Apistograma contra corydas

#1 - 30 november 2006 01:46
Hej alla!

Jag sitter (som ni tidigare sett) i befolkningstankar till mitt 510 liters. Jag kommer med största säkerhet att köra på det sydamerikanska temat. Jag hade tänkt att hålla ett par apistograma firrar, typ kakadua (1+3) o Fjärlis/Regnbåge (1+3 gällande Regnbåge), samt ett grupp av scalare. Jag hade även tänkt att ha ett par L-malar o corydas men nu har läst i stora ciklidboken att apistograma gruppen inte skall hållas med några malar då dessa käkar deras rom o yngel. Är detta ett "kommer att hända problem" eller ett "kan hända problem". Vill inte gärna utesluta malarna.
#2 - 30 november 2006 05:13
Det är nog snarare ett "Kan hända problem". Både Kakadua och Regnbågs ciklid leker i grotter, dessa är relativt lätta att försvara ifrån andra fiskar och då även malar. Fjärilcikliden leker ovan på stenar/rötter eller liknande och har då fienden runt om sig, de kan därför ha lite svårare att försvara sin rom mot en hungrig ancistrus. Detta är dock inget problem som bara gäller malar utan du kan räkna med att alla övriga fiskar i karet inte skulle bli det minsta ledsna om de fick chans att äta lite rom/larver/yngel.
#3 - 1 december 2006 07:48
T.ex. ancistrus äter nog gärna ägg, men de grottlekande har som spazm säger, lättare att skydda sig mot det. Har man en tänd lampa i närheten på natten så underlättar det för föräldrarna att försvara sig mot detta. Däremot tror jag inte ancistrus äter yngel, men det finns kanske en del andra L-malar som gör det (?). Jag har inte haft några problem med yngel-ätande Corydoras, utan jag tror det är större risk att de andra dvärgcikliderna äter upp ynglena. Har själv varit med om bol. fjärilsciklider som gärna ätit varandras yngel.
#4 - 1 december 2006 12:42
JO självklart inser jag risken med yngelätande fiskar men jag skulel abra kolla upp om det var ett stor problem = apistograma contra corydas
#5 - 1 december 2006 17:15
Jag har Geophagus Altifrons och Brasiliensis ihop med corydoras och jag har inte haft några problem med att de har ätit upp äggen.
Däremot så är scalarerna för jävliga både på ägg och yngel.
De fick flytta till slut.
MvH Richard
#6 - 1 december 2006 17:34
Jag har haft kakaduciklider ihop med corydoras och det var inga problem i början av yngeltiden. Efter nån vecka efter frisimmandet så var alla yngel uppätna, men det är tveksamt om det var pansarmalarna.

Men om pansarmalarna väl lär sig att ciklidägg är utmärkt mat så kan det nog bli större problem.
#7 - 2 december 2006 03:41
Jag har också alltid Apistogramma tillsammans med Corydoras och tycker det fungerar utmärkt.. så jag skulle absolut inte utesluta malar i ditt akvarium... ska ägg o yngel ätas upp är det nog större risk det är ngn av de andra cikliderna som är framme än dina malar.

Annons