Apistogramma

#1 - 10 oktober 2005 14:22
Har funderingar på att skaffa dvärgciklider till ett mindre akvarium, ca 100 liter. Mest intresserad är jag och min sambo av Apistogramma agassizii och A. cacatuoides men har läst att dessa är ganska kortlivade. Vad har ni för erfarenheter?

Fungerar det med t ex 1+2 Apistogramma agassizii, en sugmal och ett stim tetror typ fantom eller svart neon? Hur många tetror får plats?
#2 - 11 oktober 2005 10:06
Ingen som vet nåt?
#3 - 11 oktober 2005 10:41
Hej!

Det fungerar nog jättebra. Jag tror att ett stim på 15 tetror skulle vara lagom.

Jag har ingen erfarenhet av dessa apistogramma, men cacatuoides anses nog vara en tålig men kortlivad sort. Den ska också vara lätt att få yngel på medans agassizii är svårare.

Kan annars tipsa om en sort jag har själv, Apistogramma Macmasteri. Upplever den som väldigt tålig. Den kräver inte så surt vatten, jag har den själv i pH omkring 7, och mina är väldigt lättlekta. Macmasterin fungerar även bra att ha parvis om man vill.

/Mattias
#4 - 11 oktober 2005 12:08
Det enda som kan bli problem är att tetror oftast är väldigt snabba när de äter och det kan vara svårt för apistogrammorna att komma åt maten. Fast framför allt cacatuoides är ganska framfusiga så de klarar sig säkert. Annars får man sprida ut maten och se till att den sjunker ganska fort. Jag har både cacatuoides och agassizii men de senare är dock VF så de kan kanske inte jämföras med odlade varianter. Cacatuoides har jag dock upplevt som mycket robusta och lättlekta, de har lekt tre gånger på ca 3 månader och fått frisimmande yngel varje gång.
#5 - 11 oktober 2005 12:26
Jag har Cacatuoides ihop med kardinaltetror och de har inga som helst problem med att hävda sig vid matning.
#6 - 13 oktober 2005 21:43
Hej!

Jag har också lite tips som kan vara nyttiga.

Men först måste jag säga att det är en myt att A.Cacatuoides m.fl dvärgciklider skulle vara extremt kortlivade. A. Cactuoides lever oftast betydligt längre än de 9-12 månader som står i t.ex Zoopets artbeskrivning, men det beror på om man klarar av att hålla en hög vattenkvalite (regelbundna vattenbyten) och i övrigt ta hand om fiskarnas behov.

Livslängden för Apistogrammor påverkas rent allmänt av två faktorer och det är om fiskarna är ;

* vildfångade resp. odlade
vildfångade är ofta betydligt svårare att hålla vid liv, kan kräva enbart levandefoder, kräver ibland extremt mjukt vatten och väldigt lågt pH (<5)

* vilka vattenvärden man håller (dvs pH och hårdhet)
se ovanstående punkt, odlad fisk klarar ett bredare spektrum av värden.

Som sagts i tidigare inlägg så är A.Cacatuoides tålig och inte så kräsen vad gäller pH och hårdhet på vattnet. Således en bra "nybörjarapistogramma".

A.Agassizzi klarar också ett lite högre pH (upp till 7.5) och medelhårt vatten, den är lite mer aggresiv utav sig men det borde gå bra med ett 100-liters akvarium, förutsatt tillräckligt med gömställen (ett gäng upponer vända blomkrukor och rejält med javamossa i närheten funkar bra). Fördelningen 1 hane och 3 honor är bra, då de inte är parbildande utan hanen tolererar flera honor. Detta gäller även för A.Cacatuoides.

Andra bra dvärgciklider att starta med är t.ex A. Borrelli som går bra att hålla i även aningen mindre akvarium, den är parbildande så (1:1 fördelning).

Eller varför inte Bågfensciklider t.ex Nannacara Anomala extremt lättodlad och tålig. (1:1 fördelning)

Vad gäller sällskap så är det tetror och sugmalar helt ok. Dvärgciklider har nog inga problem att hävda sig mot någon form av tetror. Sugmalarna konkurrerar inte om mat och utrymme på samma sätt så inga problem där heller.

Men, men, om man tänkte odla sina små dvärgciklider så är det bra att veta att större sugmalar (L-malar m.fl) gärna äter upp rommen. Isåfall är det bättre med pansarmalar som dvärgcikliderna klarar av att hålla på avstånd.

Sen tycker tetror om små yngel som kosttillskott och kan gå hårt åt en liten yngelsvärm, då skulle jag istället rekommendera bilbukar som sällskap.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!
#7 - 14 oktober 2005 08:08
Blir så lycklig varje gång jag får läsa något om dvärgciklider. Lär mig något nytt hela tiden. Har ett par Agassizii, ett par Macilensis, ett par nyckelhål, ett par Dorsigera samt två par fjärilsciklider.
Fjärilscikliderna är ju helt klart de som tar för sig mest i mitt akvarium. Men jag har byggt upp många gömställen med rötter, blomkrukor, eklöv och växter, så än så länge verkar det inte vara några problem.
#8 - 20 oktober 2005 09:47
Bara ett litet påpekande Ap borelli är inte parlekande (föräldrarna hjälps inte åt med yngelvården tex och hanen leker gärna av med flera honor om finns) - däremot går det ypperligt bra att ha den parvis.
Lättlekt, snygg men har svårare att hävda sig mot andra fiskar än andra apistogrammor..
#9 - 20 oktober 2005 21:45
Bågfen är mycket riktigt tålig lättskött under förutsättning att hannen hinner undan då rom lagts,Honan brukar då vara mycket aggresiv och hanen går ofta åt.[xx(]
#10 - 21 oktober 2005 10:24
Uppdaterar lite grann vad jag skrev, tidigare.

Citat

"Andra bra dvärgciklider att starta med är t.ex A. Borrelli som går bra att hålla i även aningen mindre akvarium, den är parbildande så (1:1 fördelning).

Eller varför inte Bågfensciklider t.ex Nannacara Anomala extremt lättodlad och tålig. (1:1 fördelning)"

Slut citat

A. borelli är som matt.is nämnde inte parbildande utan hanen leker av flera honor om de finns, dock så hjälper han till med yngelvården, i första hand genom yttre försvar mot yngelpredator. Och ifall honan skulle stryka med av någon anledning så kan han ta hand om yngelvården själv.

Anledningen till att jag skrev 1:1 fördelning var att A. borrelli går att ha i mycket små akvarier om man har den fördelningen. Jag vet en som har odlat i 10 liters akvarium, även om jag inte rekommederar någon att testa i så små kar.

Vad gäller Bågfenscikliden (Nannacara anomala) så är lekförberedelserna ibland mycket aggressiva. Efter romläggning så bevakar honan ett område av ca 30-40 cm diameter runt rommen/äggen, där tolereras varken hanen eller andra fiskar. Jag har nästan alltid låtit hanen vara kvar om han har lite utrymme kvar att vistas på, kan bli svårt i akvarium i 40-50 liters klassen, men fungerar enligt mina erfarenheter bra i lite större akvarium >100 liter.

Men allt är ju relativt, just nu håller jag 40 stycken N anomala i ett 45 liters akvarium, i väntan på avyttring.

Annons