Apistogramma gibbiceps?

#1 - 28 februari 2006 13:35
Hejsan,

Finns det någon här som har erfarenhet av denna Apistogramma-art?

Jag har hört att de skall vara svåra men på vilket sätt är de svåra? Är det hårdhet & pH eller hur rent vattnet är?

Är det att få dem till lek som är svårt eller överlevnad i allmänhet?

Vill de ha svartvatten, vitvatten eller klarvatten?

Tänkte att möjligen ha dem tillsammans med några Hongsloi i ett 375l akvarium, hur skulle det funka?

MVH/ Per
#2 - 28 februari 2006 13:52
Hej! Jag har ingen erfarenhet av just den apistogramman men ett antal andra apistogrammor och andra dvärgar. Generellt så brukar det vara vattnet det hänger på, jag lyckades bara få lek på den lätta cacatuoides innan jag flyttade och skaffade mig ett odlingsrum, nu använder jag mig av förberett vatten (ett 105 liters kar med torv och syrestenar) som får stå i minst en vecka innan jag använder det. Med hjälp av detta vatten har jag lyckats få lek på alla arter jag håller och där finns ngt svårare arter som tex Dicrossus Filamentosus, A.Trifasciata, A.Agassizii, A.Nijsseni mm. Så troligen är det vattenkraven som gör fisken svår, de vill gärna ha surt och mjukt vatten men också behandlat vatten och inte direkt från kranen. Detta är mina erfarenheter och inte fakta.
#3 - 28 februari 2006 13:55
Du kan alltid ta en titt på apistogramma.com, där finns det en hel del info om de flesta apisto arter.
#4 - 28 februari 2006 14:17
Jag har kollat på apistogramma.com men det står ingen där om Gibbiceps.
Jag har Hongsloi sedan tidigare och jag är väl medveten om Apistos krav på "rent" vatten men sedan så skiljer det väl på deras krav vad gäller surt/mjukt vatten?
Alltså vissa kan vara oerhört känsliga både vad gäller vattnets "kemiska" kvaliteer och renhet medan andra är relativt okänsliga vad gäller kemin!?

Min fundering grundar sig främst på om Gibbiceps är känslig för pH/hårdhet eller om det är så att den är extra känslig mot föroreningar?

Mitt 375l akvarium är en "växtburk" med pH-controller samt gödning med PMDD så man kan säga att det är rent från föroreningar men vattnet i övrigt är vanligt obehandlat kranvatten.
Ett problem med detta är dock att jag inte kan gå så mycket lägre än pH 6.3 pga CO2-förgiftning.
Kranvattnet är ju i övrigt "relativt" mjukt fast kanske inte tillräckligt?

MVH/ Per
#5 - 28 februari 2006 14:30
Hej.
Dom tillhör gruppen A. Commbrae och vill ha ett surt och mjukt vatten,själv har jag eonotus som skall ha samma förhållanden.Ha många ställen så att dom kan gömma sig.Mina går i Ph ca.5,5-6,0 och hårdhet ca1.
MVH Mats
#6 - 28 februari 2006 15:02
1 dGH? osmosfilter då?
Jag skulle tro att jag har ca 5-6 dGH i kranen hemma, skulle det duga tror du?

Min tanke är inte att odla dem i 375l.

1 dGH, pH 5.5, har du så lågt för en bättre överlevnad hos ev. yngel eller krävs det även för de vuxna djurens överlevnad/välbefinnande?

MVH/ Per
#7 - 28 februari 2006 15:11
Hej Per.
Kan säga som så här att jag försöker efterleva det naturlig som fisken kommer ifrån.Har ca.40 talet fiskar av samma sort i karet.Av dom så är det ca.10 hanar(ca.7 cm stora.) resten är honor,yngel är ej räknade.
MVH Mats
#8 - 28 februari 2006 15:34
Ok, jag förstår vad du menar men jag undrar ändå om/ hur det skulle funka med de förhållandena som jag har i 375?

Om man tittar på vattenvärden från Amazonas så varierar förmodligen dessa väldigt mycket och olika Apistor (och andra) lever på olika ställen med kanske i många fall mycket varierande vattenvärden och kvalite (vit-,klar-,svart-vatten).

Jag har även ett 100l hemma som förnärvarande är fullt med Hongsloi yngel, i detta har jag ett pH-värde på ca 6.0 mha torv & ekbark. Hongsloien lekte även i 375:an men överlevnaden där var ytterst begränsad pga Agassizi som gärna tog för sig när de fick chansen.
Vad jag försöker säga är att jag har inte märkt någon skillnad på trivseln eller lekvilligheten i mitt "lilla sura" akvarium och mitt stora akvarium.
Hongsloi är väl kanske mer robust/okänslig än vad eonotus/ gibbiceps är?

Vad tror du om mina möjligheter?

MVH/ Per
#9 - 28 februari 2006 17:47
Vad gäller surhet och mjukhet tror jag inte att det är ngt problem för dig, speciellt inte om du inte satsar på lek. Jag tror absolut att du kan ha dessa fiskar i ditt 375 l utan problem, om de förökar sig återstår att se men det var ju inget mål....
#10 - 28 februari 2006 21:17
Hej.
Kan säga som så att ett bra vatten är det viktigaste,då verkar det som fisken tål vad som helst,jag har som ex. en temp. som är nere på 21 Gr. och mera sällan upp mot 25.Detta kommer sig av att det finns ej några värmare i mina apisto kar.Filtrering är också av stor betydelse,kör med filterkubb samt droppfilter.
MVH Mats
#11 - 1 mars 2006 07:02
Ok,
Jag kommer nog att testa Gibbiceps då!

Lek i 375 är ju som sagt inget mål, det är det jag har 110 litaren till men jag kan ju tyvärr bara ha en kull i den åt gången, Hongsloi kan jag för övrigt meddela att de trots rikligt med mat samt dagliga vattenbyten växer mycket långsamt.

Tack för era svar och det är kul att se att vi är flera som håller på med Apistogramma här på forumet:) .

MVH/ Per

Annons