Apistogramma borellii ålder?

#1 - 25 september 2003 18:47
Hej, Jag undrar bara hur länge en Apistogramma borellii kan leva?
#2 - 27 september 2003 06:38
Hej

Apistogrammor är förhållandevis ganska kortlivade om man jämför med de större amerikanska cikliderna. En livslängd på 2-3 år är ganska normalt.

De flesta apistogramma arterna är ganska känsliga mot vatten kvalitet och fodersammansättning. Om man håller arterna i optimala förhållanden med ph värden, hårdhet och temperatur som motsvarar just den artens fodringar, och matar med omväxlande med fryst och levande foder så lever de ganska länge.

Sämre livsförutsättningar kortar naturligtvis ner livstiden. De blir mottagliga mot sjukdomar och svampangrepp. Fisktuberkulos och svampangrepp är nog de vanligaste dödsorsakerna hos apistogramma.
Troligen dör mycket få apistogrammor i akvarier av ålderskrämpor!
De flesta dör på grund av sjukdomar orsakade av dålig utfodring och dålig vattenkvalitet.

Men som sagt, om du sköter dina Borellis väl, så borde de i alla fall leva cirka 2-3 år.

Jag hade förresten en Ap. Borelli hona en gång som faktiskt blev åtta år!! Men det var nog "undantaget som bekräftar regeln" :-)

Mvh/Per
#3 - 1 oktober 2003 06:48
Intressanta åsikter. Jag var rätt säker på att Apistogramma i naturen inte levde längre än i akvarier, s.k. anualer.
#4 - 4 oktober 2003 13:29
Hej Koma

Apistogramma är inte "årstidsfiskar" som killis. Men man får väl ändå säga att Apistogramma arterna relativt kortlivade. Ett tecken på det är ju också den snabba könsmognaden. Apistos kan i gynnsamma fall reproducera sig redan efter 3-4 månader!

Mvh/ Per
#5 - 6 oktober 2003 10:05
Pecis vad jag menar. Därtill kommer att i naturen råder balans. Det vill säga varje fisk ersätts av exakt en ny fisk (kan vi förutsätta). Om vi då föreställer oss att en enda fisk i varje kull överlever tills den kan reproducera sig, så kan man anta att vid det laget fisken i kull nummer två blivit könsmogen så finns föräldrarna troligvis inte kvar.

Nu är det förstås lite mer avanserat än så, men de flesta når så klart inte "full" ålder i naturen. Jag antar att den stabila miljön i akvarium gör att man kan få äldre fiskar, speciellt om man håller dem i deras "naturliga" förutsättningar.
#6 - 6 oktober 2003 10:45
Hej

Förmodligen räknas medellivslängden bland ciklider i minuter eller timmar. Detta beroende på den enorma "barnadödligheten". :-)

Mvh/ Per
#7 - 6 oktober 2003 11:32
...I naturen alltså!

Mvh/ Per
#8 - 7 oktober 2003 13:59
Hej Per

Jag försöker bara argumentera att de sällan blir över ett år i naturen, ens om de kommer upp i reproducerande ålder.
;-D

Annons