Apistogramma cacatuoides adopterar

#1 - 1 november 2005 07:12
Min ena cacatuoides hona har adopterat körsbärsräkorna.hon skyddar dem, försöker samla ihop dem och för in dem i grottan.
Problemet är att körsbärsräkorna inte varken riktig vill samlas på ett ställe eller
stanna kvar där.
hon föser in en räka i grottan med hjälp av stjärtfenan simmar som en galning till nästa räka för att fösa in den med.samtidigt har den första räkan tagit sig ut på nya äventyr.
Hon skadar inte räkorna,skyddar dem från andra fiskar som kommer för nära.
Men det finns ca 16 räkor i akvariumet så hon är lika stressad som en 5 barnsmamma på maxi, den 25 och det är fredags eftermiddag .
Finns det något man kan gjöra för att lugna ner honon ?
#2 - 1 november 2005 10:01
Ha ha, det måste se roligt ut.
Du har ingen kamera som tar rörliga bilder för att visa hur det ser ut.
#3 - 1 november 2005 11:08
Håller med matt.is. Det måste verkligen se kul ut!! Och om du har möjlighet att filma detta fenomen vore det en fröjd att få se.
Jag har själv erfarenhet av att befinna mig på ICA Maxi den 25 med 4 barn, så det var inga svårigheter för mig att se det hela framför mig...:) Men jag tror nästan att den här yngelvårdande instinkten enbart stärker din hona i sitt framtida föräldrarskap. Hon kanske vill ge en snygg vink till hanarna att det börjar bli dags för egna småttingar...
Mvh Jeanette
#4 - 1 november 2005 12:33
hahaha får ursäkta men låter som det skulle kunna se väldigt kul ut.
nån lösning har jag inte direkt men du kan stoppa ner lite javamossa.
inte packad utan rätt fluffig så räkorna kan gå in där och leta mat och då kanske fisken inte vill simma in där.
#5 - 1 november 2005 14:02
hehe :D :D de där vill ja se ;)

Annons