Apistogramma agassizii

#1 - 2 november 2006 06:20
Efter ett bra tag av små krigande i odlingskaret började agassizii'sarna till min stora glädje att leka igår. Hanen förförde honan och tog henne med in i en av mina hemmagjorda grotter. Detta var är självklart roligt och nu undrar jag så klart hur duktiga yngelvårdare agassizii är? Någon som har erfarenheter att del med sig av?

Apistogramma brukar ju generelt vara rätt så duktiga vad jag förstår men har inte hittat någon specifik info om agassizii.

Honan står nu i alla fall och fläktar i grottan och hanen går på patrull utanför o vaktar.

Jens E
#2 - 2 november 2006 07:48
vanligtvis så brukar de vara goda yngelvårdare, det brukar inte vara problem med det. Nu har du dem i lekakvarium också och inte så mkt som kan störa.. så detta ska säkert gå bra.
agassizii är väl inte den lättaste apitogramman att få i lek så ett gott tecken på att dina fiskar mår gott, så grattis till din lek och du får börja fundera på artemia kläckning om ett tag, för tror det kommer behövas för få god tillväxt på dina yngel.
Vilken färgvariant är det du har på dina agassizii ?

Så jag har inte så mkt tips att komma med, då de brukar sköta detta bäst själva... så nu ska de bara inte störas och du förbereda för deras mat..

Grattis till leken
#3 - 2 november 2006 09:00
Tackar! Den varianten som jag har är "dubbel red". Lockade till lek med mycket röda mygg ett tag och igår körde jag ett störe vattenbyte med lite kallare vatten och sen var de igång! Har även använt torv extrakt (Sera Morena) vid vattenbyten och boklöv/eklöv i karet. Vekar som det gjort susen!

Hoppas nu på en rejäl hög med yngel.

Artemia har jag kläckt ett tag nu till palett och fjärilsciklid ynglen/larverna men får kanske öka upp mängden eftersom där förhoppningsvis tillkommer ett gäng yngel till!

Trodde ALDRIG att jag skulle bli så här biten av denna hobbyn. Illa, nu går all tid till att läsa på, studera och lära sig om fiskar! Hinner knappt med något annat. Skönt att det är vinter nu så slipper man frugans tjat om att trädgården inte är färdig anlaggd ännu! :)
#4 - 3 november 2006 01:43
Låter som du gjort precis som man ska, hade inte gjort på bättre vis själv [:-15]
Roligt att du hade Double-red... den är riktigt snygg... så hoppas på en fin kull och kanske bilder en dag, vore trevligt att se..
Artemia som första foder kommer gå perfekt och det värsta är gjort.. har du kommit så här långt brukar det gå bra, de kan snarare vara kinkiga att komma igng att leka ibland, men det gick ju som smort..

Att du snabbt blivit väldigt intresserad har jag märkt då vi pratat en del i mail, skönt att vara hör inne på Zoopet, för här är vi lite småtokiga alla...

Fortsatt Lycka till och berätta hur det går

Hälsn Robban

Annons