldigt fin i färgen och pigg. Så hon verkade må väldigt bra. Åkte bort under dagen och nu när jag kom hem satt hon fortfarande i grottan. Gav dem lite mat för att se om hon skulle komma fram. Efter ett tag kikade hon ut och var på väg uppåt men efter 5-6 cm från grottan vände hon om och gick in igen. hon upprepade detta beteende under den tiden och kom någon fjärilciklid för nära jagade hon bort dem för att återgå till grottan. Hongsloi hannen visade inget större intresse för henne heller nu. Och sen efter maten har jag inte sett skymten av henne igen.
Så vad är det hon håller på med? För hon kan ju för sjutton inte redan ha ägg där inne! Hon har ju inte ens varit i karet 24 timmar! Någon som har någon erfarenhet av detta beteende? För hon verkar inte rädd alls när hon väl är ut. Hon går helt enkelt bara inte längre ifrån sin grotta än 5-6 cm. Och hannen jagar henne inte alls.