Apistogramma.................

#1 - 29 maj 2004 18:18
jag har en förfrågan till alla akvarister som äger någon form av apistogrammor. Jag skulle vilja att de som känner för det skriver vad de har för apistogramma och lite om akvariet som dem går i (inredning, andra fiskar etc). Att inreda ett akvarium med apistogramma fiskar kan vara väldigt knepigt, bara att välja vilken art av apistogramma man ska ha kan ge gråa hår...... så jag hoppas att genom detta ska en som är intresserad av dessa förtjusande dvärgciklider komma till det här ämnet och hitta inspiration och kanske få några goda råd. Om det här går bra så ska jag försöka göra en lista över så många apistogramma arter som möjligt och posta den på det här ämnet. Alla svar kommer att uppskattas
#2 - 30 maj 2004 17:01
Jag har 1+2 agassizii och 1+2 cacatuoides i ett 100liters kar.
Har precis skaffat dem, så har inte samlat på mig jätte mkt kunskaper om dem än, iofs bör man väl göra det innan man ger sig på en ny art.. men men
Har 5 rötter + 4 växter.
#3 - 30 maj 2004 17:18
inte kakaduor och agassizi
en blir dominant och tar över hela akvariet... Hade den kombinationen så sent som för ett par veckor sen (200 liter). Största hanen av dem båda simmar in i krukorna och äter äggen från dom andra.
Bästa är fiskar som är mer olika varandra alt. lugna apistogramma.
Hade tex fjärilar innan agassizi.. dom funkade bättre med kakaduor. Detsamma med kurvciklider
#4 - 30 maj 2004 17:45
Hej
Jag har Apistogramma borelli och Apistogramma agassizii ihop. Och jag kan inte hålla med om att agassizzi gör livet svårare för borielli men det beror kanske med på att jag har ett så pass stor akvarium som 450liter och har mycket rötter och gömställen. Och då räknas ändå borellin till en av de vekare apistona.

Sällskapet är
10 Minortetra
10 Kilfläckstetra
2 Ancistrus
3 Scalare

Vill man veta mera om dvärgciklider tycker jag verkligen att man ska gå in denna sida:
http://www.och.nu/apistosweden/
#5 - 30 maj 2004 18:39
Hej.
Gå in på min sida på Zoonen,har lite uppslag kanske.
MVH Mats
#6 - 30 maj 2004 20:18
Hade kakaduor och panduro ihop.. Pandurohanen dominerade men var inte taskig mot dom andra, mer att han visade upp sin storlek och då backade kakaduahanen undan...

Hade förresten ett kakaduapar där hanen var helt ointreserad av honan, kändes lite som om dom var från två olika världar.. Tror inte att Herkules Zoo i Göteborg säljer mig två olika arter..
#7 - 30 maj 2004 21:30
Jag har 1+2 A. viejita II i ett 89-liters. Känsliga kräk, har haft arten i två år och två stora maffiga hanar har fått hål i huvet. Arten har lekt en gång, men det blev inget. Vatten var väl inte riktigt bra, det ska vara väldigt mjukt och surt. Ska samla ihop lite eklöv på tomten. Arten är den snyggaste av alla, tycker jag.
Och så A. cacatuoides i ett 128-liters. Hade 1+2 även där, men nu är de runt 20. Ändå sålde jag 30 stycken i dag - de är som kaniner! Det blir kull efter kull, och när någon förälder trillar av pinn tar någon annan över.
En lista på alla apistogramma-arter blir rätt lång - på Fishbase finns över 50, sen finns flera nyligen beskrivna, till exempel A. alacrina (betyder "hår i armhålan"!) .Plus alla som ännu bara heter "sp.".
mvh Daniel
#8 - 2 juni 2004 11:15
Jag hade 2st agassizii i ett 100 liters. De lekte flera ggr men de blev alldrig ngt. jag har rötter men inte jätte mycket med växter, jag har inte mörk sand heller, men det brukar de väl vilja ha. hanen dog nyligen så jag köpte 2st cacatuoides istället. men de vet jag int så mycket om.
#9 - 2 juni 2004 13:21
Jag har fn. A Cacatuoides, A Macmasteri, A. Sp. Acre, A. Hongsloi samt A Mendezi "Manus" De går artvis i 105 liters kar med en kruka, en rot samt lite flytormbunkar. Vattnet är torvfiltrerat RO som blandats med kranvatten.
#10 - 2 juni 2004 15:39
Glömde A. sp Colombia o en länk
http://www.apisto.com/FAQ/ASG_List_Names.html
#11 - 2 juni 2004 15:56
Hej! Jag kör med den annorlunda kombinationen Apistogramma Nijssenji samt apistogramma Vijita i ett 125 liters kar. Det har gått mycket bra men det är inget jag rekomenderar. Jag har dessutom cirka 10 yngel av Nissenjin i det karet och de har klarat sig bra. För mig har tvärt emot vad andra säger viejitan varit den minst känsliga. Det jag vill säga är att man nog måste prova sig fram. Jag tycker dock att det snyggast om man har en art apistogramma samt sedan tetror eller något annat passande. Man skall ha tur om 2 olika apistogrammor går bra i 100 literskar. Det snyggaste karet jag har är ett med aggasizzi samt dolkstygns tetror. aggazzisin går då på botten samt tetran går högre upp. Vad det gäller Aggazzisin har jag upplevt att de kan vara mycket känsliga för snabba PH ändringar.

Annons