Apistogramma

#1 - 22 april 2012 17:41
Köpte ett par honan dog och hanen är hur pig och fin ut som helst. Köpte 2st honor till nu har en dött och den andra glider runt med strömmen och kommer förmodligen dö den också. Någon som har koll på varför bara honorna dör?

Dessutom bor en Siamensis med dessa 3(2) st som mår jättebra vad det verkar.

Min teori är att det är något med vattnet som de inte tål och att hanen klarar sig bättre pga storleken.

112L
Eheim 2222 ytterfilter med substrat pro "bollar?" och makaroner.
Mycket växter och ett litet grottsystem
Göder med PMDD (Sparsamt)

Vattenvärden
dGH >7
dKH 6
PH 6.8
Nitrat 10
Nitrit 0
#2 - 23 april 2012 14:11
Suck nu dog den sissta honan :(
#3 - 23 april 2012 14:24
vilken apisto är det?
#4 - 23 april 2012 15:57
MrBig skrev:
Köpte ett par honan dog och hanen är hur pig och fin ut som helst. Köpte 2st honor till nu har en dött och den andra glider runt med strömmen och kommer förmodligen dö den också. Någon som har koll på varför bara honorna dör?

Dessutom bor en Siamensis med dessa 3(2) st som mår jättebra vad det verkar.

Min teori är att det är något med vattnet som de inte tål och att hanen klarar sig bättre pga storleken.

112L

Eheim 2222 ytterfilter med substrat pro "bollar?" och makaroner.

Mycket växter och ett litet grottsystem

Göder med PMDD (Sparsamt)

Vattenvärden

dGH >7

dKH 6

PH 6.8

Nitrat 10

Nitrit 0

En varningsklocka ringer hos mig när jag läser "glider runt med strömmen". För kraftig vattencirkulation i akvariet är helt förödande för många Apisto arter. Skaffa ett långt stril rör på utloppet. Ett bra apisto akvarium bör ha minimal cirkulation, men ändå ha en bra omsättning och bra biologisk filtrering av vattnet.
#5 - 23 april 2012 16:00
Hur länge har karet varit igång?
Hur har du riktat utblåset från ytterfiltret? Apistogrammor är känsliga för strömt vatten och vill gärna så stilla vatten som möjligt.
#6 - 8 augusti 2012 18:00
Minskat farten på vattnet dem ser lyckligare ut nu. :)
#7 - 8 augusti 2012 18:36
MrBig skrev:
Minskat farten på vattnet dem ser lyckligare ut nu. :)

Vilken apistoart är det du har?
"Ett litet" grottsystem funkar inte till flera honor - dom måste ha varsit eget revir, så långt ifrån varann som det bara går:).

//Inger

Annons