API 5 in 1 TEST STRIP

#1 - 16 januari 2009 13:55
hej!

jag har ett akvarium på 54 liter och jag fick tipset att köpa vaten test för att hålla koll på alla värden, dum som jag är så trodde jag att det skulle följa med ett papper med lämpliga värden men idet gjorde det inte.

testen som ingår är

GH KH PH NO2 NO3

vad borde mitt akvarium ligga på?

tack på förhand!
#2 - 16 januari 2009 14:15
det är ju bättre om du säger dina värden så kan man svara på om det ser bra. generellt så säger man att dropptester är mer tillförlitliga än stickor (som jag antar du köpt?)
#3 - 16 januari 2009 14:28
ja det är stickor som jag har.
#4 - 16 januari 2009 14:47
Vi andra väntar i tyst andakt med spänning på vilka vattenvärden psyko har..

Kom igen du har säkert följande: dH 8, kH 4, pH 7, NO2 <0.3, NO3 15
#5 - 16 januari 2009 14:50
Vi andra väntar i tyst andakt med spänning på vilka vattenvärden psyko har..

Kom igen du har säkert följande: dH 8, kH 4, pH 7, NO2 <0.3, NO3 15
Nån som sätter emot dessa exemplariska värden, det ligger en kopp kaffe i potten..
#6 - 16 januari 2009 15:04
GH 180 KH 180 PH 6,5 NO2 0 NO3 0 är resultaten jag kan tyda, men jag förbannar dagen då detta test togs fram [:(!] eftersom att testytorna inte bara får en nyans utan två eller tre, jag blir galet förvirrad så lita inte fullt på vad jag fick fram! jag tar gärna en kaffe i villket fall!:d
#7 - 16 januari 2009 15:15
Lika kul som man en gång tyckte att lackmus testerna var är det inte längre, nu ska jag dricka upp det där kaffet..

Finns säkert en förklaring på att du får fram sådana värden på dH och kH men det krävs typ en Lasse Forsberg till det, att NO2 inte ger utslag känns väl bra men att NO3 inte gör det tyder på att du antingen precis är nystartad, testet är fullständigt värdelöst eller att du har en medelstor växtmassa som du inte göder, finns ju ett alternativ till men det baseras på att du inte matar dina fiskar eftersom du inte har några ännu..
#8 - 16 januari 2009 15:20
Lika kul som man en gång tyckte att lackmus testerna var är det inte längre, nu ska jag dricka upp det där kaffet..

Finns säkert en förklaring på att du får fram sådana värden på dH och kH men det krävs typ en Lasse Forsberg till det, att NO2 inte ger utslag känns väl bra men att NO3 inte gör det tyder på att du antingen precis är nystartad, testet är fullständigt värdelöst eller att du har en medelstor växtmassa som du inte göder, finns ju ett alternativ till men det baseras på att du inte matar dina fiskar eftersom du inte har några ännu..

Annons