Apistogramma borelli

#1 - 20 september 2004 11:20
Hejsan!

Har skaffat mig 2 stycken av denna dvärgciklid, en hane och en hona. Tycker att dom är jättefina och så men jag har ett problem och det är att få dom att äta. Jag gav dom frysfoder häromdagen och då tror jag att dom faktiskt åt lite grann men när jag ger vanligt flingfoder så äter dom inte alls, dom verkar inte ens intresserade.

Vad ska jag göra, frysfoder ger jag bara 1-2 gånger i veckan så därför måste jag ju få dom att äta något annat också, men vad????
#2 - 20 september 2004 11:37
Våra var också klena i maten framförallt när det gällde flingfoder.

Förutom frysfoder varierade jag flingorna med Dr Basslers, en av de minsta sorterna, ett par gånger i veckan och det fungerade ganska bra.
#3 - 20 september 2004 12:31
OK, Dr Basslers det är också ett flingfoder, eller??
#4 - 20 september 2004 12:49
GVGMIX från Sera(ett torrfoder) kan också fungera bra. När det gäller kräsna killis och apisto har det varit lyckosamt för mig, dock inte alltid. En del apisto dör hellre än äter torrfoder.....[:-118]
#5 - 20 september 2004 14:00
Ok, jag får nog försöka ta mig till akvarie affären under veckan och kolla på dessa foder. Jag vill ju inte att dom ska svälta ihjäl det första dom gör [:(]
#6 - 20 september 2004 14:27
Prova ge dom torrfoder i form av granulat.. Granulatet sjunker till botten där blyga apistogrammor trivs..
#7 - 20 september 2004 14:28
Jag har testat Dr Basslers forte till mona Kakaduor och de är tokiga i det. Det är inte flingor utan snarare små, små kulor/pellets

/Niklas
#8 - 20 september 2004 15:37
OK, tack så mycket för era svar, det blir nog att pröva på Dr Basslers eller någon sorts granulat eftersom dom mest håller sig till botten.
#9 - 23 september 2004 08:25
Hej nikki !

Det bästa är nog att ge lite frysfoder till Apistogrammorna varje dag,och torrfoder till dina övriga fiskar.
MVH
#10 - 23 september 2004 09:07
Mina apistos - liksom alla andra fiskar - är tokiga i räkmix.
mvh Daniel
#11 - 25 september 2004 09:43
Hej igen!

Nu har jag köpt granulat och apistogrammorna tycker om det, men nu har det uppstått ett nytt problem, mina kardinaler är för snabba och glupska för att apistogrammorna ska hinna få något, en enda gång har dom hunnit få i sig något. Är det någon som har något tips på vad jag ska göra, jag blir så irriterad på kardinalerna för att dom är så glupska av sig, det är ju otroligt igentligen hur en så liten fisk kan vara så glupsk. Mina apistor kommer ju att svälta ihjäl om det ska fortsätta så här.
#12 - 25 september 2004 10:51
Hej nikki !

Flera måltider ? Mata samtidigt på flera ställen i akvariet ?
Mätta Kardinaler är inte särskilt glupska enligt mig.
Enbart torrfoder till Apistogrammor räcker inte för att i längden hålla dem i gott hull. Fryst artemia,mygglarver,daphnier,räkmix mm. Prova och se vad dom tycker bäst om. Mina Borellii är tokiga i röda mygglarver !
Lycka Till !
#13 - 25 september 2004 11:11
Tack Haleli för ditt svar!

visst flera måltider kan kanske vara värt ett försök jag ger oftast mat bara en gång per dag ibland två för att jag är så rädd för att överutfodra eftersom jag har hört att det är det vanligaste nybörjar felet och enligt mitt tycke så ger jag ändå mycket mat.

Jag brukar mata på två ställen men kardinalerna hinner ändå överallt. Jag ger även fryst artemia men det är samma sak då , dom glupska kardinalerna äter så mycket så att dom får kul magar.

Tidigare så gav jag flingfoder men det var apistogrammerna inte ens intresserad av det var därför jag var och köpte granulat som jag fick tips om här och det sa dom även i akvariebutiken att det var ett väldigt bra foder och att cikliderna brukar tycka om det.

Cikliderna tycker om detta foder och är intresserad av maten men hinner dock inte ta någon mat pga kardinalerna.

Röda mygg larver vågar jag och vill jag inte mata med eftersom man kan vara så allergisk mot det.

Men som sagt var problemet nu är inte att hitta något som dom tycker om utan att dom ska hinna få maten innan den är slut.

Annons