apistgramma hongsloii 2

#1 - 23 februari 2003 15:46
Hejsan har en frågor om denna fisk..
1.Är det en avlad fisk eller är det en underart till vanliga hongsloii ... eftersom att den har en 2:a efter hongsloii..nyfiken pga att dom lägger ägg nu medans att jag skriver

#2 - 23 februari 2003 16:48
Jag har inte hört att det ska finnas ytterligare en hongsloi men det kanske det gör. Ser den annorlunda ut?

F2 kanske?
#3 - 23 februari 2003 17:14
ja den är inte så röd och främre delen på firren är gul och andra halvan skiftar mycket i olika färger men är mestadels blåskimmer gulbakfena
#4 - 23 februari 2003 17:29
Vad jag kan förstå så innebär "II"-formen att den har en högre procent av rött i sig. Så säger i alla fall tyskarna som har försökt att odla fram rödare exemplar. Men å andra sidan har jag sett bilder på vildfångade varianter som kallas både form "I" och "II", och alltså icke är framodlade. Fisken sägs komma från två stammar, en från Columbia och en från Venezuela, och det skall vara den Columbianska varianten som är den mer färggranna.
#5 - 23 februari 2003 17:50
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
ja den är inte så röd och främre delen på firren är gul och andra halvan skiftar mycket i olika färger men är mestadels blåskimmer gulbakfena
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Har du några foton?
#6 - 23 februari 2003 17:59
kan låna en digkamera imorgon ....dom håller nämligen på att lägga ägg......varför jag undrade är för dom var ganska dyra att köpa så info är bra om man nu får några yngel
#7 - 23 februari 2003 18:01
Hej!
PÅ sidan 46 i aqualog southamerican cichlids1 finns en bra bild.
/Lukas
#8 - 24 februari 2003 11:51
Troligen är det olika naturliga färgfomer av Apistogramma hongsloi.
När man upptäcker samma art med olika färgteckningar så brukar de kallas 1,2, 3... men även där de hittats typ "Rio metae".

När man sedan odlar den i fångenskap så är det ju inte 100%-igt att det är två föräldra djur som kommer från samma ställe utan att man senare försöker få fram så färggranna fiskar som möjligt eftersom det är det som efterfrågast mest.

Framodlade färgvarianter kallas mer likt "superduper red" "double red" mm.

Lycka till med leken!
/Pär

Annons