Apistogramma Borelli/60 liter!

#1 - 17 oktober 2009 17:01
Då har man startat ännu ett litet kar. Jag har länge funderat på att ha en grupp Apistogramma för sig själv i ett kar och i söndags gjorde jag i ordning ett 60 liters kar och i måndags hämtade jag 1+3 Apistogramma Borelli. Det var tänkt att dom skulle gå för sig själva, men dom vart lite rädda av sig, så jag slängde ner 10 st neontetrer också, och dom trivdes genast bättre.

Kommer att uppdatera med bilder när lek och sånt startar.

MVH/Freddan
#2 - 17 oktober 2009 17:02
Förresten. Har precis varit ute och plockat löv på en äng där jag bor, vet inte vilken sorts löv det är. Men hur går jag till väga innan jag kan lägga ner dom i karet? Skall dom kokas innan?

MVH/Freddan
#3 - 17 oktober 2009 17:15
Lönn löv är det jag plockat. Funkar dessa löv?

MVH/Freddan
#4 - 17 oktober 2009 17:17
Nej, de kommer att klägga igen hela karet efter bara några dagar.
Det är ek eller boklöv du ska ha men de sitter kvar på träden än så länge...
#5 - 17 oktober 2009 17:21
ansjo skrev:
Nej, de kommer att klägga igen hela karet efter bara några dagar.

Det är ek eller boklöv du ska ha men de sitter kvar på träden än så länge...

Är du säker, jag har haft lönn löv nu i 2 veckor

http://i251.photobucket.com/albums/gg308/Simonsaysbaka/Guldbarbergmmersig.jpg

och allt funkar fint, blev bara lite orolig, för vill ju inte att fisken ska dö
#6 - 17 oktober 2009 17:25
Jaja, några dagar kanske var att ta i;), men det är stor skillnad på de löven som du har och de som är lite hårdare såsom ek och bok.
Lönn tex kommer att förmultna ganska fort och är inget som jag personligen skulle stoppa i mitt kar.
Bilagor:
#7 - 17 oktober 2009 17:35
Ah då förstår jag, det är lite svårt att få tag på eklöv här i norrland :) men jag ska nog ta upp löven när jag ser att de börjat ruttna de borde ju funka?

Jag har kokat löven och lagt dem i blöt tills vattnet inte färgade sig nå mer, de var efter de jag la ner dem i akvariet, får väl se hur länge det tar innan de börjar ruttna, jag tror minst 2 veckor till för än så länge så ser de bra ut :D
#8 - 17 oktober 2009 17:44
det låter som ett kul projekt uppdatera med bilder ändååå
#9 - 17 oktober 2009 23:03
Spännande!

Har mycket starka funderingar på att skicka ner ett större antal Borelli i mitt 400 kar.

Har faktiskt funderat i flera månader, men ännu inte hittat några "äkta" fiskar att köpa.

Odlingsformerna verkar ha tagit över marknaden till 100%[:(!]
Bilagor:
#10 - 28 oktober 2009 14:35
Här kommer en liten uppdatering. Första leken kom faktiskt redan i förrgår, och jag har bara sett honan typ 10 sekunder sen dess, ett tecken på att hon verkar sköta det bra, trots att dom fortfarande bara är ungfiskar.

Bilder kommer att komma, om hon kommer fram med yngel väntar mig att se lite smått i början på nästa vecka isåfall.

Har fått ett par bra på bilder på hannen, som jag skall försöka lägga in sen.

MVH/Freddan
#11 - 28 oktober 2009 14:59
tjena fredde!

Lägg gärna in några bilder på helheten av karet också!

Kul med apisto, har själv några par som går ...

Annons