Hej
Efter några års sökande och frågande här och där, har jag äntligen fått tag på 10 st vildfångade och superfina Ap. Commbrae. Det är naturligtvis Janne på Åleds zoo som har fixat detta! (vem annars?) Stort tack till honom!
Åleds tog in Ap. Commbrae från en exportör som tar fisk från Mato-Grosso i Brasilien.
Janne har lovat att kolla om det går att få fram exakt vilken flod som är fångstplats.
Ap. Commbrae kom in tillsammans med Borellii,"Opal" som vanligt, de fångas ju i samma biotoper.
Dessa Ap. Commbrae som jag fick upp är av en ovanligt blåfärgad population. Det finns mycket blått på de små hanarnas gällock. I övrigt finns de typiska kännetecknen för Ap. Commbrae. Som den kraftiga sidolinjen som övergår på stjärtroten till en fläck som sträcker sig neråt från sidolinjen. Längsgående sidolinjer på underkroppen som är brutna. Hela fisken ser ibland lite "smutsig" ut.
Men om man inte tycker att färger spelar så stor roll så är det en mycket trevlig liten apistogramma art.
Faktskt så är den en av de gamla "klassiska" apistoarterna som är kända i akvariehobbyn ända sedan sekelskiftet! Den är mycket lättlekt och lättodlad. En perfekt nybörjarart med andra ord. Att den inte har fått någon egentlig spridning beror naturligtvis på att den nog är en av de tråkigast färgade apisto arterna.
Om ni ändå vill testa denna ovanliga och lite udda apistoart så tycker jag att ni ska besöka Åleds Zoo. Jag tror att han har ett tjugotal kvar fortfarande!
Under förra veckan så var jag ute i skogen och fångade vita mygglarver i höstmörkret. Stod i blötsnön som singlade ner och hackade upp ett hål i isen på dammen. Om någon såg mig trodde de nog att jag var helgalen!
Men vad gör man inte för ett gäng vildfångade Commbraes?? :-)
Här är en länk till lite bilder på mina Commbrae, plus en del annat.
Ursäkta den usla bildkvaliten.
http://members19.clubphoto.com/per772259/owner-5366-1.phtml
Mvh/ Per