Apistogramma 100- liters?

#1 - 14 juni 2010 21:04
Hejsan,

Skall ev. skaffa ett 100-liters akvarium i Juli och vill odla Apistogramma i den.

Dessa dvärgciklider vill jag ha:

[COLOR=windowtext]
[/COLOR]

Regnbågsciklid ([COLOR=windowtext]Apistogramma agassizii[/COLOR])
Gul dvärgciklid (Apistogramma borellii)
Kakadua ciklid (Apistogramma cacatuoides)
Röd dvärgciklid (Apistogramma hongsloi)
Pandaciklid (Apistogramma nijsseni)
Viejita´s dvärgciklid (Apistogramma viejita)

1. Synpunkter på listan?

2. Går de ihop?

3. Hur många individer skall jag ha av varje art om jag vill ha yngel?

4. Hur många individer får plats i ett 100 liters?

5. Vilken sorts miljö?

6. Hur odlar jag bäst dessa fiskar?

7. Funkar svart grus med några stenrösen, grottor, rötter och lite växter? Typ malawi fast med mer växter och rötter.

Många frågor, men det verkar vara mycket att lära sig med akvarium. :)

Mvh,
Jonatan
#2 - 14 juni 2010 21:13
Det är väldigt kul att börja med akvarium och mycket att lära sig och läsa sig till innan man kör igång. Stressa ner lite och ge det lite tid, det är andra tråden du startar idag och du har du redan vart inne på Malawi, Tanganyika och Dvärgciklider. Kolla runt lite på sidan och läs om Dvärgciklider och sug så mycket info du kan.

Skynda långsamt! /Tommy
#3 - 14 juni 2010 21:19
Den här tråden startade jag för att den andra låg i fel. =)
#4 - 15 juni 2010 08:35
Finns det någon slags tetra jag kan ha tillsammans med Apistogramma, som inte äter upp rommen?
#5 - 15 juni 2010 09:20
Finns det någon slags tetra jag kan ha tillsammans med Apistogramma, som inte äter upp rommen?

Piraya [:o], tror inte det finns någon tetra som inte äter upp rom dom känner lukten av/ser :(
Bilagor:
#6 - 15 juni 2010 09:34
tyvärr måste jag meddela dig att du omöjligt kan ha alla dessa sorter samtidigt i ett hundraliters akvarium.

Gemensamt för de flesta apistos är att honor väljer ett revir på ungefär 30x30cm och hanarna så stort revir de klarar av. På sin höjd skullejag vilja säga att du kan köra 2 par apistos och det är absolut på sin höjd och kräver inredning därefter, mycket rötter och växter som bryter synfältet osv.

gällande tetror så skulle jag rekommendera olika typer av de minsta smycketetrorna, det är mer eller mindre de enda tetrorna som inte mumsar i sig yngel som frukost.
#7 - 15 juni 2010 10:42
Mycket medveten om att jag inte kan ha alla dessa arter, skrev bara upp dem jag skulle kunna tänka mig ha. :)

Vilka fiskar kan jag ha tillsammans med dvärgciklider? Någon mal? Kan man ha räkor i Apisto-karet?
#8 - 15 juni 2010 12:15
i ett hundraliters kar hade jag nog endast kört otocinclus (valfri art) samt kanske räkor som städpatrull.

jag kör i mitt lilla 54l apistogramma med crystal red och det funkar bra. har även några körsbärsräkor i mitt stora kar och även de verkar överleva, dock får jag inga yngel men det hade jag inte räknat med :)

försök satsa på en max 2 arter av apisto, et får du nog mest glädje av skulle jag tro.
#9 - 15 juni 2010 13:23
Några fler förslag på andra arter som kan gå med mina Apistogrammas? Gurami, tetror, andra ciklider, guppys...? Vad tycker ni?
#10 - 15 juni 2010 13:39
i det karet hade jag skippat både guramis och andra ciklider. fungerande medinvånare är mindre typer av L-malar, guppies, smycketetror, otocinclus, räkor
#11 - 15 juni 2010 14:39
[FONT=Arial]En [/FONT][FONT=Arial]Grön bågfensciklid eller en [/FONT] [FONT=Arial]Boliviansk fjärilsciklid skulle väl kunna fungera?
[/FONT]
#12 - 15 juni 2010 22:10
[LEFT][FONT=Arial][SIZE=2]Detta är min idé just nu, funkar det eller blir det överbefolkat?

[/SIZE][/FONT]
[LIST]
[*][FONT=Arial][SIZE=2] 1.1 Viejita’s dvärgciklid[/SIZE][/FONT]
[/LIST]

[LIST]
[*][FONT=Arial][SIZE=2]1.1 Kakaduaciklid[/SIZE][/FONT]
[/LIST]
[/LEFT]

[LIST]
[*][FONT=Arial][SIZE=2]1.1 [/SIZE][/FONT][SIZE=2]Boliviansk fjärilsciklid [/SIZE]
[/LIST]

[LIST]
[*][FONT=Arial][SIZE=2]3.5 Drottningrasbora[/SIZE][/FONT]
[/LIST]

[LIST]
[*][FONT=Arial][SIZE=2]3.5 Metallpansarmal[/SIZE][/FONT]
[/LIST]

[LIST]
[*][FONT=Arial][SIZE=2]X.X Crystal Red räkor[/SIZE][/FONT]
[/LIST]
#13 - 16 juni 2010 07:04
[LEFT][FONT=Arial][SIZE=2]Detta är min idé just nu, funkar det eller blir det överbefolkat?

[/SIZE][/FONT]

[LIST]

[*][FONT=Arial][SIZE=2] 1.1 Viejita’s dvärgciklid[/SIZE][/FONT]

[/LIST]

[LIST]

[*][FONT=Arial][SIZE=2]1.1 Kakaduaciklid[/SIZE][/FONT]

[/LIST]

[/LEFT]

[LIST]

[*][FONT=Arial][SIZE=2]1.1 [/SIZE][/FONT][SIZE=2]Boliviansk fjärilsciklid [/SIZE]

[/LIST]

[LIST]

[*][FONT=Arial][SIZE=2]3.5 Drottningrasbora[/SIZE][/FONT]

[/LIST]

[LIST]

[*][FONT=Arial][SIZE=2]3.5 Metallpansarmal[/SIZE][/FONT]

[/LIST]

[LIST]

[*][FONT=Arial][SIZE=2]X.X Crystal Red räkor[/SIZE][/FONT]

[/LIST]

skippa bolivianerna säger jag, resten ser ba ut dock tycker jag, kanske dra ner lite på pansarmalarna och välja en lite mindre sort. tänk på att dina dvärgar också är bottenlevande.
#14 - 16 juni 2010 10:51
Ah, okej. =) Tog så många Metallpansarmalar för att dom simmade i stim och ville vara minst 6 stycken. Några andra småfiskar man kan lägga till? Kan man lägga till en hona av [FONT=Arial][SIZE=2]Viejita’s?

Ska bli spännande det här. =)
[/SIZE][/FONT]
#15 - 16 juni 2010 10:51
Ah, okej. =) Tog så många Metallpansarmalar för att dom simmade i stim och ville vara minst 6 stycken. Några andra småfiskar man kan lägga till? Kan man lägga till en hona av [FONT=Arial][SIZE=2]Viejita’s ooch byta ut fjärilscikliderna mot [/SIZE][/FONT] Lyrstjärts-schackbräde (Dicrossus filamentosus) [FONT=Arial][SIZE=2]?

[/SIZE][/FONT]
Bilagor:
#16 - 16 juni 2010 12:32
Ah, okej. =) Tog så många Metallpansarmalar för att dom simmade i stim och ville vara minst 6 stycken. Några andra småfiskar man kan lägga till? Kan man lägga till en hona av [FONT=Arial][SIZE=2]Viejita’s ooch byta ut fjärilscikliderna mot [/SIZE][/FONT] Lyrstjärts-schackbräde (Dicrossus filamentosus) [FONT=Arial][SIZE=2]?

[/SIZE][/FONT]

jag hade kört följande

1+1 Apisto. Viejita
1+1 Apisto. Cacatouides
8x Rasboras/smycketetra/kolglödstetra
6x Pansarmal (max 5cm SL)
räkor av valfri sort.
#17 - 16 juni 2010 15:21
Okej. =) Valde Metallpansarmal eftersom dem var stimmfiskar och var livliga. Dem blir 8 cm, går det bra ändå eller bör jag leta upp en mindre?
#18 - 16 juni 2010 15:25
[CENTER]Såhär ser det ut nu:

[/CENTER]
1.1 Viejita’s dvärgciklid[CENTER] [/CENTER]
1.1 Kakaduaciklid[CENTER] [/CENTER]
1.1 Lyrstjärts-schackbräde [CENTER] [/CENTER]
3.5 Drottningrasbora[CENTER] [/CENTER]
2.4 Skunkpansarmal/bågfenspansarmal[CENTER] [/CENTER]
X.X Crystal Red räkor

Får se hur det blir med Lyrstjärtarna.
#19 - 16 juni 2010 16:01
[CENTER]Såhär ser det ut nu:

[/CENTER]

1.1 Viejita’s dvärgciklid[CENTER] [/CENTER]

1.1 Kakaduaciklid[CENTER] [/CENTER]

1.1 Lyrstjärts-schackbräde [CENTER] [/CENTER]

3.5 Drottningrasbora[CENTER] [/CENTER]

2.4 Skunkpansarmal/bågfenspansarmal[CENTER] [/CENTER]

X.X Crystal Red räkor

Får se hur det blir med Lyrstjärtarna.

skippa lyrstjärtarna, du har inte tillräcklig bottenyta och ett par kommer bli utmobbade, troligtvis kakaduorna.
#20 - 16 juni 2010 16:22
Okidoki. =) Andra fiskar man kan lägga till som inte är bottenlevande? Förutom tetran.
#21 - 16 juni 2010 17:41
Kollat lite och konstaterat att jag inte har plats för en 100 liters. Tänker därför starta ett 60-liters SA (Till största delen iaf)

Kommer troligtvis ha ett par av Viejita. Som sagt, så skall jag göra SA. Förslag på fiskar till ett 60 liters SA? Bör jag starta en ny tråd om detta?
#22 - 23 juni 2010 21:30
Om du är inne på viejita så tänk på vad du har för vattenvärden. Har märkt att de inte mår bra när pH närmar sig 7 och däröver. Om du har ett lite högre pH i kranen och inte vill böka med att sänka så kör på kakadua. I övrigt kan du ju ha några pansarmalar, otocinclus kanske endlers guppy.
Bilagor:

Annons