Apistogramma borellii

#1 - 24 april 2016 11:46
Hej!

Har sedan igår haft 3 blå borellii i mitt 54l. 1 hane 2 honor. Antar att det kan ta ett tag tills dom vänjer sig.

Men honorna har börjat simma runt mer och är ganska aktiva, men hanen ligger mest och trycker bakom en sten. Har varit fram och visat sig några gånger bara.

Sitter ofta helt stilla. Dom bor med guppys och neontetror.

När ska jag börja bli orolig?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 april 2016 12:00
Efter 1-2 veckor
#3 - 25 april 2016 11:09
Kan man säga att det är vanligt eller iaf förekommer att apistogramma gillar att nästan kila ner sig mellan en sten och gruset..?
#4 - 26 april 2016 18:29
Så blev man en erfarenhet rikare då. Hanen låg död på botten när jag kom hem.
#5 - 26 april 2016 19:38
[QUOTE=jensklas;n2354923]Så blev man en erfarenhet rikare då. Hanen låg död på botten när jag kom hem.[/QUOTE]

Hejsan jensklas :)

Enligt min erfarenhet av apistogramma, så är A.borelliin (en av mina favoriter) en av dom mest tåliga. I min värld, så känns ett 54-literkar för litet för att hålla 1+2 av apistogramma.
Har du någon bild på ditt apistogrammakar, är bara lite nyfiken på inredningen :).
Ge nu inte upp dina apisar, inte den lättaste art att hålla, men tusan så intressanta när det funkar ;).

//Inger

#6 - 26 april 2016 19:56
Verkar vara väldigt begränsat vad för fisk och antal man kan ha i ett så litet akvarium. Om man inte frågar zoobutiksförsäljaren..

Kan absolut lägga upp en bild
#7 - 26 april 2016 19:58
Hmm, gick inge vidare att bifoga en bild..
#8 - 27 april 2016 15:10
ttps://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-10-amerikanska-ciklider/76753-mina-apistogramma?view=stream.
Denna långa tråd om apistogramma rekommenderas varmt, den tar ju sin lilla tid att läsa förstås, men där finns mycket matnyttigt [:)].

Ditt kar ser fint ut, men i stället för slottet, så hade jag i alla fall bytt ut det mot kanske en kokosnötsgrotta eller någon grotta skapad av rötter. Varje hona behöver sitt eget lilla "revir" en bra bit ifrån varandra :).
Dessutom för att få apisarna att trivas, så fodras en hel del mindre växter, en massa rötter, blad (eklöv/catappa) och pinnar längs bottenregionen.
I artregistret för A. borellii, så rekommenderas ett kar på 45cm och 40 liter, för mig i alla fall, så känns det alldeles för litet.

Din apishane borde inte ha dött så snabbt efter inköp, så har du en seriös handlare så bör du få en ny :).

//Inger

#9 - 27 april 2016 16:10
[QUOTE=Inger H;n2354971]ttps://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-10-amerikanska-ciklider/76753-mina-apistogramma?view=stream.
Denna långa tråd om apistogramma rekommenderas varmt, den tar ju sin lilla tid att läsa förstås, men där finns mycket matnyttigt [:)].

Ditt kar ser fint ut, men i stället för slottet, så hade jag i alla fall bytt ut det mot kanske en kokosnötsgrotta eller någon grotta skapad av rötter. Varje hona behöver sitt eget lilla "revir" en bra bit ifrån varandra :).
Dessutom för att få apisarna att trivas, så fodras en hel del mindre växter, en massa rötter, blad (eklöv/catappa) och pinnar längs bottenregionen.
I artregistret för A. borellii, så rekommenderas ett kar på 45cm och 40 liter, för mig i alla fall, så känns det alldeles för litet.

Din apishane borde inte ha dött så snabbt efter inköp, så har du en seriös handlare så bör du få en ny :).

//Inger

[/QUOTE]

Tack för tipsen!

Från början inleddes karet mer för guppys och neontetror, tillsammans med barnen och sambon.. Sen kom det i borelliis lite senare. Ska helt klart försöka anpassa mer till dom.

Slottet ville jag ens inte ha. Ska kolla efter lämpliga rötter.

Ja, lät tveksam försäljaren jag pratade med. Men han jag köpte av skulle ringa imorgon. Ganska övertygad om att han kommer lösa det.
#10 - 27 april 2016 19:01
[QUOTE=jensklas;n2354978]

Tack för tipsen!

Från början inleddes karet mer för guppys och neontetror, tillsammans med barnen och sambon.. Sen kom det i borelliis lite senare. Ska helt klart försöka anpassa mer till dom.

Slottet ville jag ens inte ha. Ska kolla efter lämpliga rötter.

Ja, lät tveksam försäljaren jag pratade med. Men han jag köpte av skulle ringa imorgon. Ganska övertygad om att han kommer lösa det.[/QUOTE]

Hoppas att det löser sig med en ny hane - eller hoppas, den hanen som du köpte kan aldrig ha varit frisk, så stå på dig!
Lycka till! :)

//Inger
#11 - 27 april 2016 20:56
[QUOTE=Inger H;n2355010]

Hoppas att det löser sig med en ny hane - eller hoppas, den hanen som du köpte kan aldrig ha varit frisk, så stå på dig!
Lycka till! :)

//Inger[/QUOTE]

#12 - 7 maj 2016 15:40
Ny hane på plats som verkar må prima. Tyvärr dog en av honorna också. Fick en ny av zooaffären även denna gång. (har kollat vattenvärdena vilka är bra) Kanonsäljare på arken zoo.

Till min fråga.

Fick som sagt en ny hona. Min andra hona är knallgul oftast, den nya lite mindre är mer gråvit typ.

När bör den få sin nya färg, vid vilken åldet/storlek? Eller kommer det när den bott in sig?
#13 - 7 maj 2016 16:12
[QUOTE=jensklas;n2355646]Ny hane på plats som verkar må prima. Tyvärr dog en av honorna också. Fick en ny av zooaffären även denna gång. (har kollat vattenvärdena vilka är bra) Kanonsäljare på arken zoo.

Till min fråga.

Fick som sagt en ny hona. Min andra hona är knallgul oftast, den nya lite mindre är mer gråvit typ.

När bör den få sin nya färg, vid vilken åldet/storlek? Eller kommer det när den bott in sig?[/QUOTE]

Den lite äldre honan är nog ganska så parningsvillig, eftersom hon är så gul som du säger. Sen kanske lite högre i "i rang" - hon var först :). Den knallgula färgen brukar visa sig oftast när, som sagt det är lek på gång :).

//Inger
#14 - 7 maj 2016 16:30
[QUOTE=Inger H;n2355651]

Den lite äldre honan är nog ganska så parningsvillig, eftersom hon är så gul som du säger. Sen kanske lite högre i "i rang" - hon var först :). Den knallgula färgen brukar visa sig oftast när, som sagt det är lek på gång :).

//Inger[/QUOTE]

Ahh, ok! Då får jag vänta och se då
#15 - 7 maj 2016 17:05
[QUOTE=jensklas;n2355193]

Lite lite mer anpassat till dom.. Kommer förresten få en ny hane :)[/QUOTE]

Blad, rötter/pinnar lite huller om buller fattas längs bottenregionen ;):).

Ett gammalt foto, men lite så här.

[ATTACH=CONFIG]n2355662[/ATTACH]

#16 - 7 maj 2016 17:08
...usch vilken dålig bild [:-4]

//Inger
#17 - 7 maj 2016 17:16
[QUOTE=Inger H;n2355663]...usch vilken dålig bild [:-4]

//Inger[/QUOTE]

Tillräckligt bra för att man ska se hur snyggt karet är ;)
#18 - 7 maj 2016 17:24
[QUOTE=Shepard;n2355665]

Tillräckligt bra för att man ska se hur snyggt karet är ;)[/QUOTE]

Tycker du det så... :).

//Inger
#19 - 7 maj 2016 17:30
[QUOTE=Inger H;n2355666]

Tycker du det så... :).

//Inger[/QUOTE]

Japp :) Brukar inte heller få till några superbilder, och definitivt inte så snygga kar.
#20 - 7 maj 2016 19:19
[QUOTE=Shepard;n2355667]

Japp :) Brukar inte heller få till några superbilder, och definitivt inte så snygga kar.[/QUOTE]

Håller med. Jättesnyggt
#21 - 14 maj 2016 13:38
Grattis! :)

//Inger
#22 - 14 maj 2016 16:47
[QUOTE=Inger H;n2355904]Grattis! :)

//Inger[/QUOTE]

Tack! Sett kanske 12 st. Hur stor överlevnadschans är det på dessa tro?

Annons