Hej!
Jag har också lite tips som kan vara nyttiga.
Men först måste jag säga att det är en myt att A.Cacatuoides m.fl dvärgciklider skulle vara extremt kortlivade. A. Cactuoides lever oftast betydligt längre än de 9-12 månader som står i t.ex Zoopets artbeskrivning, men det beror på om man klarar av att hålla en hög vattenkvalite (regelbundna vattenbyten) och i övrigt ta hand om fiskarnas behov.
Livslängden för Apistogrammor påverkas rent allmänt av två faktorer och det är om fiskarna är ;
* vildfångade resp. odlade
vildfångade är ofta betydligt svårare att hålla vid liv, kan kräva enbart levandefoder, kräver ibland extremt mjukt vatten och väldigt lågt pH (<5)
* vilka vattenvärden man håller (dvs pH och hårdhet)
se ovanstående punkt, odlad fisk klarar ett bredare spektrum av värden.
Som sagts i tidigare inlägg så är A.Cacatuoides tålig och inte så kräsen vad gäller pH och hårdhet på vattnet. Således en bra "nybörjarapistogramma".
A.Agassizzi klarar också ett lite högre pH (upp till 7.5) och medelhårt vatten, den är lite mer aggresiv utav sig men det borde gå bra med ett 100-liters akvarium, förutsatt tillräckligt med gömställen (ett gäng upponer vända blomkrukor och rejält med javamossa i närheten funkar bra). Fördelningen 1 hane och 3 honor är bra, då de inte är parbildande utan hanen tolererar flera honor. Detta gäller även för A.Cacatuoides.
Andra bra dvärgciklider att starta med är t.ex A. Borrelli som går bra att hålla i även aningen mindre akvarium, den är parbildande så (1:1 fördelning).
Eller varför inte Bågfensciklider t.ex Nannacara Anomala extremt lättodlad och tålig. (1:1 fördelning)
Vad gäller sällskap så är det tetror och sugmalar helt ok. Dvärgciklider har nog inga problem att hävda sig mot någon form av tetror. Sugmalarna konkurrerar inte om mat och utrymme på samma sätt så inga problem där heller.
Men, men, om man tänkte odla sina små dvärgciklider så är det bra att veta att större sugmalar (L-malar m.fl) gärna äter upp rommen. Isåfall är det bättre med pansarmalar som dvärgcikliderna klarar av att hålla på avstånd.
Sen tycker tetror om små yngel som kosttillskott och kan gå hårt åt en liten yngelsvärm, då skulle jag istället rekommendera bilbukar som sällskap.
Hoppas det kan vara till någon hjälp!