Apistogramma agassizii och fjärillsciklid?

#1 - 16 april 2004 09:52
Funkar det att ha Apistogramma agassizii och fjärillsciklid tillsammans i ett 100 liters?
Jag har också skalare i.
#2 - 16 april 2004 10:32
tar du bort scalarerna så går det nog även fast det kanske är i minsta laget?

Scalarerna borde du ta bort endå efter som ditt akvarium tyvärr är påtok för litet för så pass stora fiskar. Dom kommer bara växa upp och bli deformerade.
#3 - 16 april 2004 11:21
Absolut inget problem med storleken for de 2 paren. Ta bort Skalarerna, 100 liter ar pa tok for litet. Ta aven bort Botiorna och algataren (om det inte ar en Oto), dom ar aktiva pa kvallar o natter o kommer att kaka upp rommen nar foraldrarna inte kan se o forsvara.
#4 - 16 april 2004 11:59
Ta bort skalarerna och botierna. Eftersom att skalarerna är för stora för fjärilsciklider men inte för akvariet.det är inte säker att fjärilsciklider kan skydda ynglena mot botierna häller.Men jag tror att det går bra att blanda fjärilsciklider med agassizii.
#5 - 16 april 2004 13:38

a det går bra.. Jag har de båda två tillsammans o de verkar inte ha några problem med varandra.. aldrig sett dem bråka.

#6 - 21 april 2004 07:46
Tror inte att det kommer fungera med bade Apistogrammorna och fjärilscikliderna. Kan inte tänka mig att A. agassizii paret när de leker inte kommer ta knäcken pa fjärilarna. Och leka kommer de göra om akvariet är i skick. Den är väldigt lättlekt och honan är trots sin storlek en riktig kämpe.

Calle
#7 - 21 april 2004 12:44
Det kommer att funka med dvargcikliderna. Apisto honor ar ju som sagt for hemska nar dom har yngel men deras revir ar pyttelitet sa det blir inga problem i ett 100 liters. Dessutom sa slass ju de snallare fjarilarna som ett par mot en ensam Apisto.

100 liter ar pa tok for litet for Skalarer. Jag hade ett par i ett 250 liters och var tvunken att flytta dom for dom vart for stora. Manga inser inte hur mycket dom vaxer och att dom inte alls forblir dessa lovtunna snalla sma fiskar. Dom blir ordentligt stora (jag har hanar pa over 20cm langa o 35 cm hoga) och ar dessutom utpraglade rovfiskar, du kommer aldrig att fa behalla ett enda dvargsiklid yngel (eller Apisto hona om ett ar eller sa!!) om du har skalarer i samma kar. Det sags ju att Skalarer anpassar sin storlek litt tanken dar de bor men detta ar felaktigt. Fenorna tillbakabildas och du far en hemskt ful fisk som fortfarande har en jattemun, jatte mage o jatte aptit.

Annons