Aphyosemion Gardneri

#1 - 25 oktober 2006 06:46
Mina killifiskar, Aphyosemion Gardneri, ska nu få flytta till ett eget 36literskar. Jag vill gärna ha tips på hur du inreder speciellt för dessa små?
#2 - 25 oktober 2006 07:57
Jag brukar gärna ha mycket växter typ javamossa och flytormbunke (Ceratopteris) i den typen av burk. Ett tättlutande täckglas eller liknande är nog att rekommendera. De hoppar gärna om de inte känner sej trygga. Om man vill bottensubtrat av någon form är en kanske mer en estetisk fråga. Själv brukar jag avstå.
#3 - 25 oktober 2006 08:32
Aphyosemion är ett gammalt inaktuellt namn för fundolopanchax. Det korekta namnet på fisken skall altså vara fundolopanchax gardneri. Jag håller mina föräldrar i sällskapsakvarium med andra killis, ciklider, malar och labyrintfiskar från västafrika. Inredningen består av sand, en stor rot med anubiaspåväxt, sten i olika storlekar, valisneria och crinum.

Ynglena drar jag upp i ett filterlöst 30 literskar (plenum) med massor av hornsärv. Varje gång jag matar huvudkaret (dagligen) reser sig nivån i sumpen och det ger ett 5%igt vattenbyte i uppfödningskaret.
MVH
Magnus

Annons